Shop menü

DROP DUCHY – ÉPÍTÉS, DÖNTÉS, ÚJRAKEZDÉS

Uram-királyom, mi a terv az elkövetkező cirka 20-30 körre?
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Drop Duchy – Építés, döntés, újrakezdés

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

A Tetris (Тетрис) 1984-ben született a szovjet programozó, Aleksej Pazsitnov keze alatt, és rögtön magával ragadta a játékosokat végtelenül egyszerű és mégis addiktív játékmenetével.

A különböző alakzatú blokkok (négy elemből álló poliominók, azaz tetrominók) egymásra pakolása úgy, hogy azok teljes sorokat alkossanak és eltűnjenek mára alapvetés lett, szinte nincs is ember, aki ne ismerné ezt a játékot. A hozzá kapcsolódó zenék, például a legendás orosz népdal, a Korobeiniki és a dizájn is ikonikus, de rengeteg tudományos kutatás vizsgálta például azt is, hogy a Tetris képes-e csökkenteni a poszttraumás stressz tüneteit, egyesek szerint pedig a blokkok pakolgatása fejleszti a térbeli tájékozódást és a reflexeket is.

Galéria megnyitása

A Drop Duchy egy indie taktikai játék, amely meglepően mély stratégiai lehetőségeket kínál, dacára a letisztult, puritán látványvilágnak. A játékosként egy középkori hercegség irányítását vesszük kézbe, ahol bizonyos döntéseink lavinaszerű következményekkel járhatnak a birtokok/területek sorsára nézve, de a hadseregünk fejlesztésére is – csak épp nem a hagyományos módon. A játékmenet körökre osztott rendszerre épül, ahol minden egyes lépésnek potenciálisan komoly stratégiai súlya van, és igen, itt Tetris analógia szerint kell érteni a lépéseket és a következményeket is. Elfogy a hely, épp befér még egy elem, kényszerűségből kell leraknunk egy darabkát és így tovább.

Galéria megnyitása

Minden egyes frakció eltérő módon közelíti meg a hatalomszerzést — van, amelyik a termelésre épít, egy másik inkább a katonai fölényben hisz és erre fókuszál. Ezek az eltérések nem pusztán kozmetikai különbségek, alapvetően meghatározzák, hogyan érdemes az adott frakcióval játszani és gondolkodni.

A nyersanyag-gazdálkodás szintén kiemelt szerepet kap, de kilép az ismerős sablonokból és aki megint csak Tetris dinamikákra tippelt, jól tette. A feltöltött sorok, főként, ha többet sikerül egyszerre jutalmaznak minket az adott elemek jellegét illetően gabona/fa/kő/arany üti a markunkat.

Galéria megnyitása

Időnként döntéseket is kell hoznunk, ami egy kis történetmesélős elemet is behoz a játékba, hogy ne csak épületekben gondolkodjunk. Ez a mechanikai közelebb hoz minket is a birodalmunkhoz és lakóihoz és így már nem csak számokat és statisztikákat látunk, miközben tervezünk és taktikázunk, de a lényeg azért az utóbbinál marad. Az erőforrások okos beosztása és a térképen való mozgástér kihasználása folyamatos újratervezést igényel, így a játék sosem válik egyhangúvá és ezt a pakliépítős jelleg is megerősíti.

Galéria megnyitása

Először is a térképen többször is választanunk kell, hogy melyik erőforrás megszerzését preferáljuk, vagy, hogy egy csatát megvívunk, vagy inkább még elodázzuk egy kicsit, miközben az ellenség erősítést kap. Ezek mellé jön a lapokból – termelő és katonai épületek – álló paklink, amit a helyi domborzat (síkság, erdő, hegyvidék, pusztaság stb.) arányaira jellemző kártyák, valamint az ellenség épületkártyái egészítenek ki. Ebből a pakliból húzunk, vagyis véletlenszerű és egymással kombózó vagy az ellenségnek segítő lapokkal kell zsonglőrködnünk, néha a két rosszabb körül választva és úgy építkezve, hogy ami lenn van az már ott is marad.

Galéria megnyitása

A pixeles grafikai stílus nemcsak a nosztalgiára épít, hanem a játékelemek értelmezhetőségét is előtérbe helyezi, a térkép elemei jól elkülönülnek, az adatok és az épületek pedig éppen annyi részletet kapnak, hogy megkülönböztethetőek és karakteresek maradjanak — anélkül, hogy vizuálisan túlterhelnék a játékost. Ez utóbbi akár utalás is lehet a csilli-villi nagy címekre, ahol a rengeteg cicoma és dísz mögött üres mechanikák vagy sablonos játékelemek rejtőznek, a Drop Duchy hiába kis cím, igyekszik funkcionális és igényes módon megjeleníteni mindazt, amit fontosnak vél.

Galéria megnyitása

A Drop Duchy nem egy „egyszer végigjátszós” cím. Minden új menet egyedi konfigurációval indul és az eltérő frakciók, változó kezdőhelyzetek, a pakliépítés, a terep, a stratégiánk alapvetően átrajzolja a teljes játékélményt. Nincsenek egyértelműen „jó” vagy „rossz” döntések - csak következmények. Ez a játék azoknak szól, akik szeretnek hosszú távra tervezni, akik szívesen elmerülnek a taktikázásban és értékelik, ha egy játék nem oszt azonnal jutalmakat, kitűntetéseket és dicséreteket, hanem idővel mélyül el igazán. A Drop Duchy egy sakkjátszmára emlékeztet, gondos tervezés, előrelátás, és tanulás kell hozzá, de azoknak, akik szeretik, ha egy játék hagyja gondolkodni is őket, ez egy valódi csemege lehet.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Tetris, stratégia, pakliépítés és egy kis retro-pixel hangulat.
Mély és átgondolt stratégiai rendszer, eltérő játékélményt nyújtó frakciók, letisztult, funkcionális pixelgrafika, magas újrajátszhatósági érték…
…lassú tempó, bizonyos tekintetben kiszámíthatatlan játékmenet, a külalak ijesztően puritánnak is tűnhet.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére