Shop menü

ÉRDEKES MÓDON LÉP FEL A METACRITIC A REVIEW BOMBING ELLEN

Legalább egy kicsit játszani kellene az adott játékkal, nem?
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Érdekes módon lép fel a Metacritic a review bombing ellen

A review bombing jelensége valószínűleg senki számára nem újdonság: ez az, amikor a felhasználók tömegesen szabadulnak be a Metacriticre és más értékelős oldalakra, hogy 1-es pontszámokkal szórják meg a számukra valamilyen okból nem szimpatikus játékot. Most a Metacritic úgy döntött, hogy kipróbál egy módszert ennek visszafogására.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a játék megjelenését követő 36 órában nem lehet majd értékelni, hogy a kedves felhasználóknak legyen esélye kipróbálni a játékot, mielőtt értékelik azt.

"Bevezettük a 36 órás várakozási periódust minden felhasználói értékelésre a videójátékos szekcióban, hogy a felhasználóinknak tudjanak is játszani azokkal a játékokkal, amiket értékelnek. Ez az összes újonnan megjelenő játékra érvényes, és komoly, adatalapú kutatás előzte meg a bevezetését, és sok kritikus valamint iparági szakértő véleményét is kikértük" - szól a hivatalos közlemény, amiben nem nehéz felfedezni némi cinizmust.

A gyakorlatban persze kérdéses, hogy ennek mennyi gyakorlati haszna lesz, hiszen 36 óra elteltével pont ugyanúgy megjelenhet a csürhe, hogy teleszórja 1-es értékeléssel az utált anyagot. Érdekes lesz látni, hogy a Metacritic esetleg később értékeli-e, hogy mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket ez a változtatás.

A Steam már tavaly lépett.

A Valve már 2019-ben úgy döntött, hogy valamilyen módon fel kell lépni a review bombing ellen. A cég azután határozott úgy, hogy a felhasználók hirtelen nagy tömegekben kezdtek el lepontozni olyan játékokat, mint a Metro 2033 Redux, miután kiderült, hogy a kiadó Deep Silver ideiglenes exkluzivitási megállapodást kötött az Epic Store-ral a Metro Exodusra.

Természetesen az a tény, hogy a kiadó milyen üzleti tevékenységet folytat, semmiben nem befolyásolja egy korábban megjelent játék minőségét, ez pedig rendkívül félrevezető azok számára, akik ténylegesen tájékozódni szeretnének a vásárlói vélemények alapján, mielőtt pénzt költenek az adott anyagra.

"Egyértelmű számunkra, hogy a felhasználói kritikák nagyon fontosak, és biztosítanunk kell, hogy pontosak még megbízhatók legyenek. A fejlesztők is tudják, hogy ezek értékesek a vásárlók számára, ugyanakkor azt szeretnék, ha korrekt módon kezelnék őket" - nyilatkozta akkor a Valve.

A vállalat ezután fejlesztett ki egy elemző algoritmust, ami képes azonosítani az off-topic felhasználói kritikákat, vagyis gyakorlatilag tudja azonosítani a review bombingot. A Valve szerint azok tartoznak az off-topic kategóriába, amik semmilyen támpontot nem adnak a leendő vásárlónak arról, hogy elégedett lesz-e a későbbiekben a játékkal vagy sem. 

Ebbe egyébként beletartoznak a DRM-mel és EULA-val kapcsolatos dolgok is, a Valve szerint ugyanis a Steam felhasználóit ezek szinte egyáltalán nem érdeklik.

Az algoritmus egyébként csak a felfedezésben segít, és ha gyanús tevékenységet észlel (tehát például hirtelen elkezdenek a felhasználók lehúzni egy játékot), akkor értesítést küld a Steam munkatársainak, akik utána már sajátkezűleg intézkednek, és az összesített értékelésből kiveszik a review bombing alatt született értékeléseket. Sajnos ennek mellékhatása, hogy az ezen időszak alatt készült normális értékelések sem fognak beleszámítani a pontszámba.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére