Egy kicsi, rövid játék keltett hullámokat a Steam pénz-visszafizetési lehetőségével kapcsolatban

Igazságtalan lenne a rendszer a rövid játékokkal szemben?

Egy kicsi, rövid játék keltett hullámokat a Steam pénz-visszafizetési lehetőségével kapcsolatban

Történetünk a Before Your Eyes nevű kis játékkal kezdődik, ami egy alacsony költségvetésű, leginkább érdekességként felfogható anyag. A lényege, hogy webkamerán keresztül figyel minket a játék, egészen pontosan azt, hogy mikor pislogunk - gyakorlatilag a pislogással kell irányítani. A Before Your Eyes igazából egy kis gondolatébresztő, ami könnyedén befejezhető két órán belül, és így gyakorlatilag még visszaváltható a Steamen a szabályzatnak megfelelően - annak ellenére, hogy tulajdonképpen valaki már végigvitte, hiszen a Steam a két óra játékidőt és a vásárlás után legfeljebb eltelt 2 hetet számolja.

A Before Your Eyes fejlesztője, Bella Messex azonban felfigyelt rá, hogy egy felhasználó megírta Steamen a kritikát a játékról, miszerint nagyon élvezte azt, azonban mégis kérte a pénz-visszafizetést. Messex a pozitív beszámolóra a következőt válaszolta: "Igen, készítettünk egy rövid játékot. Szerintem több rövid játéknak kellene léteznie, és nem gondolnám, hogy a rövid játékokat vissza kellene váltani, ha egyébként valaki élvezte azokat".

A történet itt pozitív fordulatot vesz, ugyanis a pozitív beszámolót író, majd a játékot visszaváltó Travis nevű felhasználó közölte, hogy a fejlesztőnek igaza van, ezért újból megvette a játékot, majd bocsánatot kért Messextől.

 "Igen, a játék rövid, de erre megvan az oka. Maga az élet is rövid, és egy szempillantás alatt véget érhet, és szerintem a játék erre akar utalni azzal, hogy pislogással kell irányítani. Ez megér 10 dollárt még akkor is, ha a pénz-visszaváltási időn belül befejezed a játékot, így nem kellene kihasználni ezt a rendszert".

Ez azonban internet-szerte felkavarta a véleményeket és megnyilvánulásokat indukált a különböző internetes áruházak pénz-visszafizetési eljárásaival kapcsolatban. A Valve arról nem közöl adatokat, hogy mennyire jellemző trend, hogy a rövid játékok esetében a felhasználók visszaélnek a rendszer lehetőségeivel, de ilyen-olyan megszólalásokban már több fejlesztő is kritizálta a rendszert, mióta 2015-ben bevezette azt a Valve.

Több fejlesztő is rámutatott, hogy ezt a szisztémát egyértelműen a nagyobb játékokhoz alakította ki a platform, és például egy Assassin's Creed esetében teljesen rendben van, hogy 2 óra játékidőn vagy a vásárlástól számított 2 héten belül vissza lehet váltani. Azonban olyan játékoknál nagyon necces a dolog, mint például a The Stanley Parable, vagy éppen mondjuk a Journey, amit egy ültő helyében kell az embernek befejeznie, mert nincs benne mentési lehetőség.

Érdemes megnézni, hogy a Valve miként alkalmazkodik a helyi szabályozásokhoz. Az Európai Unió például előírja, hogy az online vásárolt termékeket két hétig vissza lehessen váltani mindenféle kérdés-kérés nélkül, legalábbis addig, amíg a vásárló nem használta a terméket. Ez egy pólónál például a címke eltávolítását vagy kimosását jelenti, azonban egy játék esetében konkrétan már használatnak minősül, ha letöltöttük azt.

Ebben az értelemben tehát a Steam gyakorlata megengedőbb, mint amint az Európai Unió előírna, és azért lássuk be, hogy elég furcsa lenne azért kritizálni a Valve-ot, mert történetesen felhasználóbarátabb, mint kellene.

