A Counterpoint Research számolt be arról, hogyan alakult 2022-ban a viselhető kiegészítők piacán belül az okosórák szegmense. Tavaly más szinte minden fronton az eladási számok csökkenéséről lehetett olvasni, de mobilokhoz kapcsolódó karórák továbbra is kapósak voltak. Rossz gazdasági helyzet ide vagy oda, ezeket egyre többen veszik.
A 2021-ben mért forgalomhoz képest tavaly 12 százalékkal fogyott több okosóra globálisan.
Tehát itt a felívelés továbbra is tartós éves szinten, ugyanakkor azt is hozzátette a Counterpoint a beszámolójában, hogy ez a terület sem teljesen golyóálló. 2022 első három negyedévében még nagyon jól szerepeltek az okosórák, de a negyedik negyedév, az ünnepi időszak már itt is vegyes eredményt hozott. Az októbertől decemberig tartó időszakban 2 százalékkal mérséklődött a kereslet éves összevetésben. Ezt főleg az indiai keresletcsökkenés rovására írták az elemzők.
Nagyon érdekesen alakult a különböző árkategóriák viszonya. Az igazán olcsó és az igazán drága okosórák iránt nőtt jelentősen a kereslet, a két véglet között csökkenés történt. A 400 dollárnál drágább okosórákból 129 százalékkal fogyott több, a 100 dollárnál olcsóbb eszközök forgalma pedig 35%-kal emelkedett. Mindkettőre megvan a magyarázat.
Az olcsó eszközök eladási számát a fejlődő országok széles tömegi húzták jelentősen felfelé Indiában és hasonló területeken nagyon pörög a piaca az olcsó viselhető kiegészítőknek, élen az okosórákkal és a valódi vezeték nélküli fülhallgatókkal. A prémium okosóráknál pedig annak köszönhetően lett hirtelen a 6%-os piaci részesedésből 13 százalékos, hogy az Apple elindította az új Apple Watch S8 sorozatot, valamint a Watch Ultra modellt, amire már sokan vártak hosszú ideje. A sportos okosóra hamar népszerű lett.
Az értékesítési adatokból azt is le tudta szűrni a Counterpoint elemzői csapata, hogy mely gyártók voltak ennek a szegmensnek a legfontosabb szereplői. Természetesen a prímet továbbra is az Apple viszi, és nincs is fenyegetve az első helye, mert a Samsung a második helyen távolról figyeli, a harmadik Huawei pedig csak még jelentősebb leszakadásban van.
A különböző Apple Watch modellek értékesítése éves szinten 17 százalékkal emelkedett, és ennek köszönhetően az egy évvel korábbi 32,6 százalékos piaci részesedését 34,1 százalékra tudta növelni az Apple. A Samsung a Galaxy Watch értékesítésekkel pont lekövette a piac gyarapodását, így 9,8 százalékos részesedéssel zárt 2022-ben is, miután 2021-ben is pont így állt. Nem igazán hozta meg a várt sikert a dél-koreai alakulat számára az Wear OS alapra való átállás. A Huawei piaci része pedig 0,7 százalékos csökkenést követően 6,7%-ra apadt.
A negyedik és az ötödik helyen olyan gyártók végeztek, amik leginkább Indiában aktívak, és még néhány környező területen vannak jelen. A Garmin a hatodik helyen ért be 4 százalékos részesedéssel, miközben egy évvel korábban még 4,5 százalékot tudott összehozni. De így is képes volt megelőzni a rangsorban az Amazfitet, ami egy hajszállal csúszott vissza a Garmin mögé, miután 0,9%-kal zsugorodott a piaci részesedése.
A Xiaomi számára nagy veszteség, hogy teljesen lecsúszott a toplistáról, igaz, már tavaly is csak az utolsó kiemelt helyen szerepelt a neve. Hasonlóan járt a Fitbit is, mindkét vállalat esetében muszáj lenne stratégiát váltani, mert a jelek szerint az eddigi lépések rossz irányba vitték az eladásokat. Most a Fitbit a 10., a Xiaomi pedig már csak a 11. lett.