Az Egyesült Államok tavaly meglehetősen keményen megszorongatta a TikTokot, illetve a szolgáltatást üzemeltető ByteDance-t, de a kormányváltást követően szinte teljesen elfelejtették az ügyét a tengerentúlon. Viszont nem lehet teljesen nyugodt a vállalat, mert most pedig már egy másik kontinensen kell kellemetlen témákban állást foglalnia.
Az Európai Unió illetékesei felszólították a ByteDance-t, hogy minél előbb tisztázza magát azokban az ügyekben, amelyek miatt az elmúlt hónapokban több különböző országnak a fogyasztói jogokkal foglalkozó szervezete megvádolta. Egy hónapos haladékot adott az Európai Bizottság fogyasztói jogokkal kapcsolatos szárnya az ügy előre mozdítására.
A TikTok alkalmazás elképesztően nagy sikernek örvend napjainkban, már több száz millióan használják aktívan napi rendszerességgel, de egészen az elmúlt évig igazából nem kapott nagy figyelmet. Ezt valószínűleg annak köszönhette, hogy a fiatalok körében robbant be a köztudatba, és tényleg jóformán teljesen elkerülte azoknak a figyelmét, akiknek az ilyen szoftvereknek a vizsgálata lenne a feladata.
Viszont az év elején, nem sokkal azt követően, hogy Amerikában fellélegezhetett, több európai szervezet is nekiment a ByteDance-nek. Rengeteg különböző vádat hoztak fel a TikTok ellen. A legnagyobb hangsúlyt azok a vádak kapták, amelyek szerint folyamatosan sérti a fogyasztók jogait az adatkezelésével a szolgáltatás, de kiemelt hangsúly helyeződött arra is, hogy a gyermekvédelemben rendszeresen kudarcot vall, nem tud harcolni a rejtett és agresszív reklámokkal szemben, és az oda nem illő tartalmaknak a menedzselésében.
A reklámokra azért különösen érzékenyek a jogvédők, mert az Európai Unióban egy korábbi döntés értelmében gyerekek számára nem szabad célzott reklámokat megjeleníteni, de még csak termékekre figyelmet felhívó bannerek elhelyezése sem engedélyezett.
Az Európai Bizottság a napokban jelentette be, hogy hivatalos párbeszédet indított a TikTokkal és a különböző országokban üzemelő fogyasztóvédelmi csoportokkal. A cél az, hogy sikerüljön a felek közötti tárgyalást elindítani és a megfelelő keretek között levezényelni. A vállalat kereskedelmi gyakorlatának és üzletpolitikájának az áttekintése érdekében szakemberek közreműködésével lesz tisztázva az ügy.
Didier Reynders európai igazságügyi biztos arról beszélt a TikTokkal kapcsolatos aggályokhoz kötődően, hogy a koronavírusjárvány miatt felgyorsult digitalizáció miatt különösen oda kell figyelni arra, hogy a fiatalok milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe. Újfajta veszélyek fenyegetésével kell számolni manapság, amelyek rendkívül károsak lehetnek a fogyasztóknak, és jelen esetben pedig éppen a fejlődő korosztály az, ami leginkább fenyegetésnek lehet kitéve.
Az ügy kapcsán egyelőre csak annyit nyilatkozott a ByteDance, hogy ők mindent megtesznek azért, hogy az előírásoknak megfeleljen. Kiemelte, hogy különösen ügyel a fiataloknak a védelmére, például minden 16 év alatti regisztráltnak a fiókját alapból privátként kezeli és letiltja annak a lehetőségét, hogy üzenetben el lehessen őket érni ismeretleneknek. Továbbá, akik nem töltötték be a 18. életévüket, nem tudnak vásárolni vagy küldeni, esetleg fogadni virtuális ajándékokat a rendszeren keresztül, és a reklámozást is szigorúan tiltják.
Korábban már az EU-tól függetlenül tárgyaltak az ír és a svéd fogyasztói érdekeket védő szervezetekkel is. És most pedig az Európai Bizottsággal lesz kénytelen egyeztetni, aminek a következő hónapokban valószínűleg látható eredménye is lesz.