Ráadásul érdemes megjegyezni, hogy a Valve gyakran még akkor is visszaadja a pénzt, ha túlléptük a két óra játékidőt, csak ilyenkor le kell adni egy kérelmet, amit felülvizsgálnak, de ha nem túl indokolatlan a dolog, akkor jellemzően azért teljesíteni szokták a kérést.

Ehhez nagyon hasonló az Epic Store gyakorlata is, ahol szintén a 2 óra játékidő, illetve a vásárlástól számított 2 hét az alapvető szabály, míg a GoG esetében egyáltalán nincs limit a játékidőn, és akár 30 napon belül is visszakérhetjük a játék árát. Ráadásul fontos apróság, hogy ilyenkor tulajdonképpen a GoG még csak a játékot sem veszi el tőlünk, hiszen az DRM-mentes, így amíg fel van telepítve a gépünkre, addig nyugodtan játszhatunk vele.

Galéria megnyitása

Arra mindegyik áruház igyekszik odafigyelni, hogy lehetőleg lecsapjanak azokra, akik visszaélnek a pénz-visszatérítés lehetőségével, és akikről úgy vélik, hogy rosszhiszeműen használják a rendszert. A GoG kifejezetten említi, hogy megtagadhatja a visszafizetést, amennyiben olyan szándékot fedez fel, hogy a felhasználó "ártani akar a fejlesztőknek, akik a szívüket-lelküket betették a játékba".

Mindenesetre mivel csak a Steam napi több mint 100 ezer pénz-visszafizetési igényt teljesít, valójában az a meglepő, hogy viszonylag ritkán kerülnek felszínre olyan ügyek, amik bejárját a netet és sztori lesz belőlük. Úgy látszik tehát, hogy azért a felhasználók jellemzően nem élnek vissza a lehetőséggel, vagy legalábbis nem olyan gyakorisággal, hogy az bántó legyen akár a fejlesztők, akár a Valve számára.

És természetesen mindenki megérti a fejlesztők álláspontját is. Azért azt mégsem szabad elfelejteni, hogy viszonylag hosszú idő után jutottunk el oda, hogy legalább ebből a szempontból ennyire vásárlóbarátak ezek az online boltok.

Sokszor ugyanis pont a fejlesztők adnak okot a visszaváltásra, amikor például olyan technikailag katasztrófa anyagokat adnak ki, melyek rendszeresen kifagynak, nem működnek, játszhatatlanok. Az ilyenekért a fejlesztők szinte számonkérhetetlenek, perelni sem nagyon lehet őket technikai jellegű hibák miatt, így tehát a felhasználók egyetlen menekülési lehetősége, hogy az online játékos áruházak megtartják ezt a fajta pénz-visszafizetési lehetőséget.

Mindenesetre a Before Your Eyes fejlesztője az egész sztori kapcsán azzal állt elő, hogy a tanulságokat levonva készítene egy olyan játékot, aminek az a címe, hogy Refund This Game. Ez abból állna, hogy a játék mutat egy időszámlálót, és ha sikerül ezt megnyomni 5 másodperccel azelőtt, hogy az elérné a 2 órát, a játék kilép, a felhasználó kap egy achievementet és még vissza is válthatja az anyagot. Ha eltelne a két óra, akkor pedig semmi nem történne, csak legfeljebb nehezen kapná vissza a felhasználó a pénzét. Mindezért Bella Messex 99 dollárt kérne.

Habár minden bizonnyal viccel, akkor sem biztos, hogy felkerülhetne a játéka a Steamre, ha komolyan gondolná. Ugyanis amikor a Valve még 2018-ban lehetővé tette, hogy gyakorlatilag bármilyen tartalom felkerülhet, akkor két alapvető szabályt fektetett le: az illegális tartalom és a trollkodás nem engedélyezett. Ez a játék pedig minden bizonnyal az utóbbi kategóriába esne.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap