Tavaly május végén kerülhetett a kezeim közé az RTX 4070, mely a széria talán legszimpatikusabb ajánlata lett. Jó 1440p-s teljesítmény egy kis 4K-val megfűszerezve, a legújabb és legfejlettebb DLSS opciókkal. Bár volt némi kavarodás a típusok nevei és a kártya várható teljesítménye körül, a "kis 4080" helyett pl. végül 4070 lett, mely jóval földhözragadtabb megoldás, mint amit az NVIDIA eredetileg tervezett. Persze a kritikák között már akkor is élesen képviseltette magát az a vélemény, hogy ez szép és jó, de valójában ezért a pénzért illett volna inkább a 4070 Ti teljesítményét kínálni a vásárlóknak.
Arra akkor még nem számítottunk, hogy nagyjából fél évvel később SUPER modellek kerülhetnek a piacra. A pletykák persze már korán a levegőben voltak, de nem lehettünk biztosak a gyártó valós szándékaiban, miután az RTX 20-as sorozatot követően ugrottak egy szériát és a 30-as kártyáknál nem vezettek be SUPER névvel illetett generációs frissítést. Ehhez képest január elején már le is leplezték az újabb termékeket, melyből kiderült, hogy nem csak az RTX 4070 és 4080, de még a 4070 Ti is kap majd egy ráncfelvarrott változatot. A helyzet azonban sokkal pozitívabbnak tűnik, mint a 20-as széria idején, amikor a SUPER kiadások nem mutattak akkora előrelépést az alapmodellekhez képest, hogy eldobjuk tőlük az agyunkat és nem is vesztettünk sokat, ha csak a sima kártyákat szereztük be.
Most viszont az NVIDIA egy egészen meglepőt húzott, az új termékeket felvezető RTX 4070 SUPER ugyanis a technikai specifikációk alapján sokkal közelebb áll az RTX 4070 Ti-hoz, mint a sima 4070-hez, miközben az NVIDIA által ajánlott alapára megegyezik azzal, amennyiért az RTX 4070-et útnak indították. Alapból ennek a kártyának kellett volna megjelennie? Most már tényleg megéri leváltani korosodó VGA-nkat? Lássuk hát, hogy mit tud ez a "visszafogott 4070 Ti", hiszen lehet, hogy most jött el mindazok ideje, akik régóta várnak az új kártyájukra, de a 4070-nél még nem nyúltak a pénztárcájuk után.
Specifikációk, dizájn és felszereltség
Specifikációk
NVIDIA GeForce | RTX 4070 Ti | RTX 4070 SUPER | RTX 4070 | RTX 3080 | RTX 3070 Ti | RTX 3070 |
GPU | AD104-400 | AD104-300 | AD104-250 | GA102-200-KD-A1 | GA104-400 | GA104-30X |
Órajel | 2310 MHz | 1980 MHz | 1920 MHz | 1440 MHz | 1575 MHz | 1500 MHz |
Boost órajel | 2610 MHz | 2475 MHz (2640 MHz OC) | 2475 MHz | 1710 MHz | 1770 MHz | 1725 MHz |
Shader Core | 7680 | 7168 | 5888 | 8704 | 6144 | 5888 |
RT Core | 60 (3. gen.) | 56 (3. gen.) | 46 (3. gen.) | 68 (2. gen.) | 48 (2. gen.) | 46 (2. gen.) |
TMU | 240 | 224 | 184 | 272 | 192 | 184 |
ROP | 80 | 80 | 64 | 96 | 96 | 96 |
FP32 | 40 TFLOPS | 36 TFLOPS | 29 TFLOPS | 29.77 TFLOPS | 22 TFLOPS | 20 TFLOPS |
Memória | 12 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 10 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 |
Memóriabusz | 192-bit | 192-bit | 192-bit | 320-bit | 256-bit | 256-bit |
Memória sebesség | 21 Gbps | 21 Gbps | 21 Gbps | 19 Gbps | 19 Gbps | 14 Gbps |
Memória sávszél | 504 GB/s | 504 GB/s | 504 GB/s | 760.3 GB/s | 608 GB/s | 448 GB/s |
L2 Cache | 48 MB | 48 MB | 36 MB | 5 MB | 4 MB | 4 MB |
TDP | 285W | 220W | 200W | 320 W | 290W | 220W |
Csatolófelület | PCIe Gen4 X16 | PCIe Gen4 X16 | PCIe Gen4 X16 | PCIe Gen4 x16 | PCIe Gen4 X16 | PCIe Gen4 X16 |
Listaár / MSRP (megjelenéskor) | 799 USD | 599 USD | 599 USD | 699 USD | 599 USD | 499 USD |
Megjelenés | 2023 január | 2024. január | 2023. április | 2020.. szeptember | 2021. június | 2021. május |
Akkor mi hiányzik?
Egyetlen igazán fájó pontot találni, ahol az NVIDIA az istenért sem volt hajlandó pénzt költeni és fejleszteni, az pedig sajnos a fedélzeti memória. A busz továbbra is maradt 192-bites, ahogy a GDDR6X memóriákból sem kaphatunk többet 12 GB-nál. Ez a részlet az aktuális generáció kapcsán már alaposan ki lett tárgyalva, miszerint ebben a kategóriában illene ennél többet adni, hiszen egyes címek – főleg néhány újabb játék – már most is súrolják, vagy akár túl is lépik ezt a határt. És akkor még nem is beszéltünk 4K-s felbontásról, ahol ez a kapacitás nem csak hosszútávon jelenthet problémákat, de már most is számos esetben visszafogja a teljesítményt.Tesztkörök
- Processzor: Intel i5 13600K
- Hűtés: DEEPCOOL LT720 WH
- Alaplap: ASUS ROG STRIX B760
- Memória: Kingston Fury 32GB Renegade RGB DDR5 6000MHz CL32 KIT
- Tápegység: BE QUIET! Straight Power 11 Platinum 1200W
- SSD: KINGSTON 1TB KC3000
- Ház: JONSBO TB01 Benchtable E-ATX
A DLSS Balanced, a Ray Tracing Ultra beállításokon volt.
4070 SUPER Benchmark
Superposition | Felbontás | Pontszám | FPS (min / átlag / max) |
1080P High | 27234 | 164 / 203 / 278 | |
1080P Extreme | 11414 | 69 / 85 / 107 | |
2560 x 1440 | 17032 | 109 / 127 / 149 | |
4K | 15834 | 98 / 118 / 146 | |
8K | 5807 | 37 / 43 / 51 | |
3D Mark | Speedway 1080P | 6631 | |
Speedway 1440P | 5248 | ||
Speedway 4K | 3335 | ||
Port Royal 1080P | 18610 | ||
Port Royal 1440P | 11386 | ||
Port Royal 4K | 5032 |
A friss kártya és a friss megjelenések miatt az RTX 4070-et is újra elővettük, így a mérések a lehető legközelebb állnak a cikk megjelenésekor érvényes valósághoz. Igaz, hogy a SUPER a hivatalos megjelenés előtti beta verziós driverrel dolgozott, viszont azt meglepően stabilan tette, ha nem tudom, észre sem veszem a különbséget. Ahogy azt ilyenkor szoktuk, a játékok mellett lefutottunk néhány kötelező kört hagyományos benchmark alkalmazásokban is, mely leginkább összehasonlítási alapnak szolgál a különböző modellek között. Emellett nem mindenki – kizárólag – játszani szeretne az új GPU-val, ezért számukra is fontos lehet, hogy mennyire bírja a kártya a gyűrődést. Mindezeken túl természetesen igyekeztünk olyan játékokat választani, amelyek technikai szempontból relevánsak, tehát viszonylag frissek és alaposan megizzasztják a modern hardvereket.
RTX 4070 SUPER
CyberPunk 2077 2.1 | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION ON |
3840x2160 | Ultra/Ray Ultra | 27/37/62 | 42/51/59 | 26/54/65 | |
2560x1440 | Ultra/Ray Ultra | 66/87/129 | 78/94/110 | 59/125/156 | |
1920x1080 | Ultra/Ray Ultra | 91/143/199 | 61/116/144 | 76/166/203 |
RTX 4070 SUPER
COD MW III | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | EXTREME | 62/86/109 | 42/103/133 | - | |
2560x1440 | EXTREME | 94/137/173 | 103/171/196 | - | |
1920x1080 | EXTREME | 110/183/229 | 104/215/280 | - |
RTX 4070 SUPER
Avatar: Frontiers of Pandora | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | Ultra | 27/35/44 | 43/68/85 | - | |
2560x1440 | Ultra | 51/68/88 | 55/119/151 | - | |
1920x1080 | Ultra | 64/102/133 | 59/142/184 | - |
RTX 4070 SUPER
Assassin's Creed Mirage | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | Ultra High | 53/76/136 | 28/113/168 | - | |
2560x1440 | Ultra High | 91/153/193 | 101/156/193 | - | |
1920x1080 | Ultra High | 95/171/216 | 86/163/197 | - |
A Cyberpunk 2077 lényegében az utolsó nagy, 2.1-es verziófrissítésével késznek tekinthető, ennél jobb legalábbis már nem lesz, cserébe élvezhetjük a legfrissebb sugárkövetési és képjavító megoldásokat, illetve van már benne metró is, ha arra vágynánk. Az Avatar egy vegyes megítélésű cím, hiszen az Ubisoft lényegében a Far Cry széria struktúrájára építette fel Pandora bolygóját, azt viszont elképesztő látvánnyal prezentálta, amit nehéz lenne tagadni. Az Assassin’s Creed: Mirage szintén egy friss cím, illetve a legújabb a sorozatban, aminek pedig érezhetően a Valhalla volt a technikai alapja, ám tartalom terén nem vállal akkorát. Végül pedig a kötelező Call of Duty az MW3 képviseletében, melynek beépített benchmarkja mindig kéznél van, ha tesztre van szükség.
4070 Benchmark
Superposition | Felbontás | Pontszám | FPS (min / átlag / max) |
1080P High | 22587 | 133 / 169 / 229 | |
1080P Extreme | 8538 | 52 / 63 / 73 | |
2560 x 1440 | 15448 | 100 / 115 / 139 | |
4K | 13506 | 83 / 101 / 123 | |
8K | 5098 | 31 / 38 / 47 | |
3D Mark | Speedway 1080P | 5596 | |
Speedway 1440P | 4369 | ||
Speedway 4K | 2789 | ||
Port Royal 1080P | 15472 | ||
Port Royal 1440P | 9506 | ||
Port Royal 4K | 4110 |
RTX 4070
CyberPunk 2077 2.1 | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION ON |
3840x2160 | Ultra/Ray Ultra | 23/31/50 | 33/42/53 | 29/59/83 | |
2560x1440 | Ultra/Ray Ultra | 57/75/111 | 59/80/101 | 52/106/147 | |
1920x1080 | Ultra/Ray Ultra | 86/119/172 | 78/116/142 | 65/140/195 |
RTX 4070
COD MW III | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | EXTREME | 49/73/110 | 78/95/131 | - | |
2560x1440 | EXTREME | 80/120/153 | 105/156/219 | - | |
1920x1080 | EXTREME | 99/161/208 | 116/202/250 | - |
RTX 4070
Avatar: Frontiers of Pandora | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | Ultra | 23/28/35 | 44/57/70 | - | |
2560x1440 | Ultra | 44/56/72 | 76/101/128 | - | |
1920x1080 | Ultra | 64/85/110 | 88/123/159 | - |
RTX 4070
Assassin's Creed Mirage | Felbontás | Grafika | FPS MIN/AVG/MAX DLSS /RTX OFF | FPS MIN/AVG/MAX DLSS ON /RTX ON | FRAME GENERATION |
3840x2160 | Ultra High | 50/67/102 | 63/101/142 | - | |
2560x1440 | Ultra High | 66/112/149 | 87/150/184 | - | |
1920x1080 | Ultra High | 81/146/189 | 101/159/197 | - |
Durván 20%-kal nagyobb teljesítmény? A mérések magukért beszélnek és a végleges, illetve friss driverekkel csak javulni fog a helyzet. Ha megnézzük, hogy az RTX 4070 SUPER már nagyjából 280 ezer forinttól elérhető, míg a 4070 Ti valahol 350 ezer forintnál kezdődik, akkor láthatjuk, hogy a Ti modellt megközelítő teljesítményt kaphatunk jelentősen kevesebbért. Mindezt ráadásul a megjelenési előtti beta driverrel, tehát számíthatunk további javulásra is. Az itt prezentált nyers teljesítményével persze még nem válik a 4K felbontás megkérdőjelezhetetlen bajnokává, ugyanakkor az előrelépés jelen van, 1440p-s felbontáson pedig egészen látványosan. Az sem elhanyagolható, hogy már szinte minden új játékba implementálnak DLSS-t is, ami 3.5-ös verziójához érve hatékonynak és megbízhatónak bizonyult. Ez single player tartalmak esetén meglehetősen hasznos tartalékot jelent a felhasználóknak, ráadásul az NVIDIA eljárásai tagadhatatlanul jobb minőséget eredményeznek, mint a kvázi hardverfüggetlen FSR az AMD jóvoltából.
A Ray Tracing olykor továbbra is nehezen leküzdhető falat, főleg akkor, ha a játékok, amikben alkalmazzák, önmagukban is megeszik a PC-nket. De az első RTX kártyák óta azért egyre több olyan tartalom vált elérhetővé, ahol megfelelő sebesség mellett élvezhetjük a látványosabb fény-árnyék hatásokat és tükröződéseket. A harmadik generációs RT magok ráadásul hatékonyabban működnek az RTX 30-as szériában tevékenykedő, második generációhoz képest. Míg az RTX 4070 valahol az RTX 3080 és 3080 Ti között helyezkedett el, a 4070 SUPER beugrott az RTX 3090 és 3090 Ti közé, ami korrekt előrelépés. A DLSS-nek köszönhetően pedig a játékok többsége akár Ray Tracing mellett is ól játszható, bár a maximális részletességből néhol érdemes lesz alábbhagyni, hacsak nem egy 4090-est használunk,
A fogyasztás oldalán is egészen jó a helyzet, hiszen játékok alatt valahol 200 és 245 watt körül mozogtunk, ami ezért a teljesítményért teljesen korrekt, főleg generációs viszonylatban, hiszen a 4070 például még az RTX 3080-nal versengett, ami szintén többet zabált. Az NVIDIA jól sakkozott az értékekkel, hiszen még akkor sem lépi túl sokkal a 245 wattot, ha maximális túlhajtással teljesít, bőven a Boost órajelt meghaladva, akár 2760 MHz-en, a kártya tehát bőven szolgál tartalékkal. Amit talán még érdemes megemlíteni, az a hűtés, a vele járó zaj, illetve a "coil whine" jelenség, mely éles, ciripelő zajjal jár.
A legmagasabb hőmérsékletet Superposition benchmark alatt érte el, ekkor 67°C-ig melegedett, míg a Mirage-nál csak 58°C-os volt, mindezt a nyitott tesztpadon. Egy jól szellőző házban szerintem nem kell majd félteni a kártyát, ezek ismét teljesen vállalható értékek. Ehhez mérten nem süketültem meg a hűtéstől sem, persze terheléskor azért megszólal, de elviselhető és ha nem kapjuk le a ház oldalát, valószínűleg nem fogunk panaszkodni rá. A "tekercszaj" esetében is szerencsés voltam, ha fel is lépett, még a nyitott tesztpad mellett sem volt olyan erős vagy zavaró, hogy egy zárt gépház mellett panaszkodnék miatta.
Kell ez nekem?
A kártya nem nőtt meg az extra teljesítménnyel, a hűtése és a hangja még mindig nem esik át a vészes vagy kellemetlen tartományokba és eközben jól teljesít. Nem véletlen, hogy az ajánlott árhoz, tehát az MSRP-hez igazodva, jelenleg a harmadik legjobb ár-érték arányú kártya, ha a teljesítményért kiadott pénzösszeget nézzük. Ezzel a 4070 SUPER jelenleg egyértelműen a legjobb ajánlat a 40-es sorozatban, ami önmagában sem rossz, még akkor sem, ha a 250 ezer forintnál induló kiskereskedelmi ár megfizetése amúgy nem nevezhető csekély befektetésnek. Összességében mégis egy szimpatikus húzás az NVIDIA részéről és egy megfontolandó előrelépés azok számára, akik sokéves hardverrel a gépükben egy jó ajánlatra várakoznak.
Akár az AMD-hez akár önmagához viszonyítjuk, korrekt Ray Tracing teljesítmény, a jó fogyasztás és hűthetőség, a kiváló WQHD és az elérhetőbb 4K teljesítmény egy jó ár-értékű kártyában összpontosul, mely végre valóban egy erős, középkategóriás kártyában összpontosul. Részemről nem csak kiváló választás, de jelenleg az ár-érték arányért járó díjat is kiérdemli. Mondhatnánk, hogy a 4070-nek kellett volna hoznia ezt a teljesítményt, ami jogos, mindenesetre ez most itt van és egy jól sikerült kártya, ami sokak számára jó választás lehet.