Érzővé teszi az autók kerekeit egy startup

Egy közösségi projekt keretében akarnak minél részletesebb térképet készíteni az utak állapotáról.

Érzővé teszi az autók kerekeit egy startup

Az önvezető autók többféle módon is képesek a külvilág érzékelésére: a kamerákon kívül lidarokkal, radarokkal és más szenzorokkal is fel vannak szerelve, például mikrofonokkal is, hogy hallják a közeledő mentő hangját. Az izraeli Mobi-Wize azonban ezeken felül tapintással is fel akarja ruházni ezeket a rendszereket, hogy azok érzékelni tudják, milyen felületen haladnak.

Ahelyett azonban, hogy ehhez új szenzorrendszer vetnének be, a meglévő adatokból igyekeznek leszűrni, hogy milyen minőségű úton halad éppen a jármű. Ehhez a kerékfordulatszám-érzékelők, a gáz- és a fékpedál aktuális helyzete, a kormány pozíciója és más szenzorok is adatokat szolgáltathatnak.

A cég vezetője, Amit Nisenbaum egyfajta virtuális szenzorként írta le a fejlesztést, amely a meglévő adatokból egy gépi tanulásra képes mesterséges intelligencia révén generál új információkat. A legfontosabb Mobi-Wize által generált új adat a jármű kerekei és az út közötti kapcsolatot méri fel. Ez egy olyan információ, amely alapján számszerűen eldönthető, hogy milyen gyorsulás és fékezés lesz biztonságos az adott útszakaszon.

Elméleti szinten az egész sokban hasonlít a mai járművekben található blokkolásgátló fékrendszerekhez és kipörgésgátlókhoz, míg azonban például az ABS akkor aktiválódik, amikor az autó kerekei elkezdtek megcsúszni, a Mobi-Wize célja a csúszás teljes megelőzése. A rendszer a meglévő adatok alapján képes lesz megjósolni, hogy mekkora a lehető legnagyobb csúszásmentes lassulás, és ezt alkalmazza. Nisenbaum elmondása szerint több autógyártóval is együttműködnek rendszerük tesztelésére, és annak felmérésére, hogy ez mennyiben hatékonyabb, mint a már jelenleg is használt ABS-ek és kipörgésgátlók.

Galéria megnyitása

A technológia potenciális alkalmazási lehetőségei azonban messze meghaladják az említett hagyományos rendszerekét. A Mobi-Wize ugyanis a generált útminőségi adatokat rögtön fel is tölti egy felhőalapú szerverre, amelyen ezek aztán később más autók által is hozzáférhetők lehetnek. Ennek a koncepciónak is van előzménye, hiszen az önvezető járművek évek óta hasonló módon gyűjtik az információkat azokról az útszakaszokról, amelyeken elhaladtak, nagyfelbontású térképeket rakva össze a kanyarok pontos helyéről és ívéről, az útburkolati jelekről és a közlekedési táblákról.

A Mobi-Wize valami nagyon hasonlón dolgozik, csak ezen a térképen az útburkolat minősége szerepel majd. A térkép létrehozásához Nisenbaum és társai nem terveznek nagy számú saját járművet bevetni, ehelyett egy közösségi projekt keretében vágtak bele az adatgyűjtésbe. A szoftvert futtató vállalkozó szellemű autósok máris több mint 10 millió kilométernyi útadatot gyűjtöttek össze. Az információk java Izraelből származik, de elég sokan beszálltak már Németországból is a projektbe.

Egy ilyen térképnek nagyon sok haszna lehet, különösen az önvezető autók számára. Ha ismert, hogy kátyú van az úton, a jármű időben megkezdheti az elkerülő manővert. És ha esni kezd a hó vagy az eső, a Mobi-Wize előre megmondhatja, hogy mely útszakaszok lesznek a legcsúszósabbak. A térkép ráadásul útkarbantartási munkálatok tervezését is megkönnyítheti, hiszen a dinamikusan változó információkból az illetékesek rögtön láthatják, ha valahol gond van a burkolattal. Ilyen tesztprojektek már jelenleg is futnak több városban: néhány kocsit felszereltek a rendszerrel, és ahogy ezek járják az utakat, folyamatosan küldik az adatokat azok állapotáról.

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward