A közösségi oldalak különböző algoritmusai mindig is misztikusnak tűntek a felhasználók és a szabályozók szemében egyaránt, erre pedig a mesterséges intelligencia térnyerése csak ráerősített az utóbbi időben. A Meta azonban meglepő módon úgy döntött, hogy most mély betekintést enged a színfalak mögé, és felvázolta, hogy miként működik a rendszere.
A Meta az Instagram és a Facebook révén a közösségi tér jelentős részét az uralma alatt tudja, és fejlesztők ezrei dolgoznak csak azon, hogy mit lássanak a felhasználók akkor, amikor megnyitják a szolgáltatásokat. Nick Clegg globális kapcsolatokért felelős vezető pedig arról beszélt, hogy a cég szeretné azt, hogy a nagy nyilvánosság számára átláthatóbb, nyitottabb és ezek révén elszámolhatóbb lenne a platformok működése.
Ha az emberek nagyjából megértik, hogy mit miért látnak, hogyan emeli ki az MI-t is alkalmazó rendszer a tartalmakat, akkor nagyobb kontrollt tudnak gyakorolni afelett, hogy a jövőben milyen tartalmakat mutasson számukra a Facebook vagy az Instagram.
„A nagy hatású technológiák, például a generatív MI gyors fejlődésével érthető, hogy az embereket egyszerre izgatják a lehetőségek és aggasztják a kockázatok” – olvasható Clegg beszámolójában. „Úgy véljük, hogy ezekre az aggodalmakra a legjobb válasz a nyitottság.”
A legtöbb információt az algoritmusokról és a mesterséges intelligenciáról 22 „rendszerkártyán” tárják az érdeklődők elé, ezek lefedik a Hírfolyamot, a Történeteket, a Reels videókat, a hozzászólásokat és sok más területet, ahol az emberek a Meta szolgáltatásain belül tartalmakat fedezhetnek fel és fogyaszthatnak. Minden egyes ilyen kártya további részletes információval szolgál az érdeklődők számára a platformról.
A Meta ezúttal valóban nagyon összeszedett és komplex leírással szolgál a felhasználóknak arról, hogy például a bejegyzések alatti hozzászólások rangsorolása miként zajlik a különböző algoritmusok révén. Hiszen már ezeket sem egyszerűen időrendben tálalja a rendszer, még a rangsoroláson túl is többféle algoritmus alapú rendezést alkalmaz a Meta.
Nagyon érdekes például az Instagram esetében a Felfedezés funkció. Ez az a felület, ahol a nem követett fiókoktól emel ki a rendszer képeket és Reels videókat vegyesen, hogy a felhasználók új érdekességeket találhassanak maguknak. Itt az MI rendszer meghatározza, hogy mi és milyen sorrendben következzen, és a Meta három pontba szedte, hogy miként működik a mechanizmus:
- A rendszer összegyűjti az Instagramon nyilvánosan elérhető tartalmak egy részét, amelybe a minőségi és szabályszerűségi szabályoknak megfelelő fényképek és Reels-videók tartozhatnak.
- Ezután az MI-rendszer figyelembe vesz többféle bemeneti jelzést a tartalmakról. Ilyen lehet például, hogy hogyan léptél interakcióba hasonló tartalmakkal, vagy mik az érdeklődési köreid.
- Végül a rendszer rangsorolja az előző lépésben kiválasztott tartalmakat. Azok a tartalmak, amelyek a rendszer előrejelzése szerint értékesebbek számodra, előrébb sorolva jelennek meg a Felfedezés lapon.
Nem mindenről az MI dönt, a felhasználónak szinte minden esetben van beleszólása abba, hogy a rendszer mit mutasson. Az Instagram Felfedezés esetében az algoritmust lehet majd befolyásolni a mentés funkció használatával, a „nem érdekel” gombot aktívan alkalmazva, és a „jelentést” segítségül véve. Sőt mi több, a Felfedezésen belül a szűrőben van olyan opció, hogy „Nem személyre szabott”, és ilyenkor már tényleg teljes lesz a felhozatal változatossága (ez még nincs minden régióban).
A Meta azt is kiemelte, hogy a továbbiakban többször és jobb tájékoztatást ad majd a Facebook és az Instagram arról, hogy az adott tartalmat éppen miért látja az ember. Magától megjelenik majd az a funkció, amivel egy érintést követően elérhető lesz a platform magyarázata a kiemelt tartalom kapcsán. Egy ideje már elérhető ez a funkció sok helyen a rendszerekben, de a Meta szeretné, ha az emberek használnák is, éppen ezért igyekszik majd felhívni rá a figyelmet.
Úgy kommunikálja ezeket a vállalat, mintha szívjóságból hozna meg minden lépést, de azt azért látni kell, hogy a platformok vállaira egyre nagyobb szabályozói nyomás nehezedik, a Meta pedig szeretne ezeknek megfelelni, hogy elkerülje a dollármilliárdos büntetéseket. A mostani időszakban ugyanis ez különösen fájna a cégnek, hiszen a költségek csökkentése érdekében több mint 20 ezer munkavállalót küldött el, és sok egyéb megszorításról döntött.