Shop menü

ELŐSZÖR REPÜLT A FALCON HEAVY!

A tesztrepülés sikeres volt, a SpaceX megarakétája nagyon meggyőzőnek tűnik, és jelenleg egy Tesla Roadster kering a Föld körül.
Jools _
Jools _
Először repült a Falcon Heavy!

Friss információk:

19:00 – A startot az erős felső légköri szelek miatt először hazai idő szerint 20:20-ra, majd 21:05-re halasztották.

19:10 – Újabb halasztás: 21:15 a start várható időpontja. A kilövési ablak csak 22:00-ig tart, így ha nem javul a szélhelyzet, könnyen lehet, hogy holnapra tolódik az indítás.

19:55 – A legújabb startidőpont 21:45, és megkezdték az indítási előtti utolsó ellenőrzéseket. A szél úgy tűnik, hogy mérséklődött, így jelenleg semmi sem akadályozza a startot, de ez persze a következő szűk két órában még megváltozhat.

20:20 – Megkezdték az üzemanyag-feltöltést, egyelőre minden rendben a 21:45-ös indításhoz.

20:45 – Egy óra a startig, minden a tervek szerint halad, a közvetítés 21:25 körül kezdődik itt.

21:00 – Már a folyékony oxigént töltik a rakétába, 45 perc a startig.

21:24 – Elkezdődött az élő közvetítés a SpaceX oldalán.

21:30 – 15 perc a startig, minden rendszer rendben van és az időjárás is kedvező.

21:37 – 8 perc az indításig. A Falcon Heavyvel a Roadsteren kívül rövidesen az űrbe indul Isaac Asimov Alapítvány-sorozata egy adathordozón, és egy emléktáblán annak a nagyjából 6000 SpaceX-dolgozónak a neve is, akik a rakétán dolgoztak.

21:44 – Az irányítók szerint minden rendben, még egy perc és indulás!

21:45 – Kilövés!

21:48 – A szélső magok leváltak. Minden a tervek szerint halad.

21:49 – Az első fokozat közepe is levált.

21:53 – A két szélső mag leszállt!

Galéria megnyitása

21:54 – A drónhajóval elveszett a kapcsolat, így nem tudni, hogy a középső mag is rendben leért-e, de ez nem számít szokatlan eseménynek.

⋆⋆⋆

Bár a SpaceX a januári amerikai kormányzati leállás miatt egy kicsit kénytelen volt késleltetni nagyobbik hordozórakétájának első tesztrepülését, ha minden jól megy, és az időjárás sem szól közbe ma végre felemelkedhet kilövőállásáról a Falcon Heavy.

A kilövésre közép-európai idő szerint ma 19:30 és 22:00 között kerül sor, ha pedig esetleg halasztásra kerülne sor a következő próbálkozást holnap ugyanerre az időszakra ütemezték. A kilövést élőben lehet követni a SpaceX oldalán, de a cég és Elon Musk Twitter-fiókjait is érdemes nézegetni, mert gyakran ezekre futnak be először a friss információk.

Galéria megnyitása

A Falcon Heavy fejlesztésének megkezdését 2011-ben jelentette be Musk, és ha a start jól sikerül, az új jármű alapvetően meghatározhatja a következő évtizedek űrtevékenységét. Ahogy a neve is mutatja a Falcon Heavy a SpaceX első űrképes hordozórakétája, a Falcon–9 nehezebb, nagyobb „testvére”. A jármű gyakorlatilag három Falcon–9 első fokozatból állt össze, és ezekre került rá a további két fokozat.

A hordozó első fokozata így 27 Merlin-hajtóművel rendelkezik, amelyek a tengerszinten együtt majdnem 23 ezer kN tolóerőt biztosítanak. A Falcon Heavy így a másik két fokozattal együtt összesen 63,8 tonna hasznos terhet tud alacsony Föld körüli pályára juttatni, és 16,8 tonna terhet képes a Marshoz szállítani. Ezzel ha üzembe áll minden idők második legerősebb rakétája lesz a holdrakéta, a Saturn V után. (Ez utóbbi tolóereje 35,100 kN volt a tengerszinten, és 140 tonna terhet tudott alacsony Föld körüli pályára juttatni.)

Még érdekesebb lehet az összevetés a jelenleg is üzemelő rakétákkal. A Nemzetközi Űrállomást utánpótlással ellátó Falcon–9 és Proton hordozók egyaránt 22,8 tonna terhet tudnak alacsony Föld körüli pályára emelni. A Falcon Heavyvel tehát egyrészt nagyobb terheket lehet majd egyszerre feljuttatni, másrészt ezeket távolabbra is lehet küldeni. Például el lehet vele juttatni egy Dragon űrhajót a Marsra, ami Elon Musk régóta dédelgetett terve, vagy neki lehet kezdeni egy holdbázis kiépítésének.

Galéria megnyitása

A nagyobb teherbírás és a rakéta elemeinek újrafelhasználhatósága ráadásul jelentősen olcsóbbá teheti mindezt. Egy rakomány felküldése a Falcon Heavyvel már 90 millió dollárból megoldható lehet (attól függően, hogy hova irányul). A jelenleg létező legnagyobb teherbírású hordozórakéta, a Delta IV Heavy egy-egy fuvarjának költségei ezzel szemben 350 millió dollártól kezdődnek, holott ez „csak” 28,8 tonna terhet tud alacsony Föld körüli pályára emelni.

De térjünk rá a ma esti kilövésre. A Falcon Heavy a floridai Kennedy Űrközpontból startol, és a tesztrepülés célja ezúttal mindössze annak igazolása, hogy a rendszer működőképes, és alkalmas a terhek űrbe juttatására. A rakomány Elon Musk kocsija, egy Tesla Roadster lesz, amelynek volánjánál egy bábu ül a SpaceX saját fejlesztésű űrruhájába öltöztetve. Ha minden a tervek szerint alakul, a hordozó közreműködésével az autó idővel a Marssal egyező Nap körüli pályára áll. A bolygót ugyanakkor nem fogja megközelíteni, így véletlenül sem okozhat károkat annak felszínében.

Mivel a Falcon Heavy már jelenlegi formájában is részben újrafelhasználható, a legnagyobb izgalmak csak a kilövés után kezdődnek. A SpaceX mérnökei ugyanis megpróbálják épségben visszahozni a felszínre a rakéta első fokozatának mindhárom elemét. A két szélső Falcon–9-es mag nagyjából 2 és fél perccel a start után válik le a hordozóról, hogy aztán némi manőverezés után Cape Canaveralben landoljon.

Galéria megnyitása

A középső mag körülbelül fél perccel később válik le a második fokozatról, hogy aztán a SpaceX Atlanti-óceánon úszó drónhajójára kíséreljen meg leszállni. A szélső magok landolása nyolc perccel a kilövés után, a középsőé pedig 8 perc 20 másodperc elteltével várható. Ha mindhárom részt sikerül egyben visszahozni a felszínre, ezek későbbi küldetések során újra használhatók lehetnek. Sőt: az két szélső mag már eleve újrafelhasznált, hiszen egyikük 2016 májusában egy műholdat juttatott pályára, a másik pedig három hónappal később a Nemzetközi Űrállomás felé indított el egy teherszállítmányt.

Ha a tesztrepülés sikerrel zárul, rövidesen sor kerülhet az első éles bevetésre is. A Falcon Heavy első fizetett rakománya a tervek szerint egy szaúdi kommunikációs műhold lesz, ez a küldetés még az év első hónapjaiban elstartolhat. Júniusra pedig már az Egyesült Államok Légiereje is bejelentkezett egy tesztkilövésre, amelynek sikere esetén a Falcon Heavy a továbbiakban nemzetbiztonsági szempontból fontos terheket is szállíthat majd.

A mai tesztnek tehát óriási a tétje, és rendkívül izgalmasnak és látványosnak is ígérkezik. Pláne, hogy Elon Musk nemrég azt is nyilvánosságra hozta, hogy a Roadsterre is felszereltek három kamerát, amelyek – ha működnek – további érdekes felvételeket szolgáltathatnak jóval a kilövés után is.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére