A napokban egy rendkívül érdekes és beszédes elemző videó jelent meg a YouTube virtuális hasábjain keresztül, ahol Daniel Owen azt hasonlította össze, a modern játékok alatt milyen teljesítménykülönbség mutatkozik a 8 GB-os és a 16 GB-os GeForce RTX 4060 Ti videokártyák között. A 8 GB-os verzió 399 dollárért, a 16 GB-os pedig 499 dollárért kapható, vagyis utóbbi 100 dollárral kerül többe, ezt az extra költséget azonban nem mindig lehet kamatoztatni, ugyanis csak néhány játék mutat jelentősebb gyorsulást az extra VRAM mellett. Jellemzően azokról a címekről van szó, amelyek hajlamosak kifutni a 8 GB-nyi fedélzeti memóriából, ezekben az esetekben pedig jelentős lehet a teljesítménynövekedés, természetesen a beállított felbontástól és a képminőséggel kapcsolatos beállításoktól függően. A teljesítménykülönbség 40% körül alakulhat egyes játékok alatt 1080p-s és 1440p-s felbontás mellett, de 4K esetén ennél sokkal nagyobb gyorsulásra is lehet kilátás.
A tesztben számos modern játék szerepel, ezek között jelen van a Rachet and Clank: Rift Apart, a Jedi Survivor, a Forespoken, a Cyberpunk 2077, a Resident Evil 4, a Remnant 2, valamint a The Last of Us Part 1 is, amelyeket többféle felbontással és beállítással is tesztelt Daniel Owen, sőt, még az RT és a DLSS teljesítményre gyakorolt hatását is megvizsgálta.
A mérések alapján a Ratchet and Clank: Rift Apart esetében igencsak érdekes kép alakult ki, ez ugyanis az egyik legérzékenyebb játék, már ami az extra 16 GB-nyi VRAM hatását illeti. Az 1080p-s felbontás és Very High beállítás alkalmazásával, RT támogatással karöltve az látszott, hogy a 8 GB-os modellhez képest a 16 GB-os verzió 34%-kal gyorsabbnak bizonyult, míg 1440p alatt már 43% volt az előnye, 4K alatt pedig 85%-os előnyt szedett össze. Érdekesség, hogy a kikapcsolt RT funkció hatására 1080p és 1440p alatt csökkent a 16 GB-os verzió előnye, méghozzá 30% körüli szintre, de 4K alatt így is 50% feletti előnyt zsebelhetett be. A High beállítás esetén, RT funkció nélküli módban 1080p alatt 50%-os teljesítménykülönbség mutatkozott a 16 GB-os modell javára, ami alighanem egy bug következménye lehet.
A Resident Evil 4 szintén sokat profitált a több memóriából, ugyanis 1080p alatt 12%-os, 1440p alatt 9%-os, 4K alatt pedig 24%-os előnyt tudott felmutatni a 16 GB-os videokártyával szerelt rendszer. Ezeknél a teszteknél maximális részletességet alkalmazott a tesztelő, az RT funkció azonban ki volt kapcsolva. Érdekességképpen az 1% Low értékeket is megvizsgálta, amelyek igencsak sokat javultak a 16 GB-nyi VRAM hatására, hiszen a 8 GB-os modellhez képest 1080p, 1440p és 4K alatt 77% és 113% közötti gyorsulás mutatkozott.
Sajnos nem minden modern játék tud profitálni a több VRAM-ból, ahogy azt már a korábbi tesztekben is láthattuk. Remnant 2 és Jedi:Survivor alatt például sem 1080p, sem pedig 1440p alatt nem jelentkezett számottevő gyorsulás, utóbbi címnél még a legmagasabb beállítások és az RT mód bekapcsolása sem okozott jelentős különbséget. 4K-s felbontás esetén viszont már 7%-os gyorsulás látszott Remnant 2 alatt, míg a Jedi:S Survivor 14%-kal gyorsabban futott a 16 GB-os modell esetében. A tovább részletek a lenti videóban találhatóak.
VRAM-fogyasztás terén a Resident Evil 4 bizonyult a legnagyobb étvágyúnak, ugyanis maximális beállítások mellett 12,1 GB-nyi fedélzeti memóriát kért, a többi játék azonban 12 GB-nál kevesebb VRAM-mal is beérte, többnyire a 9 GB és a 11 GB közötti sávban szóródtak. Ez alapján úgy tűnik, hogy a GeForce RTX 4060 Ti sorozat 16 GB-os tagja időtállóbb választás lehet, ahogy majd egyre növekszik a modern játékok VRAM-igénye.
Egy extra vizsgálatra is sor került a teszt alkalmával, amelynek keretén belül arra derült fény, hogyan befolyásolja a VRAM-használatot a DLSS 3 Frame Generation technológiájának aktiválása. A funkció a tapasztalatok szerint növelte a VRAM-felhasználást a normál DLSS-hez képest. Cyberpunk 2077 alatt például 1440p-s felbontás és Ultra+RT beállítás mellett 8426 MB-nyi VRAM fogyott DLSS nélkül. A DLSS Quality beállítása mellett már csak 7249 MB-nyi VRAM-ra volt szükség, míg a Frame Generation funkció bekapcsolása ismét 8000 MB körüli szintre emelte a lefoglalt VRAM méretét. Ebben az esetben a 8 GB-nyi VRAM egy szűk keresztmeszet, ami mellet alacsonyabb FPS értékeket is kapunk, a DLSS Quality mód bekapcsolásával azonban kisebb volt a teljesítménykülönbség a két videokártya között, mint egyéb esetekben.
A teszt konklúziója nagyjából az, hogy azoknál a játékoknál, amelyek hajlamosak kifutni a 8 GB-nyi VRAM-ból, lehet létjogosultsága a 16 GB-os GeForce RTX 4060 Ti videokártyáknak is, ám nagy általánosságban nem mutatnak számottevő előnyt 8 GB-os társaikhoz képest, már ami a teljesítményt illeti. Később viszont érdekes lesz, ha egyre inkább limitáló tényező lesz a 8 GB-nyi RAM, egyre több játéknál láthatunk a fentiekhez hasonló gyorsulást a 16 GB-os modell esetében, ami árazása miatt egyébként nem túl népszerű a piacon manapság...