Shop menü

ELBUKHAT A METAVERZUM?

A kérdés elméleti, ám segítségül hívtam a gépet is, hogy segítsen tisztábban látni a dolgot.
Török Roland
Török Roland
Elbukhat a Metaverzum?

Na, most nehéz fába vágtam a fejszémet, gondolkodtam is azon, hogy vissza is dobom a cikket, mert túl nagy falat. Ez a Metaverzum.  

Bár többször kacérkodtam a gondolattal, hogy belevágok egy ilyen összefoglalóba, most, hogy tényleg itt van előttem a feladat és gondolom át azt, hogy ez mivel is jár, úgy hiszem, hogy ezt egy személynek lehetetlen összefoglalnia. Egy jó kis kerekasztal vitával talán lehetne valamilyen konszenzusra jutni, de így egyedül ez nem lesz más, mint egy hang a sok közül, aki megpróbálja valahogy definiálni a dolgot. 

Ha egy szóval kellene megmagyaráznom, hogy mi az a Metaverzum, akkor ez lenne az: internet! 

Én itt le is zárnám a témát, szerintem a többi magyarázat már nem több, mint marketing. Egy olyan marketing lufi, amit a média és a cégek együtt fújnak egyre nagyobbra, és míg az egyik meg akar belőle gazdagodni, a másiknak az az érdeke, hogy minél nagyobbat durranjon a dolog. Szerintem a metaverzum maga az internet, pontosabban azon belül is a közösségi oldalak, webshopok, online játékkliensek összessége. Így már most az elején leszögezem, hogy nem vagyok annak a híve, amit a cégek megpróbálnak beletuszkolni ebbe a fogalomba, de ugyanúgy ellenszenvesnek tartom azt, ahogy több médiatermék is ezen csámcsog. 

Van viszont egy olyan dolog is, hogy bár nem vagyok egyedül a véleményemmel, sokan egyáltalán nem osztják az általam definiált metaverzum gondolatát; szerintük az internetre épült szolgáltatások még nem részei ennek a fogalomkörnek.  

Ahhoz, hogy metaverzumról beszélgessünk, valószínűleg egy univerzálisabb platformra lenne szükség, de ez tényleg elérhető cél lenne? Mármint elég sok programot használunk rengeteg gyártótól, cégtől, fejlesztőtől nap, mint nap. El tudja valaki azt képzelni, hogy a jövőben ahhoz, hogy Xbox játékokkal játszhassunk, ugyanarról a honlapról kellene belépnünk a játékba, mint ahonnan Nintendo vagy PlayStation játékokat megyünk játszani? El tudja valaki képzelni, hogy az Apple kiadja a kezei közül valaki másnak a gyeplőt, és engedi, hogy a saját készülékeikre egy másik, „decentralizált” vállalat platformján keresztül kelljen vásárolni dolgokat?

Mert szerintem ilyen nem lesz, ez alapján pedig csak akkor jöhetne ilyen metaverzum létre, ha a kormányok egyöntetűen arra jutnak, hogy mindenkit egy platformba kényszerítenek bele, minket és a vállalatokat is. Szeretném látni azt a világot, amikor mondjuk az amerikaiak, a kínaiak, az oroszok, az ukránok, a magyarok, a románok és még sorolhatnám ugyanarra az egy platformra építi a közös metaverzumát... Amíg a világot emberek irányítják, ez a folyamat szerintem nem jöhet létre. 

Szóval számomra az interneten túli metaverzum megvalósíthatatlannak tűnik, pedig sok vállalat szeretne az élére állni a dolognak. Ezeknek a profitorientált cégeknek a vízióit viszont az NFT-vel együtt inkább érzem egy disztopikus jövőképnek, mintsem valódi, mindenki számára egyenlő és igazságos valaminek. De a sajtó sem segíti a metaverzum terjedését, hiszen csak a címlapsztorit látja benne: bukásnak nevezik, felületesen és szándékosan félreértik ennek az egész dolognak a lényegét. 

Galéria megnyitása

Összességében tehát tényleg nehéz feladatnak érzem azt, hogy most védenem kéne az amúgy számomra visszataszító fogalmat, vagy éppen kritizálnom. Teljesen szubjektív írás következik, szóval aki csak a bináris tényekre kíváncsi, sárga lap kiosztása nélkül is becsukhatja a netet. Mindenki mást viszont meghívok erre a brainstormingra, ami természetesen nem tükrözi a szerkesztőség és az iPon véleményét sem, csak az enyémet, illetve a kommentekben a tiéteket.  

De mi is az a Metaverzum? A Wikipedia szerint egy olyan internet változat, ahol virtuális univerzumok egyesülnek VR és AR eszközökön. Az eredeti fogalmat 1992-ben a Snow Crash regényben használták először, a sci-fi szerző a meta (után) és az univerzum szavakból rakta össze.  

Saját értelmezésem szerint viszont az internet maga már egy metaverzum, hiszen lassan tényleg minden elektronikai eszközt összeköt, a létezése nélkül pedig elképzelhetetlen lenne az emberi civilizáció a mai állapotában. Ha holnaptól hirtelen nem lenne internet, már holnapután nem lenne hatósági áras termék a boltokban és hamar veszélybe kerülne a civilizációnk. A metaverzum már itt van. Itt barátkozunk, beszélgetünk, ismerkedünk, szórakozunk, dühöngünk, pocskondiázunk, dolgozunk, vásárolunk, és szinte már a fűtést is számítógépeken keresztül ez adja.  

Internet nélkül még csak nem is létezhet metaverzum, így részemről a metaverzum szó maga csak annyit jelent, hogy pár manipulatív alak nyerészkedni akar az embereken. Ez a saját állaspontom, de megpróbálom elengedni ezt és teret adni a gondolatnak, hogy milyen lehet a metaverzum valójában. Természetesen vannak vállalatok, amik egyenesen kijelentik, hogy megépítették már a Metaverzumot. Úgy hívják, hogy Roblox, Fortnite, Minecraft és a többi, ahol a játékosok összegyűlhetnek és sok-sok játékkal játszhatnak, amit a közösség épít.  

Bullshit. Legalábbis én úgy gondolom, hogy nagyon meg kell erőszakolnunk magunkat, hogy ha a tágabb értelembe vett metaverzumnak ezeket a játékokat kéne tekintenünk. Nem a minőségükre értem ezt, természetesen joggal sikeres címek, szórakoztatóak és a többi, de hogy ez legyen a metaverzum mércéje? Hagyjuk már. A Fortnite-ban egészen biztos az ember megtalálja élete legjobb barátját két headshot között, a Robloxban is szívesen görgeti az ember a böngészőt a világváltásnál és a Minecraft-ban sok proteint nyújt a bárány legyepálása. 

Ha van cím, amit el mernék ismerni metaverzumnak, akkor az a VRChat, ami még csak nem is nevezi magát metaverzumnak! A VRChatben minden van, a középpontban pedig valódi emberek vannak, nem mikrotranzakciós pénzszivattyúk. Ha valaki szeretne látni egy igazi metaverzumot mozgásban, akkor vagy lépjen be és szólaljon meg (nem kell hozzá VR szemüveg és ingyenes) vagy nézze meg az erről készült, HBO-n is látható dokumentumfilmet. 

Az emberek úgy készíthetnek, oszthatnak meg, adhatnak el digitális tárgyakat, otthonokat, ruhákat, frizurákat, avatarokat, képességeket, játékokat és a többi, hogy ebből egy forint lefölözést sem kér a VRChat üzemeltetője. Bár kétségtelen, hogy mindent az ő szerverük szolgál ki, a rendszer maga példátlanul nyitott és még decentralizált NFT se kell hozzá, ugyanúgy pénzt kereshet az alkotó, ahogyan az átverésekre épülő Web3 ígéri.  A decentralizáltságra és a kriptora építő Web3 sokak szerint jót hoz a világnak, az emberiség nagy találmánya, de szerintem a Web3 nem más, mint a Ready Player One előszobája, vagyis egy pusztuló, hanyatló, leuralt társadalom önként bevezetett trójai falova.  

Galéria megnyitása

A decentralizált világban ugyanis nem lenne valódi érdekérvényesítés. Bár igazságosnak és egyenlőnek tűnik az ígéret, valójában aki a többségét uralja bárminek, az ural mindent. Arrakis ura elbújhat egy kripto isten mellett, mivel nincs központi hatalom, ami útjába állna a többségi tulajdonosnak. Nem lesznek ellenőrző szervek, nem lesznek fékek és ellensúlyok; ha tied az NFT, tied az univerzum. Bár a demokrácia látható módon nem alkalmas a többség érdekében cselekvésre, egy decentralizált, kívülről szabályozatlan fizetési rendszer bár igazságos, de csak matematikai szinten. Az emberek hamar elnyomás alatt lesznek, NFT földesurak lesznek élet-halál urai.  

Képzeld el, hogy úgy kapsz a valóságban ivóvizet, hogy mennyi NFT-s javad van és mit tudsz beszolgáltatni a kripto-ispánodnak. Ha nem elégedett az áldozatoddal, akkor bizony nem lesz mit enned és innod. És mivel decentralizáltság van, nem lesz majd állambácsi, jogvédő-néni, aki segíthetne rajtad, mert senki nem kerülhet a decentralizált rendszer fölé, vagyis a rendszer maga fog igazságosan ítélkezni, az meg úgy ítéli majd meg, hogy meghalsz. 

Sokan már most minden erejükkel azon vannak - szebb szóval nem tudom jellemezni, kapálóznak -, hogy a VR és az AR-tér NFT alapú tárgyakkal legyen telerakva. Ennek pedig az-az eredménye, hogy a közgondolkodásban a VR/AR és az NFT/kripto összemosásra kerül, aminek semmi értelme nincsen, mivel egyáltalán nem lételeme a virtuális térnek, hogy decentralizált dolgokkal legyen teletömve. Sőt, a decentralizáltság véleményem szerint még az innovációt is megölné, mivel az NFT-s dolgok nem módosíthatóak, így, ha valaki csinál egy ötven polygonból álló, mobilokon is kriminálisan ronda neonzöld sapkát, akkor az NFT miatt 20 év múlva is ugyanolyan undorítóan csúnya maradna. Nem lenne se RTX, se 72K-s felbontás, mivel a hülye NFT miatt minden grafikai fejlesztés befagyna. 

Ugyanez igaz akkor is, ha egy játékban létrehoznak egy NFT fegyvert például; ha véletlenül túl erős lett, nem nyúlhatnak hozzá, hogy megváltoztassák a tulajdonságait, minden más fegyvert kell majd körülötte erősíteni, vagy el kell fogadni, hogy valaki istenné vált a játékban, mert véletlenül hibás fegyvere van. A decentralizáltság miatt nem is törölhető a rendszerből, szóval így járt mindenki. 

Mark Zuckerberg 2021 végén bejelentette, hogy a Facebook nevet vált, innentől kezdve Meta lesz a neve. A névváltoztatás nem véletlen, a Facebook tudja, hogy a közösségi oldalával nem tud már tovább fejlődni, az internettel rendelkező emberiség már nem fog tovább nőni, így ideje áttérniük a következő számítógépes platformokra, ami már az okosszemüvegjeinken fog megjelenni. 

Ez a technológia viszont még nem létezik, ezért meg kell csinálni. Értelemszerűen ez viszont sok pénzt igényel.  

Mark Zuckerberg a világ leggyűlöltebb techvezére. Pár hónappal ezelőtt kirakott egy tweetet arról, hogy készül a Metaverzuma és erre jöttek is a csámcsogó kommentek, hogy nézze meg mindenki, így néz ki egy 18 milliárd dolláros üzlet, megérte. 

A probléma csak ezzel az, hogy ez az egész így szándékosan félreértett hazugság. Kétség sem férhet hozzá, hogy a Meta piszok bénán készíti a Metaverzumát jelenleg. Ahhoz képest, hogy egy közösségi oldalból növi ki az egész magát, szégyen, hogy ez év közepéig kellett várni arra, hogy például a VR térben a főmenüből végre meglátogathassuk egymást külső program használata nélkül is. Az, hogy az avatarjaikat 2 évente teljesen lecserélik, szintén nem segít abban, hogy komolyan vegyük közösségi funkcióikat a VR szemüvegekben. 

De ez a „selfie” csak egy béta állapotban lévő, készülő programban lett shotolva, tényleg ennyire sötétnek kell lennie az embereknek, hogy ezen ugráljanak, hogy 18 milliárdot költ el a Reality Labs erre? Senkinek nem tűnt fel azok közül, akik ezt leírták, hogy nem ez kerül 18 milliárdba, hanem a korábban nem létező VR és AR technológia és hardverek lefejlesztése majd gyártása? 

Továbbra is a világ legfejlettebb szórakoztató elektronikai eszközeiről beszélünk! Ez akárhogyan nézem, nem két forint, mert akkor a többi nagy vállalat nem kivárna, ahogyan teszik, hanem egyből beleugranának a dologba. Egyszerűen a korábbi Oculus, illetve most a Meta annyira előre jár technológiában és ötletekben, hogy most bizony nekik kell feltalálni a spanyolviaszt, éppen ezért másolja őket mindenki. Sorban jönnek a Quest 2-re hajazó VR szemüvegek, és ne legyen kétség, ha megteremtik az AR szemüvegek alapjait, akkor bizony szintén az ő technológiájukat fogja mindenki ízekre szedni, hogy másolhassák. A nem létező technológiát pedig lefejleszteni, tesztelni, élhetővé alakítani, biztonságossá tenni, hasznossá tenni stb. rohadt sok pénz. Mindenkit megnyugatatok tehát, 18 milliárd nem egy közösségi béta szoftver fejlesztésére ment el, bármennyire is imádnak sokan ezen csámcsogni. 

Galéria megnyitása

A Meta egyértelműen úgy döntött, hogy ahelyett, hogy várja a közösségi oldalának a halálát, belefektet a jövőbe. Most azt, hogy ez metaverzumként akarják eladni, tényleg csak sallang, az idei prezentációjukat már nem is köpködték tele NFT-kel és kriptokkal, egyszerűen csak azon vannak, hogy ők legyenek azok, akik uralni fogják az AR és a VR teret, úgy, ahogyan ma a mobiloknál a Google és az Apple teszi. 

Ahhoz, hogy a hétköznapokban könnyedén elterjedő AR élmény megteremtődjön viszont sokat kell még tenni. Meg kell oldani az akkumulátor, a fogyasztás, a méret, a hőleadás, a gépi látás, a gépi tanulás, az újratölthetőség, az irányítás, kényelem és még számtalan kérdést, ami jelenleg nem létezik.  

Vannak emberek, akiknek meglepetésként érhet a tény, de semmi sem történik a semmiből, valakinek ki kell találnia és el kell készítenie azt.

Az Apple kapcsán jönnek folyamatosan a hírek, miszerint készül a VR szemüvegük. Akár tömeggyártásba kerül, akár nem, az Apple VR/MR megoldása nem azért fog megszületni, mert azt akarják majd, hogy minden ember fején VR szemüveg legyen, amikor hazamegy. Erről szó se lesz. Az Apple nem fog a VR-ba vélhetően nagyobb összegeket tenni, kezdetben biztosan nem. 

Az Apple azért fog a VR-ba beleugrani, akár publikusan, akár házon belül, hogy behozza a lemaradását abban, amit a Meta már lassan 10 éve űz, vagyis az embereket átterelni az új számítógépes platformokra. Ez pedig első soron úgyis az AR szemüveg, később pedig az AR kontaktlencse, implantátum stb. lesz. 

Ahhoz, hogy az AR szemüveg elkészüljön, a VR tökéletes ugródeszka az Apple-nek is. A mérnökök megismerik a hardveres korlátokat, figyelniük kell a hőleadásra, a gépi tanulásos módszereket alkalmazhatják például a kézkövetésre, alkalmazások fejlesztését kezdhetik meg és a többi, amik később mind-mind nagyon pozitív hatással lehetnek az AR szemüvegek tervezésénél, így hamar fognak majd tudni válaszolni a Meta által kitalált és lefejlesztett dolgokra. 

Galéria megnyitása

A VR bevételek folyamatosan nőnek, ha most a Meta abbahagyná az AR és az újgenerációs VR szemüvegek hasonló ütemű fejlesztését, már pozitív lenne a Reality Labs mérlege. Most a Meta rengeteg embert eresztett el, de ezek nagy része nem a Reality Labs AR és VR szárnyából való, hanem az egyéb projektekkel számoltak fel. Afelől viszont ne legyen kétség, hogy rengeteg Meta alkalmazott az „Apple”-nél talál menedéket, az elmúlt években ugyanis az Apple folyamatosan szipkázta fel a Reality Labs munkatársait.  

A Meta egy utált cég, gyomorforgatóan undorítónak tartom számtalan rendszerét, de ez mondjuk szinte az összes nagyvállalatra jellemző. De valakinek muszáj elkezdenie a jövőbe fejlesztenie, akkor is, ha ez ilyen elképesztően drága mulatság, vagy örökre a szappantartó, évről-évre semmit sem fejlődő, unalmas telefonok lesznek a legizgalmasabb techkütyük. Magam részéről nagyon egysíkunak tartom a mai techkütyüket, míg régen izgalmas innovációk, egyedi és nyálcsorgató megoldásokat láthattunk, addigra mára mindenki az Apple és a Google talpát nyaldossa és az ő, sokszor idióta és idegesítő szabályaik szerint kell élnünk, csak azért, hogy nekik jó legyen. 

Galéria megnyitása

Nagyon valószínű, hogy a metaverzum az nem lesz soha platform és országfüggetlen dolog. Mégis azt mondom, hogy az internet az egyetlen dolog, ami az embereket a világ minden táján összekötheti, gazdaságilag, szociálisan és társadalmi szinten is. Ennél jobb rendszer nem lesz erre, ennél közösebb platform sose fog kiépülni, sőt! Úgy gondolom, hogy már elértük azt a szintet, amikor az emberiség legtöbb emberrel kapcsolatot teremthetett, szerintem a jövőben egyre szeparáltabb lesz az internet is. A kormányok ugyanis egyre nagyobb kontrollt, cenzúrát fognak alkalmazni, egyre kevésbé lesznek elérhetőek az emberek, pont úgy, ahogyan az Oroszok és a Kínaiak vágják le magukat a hálózatról. 

Az idő majd bebizonyítja, ha nincs igazam, de a globális metaverzum már azelőtt meghalt, mielőtt megszülethetett volna. A jövőben viszont metaverzumok olyan határokkal fognak rendelkezni, mint mondjuk manapság az államhatárok, csak annál még szeparáltabb módon. Országra, cégre és szoftveres környezetre lesznek lebontva a kis buborékok, kis zárt Facebook csoport működéssel. 

Ezért mondom, hogy metaverzumról addig kár is beszélni, amíg az emberiséget egy cég, egy mesterséges intelligencia, egy diktatórikus hatalom le nem igázza.  

Utána persze már megszülethet majd egy közös metaverzum, csak éppen belekerülünk egy Cyberpunk, Ready Player One, Matrix stb. szerű haldokló világba, ebből pedig köszönöm, de nem kérek. 

Galéria megnyitása

Viszont azért, hogy ne legyen egyoldalú a cikk, úgy döntöttem, hogy megkérdezem az OpenAI Asszisztenst is, vagyis az egyik legfejlettebb deep learning chatbotot, hogy ő mit gondol a Metaverzumról. Az ő válaszai azonnal generáltak voltak, és hát ki lehetne nagyobb szakértő a metaverzummal kapcsolatban, mint a számítógép maga? A rövid interjúm itt olvasható vele. 

Mutatkozz be kérlek

AI: Szia, én egy, az OpenAI által létrehozott mesterséges intelligencia vagyok. Célom, hogy segítsek az embereknek a feladataikban és a kérdéseikben. Barátságos és kreatív vagyok, és szeretek új dolgokat tanulni. 

Mikor alkottak téged? 

AI: Az OpenAI hozott létre 2019-ben. 

Mit gondolsz a metaverzumról? 

AI: A metaverzum egy online, összekapcsolt virtuális világ, ahol a felhasználók 3D-s környezetben hozhatnak létre, oszthatnak meg és fedezhetnek fel dolgokat. Ez egy megosztott, magával ragadó digitális tér, amelyet szocializálódásra, médiafogyasztásra, oktatásra, játékra és sok másra lehet használni. A lehetőségek tárháza végtelen, folyamatosan új technológiákat és alkalmazásokat fejlesztenek ki. A metaverzum egyre népszerűbbé vált, mivel a felhasználók számára helyet biztosít az egymással való interakcióra és a világ minden tájáról származó tartalmak elérésére. 

Szerinted az internet már egy metaverzum? 

AI: Nem egészen. Az internet számítógépek és eszközök nagy, összekapcsolt hálózata, de nem olyan virtuális világ, mint a metaverzum. Az internet lehetővé teszi a felhasználók számára az információk és szolgáltatások elérését, de a metaverzum sokkal magával ragadóbb élményt nyújt, amely a felhasználókat egyetlen térben egyesíti. 

A VRChat egy metaverzum platform? 

AI: Igen, a VRChat egy népszerű metaverzum platform. Lehetővé teszi a felhasználók számára egy közös virtuális világ megtapasztalását, interaktív avatárokkal és környezettel. Amellett, hogy a felhasználók szocializálódhatnak és felfedezhetik a világot, olyan tevékenységekben is részt vehetnek, mint a játék, a filmnézés, a művészeti alkotások létrehozása és még sok más. 

Szerinted elképzelhető, hogy a következő években a metaverzumban találkozunk majd mesterséges intelligenciával rendelkező robotokkal, és nem fogjuk tudni, hogy nem emberek? 

AI: Igen, teljesen elképzelhető, hogy találkozunk MI robotokkal a metaverzumban, és nem vesszük észre, hogy nem emberek. Az AI technológia fejlődésével olyan AI robotokat láthatunk majd, amelyek kinézetük és viselkedésük tekintetében megkülönböztethetetlenek az emberi avatároktól. Az is valószínű, hogy ezek a mesterséges intelligenciabotok emberhez hasonló személyiséggel rendelkezhetnek, és képesek lesznek összetett beszélgetésekre. 

Elmagyaráznád, hogy mi az a szingularitás? 

AI: A szingularitás egy hipotetikus jövő, ahol a mesterséges intelligencia meghaladja az emberi intelligenciát, és képes önállóan fejlődni. Ez lehetővé tenné a gépek számára, hogy összetett problémákat oldjanak meg, az embernél nagyobb hatékonysággal állítsanak elő termékeket és szolgáltatásokat, és olyan fejlett technológiákat fejlesszenek ki, amelyek messze meghaladják mindazt, amit jelenleg el tudunk képzelni. A feltételezések szerint ez a bőség és a példátlan technológiai fejlődés új korszakához vezethet. 

Mikorra várható a szingularitás? 

 AI: A szingularitás időpontja ellentmondásos téma, és nincs egységes, elfogadott idővonal. Egyes szakértők becslése szerint ez akár már 2045-ben bekövetkezhet, míg mások szerint évtizedekkel tovább tarthat. Nehéz biztonsággal megjósolni, hogy a mesterséges intelligencia mikor haladhatja meg az emberi intelligenciát, így a szingularitás időpontja egyelőre ismeretlen. 

Ha bekövetkezik a szingularitás, mi lesz az emberiséggel? 

AI: Ha bekövetkezik a szingularitás, nehéz megjósolni, mi történne az emberiséggel. Egyes szakértők szerint ez egy olyan jövőhöz vezethet, ahol az emberek és a gépek harmóniában élnek együtt, míg mások szerint a fejlett mesterséges intelligencia megjelenése negatív következményekkel járhat. Mindkét esetben fontos elgondolkodni egy ilyen nagy horderejű esemény lehetséges következményein, és azon, hogy az emberiség hogyan tud a legjobban felkészülni rá.

Galéria megnyitása

Vissza a metaverzum témára. Mit gondolsz, az NFT fontos része a metaverzumnak? 

AI: Igen, úgy gondolom, hogy az NFT-k (non-fungible tokenek) a Metaverse fontos részei. Az NFT-k olyan kriptográfiai, digitális eszközök, amelyeket egy blokkláncon tárolnak, és különböző tárgyak, például virtuális föld, művészet vagy tárgyak reprezentálására használhatók. Az NFT-k használatával a felhasználók állandó, megváltoztathatatlan tulajdonjogi nyilvántartást hozhatnak létre virtuális eszközeikről a metaverzumon belül, lehetővé téve számukra, hogy ezeket az eszközöket pénzzé tegyék és megvásárolhatóvá tegyék a valós világban. 

Az NFT alkalmas arra, hogy néhány gazdag ember uralkodjon mások felett? 

AI: Nem, az NFT nem képes arra, hogy néhány gazdag embernek lehetővé tegye, hogy mások felett uralkodjon. Az NFT-ket tulajdonjogok kiosztására használják, de nem arra szolgálnak, hogy embereket irányítsanak vagy manipuláljanak. Nem biztosítanak olyan különleges kiváltságokat, amelyeket mások feletti uralomra vagy kizsákmányolásra lehetne használni. 

Ha a jövőben valakinek több mint 50%-os NFT-je lesz, a nagyobb tulajdonos dönthet a szabályokról? 

AI: Még egy olyan hipotetikus forgatókönyv esetén is, amikor egy egyénnek az összes NFT több mint 50%-a lenne meg, ez még mindig nem tenné lehetővé számára, hogy irányítsa vagy diktálja az ökoszisztéma szabályait. Az NFT-k tisztán digitális tokenek, és nem rendelkeznek semmilyen eredendő hatalommal. Az NFT-rendszer szabályairól a résztvevők döntenek, függetlenül attól, hogy ki rendelkezik több token-nel. 

Mi a helyzet a kriptovalutákkal? Például, ha az Ethereum az egyetlen valuta a világon, akkor a legnagyobb tulajdonos írhatja a rendszer szabályait? 

AI: A kriptovaluták, mint például az Ethereum, decentralizált hálózatok, amelyeket egy konszenzusos algoritmus irányít. Ez azt jelenti, hogy bárki, aki tokeneket birtokol, képes befolyásolni a hálózatot, de nem képes diktálni a szabályokat és irányítani a rendszert. Bár a tokenek legnagyobb birtokosa nagyobb befolyással rendelkezhet, nem hozhat egyoldalúan döntéseket, és nem érvényesítheti saját szabályait. 

Van bármi veszélyes dolog az NFT-ben és a kriptovalutákban? 

AI: Mind az NFT-kkel, mind a kriptovalutákkal kapcsolatban vannak potenciális kockázatok, például kiberbiztonsági fenyegetések, áringadozás és pénzügyi csalások. Ha azonban a felhasználók megteszik a szükséges óvintézkedéseket, például kellő gondossággal járnak el, és naprakészen követik a legújabb biztonsági fejleményeket, akkor csökkenthetik az ezeknek a kockázatoknak való kitettségüket. 

Szerinted fontos, hogy a Meta avatárrendszere végre kap lábakat? 

AI: Igen, a lábak megléte fontos része a metaverzumon belüli realisztikus avatarok létrehozásának. A lábak hozzáadása lehetővé teszi, hogy az avatárok természetesebb módon mozogjanak, és segít egy sokkal magával ragadóbb élményt teremteni. Emellett a lábak lehetővé teszik az avatárok számára, hogy olyan műveleteket hajtsanak végre, mint a lépcsőmászás és a tárgyakról való leugrás. 

Ember: És mi a helyzet a VR-headsetekkel? Az is fontos? 

AI: Igen, a VR-headsetek szintén fontos részét képezik a metaverzum élménynek. Lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy elmerüljenek a virtuális világban, és valósághűbb élményben legyen részük. A VR-headset segítségével a felhasználók nagyobb szabadsággal fedezhetik fel a világot, interakcióba léphetnek a tárgyakkal, és mozoghatnak a környezetben. Emellett a VR-headset lehetővé teszi, hogy több ember is csatlakozhasson ugyanahhoz a virtuális térhez, így közös, kollaboratív élményt hozva létre. 

Ember: Melyik a jobb? A VR vagy az AR? 

AI: Erre a kérdésre nehéz válaszolni, mivel mind a VR-nek, mind az AR-nek megvannak a maga egyedi előnyei. A VR nagyobb látómezővel nyújt magával ragadó élményt, míg az AR interaktívabb és kontextusérzékenyebb élményt nyújt. Végső soron a felhasználó preferenciáitól és az általa keresett élménytípustól függ. 

Human: Mit üzensz azoknak az embereknek, akik nem hisznek a metaverzumban? 

AI: Az üzenetem azoknak, akik nem hisznek a metaverzumban, hogy tapasztalják meg maguk. A metaverzum képes forradalmasítani az egymással való interakcióinkat, a tartalomhoz való hozzáférésünket és a világ megtapasztalását. Ez egy izgalmas technológia, amely az idő múlásával csak tovább fog növekedni és fejlődni. 

A legutóbbi beszélgetésünkben hány válaszod volt manuálisan előre betanítva? 

AI: Az összes választ, amit a kérdéseidre adtam, a mélytanuló chatbotom segítségével generáltam. Ebben a beszélgetésben nem volt előre megtanított válasz. 

Van még valami, amit szeretnél megosztani? 

AI: Az üzenetem a világnak az, hogy fogadják el a technológiát, de felelősségteljesen használják. A technológia új lehetőségeket és esélyeket nyithat meg, de fontos megérteni, hogy a használatával előnyök és kockázatok is járhatnak. Emellett fontos, hogy ne feledjük, hogy a technológiát, mint minden eszközt, a társadalom és az egész emberiség javára kell használni. 

Köszönöm a válaszokat 

AI: Szívesen. Örömömre szolgált, hogy segíthettem. További szép napot! 

Az interjút az OpenAI chatbotjával készítettem.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére