Elrajtolt a Radeon HD 7970

Az AMD ma formálisan hódító útjára indította Radeon HD 7000-es sorozatának zászlóshajóját, a Radeon HD 7970-es modellt. Mivel a rajt – sajnos – formális, így egyelőre csak a termékről készült hivatalos tesztek érhetőek el, maga a videokártya nem. A Radeon HD 7970 az üzletek polcain majd csak január kilencedikétől kezdve jelenik meg Radeon HD 7950-es társával együtt, amely ugyanazon a napon mutatkozik be.

Elrajtolt a Radeon HD 7970

Az AMD ma formálisan hódító útjára indította Radeon HD 7000-es sorozatának zászlóshajóját, a Radeon HD 7970-es modellt. Mivel a rajt – sajnos – formális, így egyelőre csak a termékről készült hivatalos tesztek érhetőek el, maga a videokártya nem. A Radeon HD 7970 az üzletek polcain majd csak január kilencedikétől kezdve jelenik meg.

Radeon HD 7970: többszörösen is az első

A friss jövevény számos tekintetben elsőnek minősül, ugyanis rengeteg olyan újítást vonultat fel, amelyek eddig az AMD videokártyáin nem voltak jelen. A Radeon HD 7970 az első olyan videokártya a piacon, amely 28 nm-es csíkszélességgel készülő GPU-t alkalmaz, ő az első, ami az AMD GCN architektúrájára épülő GPU-val büszkélkedik, valamint DirectX 11.1-es és PCI Express 3.0-s támogatás tekintetében is megérdemli az elsőnek járó címet.

A 28 nm-es Tahiti GPU, amely a Radeon HD 7970 „lelkének” tekinthető, a TSMC gyárában készült, méghozzá 28 nm-es HKMG gyártástechnológia alkalmazásával. A GPU összesen 4,31 milliárd tranzisztorból épül fel, magfelületének mérete pedig 365 négyzetmilliméter, azaz alig kisebb, mint elődje, a 40 nm-es csíkszélességgel készített Cayman GPU, amely 389 négyzetmilliméteres magfelülettel rendelkezik.

Az új GPU belsejében 2048 stream processzor teljesít szolgálatot, amelyek már természetesen nem a VLIW4-es, hanem az új, GCN (Graphics Core Next) architektúrára alapoznak. Az újdonság a Radeon HD 6970-hez hasonlóan szintén 32 darab renderelő egységgel érkezik, viszont textúrázóból már 96 helyett 128-at tartalmaz. A GPU magórajele is emelkedett: míg az előző generációs Radeon HD 6970 esetében 880 MHz-es órajelet alkalmaztak a gyártó mérnökei, addig a Radeon HD 7970 már 925 MHz-es referencia órajelre támaszkodik. A GPU maximális számítási teljesítménye 3,79 TFLOP/s-os értéket képvisel, ami jelentős előrelépés a Radeon HD 6970 2,7 TFLOP/s-os számítási teljesítményéhez képest.

Hasonlóan komoly előrelépés történt a memória alrendszer esetében is. A GPU a Radeon HD 6970 esetében már 384-bites adatsínen keresztül kapcsolódik a 3 GB-nyi GDDR5-ös fedélzeti memóriához, amely alap esetben 5,5 GHz-es effektív órajelen üzemel. Ennek köszönhetően a Radeon HD 6970-esetében – 256-bites adatsín mellett – tapasztalt 176 GB/s-os memória sávszélesség helyett a Radeon HD 7970 esetében már 264 GB/s-os memória sávszélességgel gazdálkodhat a termék.

[bold]

Az energiagazdálkodás kérdése

[/bold]

Az AMD ugyan egyelőre hivatalos TDP adatot nem adott meg a Radeon HD 7970-nél, de azért nagyjából már tudható, hogy mire számíthatunk a termékkel kapcsolatban. A Radeon HD 7970 TDP-je 225W körül helyezkedik el, a PowerTune limit pedig 250W magasságában tanyázik.

Ami ennél is érdekesebb, az a ZeroCore Power technológia. Az AMD újítása lehetővé teszi, hogy a korábbi 15W körüli üresjárati fogyasztást 3W-ra csökkentse a rendszer. Ez a technológia hosszabb üresjárat után aktiválódik: például akkor, ha a rendszer egy bizonyos idő után készenléti állapotba küldte a monitort. Ekkor a Tahiti GPU tulajdonképpen kikapcsol, a videokártya fogyasztása pedig 3W alá csökken. Ez, vagyis a ZeroCore technológia multi-GPU rendszerekben is alkalmazható: amennyiben egy több videokártyából álló rendszerben csak a fő videokártya dolgozik, a „szolga” videokártyák nem, akkor utóbbiaknál a GPU kikapcsolhat, ami nem csak a fogyasztás, hanem a zajszint jelentős csökkenésével is jár.

Ezzel együtt az átlagos üresjárati fogyasztást is sikerült csökkenteni. A Radeo HD 6970-es modell esetében ez az érték még 20W körül mozgott, a Radeon HD 7970-nél pedig már sikerült 15W-ra lecsökkenteni, hála a különböző trükköknek. Ezek közé a trükkök közé tartozik a frambuffer tömörítés, ami csökkenti a GDDR5-ös adatsínen átmenő adatforgalom mértékét.

Elérhető a PCI Express 3.0-s támogatás

A Radeon HD 7970-es videokártya már PCI Express 3.0-s támogatással érkezik, ami természetesen visszafelé kompatibilis a korábbi szabványok köré épülő PCI Express x16-os slotokkal. Az új szabvány érkezése nem a játékok, hanem a GPU hatalmas számítási teljesítményéből profitálni tudó alkalmazások számára lesz fontos.

Hogy miért? Egy egy GPU-s videokártya esetében a korábbi tesztek szerint, ha a PCI Express 2.1 x8-as sávszélességet nyújtó slot helyett PCI Express 2.1 x16-os slotot alkalmazunk, akkor legjobb esetben is csak mindössze néhány százalékkal, azaz jelentéktelen mértékben javul a teljesítmény. Ebben a tekintetben a PCI Express 3.0 esetében sem lesz komolyabb változás, ugyanis a játékok a szabványban rejlő hatalmas adatátviteli sávszélességet még nem használják ki.

Más a helyzet a GPU-ra támaszkodó alkalmazások esetében. A CPU és a GPU között mozgó adatok esetében a rendelkezésre álló adatátviteli sávszélesség mellett sokkal fontosabb a késleltetés értéke, ami rendkívüli mértékben rányomja a bélyegét a lehetőségekre. Hosszabb távon egyértelműen az a megoldás, hogy a GPU-t és a CPU-t egy lapkára kell pakolni, így a késleltetés jelentős mértékben csökken – ezt csinálja az AMD a Fusion esetében. A Llano-nál például 20 GB/s feletti adatátviteli sávszélesség áll rendelkezésre a CPU és a GPU között, de ezzel együtt a késleltetés értéke is jelentősen csökkent, hála annak a ténynek, hogy a két komponens egy szilíciumlapkán foglal helyet. Ez persze a Radeon HD 7970 esetében nem járható út, így az AMD-nek meg kellett találnia a problémára adható legeslegjobb választ.

Itt jön a képbe a PCI Express 3.0. Ugyan a fizikai törvényszerűségek miatt a PCI Express 3.0 esetében sem lett alacsonyabb a késleltetés, de cserébe történt jó néhány hasznos előrelépés a PCI Express 2.1-hez képest, amelyek összességében javítják a helyzetet. A PCI Express 3.0 érkezésével a sávonként és irányonként elérhető 500 MB/s-os adatátviteli sávszélesség 1 GB/s-ra nőtt, ami egy x16-os slot esetében a korábbi 8 GB/s-os helyett immár 16 GB/s-os sávszélességet eredményez. Ezt a buszfrekvencia emelésével érték el, ami a korábbi 5 GT/s érték helyett már 8 GT/s értéket képvisel. Jelentős előrelépés, hogy az „overhead” mértéke 20%-ról 1%-ra csökkent – hála a rendkívül hatékony 128b/130b kódolási sémának.

A fentieknek köszönhetően a GPU alapú alkalmazások gyorsulhatnak: az AnandTech gyorstesztje 9%-os javulást mutat a PCI Express 2.1 és a PCI Express 3.0 között.

Bemutatkozik a VCE

Az AMD új videokártyája továbbra is rendelkezik a már jól ismert UVD3-as motorral, amely a különböző videó fájlok lejátszását hardveres gyorsítással segíti. Itt ebben az esetben nem történt változás, azaz az UVD3-as motor repertoárja nem bővült.

Érdekesség azonban mégis van, mert az UVD3 mellett mostantól rendelkezésre áll a VCE motor is, amelyet H.264-es videó kódolás alkalmával foghatunk be. A Video Codec Engine névre keresztelt megoldás koncepcióját tekintve az Intel Quick Sync Video technológiájára hasonlít.

A VCE technológia kétféle módot támogat: az egyik a Full Mode nevet viseli, lényege pedig abban rejlik, hogy a rendszer adott minőség mellett, dedikált feldolgozók használatával kódolja át a videót, méghozzá úgy, hogy kódolás közben a háttérben egyéb feladatokat is végezhetünk, például filmet nézhetünk, vagy akár játszhatunk is. Az erőforrás- és energiatakarékos Full Mode mellett rendelkezésre áll egy hibrid mód is, amely már jobb minőségben kódolja át a videót, viszont ennek megfelelően több erőforrást és több energiát is használ – mellette a háttérben már aligha futhat játék vagy egyéb GPU intenzív alkalmazás.

A Full Mode az AMD állítása szerint átlagfelhasználók, illetve a felhasználók többsége számára megfelelő videó minőséget kínál, de akinek ez mégsem lenne elegendő, az még mindig használhatja a hibrid módot.

Eyefinity 2.0: hasznos újítás

Az Eyefinity technológia sem úszta meg frissítés nélkül. A gyártó újításának köszönhetően a korábbival ellentétben most már nem egyetlen, hanem akár három különálló 7.1 csatornás audió folyam kezelésére is képes a rendszer. A Discrete Digital Multi-Point Audio névre keresztelt szolgáltatás esetében új lehetőségek nyílnak a felhasználók számára, ugyanis a rendszer mostantól három különböző monitorhoz három különböző nyolccsatornás audió folyamot tud továbbítani, így akár mindhárom megjelenítőn futhat egy-egy Full HD videó a hozzá tartozó 7.1 csatornás hangfolyammal. A technológia videó konferencia alkalmával is hasznos lehet, ugyanis ekkor a szereplők képe és hangja külön monitorra kerülhet – igaz, ez csak egy szűkebb réteg számára lesz vonzó lehetőség.

Ahogy azt a korábbi pletykákból már tudhatjuk, az Eyefinity 2.0 esetében az adott alkalmazáshoz tartozó hangfolyam átirányítására is van mód: ha az alkalmazást áthúzzuk egyik monitorról a másikra, akkor a programhoz tartozó audió folyam is átkerül arra a videó kimenetre, így – ha a monitornak vannak beépített hangszórói – az adott monitoron szólal majd meg az adott alkalmazás.

A Radeon HD 7970-es videokártyák – alap esetben – egy dual-link DVI, egy HDMI 1.4a és két mini DisplayPort videó kimenetet tartalmaznak. Az új videokártya segítségével három monitorból álló sztereó 3D megjelenítő konfigurációt is létrehozhatunk, ha szükséges – azaz immár a DisplayPort videó kimenet is bevethető a feladatra. További különlegesség, hogy a Radeon HD 7970 úgynevezett Fast HDMI videó kimenetet tartalmaz, ami annyit jelent, hogy 3 GHz-es HDMI csatlakozó kapott helyet rajta. Hogy ez mit is jelent? Nos, annyit, hogy az AMD a Radeon HD 7970 esetében elérhetővé tette a HDMI konzorcium újítását, amely 165 MHz helyett már akár 340 MHz-es adatátvitelt is lehetővé tesz. Ezzel végre tényleg lehetőség nyílik a 4k x 2k felbontású kijelzők használatára HDMI porton keresztül – korábban, a Radeon HD 6000-es sorozat tagjainál erre sávszélesség-limit miatt nem volt mód.

Napjainkban az AMD videokártyái és a televíziók az 1080P-s Frame Packed S3D tartalmakat (3D-s filmek) 48 képkocka/másodperces sebességgel tudják kezelni (szemenként 24 Hz), de némi türkkel 60 FPS is elérhető (30 Hz/szem). A következő generációs televízióknál az 1080P-s Frame Packed S3D tartalomnál 120 képkocka/másodperces sebesség is elérhető lesz (60 Hz/szem), így ekkor majd profitálhatunk az AMD Fast HDMI technológiájából, hiszen ezeket a kijelzőket HDMI porton keresztül könnyedén elláthatjuk majd megfelelő tartalommal.  A 3 GHz-es elnevezés egyébként nem teljesen helyes. Ebben az esetben az AMD valószínűleg a csatornánként elérhető maximális sávszélességre hivatkozik, ami 300 MHz esetén 3 Gbps.

Ár, pozícionálás

Az eddigi tesztek alapján a Radeon HD 7970-es modell 5% és 35% közötti előnyt tud felmutatni a GeForce GTX 580-nal szemben, azaz átlagosan 15-25%-kal gyorsabb riválisánál, játéktól és felbontástól függően. A termék ezzel egy időben – akár 50 wattal is – kevesebbet fogyaszt, mint riválisa, ám a fogyasztás a Radeon HD 6970-esénél még így is magasabb.

Az AMD az újdonság ajánlott végfelhasználói árát 550 dollárban állapította meg, azaz ebben az esetben olyan agresszív árazásról nem beszélhetünk, mint korábban a Radeon HD 4870 és a Radeon HD 5870 esetében. Az egyelőre nem tudható, hogy első körben lesz-e elegendő Radeon HD 7970-es videokártya a megjelenés napján, de ez majd idővel úgyis kiderül.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward