Shop menü

EZÉRT LETT ILYEN AZ XBOX SERIES X FORMÁJA

Miért lett ilyen kocka a konzol? Hogy alakították ki a belsejét és a hűtését?
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Ezért lett ilyen az Xbox Series X formája

A Microsoft az eddigi konzolgenerációktól jelentősen eltérő stratégiát folytat az Xbox Series X esetében: már tavaly decemberben lerántották a leplet a konzolról, megmutatták a külsejét, azóta pedig nagyon részletesen tájékoztatták a sajtót a masina technológiai tulajdonságairól. Most pedig arról is részletesen beszéltek, hogy miért lett ilyen a gép formája, hogy készült a hűtés, és a teljes belső szerkezetet is feltárták!

Chris Kujawski, a Microsoft egyik vezető tervezőmérnöke elárulta, hogy amikor elkezdtek gondolkozni a dobozon, még semmilyen konkrét hardverük nem volt, csak elméletek léteztek. A cél ugyanis kezdetektől fogva az volt, hogy a nyers GPU-teljesítményt megduplázzák az Xbox One X-hez képest (így lett 12TFLOPS), és legalább 8 darab Zen 2-es magot szerettek volna, amivel pedig a CPU-teljesítmény növekszik négyszeresére. Ebből már nagyjából el tudtak kezdeni számolgatni, és viszonylag hamar rájöttek, hogy alapjaiban kell újragondolniuk a konzoltervezést, főleg, hogy emellett kifejezetten cél volt a teljes csendesség.

A konzol nem lehetett hangosabb, mint az Xbox One X, ami pedig szinte teljesen hangtalanul működik.

Galéria megnyitása

Ezt követően jutottak el odáig, hogy az Xbox Series X-nek legalább egy 315W-os tápra van szüksége, amit az elődhöz hasonlóan beépítenek a konzol házába. Ez végül azt eredményezte, hogy a központi APU környékén elképesztő mennyiségű áram folyt át elég kevés területen, aminek következtében a Microsoft arra jutott, hogy inkább két alaplapra építi fel a rendszert: az egyiken az APU és a GDDR6-os memória kapott helyet, a másikon pedig a southbridge, ahol leginkább az I/O-val kapcsolatos műveletek zajlanak.

A két alaplap között pedig egy nagydarab alumínium blokk kapott helyett, ami tulajdonképpen a konzol belső vázát képezi.

Kujawski szerint míg a korábbi konzolok esetében egyfajta "exoskeletonról", külső vázról beszélhettünk, ami azt jelentette, hogy a mechanikai struktúra és az elektromos árnyékolás a doboz belsejének külső részén kapott helyet, addig ez az Xbox Series X-nél pont fordítva van: van egy belső gerinc, és abból kezdtek el kifelé építkezni, és az egész úgy áll össze, mint a Tetris.

Galéria megnyitása

"Ez az egyik legmenőbb része a konzolnak, amit senki nem fog látni. Ennek a segítségével létre tudtunk hozni egy párhuzamos hűtési rendszert, vagyis mindig áramlik be friss levegő a gépbe, ami végighalad a konzol különböző részein. Ezen kívül segít abban is, hogy a hőt szétoszlassa a házon belül, így hatékonyabb lehet a hűtés. Ezt követően kezdtük el a 3D-s Tetris játékot, hogy melyik alkatrész pontosan hova kerüljön" - mondta Kujawski.

Végül nem csak a Blu-ray meghajtó és a táp kapott elektromos árnyékolást, hanem több belső komponens is. Ezt azért volt trükkös megtervezni, mert egyúttal nagyon sok hőt kell kivezetni a rendszerből, így végül a nagy külső árnyékolás helyett több belső árnyékolást helyeztek el a rendszer különböző pontjain.

  Xbox Series XXbox One XXbox One S
Térfogat: 6,86 liter 4,32 liter 4,41 liter
Súly: 4,45 kg 3,69 kg 2,90 kg
Méretek: 15,1 x 15,1 x 30,1 cm 30 x 24 x 6 cm 29,5 x 23 x 6,5 cm
Portok: HDMI 2.1, 3x USB 2.3, ethernet, másodlagos SSD, táp HDMI 2.0b, HDMI 1.4 (bemenet), Toslink audio, ethernet, IR port, táp HDMI 2.0a, HDMI 1.4 (bemenet), Toslink audio, ethernet, IR port, táp
Optikai meghajtó: 4K UHD Blu-ray 4K UHD Blu-ray 4K UHD Blu-ray

A hűtés legfontosabb része persze az APU-ra kerülő hatalmas borda, ami alumíniumból készült, viszont réz hőkamrán keresztül vezeti el a hőt nem csak az APU-ról, hanem a GDDR6-os memóriáról és az feszültségszabályzókról is.  Az SSD lehűtése külön kihívást jelentett, hiszen egy viszonylag kicsi (22x30mm-es) egységről beszélünk, ami 2,4GB/s átviteli sebességre képes, és 3,8W-ot fogyaszt.

Azonban míg sok PC-s SSD elkezd lassulni a melegedéssel párhuzamosan, ez egy konzolnál nem engedhető meg, hiszen a fejlesztők mindig egyforma teljesítményre számítanak minden részegységtől. Úgyhogy végülis egymással ellentétesen, a hő függvényében dolgozó rugókkal oldják meg, amik egy hűtőbordához nyomják az SSD-t, ami pedig elvezeti a hőt a vázba. 

Galéria megnyitása

A rendszerben felgyülemlett hőt egyetlen tengelyirányú ventillátor húzza ki a házból, aminél a Microsoft alaposan testreszabott mindent, főleg a pengét formáját, hogy a lehető leghatékonyabb legyen ehhez a házhoz, de foglalkoztak a csapágyakkal és a különböző felületekkel is, hogy minden körülmények között csendes maradjon a teljes életciklusa alatt. A ventillátor sebességét természetesen a konzol a termelt hő mennyiségével szabályozza.

Persze ezzel együtt törekedni kellett arra, hogy a konzol azért ne legyen hatalmas, így a belseje alaposan meg van pakolva, nincs benne sok szabad hely.

"Ennek ellenére biztosítanunk kell a megfelelő légáramlást, úgyhogy a ház több pontján is szellőzőrések vannak, és ezeknek, valamint a párhuzamos jellegű kialakításnak, valamint a nagy és csendes ventillátornak köszönhetően 70%-kal több levegőt tudunk áthúzni a házon, mint az előző generációban, és 20%-kal több levegőt tudunk átmozgatni a hűtőbordán, mint korábban" - mondja Jim Wahl, a hűtésért felelős egyik tervezőmérnök.

Galéria megnyitása

Végül tehát így állt össze a téglalap, ami tényleg nem hasonlít egyetlen korábbi konzolhoz sem, úgyhogy a Microsoft is kíváncsi volt, hogy reagálnak rá az emberek, amikor az első példányokat kiküldték fókusztesztelésre. Meglepő módon azt találták, hogy szinte mindenkinek tetszett: A tesztelők arról számoltak be, hogy a konzol ugyan magas, viszont kevésbé mély, mint egy hagyományosan épített konzol, így a kábelek bedugása után nem foglal sok helyet a tévé alatti szekrényen, és a sekélyebb polcon is elfér.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére