Az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) nevű sorozat több fordulóból áll majd az idei évben, a mostani volt a legelső futam, és nem meglepő módon azért eléggé sok izgalmat hozott, de nem feltétlenül a versenyzés szempontjából. A Yas Marina Circuiten zajló eseményen rengeteg tapasztalattal gazdagodtak a szakemberek.
Az elmúlt évek során több olyan formulaautókkal vívott versenysorozat is indult, ami a jövőbe mutat, és ez a mostani az egyik legérdekesebb mind közül. Az A2RL sorozatban olyan autók állnak rajthoz, amikben nincs kormány, sem ülés, de még csak pedálok sem, miután az egészet számítógép vezéreli, a járművek formája viszont nem tartogat különösebb meglepetést. A Formula E autók egészen különleges felépítéssel bírnak, azokhoz képest a szóban forgó széria teljesen szokványos.
A Dallara Super Formula tavalyi autót építették át a széria indulói, az rajthoz állók között pedig van egy magyar csapat is, a HUMDA Lab. A csapat hivatalos beszámolója szerint a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet szakemberei hozták létre. Eléggé meglepően hangzik, hogy egy kutatóintézet indítja a versenyistállót, de az A2RL keretében igazából minden csapat háttere ehhez hasonló. Minekután itt igazából önvezetés és mesterséges intelligencia kutatás folyik, igencsak magas szinten.
Volt már korábban olyan verseny, ahol formulaautók álltak rajthoz hús-vér pilóták nélkül, de ez a mostani az első olyan sorozat, ami egy valóban komoly mezőnyt hozott össze. Nyolc csapat vett részt az első versenyen, de azt hozzá kell tenni, hogy ez itt nem 16 autót jelent, hanem csak nyolcat, mert a klasszikus sorozatokkal ellentétben, itt nem 2-2 versenyautót indítanak a csapatok. Idővel egyre több induló lehet majd, a szervezők és a csapatok is nagyon bíznak a sikerben.
A verseny egy meglehetősen nagyvonalú pénzdíjért folyik, az tehát nem meglepő, hogy a szériában rajthoz állók komolyan veszik a feladatukat. 2,25 millió dollár az A2RL széria összdíjazása. A magyar mellett van az indulók között kettő olasz, kettő német, egy szingapúri, egy amerikai és egy kínai-arab alakulat is.
A versenyt a német TOM Motorsport Team nyerte meg a másik német csapat, a Constructor előtt. A harmadik a Polimove Autonomous Racing (olasz) lett, a magyarok pedig az ötödik helyen értek célba. Állítólag 12 óra alatt több mint 10 ezer néző látogatott ki a helyszínre, és az online közvetítést pedig 600 ezernél is többen nézték meg.
Egyelőre nem a kiélezett küzdelem és a fej-fej mellett zajló csatározás tette érdekessé a versenyt, hanem a különböző furcsa hibák. A legkülönbözőbb módokon tudtak a hétvége során problémába futni a „versenyzők”. Az időmérő edzés során az egyik autó véletlenszerű kitérő manővert hajtott végre, valószínűleg valamilyen téves észlelés miatt. Volt megpördülés is a féktávolságon, ami azért a valódi pilóták által irányított autókkal is elő szokott fordulni.
Az viszont már lényegesen ritkább, hogy a kanyar előtt több méterrel belefordul egy autó a falba, de itt erre is láthattak példát a nézők. A végül győztesként befutó autó pedig menet közben egyszer egy féktávot elmért, majd a bukótérben megpihent egy időre, de ezt követően tovább tudott haladni.
Érdekes pillanat volt az is, mikor az egyik autó megpördülését követően sárga zászlót kellett bevetni a szabályok értelmében. A mögötte jövő autók pedig nem előzték meg a kicsúszott autót, merthogy ugyancsak a szabályok értelmében, sárga zászlós fázisban nem lehet előzni. Elmenni persze el lehetett volna nekik a megpördült versenyautó mellett, de a jelek szerint ilyen eshetőségre nem gondoltak a fejlesztők.
A versenyen volt egy sztárvendég is, Daniil Kvyat, aki kiállt egy önvezető autóval versenyezni, és nem meglepő módon sikeresen legyűrte a pilóta nélküli ellenfelét. Kvyat megjegyezte, hogy azért nem ment annyira komoly tempót, mintha éles verseny lenne, de igazából nem is maradt le túlzottan az önvezető jármű. 10,38 másodperces hátrányt szedett össze egyetlen kör alatt, ami persze soknak hangzik, de egy tapasztalt Forma-1-es versenyzőről beszélhetünk, és egy olyan autonóm módon közlekedő autóról, ami néhány éve még körbe sem talált volna a pályán.
Hosszú ideje fejlesztik már ezeket a rendszereket, de az első versenyen azért megmutatkozott, hogy van még hova előre lépni, attól függetlenül, hogy kétség kívül komoly eredmény az, hogy egy ilyen széria elindulhatott. Az éles verseny csak 8 körből állt egyelőre, de a tervek szerint egyre komolyabb versenytávokon kell majd bizonyítania a csapatoknak. Az élesben gyűjtött tapasztalatokat felhasználva pedig egészen biztos, hogy rövid idő alatt komoly fejlődésre lehet számítani.
Meglehetősen érdekes jövőnek nézünk elébe, ahol már egy versenyen nem profi pilótáknak lehet szurkolni, hanem egy fejlett algoritmusoknak, és a gépeket programozó mesterséges intelligencia szakemberek csapatának.