Shop menü

ÉRTHETETLEN SEBESSÉGGEL SÜLLYED A KÍNAI MOBILGYÁRTÓK HAJÓJA

Az elmúlt negyedévben csak az Apple tudott növekedni, és az a trend töretlen, hogy a kínai szereplők szabadesésben vannak.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Érthetetlen sebességgel süllyed a kínai mobilgyártók hajója

Egy év alatt nagyot fordult a világ. Már az előző negyedévben is azt lehetett látni, hogy a kínai vállalatok alól kezd kicsúszni a talaj, és ezúttal sincs ez másként. A második negyedében minden a koronavírus járvánnyal igyekezett a helyzetet magyarázni, mert tényleg volt egy jelentős COVID.19 hullám abban az időszakban, most viszont már több okból sem állja meg a helyét ez a magyarázat.

Az IDC összeállítása szerint összesen 301,9 millió okostelefont adtak el globálisan az idei harmadik negyedév alatt. A Canalys pedig 297,8 milliós forgalomról számolt be, szóval a 300 milliós határ körül táncol a mobilpiac, ismételte. Egy éve valószínűleg senki nem gondolta, hogy egy újabb jelentős visszaesés következik, de itt vagyunk, és 9,7 százalékos forgalomcsökkenésről számolhatunk be. Tavaly ilyenkor még több mint 330 millió telefont adtak el, de már akkor is mínuszban voltak az eladások, hiszen 2020 harmadik negyedévében 355 milliós forgalomról számolhattunk be.

Folyamatos visszaesésben van a szegmens, aminek csak egyetlen cég, az Apple képes ellenállni. A cupertinóiak a második helyen állnak, de ha ez így folytatódik, akkor szép lassan stabil piacvezetővé válhat, miközben 2020 harmadik negyedévében még a Xiaomi is előtte volt. Az iPhone-ok eladási mutatója tavaly elérte az 50 milliót, most pedig már 51,9 milliós forgalmat bonyolított a cég a rendkívül nehéz gazdasági viszonyok között. Senki más nem tudott erősödni az első öt gyártó között.

Galéria megnyitása

A kínai gyártóknak még Kínában sincs szerencséje. A Canalys és az IDC beszámolója szerint még Kínában sem tudott növekedni másik cég az Apple-ön kívül. És mivel az iPhone-ok forgalma szépen ívelt felfelé, nem is lehet azt mondani, hogy a kínai vásárlók általánosan elveszítették volna a vásárlókedvüket. Ezt a helyzetet már a COVID-19-re sem lehet fogni. Az Apple már a negyedik helyen van „idegenben”, és ha ez így megy tovább, akkor az Oppo és a Honor hamarosan le lesz körözve, csak a Vivónak van nagyobb előnye. Az ünnepi időszakban pedig majdnem borítékolható, hogy piacvezető lesz.

Globálisan még azért a Samsung van az élen, de most éppen egy 7,8 százalékos forgalomcsökkenés szerepel a neve mellett. Az idei harmadik negyedévben a vállalat 64 millió okostelefont tudott értékesíteni, miközben két évvel ezelőtt ez a szám még 80 millió felett volt. Idén a Galaxy S modellek elég jól mentek eddig, azonban azt is látni kell, hogy a Samsung mindent bevet annak érdekében, hogy a keresletet felsrófolja. Folyamatosan vannak promóciós ajánlatok, melyek révén kedvezőbb áron lehet a felsőkategóriás eszközökhöz jutni.

Galéria megnyitása

A Xiaomi a harmadik helyet őrzi, senki nem jelent rá fenyegetést jelenleg, és elnézve a számok alakulását, nem is kell attól tartania jelenleg, hogy váratlan riválisra akadna. A kínaiak ezúttal 40,5 millió mobilt tudtak értékesíteni. Kínában az Apple már lehagyta a Xiaomit, de a hazai pályán érdekes módon sosem volt olyan igazán erős a vállalat, most például csak 9 millió mobilt tudott otthon értékesíteni. lényegében a hazai pályán bukta el az eladásai jelentős részét az elmúlt egy évben. Kínában 2 millióval esett a forgalma, az összes többi piacon pedig 1,8 milliós volt a csökkenés.

A Vivo és az Oppo kart karba öltve jött fel az elmúlt években, és így is zuhannak most vissza. 25,9 és 25,8 millió okostelefont adott el a két vállalat, és mindkettő a BBK Electronics égisze alatt üzemel, szóval nemcsak, hogy együtt mozognak a piacon, de közösek a gyökereik. Tavaly még 33 milliós darabszám felett teljesítettek mindketten, mostanra viszont a szekér megakadt.

Galéria megnyitása

A 10-10,1 százalékos piaci részesedésük 8,6 százalékra apadt, miután 22 százalékot meghaladó bukást könyvelhettek el. A Vivo inkább Kínában, az Oppo pedig globálisan erősebb, de tökéletes egyensúlyban vannak, noha most erre nem lehetnek túl büszkék. Pedig egyébként az Oppo nagyon erősen próbálkozna, és a Vivón valószínűleg csak azért nem érezzük ugyanezt, mert ők inkább a hazai piacon tevékenykednek aktívabban.

Galéria megnyitása

Az egyéb kategóriába sorolt sok kisebb gyártó forgalma is csökkent, bár egy kicsit kisebb mértékben, mint ahogy az egész piac zsugorodott, ennek köszönhetően tudják tartani a 31 százalék körüli piaci részarányukat. Az mindenképpen jó, hogy nem kell még kisebb részen osztozniuk, azonban így is éppen elég elkeserítő az, hogy az az első ötből kiszoruló összes piaci szereplőnek kevesebb mint a harmada jut az egész szegmensnek.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére