A Tesla az Egyesült Államokban nagyot szeretne robbantani a Cybertruckkal. Sokan talán nem tudják, de az USA-ban annyira keresettek a pick-upok, hogy igazából ezekből nagyobb mennyiséget adnak el, mint átlagos személyautókból. A Cybertruck forgalmazását egyelőre csak Amerikában tervezik, és így is évekre előre megvan minden legyártott példány gazdája.
2019-et írtunk, mikor a Tesla bejelentette a Cybertruckot, és rengeteg halasztást követően, most kétszer magasabb ár mellett, de elindult a jármű szállítása.
Eredetileg arról volt szó, hogy a Tesla a legolcsóbb modellt 40 ezer dolláros áron fogja adni, de ez nem jött össze, a vállalat végül 61 ezer dolláros ár mellett indította el a hosszú ideje várt újdonságot. De ezt a modellt még nem lehet megvásárolni, sőt mi több, igazából 2025-ig nem lesz kapható jelen állás szerint. Valójában a 80 ezer dolláros alapmodellel indul az újdonság szállítása, és lesz egy 100 ezer dolláros változat is. Ezek a hajtásban és a hatótávjukban fognak leginkább eltérni egymástól.
A legolcsóbb Cybertruck még egy ideig nem lesz elérhető, de azt már lehet tudni, hogy annak csak 400 kilométer lesz a hatótávja a szigorúbb előírások mellett, és ennek csak hátul lesz hajtása. Az összkerekes, kétmotoros modell már lényegesen nagyobb akkupakkon fog ülni, ennek köszönhetően 550 km-es hatótávot nyújt majd a 80 ezer dolláros összegért cserébe. Azt is tudni kell erről, hogy 4,1 mp alatt tudja majd le a 0-96 km/h sprintet, és 180 km/h lesz a csúcssebessége.
A hárommotoros Cybertruck már egy igazi vadállat lesz a közutakon, 845 lóerőre konfigurált elektromos hajtást pakoltak bele a fejlesztők, és a cég elmondása szerint közel 14 ezer Nm lesz a nyomatéka. Persze amikor 5 tonnát kell vontatni, ott már szükség van az erőre. A három motorral 510 km körüli hatótávot nyújthat az autó, itt ugyanaz az akkumulátor lehet a padlóban, mint az eggyel „olcsóbb” modellnél. A csúcsgép 2,6 mp alatt gyorsul „százas” tempóra, és a bemutatón levetített a Tesla ennek kapcsán egy meglehetősen érdekes gyorsulási videót.
A drágulás főleg annak tudható be, hogy azóta jelentős volt az infláció, sok dolog drágult ahelyett, hogy csökkent volna az ára, így a cég számításai nem jöttek be. Gondoljunk bele, hogy 2019-ben még éppen a COVID-19 előtt voltunk, most pedig már egy elhúzódó Orosz-Ukrán háborún is „túl vagyunk”. A járműiparban különösen nagy volt a drágulás, az USA-ban ma egy VW ID.4-et lehet kapni 40 ezer dolláros összegért cserébe. De nem tisztünk fürdetni a Teslát, azt is látni kell, hogy a Ford már 50 ezer dolláros áron kínálja a szerényebb F-150 Lightning modellt, a Rivian autói pedig 80 ezer dollár körül indulnak.
Az 5 tonnás vontatási kapacitás mellett fontos még az, hogy 1133 kg rakománnyal lehet megpakolni a Cybertruckot. Eredetileg az volt az ígéret, hogy tudni fog több mint 1500 kg-ot, de ez nem jött össze egyelőre. Viszont így is sokkal jobban terhelhető a jármű, mint a Rivian, vagy akár a Ford versenyzője, ebből a szempontból csak a Ram REV 1500 jelent konkurenciát a számára, ott kicsit sikerült 1200 kg fölé menni.
A Cybertruck valódi munkagépnek lett tervezve, és itt először már van töltésmegosztási lehetőség is. A Tesla korábban erre nem adott lehetőséget, de a pick-up képes más autókat tölteni. Rendelkezik 240 V-os csatlakozási lehetőséggel is, ami jól jöhet például olyankor, mikor munkaeszközök akkumulátorát kell tölteni. 11,5 kWh-s teljesítménnyel képes tölteni a jármű például egy Model Y-t, ami jobb például annál, mint amire a villanyos Ford F-150 képes. Akinek otthon van Tesla Powerwall, azok a háztartásukat is táplálni tudják majd az autóról, ha a szükség úgy hozza.
A bemutatón a Tesla megmutatta, mennyire ellenálló a jármű. Különböző módon elvégzett törésteszteken minden gond nélkül, szinte kisebb sérülésekkel ment át az autó. De ez igazából alapvető építési filozófia volt a kezdetektől fogva, így nem meglepő a dolog. Sajnos a vasgolyó most nem került elő, valószínűleg annak most sem tudna ellenállni az üveg, ahogy 2019-ben sem tudott, de azért egy Badeball labdát egészen erősen hozzávágtak, és ezt sérülés nélkül átvészelte, ami valószínűleg más autónál nem így alakult volna. Kisebb töltényeknek is ellenáll, és már az is kiderült, hogy nyíllal sem lehet átlőni a külső héjat.
Sok érdekes kiegészítőt lehet majd a Teslától vásárolni a Cybertruck mellé, kettő dolgot mindenképpen kiemelnénk zárásként. Az egyik a hatótávnövelő akkupakk, amit 16 ezer dolláros áron kaparinthatnak majd meg a vásárlók, és tényleg jelentős „boostot” ad, mivel kb. 200 km-rel lesz így megtoldható az egy töltéssel megtehető távolság. A másik különleges extra pedig az OMFG matrica, amit az üvegre lehet felragasztani, és úgy néz majd ki ettől az oldalablak, mintha be lenne törve – ez csak 55 dollár. Egy utalásról van szó a 2019-es bejelentésre, ahol Musk betörte az elvileg betörhetetlen üveget egy vasgolyóval.
Nem tudni, hogy a Tesla készül-e esetleg olyan pick-uppal, ami globálisan megvásárolható lehet, de az nem valószínű, hogy maga a Cybertruck hivatalosan megjelenne például Európa útjain.