A Microsoft az eddigi konzolgenerációktól jelentősen eltérő stratégiát folytat az Xbox Series X esetében: már tavaly decemberben lerántották a leplet a konzolról, megmutatták a külsejét, azóta pedig nagyon részletesen tájékoztatták a sajtót a masina technológiai tulajdonságairól. Most pedig arról is részletesen beszéltek, hogy miért lett ilyen a gép formája, hogy készült a hűtés, és a teljes belső szerkezetet is feltárták!
Chris Kujawski, a Microsoft egyik vezető tervezőmérnöke elárulta, hogy amikor elkezdtek gondolkozni a dobozon, még semmilyen konkrét hardverük nem volt, csak elméletek léteztek. A cél ugyanis kezdetektől fogva az volt, hogy a nyers GPU-teljesítményt megduplázzák az Xbox One X-hez képest (így lett 12TFLOPS), és legalább 8 darab Zen 2-es magot szerettek volna, amivel pedig a CPU-teljesítmény növekszik négyszeresére. Ebből már nagyjából el tudtak kezdeni számolgatni, és viszonylag hamar rájöttek, hogy alapjaiban kell újragondolniuk a konzoltervezést, főleg, hogy emellett kifejezetten cél volt a teljes csendesség.
A konzol nem lehetett hangosabb, mint az Xbox One X, ami pedig szinte teljesen hangtalanul működik.
Ezt követően jutottak el odáig, hogy az Xbox Series X-nek legalább egy 315W-os tápra van szüksége, amit az elődhöz hasonlóan beépítenek a konzol házába. Ez végül azt eredményezte, hogy a központi APU környékén elképesztő mennyiségű áram folyt át elég kevés területen, aminek következtében a Microsoft arra jutott, hogy inkább két alaplapra építi fel a rendszert: az egyiken az APU és a GDDR6-os memória kapott helyet, a másikon pedig a southbridge, ahol leginkább az I/O-val kapcsolatos műveletek zajlanak.
A két alaplap között pedig egy nagydarab alumínium blokk kapott helyett, ami tulajdonképpen a konzol belső vázát képezi.
Kujawski szerint míg a korábbi konzolok esetében egyfajta "exoskeletonról", külső vázról beszélhettünk, ami azt jelentette, hogy a mechanikai struktúra és az elektromos árnyékolás a doboz belsejének külső részén kapott helyet, addig ez az Xbox Series X-nél pont fordítva van: van egy belső gerinc, és abból kezdtek el kifelé építkezni, és az egész úgy áll össze, mint a Tetris.
"Ez az egyik legmenőbb része a konzolnak, amit senki nem fog látni. Ennek a segítségével létre tudtunk hozni egy párhuzamos hűtési rendszert, vagyis mindig áramlik be friss levegő a gépbe, ami végighalad a konzol különböző részein. Ezen kívül segít abban is, hogy a hőt szétoszlassa a házon belül, így hatékonyabb lehet a hűtés. Ezt követően kezdtük el a 3D-s Tetris játékot, hogy melyik alkatrész pontosan hova kerüljön" - mondta Kujawski.
Végül nem csak a Blu-ray meghajtó és a táp kapott elektromos árnyékolást, hanem több belső komponens is. Ezt azért volt trükkös megtervezni, mert egyúttal nagyon sok hőt kell kivezetni a rendszerből, így végül a nagy külső árnyékolás helyett több belső árnyékolást helyeztek el a rendszer különböző pontjain.
Xbox Series X | Xbox One X | Xbox One S | |
Térfogat: | 6,86 liter | 4,32 liter | 4,41 liter |
Súly: | 4,45 kg | 3,69 kg | 2,90 kg |
Méretek: | 15,1 x 15,1 x 30,1 cm | 30 x 24 x 6 cm | 29,5 x 23 x 6,5 cm |
Portok: | HDMI 2.1, 3x USB 2.3, ethernet, másodlagos SSD, táp | HDMI 2.0b, HDMI 1.4 (bemenet), Toslink audio, ethernet, IR port, táp | HDMI 2.0a, HDMI 1.4 (bemenet), Toslink audio, ethernet, IR port, táp |
Optikai meghajtó: | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray |
A hűtés legfontosabb része persze az APU-ra kerülő hatalmas borda, ami alumíniumból készült, viszont réz hőkamrán keresztül vezeti el a hőt nem csak az APU-ról, hanem a GDDR6-os memóriáról és az feszültségszabályzókról is. Az SSD lehűtése külön kihívást jelentett, hiszen egy viszonylag kicsi (22x30mm-es) egységről beszélünk, ami 2,4GB/s átviteli sebességre képes, és 3,8W-ot fogyaszt.
Azonban míg sok PC-s SSD elkezd lassulni a melegedéssel párhuzamosan, ez egy konzolnál nem engedhető meg, hiszen a fejlesztők mindig egyforma teljesítményre számítanak minden részegységtől. Úgyhogy végülis egymással ellentétesen, a hő függvényében dolgozó rugókkal oldják meg, amik egy hűtőbordához nyomják az SSD-t, ami pedig elvezeti a hőt a vázba.
A rendszerben felgyülemlett hőt egyetlen tengelyirányú ventillátor húzza ki a házból, aminél a Microsoft alaposan testreszabott mindent, főleg a pengét formáját, hogy a lehető leghatékonyabb legyen ehhez a házhoz, de foglalkoztak a csapágyakkal és a különböző felületekkel is, hogy minden körülmények között csendes maradjon a teljes életciklusa alatt. A ventillátor sebességét természetesen a konzol a termelt hő mennyiségével szabályozza.
Persze ezzel együtt törekedni kellett arra, hogy a konzol azért ne legyen hatalmas, így a belseje alaposan meg van pakolva, nincs benne sok szabad hely.
"Ennek ellenére biztosítanunk kell a megfelelő légáramlást, úgyhogy a ház több pontján is szellőzőrések vannak, és ezeknek, valamint a párhuzamos jellegű kialakításnak, valamint a nagy és csendes ventillátornak köszönhetően 70%-kal több levegőt tudunk áthúzni a házon, mint az előző generációban, és 20%-kal több levegőt tudunk átmozgatni a hűtőbordán, mint korábban" - mondja Jim Wahl, a hűtésért felelős egyik tervezőmérnök.
Végül tehát így állt össze a téglalap, ami tényleg nem hasonlít egyetlen korábbi konzolhoz sem, úgyhogy a Microsoft is kíváncsi volt, hogy reagálnak rá az emberek, amikor az első példányokat kiküldték fókusztesztelésre. Meglepő módon azt találták, hogy szinte mindenkinek tetszett: A tesztelők arról számoltak be, hogy a konzol ugyan magas, viszont kevésbé mély, mint egy hagyományosan épített konzol, így a kábelek bedugása után nem foglal sok helyet a tévé alatti szekrényen, és a sekélyebb polcon is elfér.