Shop menü

ELKÉPESZTŐ, 56 COLOS FEDÉLZETI KÉPERNYŐVEL JÖN A MERCEDES EQS

A CES-en debütált az új MBUX generáció olyan friss fejlesztésekkel, mint a Mercedes utazási tudásbázisa.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Elképesztő, 56 colos fedélzeti képernyővel jön a Mercedes EQS

A Mercedes sok más autógyártóhoz hasonlóan napjainkban kiemelkedő figyelmet szentel a gépjárművekbe kerülő információs és szórakoztató rendszernek. Ennek eredményeként született meg korábban a Mercedes-Benz User Exprience (MBUX), és most pedig ennek a legújabb változatával rukkolt elő a vállalat a 2021-es virtuális CES-en.

Sokan fejezték ki a nemtetszésüket, amikor sok évvel ezelőtt a Tesla egy 17 colos képernyőt pakolt a járműveibe, hogy azon kelljen kezelni az összes fontos funkciót, ma azonban már a legtöbb cég hasonló irányba modult el. A Tesla persze egy nagyon radikális nézetet vall és egyszerűségre törekedik a fejlesztések alkalmával, ami az MBUX rendszerről nem igazán mondható el.

Galéria megnyitása

A Mercedes által újonnan bemutatott fedélzeti rendszerre nehéz szavakat találni. A vállalat egy olyan kijelzőt húzott be a tesztelés alatt álló EQS luxusszedánba, ami 56 hüvelykes szélességű, tehát 141 centiméteren keresztül húzódik végig a műszerfalon, és teljesen egyedi az alakja, hogy még látványosabb legyen, és jobban igazodjon a jármű belső teréhez. Ezt a dizájnt az OLED technológiás alap teszi lehetővé. A vállalat egész egyszerűen Hyperscreen néven hivatkozik erre, ami úgy gondoljuk, egyáltalán nem túlzó.

Galéria megnyitása

A panel paramétereiről a vállalat túl sok részletet nem árult el. A felbontást illetően semmit nem tudunk róla, de Gorilla Glass védelemmel lett ellátva, annak köszönhetően nem kell attól tartani, hogy idővel gyorsan karcos lesz, esetleg könnyen betörhet. És azt lehet még tudni a Hyperscreen kapcsán, hogy haptikus módon fog visszajelzéseket adni, és annak érdekében, hogy minden területen megfelelően működjön ez a rendszer, nem kevesebb mint 12 darab, vagyis éppen egy tucatnyi kifinomult rezgőmotort kellett beépíteni a felületbe.

Galéria megnyitása

Az MBUX esetében a hatalmas felületet a szoftver úgy fogja felosztani, hogy minden területére lényeges információ kerüljön, és megoldott lesz a különböző részek virtuális elszeparálása, hogy az áttekinthetőség rovására ne menjen a Hyperscreen kialakítása.

Ez az eddigi legnagyobb ember-gép interfész, amit a Mercedes-Benz mérnökei alkottak, de messze a legintelligensebb is a vállalat elmondása szerint, és ez azt is eredményezni fogja, hogy a kezelése szinte minden esetben magától értetődő lesz. Kiemelte a Mercedes azt is a bejelentésében, hogy elképesztően sok testre szabási opcióval fog szolgálni.

A legérdekesebb újítás a szoftveres oldalon a Mercedes Travel Knowledge, vagyis a cég utazó tudásbázisa lesz. Ez a megoldás képes lesz arra, hogy az utazók környezetéről pontos visszajelzéseket adjon. A térkép és más adatbázisok összefésülésével pillanatok alatt meg lehet majd tudni, hogy milyen látványosságok mellett halad el éppen az ember, vagy éppen milyen izgalmas dolgok miatt érheti meg beiktatni egy apró kitérőt az út során.

Galéria megnyitása

Van itt hangvezérlés támogatás is, így egyszerűen kérdezni lehet majd olyan dolgokat a rendszertől, mint „Hey Mercedes, milyen étterem mellett haladtunk el éppen?”, és erre az infotainment egység ki fogja hozni a vendéglátóval kapcsolat összes online adatot, és a legfontosabb dolgokat hangosan is közli.

Az MBUX megalkotásakor a Mercedes mérnökei kiemelten figyeltek a frissíthetőségre. Éppen ennek köszönhetően az új verzió lényegében azonnal elérhető lesz majd minden fejlesztésével az új generációs S-osztály számára az EQS mellett. És természetesen a különböző berendezésű kijelzőkhöz gond nélkül lesz képes alkalmazkodni a szoftver.

Galéria megnyitása

A gyártó tisztában van azzal, hogy az ilyen rendszerek esetében az emberek sokszor képesek eltévedni a különböző almenükben, amikor teljese egyszerű dolgokat szeretnének átállítani. Éppen ezért itt úgy lett a grafikus felület megalkotva, hogy a legfontosabb dolgok mindig azonnal elérhetőek lesznek, részben ezt a koncepciót nevezte el a vállalat „nulladik rétegnek”.

Az egyszerűség mellett a kontextuális üzemelés is lényeges lesz, ez azt jelenti, hogy az intelligens rendszer mindig tudja majd azt, hogy az adott helyzetben milyen funkciókra lehet szükség, és azokat emeli ki az előtérbe. És probléma esetén pedig könnyedén lehet majd itt segítséget is kérni.

Galéria megnyitása

A Mercedes érdekes módon még arra is kitért, hogy milyen hardveres alapokra épül az EQS-ben bemutatott MBUX infotainment rendszer – bár azért eléggé felületesen beszélt erről. A teljesítményfelelős egy nyolcmagos processzor, aminek a személyét a gyártó nem fedte fel – valószínűleg ARM alapú.

A rendszer számár nem kevesebb mint 24 GB-nyi memória lesz biztosított, ami azért kell, mert itt nagyon sok folyamat mehet majd egyidejűleg a „hiperkijelzőn”. És még érdekességképpen azt is hozzátette a vállalat, hogy 46,6 GB/s-os sávszélességgel fog dolgozni a hardver.  

A jövőben az embereknek valószínűleg hozzá kell majd szokniuk ahhoz, hogy a járművekben egyre több esetben kell majd képernyőket tapogatniuk. Persze az olyan megoldás, mint az új MBUX valószínűleg nem lesz egyhamar szélesebb közönség számára elérhető, de az igény ez. És kisebb méretű képernyők generációról generációra fognak szaporodni a fedélzeti rendszereknél. Ezzel igazából nincs is gond, csak abban bízunk, hogy a mérnökök igyekezni fognak az észszerűség határán belül maradni, és valóban jól használható, biztonságos dolgokat bevezetni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére