Az AI manapság fontos hívószó, egyre több területen jelenik meg a mesterséges intelligencia, és a térhódítása a közeljövőben is folytatódni fog. Az év közepén megjelennek az AI PC kategória első igazi képviselői, amelyekkel kapcsolatban a Microsoft már megfogalmazott korábban egy követelményrendszert, igaz, ezzel nem minden vállalat ért egyet.
A PC piacon tehát egyre inkább fontos szerephez juthat az AI a különböző szoftveres funkciók és szolgáltatások esetében, már ami a modernebb konfigurációkat illeti. Hogy mi a helyzet a régebbi rendszerekkel? Valamilyen szinten azok is profitálni fognak az újításból, még ha nem is minden esetben helyben futtatott AI modellekkel. Egy fejlesztő és lelkes hobbista, Nick Bild megmutatta, akár még egy Commodore 64 segítéségével is kiaknázhatóak a generatív AI alapú eszközök, természetesen a rendelkezésre álló teljesítménynek megfelelő szinten.
Az 1980-as évek egyik legnépszerűbb személyi számítógépe, a Commodore 64 bizonyára sokak számára ismerős, talán néhányunk még örömmel használta is a terméket a maga idejében, sőt, sokan még manapság is rajonganak érte, nosztalgia-jelleggel manapság is működik jó néhány ilyen masina. Jelen esetben a Commodore 64 képzeletbeli vállára nagy súlyt helyeztek, ugyanis egy AI alapú, előre tréningezett algoritmus segítségével képeket kellett generálnia, méghozzá 8x8-as sprite-ok létrehozásával, amelyekből aztán 64x64 pixeles felbontású képek készültek.
Noha az egy igen komoly fegyvertény, hogy a Commodore 64 segítségével generatív AI alapú feladatok is futtathatóak, teljesítmény terén természetesen sehol nincs a rendszer a mai modern hardverekhez képest, de ez 40 év távlatából el is várható. A generatív AI modell tréningezése egy modern rendszer segítségével történt, vagyis ezt a feladatot nem bízták rá a C64-re, viszont a kész modell segítségével már nekiállhatott a képek generálásának, a maga tempójában. A készítő szerint a teljes kép létrehozásához 94 iteráció lefuttatására van szükség, ami 20 percig tart, vagyis egy teljes kép ennyi idő alatt születik meg, ami azért nem rossz teljesítmény egy ennyire régi hardvertől.
Az AI alapú képgenerálás lehetősége mindenképpen érdekes és jópofa projekt a Commodore 64 esetében, ám se nem praktikus, se nem gyors, vagyis lényegi jelentősége nem igazán lesz. Elméletben a C64-es játékfejlesztők számára adhat némi inspirációt, ám sokkal valószínűbb, hogy a projekt megmarad érdekességként, hiszen lényegében ez is lehetett vele a készítő célja: megmutatni, hogy kitartással, hozzáértéssel és kreativitással sok minden lehetséges.