Shop menü

DJI OSMO ACTION VS GOPRO HERO 7 BLACK– GIGÁSZOK CSATÁJA

Összehasonlító tesztünkben az akciókamerák koronázott és koronázatlan királya mérkőzik meg, hogy a végén csak egy maradhasson.
Kovács Ádám
Kovács Ádám
DJI Osmo Action vs GoPro Hero 7 Black– gigászok csatája
  • A GoPro megoldása hozza a valósághűbb végeredményt, mert hagy a felvételben rázkódást, remegést, a DJI megoldása pedig olyan végeredményt eredményez, mintha az illető egy kivajazott csőben csúszna lefelé.

 

Összehasonlító tesztünkben az akciókamerák koronázott és koronázatlan királya mérkőzik meg, hogy a végén csak egy maradhasson.  A legendás GoPro-t az új Hero 7 Black képviseli, a nagyon erős konkurenciát pedig a DJI újdonsága az OSMO Action.

A két szerkezet mérete nagyon hasonló, külsőségekben csak apró eltéréseket vehetünk észre. Kis méretükből adódóan nem is nagyon adódik felület sok egyénieskedésnek, de alapvetően azt mondhatjuk, hogy a DJI megoldása a kerekebb megoldásokat részesíti előnyben, míg a GoPro megmaradt a féltégla dizájn mellett. Mindkét modellen kapunk előlapi kijelzőt, de a DJI megoldása lényegesen nagyobb és több funkcióra is képes, a Hero 7 Black-en leginkább csak diagnosztikai adatokat tudunk megjeleníteni. 
 

Míg a GoPro megoldásán kapunk oldalt egy egyszerű On-Off gombot és a kijelzőt csak fix timer útján tudjuk energiagazdálkodó módba kapcsolni, addig a DJI megoldása jóval szofisztikáltabb. Van egy DS gomb felül, amivel azonnal kikapcsolhatjuk a kijelzőt, hogy mondjuk esti felvételnél ne világítsa be a teret, illetve a bal oldalán található egy QS gomb, amit hosszan nyomva az elő és hátlapi kijelzők között képes váltani, röviden megnyomva pedig üzemmód váltó menübe jutunk. Mindezek tetejébe az előlapi kijelzőn az aktuális felvételt is látjuk, így például vlog készítésnél hatalmas előnybe kerül a konkurenshez képest. Nem elég tehát, hogy több fizikai gombot kapunk, amik legyenek akármilyen fejlettek is az érintőképernyők, akció helyzetben koszos ujjal bizony jobb találati aránnyal dolgoznak, ezekhez egy rakás okosan kigondolt és hasznos funkciót is társítottak. Tehát a kesze-kusza menüben pötyögés helyett gyors gombokkal pillanatok alatt akcióra készek lehetünk.

Galéria megnyitása

Mindkét versenyző édesvíz és ütésálló külön tok nélkül is. A hozzájuk kapható tokok is első ránézésre teljesen egyformák, azok mégsem kompatibilisek egymással. Mindkét gyártó értelemszerűen a saját termékét szeretné eladni, így a konkurencia kiegészítőit nem használhatjuk egymással. A GoPro-sorozat visszafelé kompatibilis néhány generációig, így ha akkut vagy más egyéb, korábban drága pénzért megvett kiegészítőt használnánk a 7 Black-kel, akkor ezt megtehetjük. A gépek állványos rögzítő pontjai szabványosak, így ott nem kényszerülünk kompromisszumokra, ahogy az általánosabb fejpántok vagy szelfi kiegészítők esetén sem.

Galéria megnyitása

Ha a külsőségeken túltettük magunkat, eljutunk a készülékek menüjébe, ami a DJI versenyzője esetén átgondoltabb és funkcionálisabb. Alapból nagyobb ikonokkal dolgozik, ami a kijelző kis méretét figyelembe véve erős pozitívum, plusz még a menü rendszere is felhasználóbarátabb. Minden pontja a gyors készenlétbe állást szolgálja, testreszabhatóbb, sőt még külön profilba is elmenthetjük kedvenc beállításunkat. A Hero menüje sajnos nem testreszabható és kevésbé tetszetős, mint vetélytársáé. Egy pillanatig itt is vissza kell utaljunk a jelenlévő fizikai gombok előnyére, hiszen vizes, poros, havas, saras kézzel sokkal egyszerűbb velük navigálni, mint az amúgy sem túl reszponzív kijelzőn. Felvétel indítása után (4K 50fps-sel dolgozunk) a DJI kijelzőjén aktívak maradnak az ikonok, de elhalványulnak, diszkrétté válnak, a GoPro esetében pedig teljesen eltűnnek. Itt mindenki döntse el maga, hogy neki melyik a kényelmesebb.

Mindkét készülék a gyorsabb, modernebb USB-C csatlakozón keresztül kapja a töltést és ezen keresztül is kommunikál a külvilággal, de itt fontos megjegyeznünk, hogy ezen a területen a GoPro megoldása a jobb, nem kicsit. Kezelése sokkal gyorsabb és egyszerűbb, mint vetélytársa esetén, csak rákötjük a gépre és kapcsolódik, egyből editálhatjuk vagy menthetjük a tartalmát. Mindez az Osmo Action esetében körülményes, arról nem beszélve, hogy a DJI gépe háklis arra is, hogy milyen sorrendben és állapotban kötjük a gépre. Például bekapcsolt állapotban abszolút nem hajlandó kommunikálni, ki kell kapcsolnunk majd gépre kötni és úgy vissza. Ez macerás, túlbonyolított, nem felhasználóbarát megoldás.

Galéria megnyitása

A beállításokba jobban beleásva magunkat azt tapasztaljuk. hogy bár a DJI gép fizikai adottságai lehetővé tennék, nem elérhető stream funkció. Ezzel szemben a GoPro gépe szinte az összes elérhető és népszerű streaming szolgáltatással együtt tud működni, ezáltal jó minőségű streameket készíthetünk vele.

Elérkeztünk a képminőség témaköréhez, amit egymással összevetve arra a következtetésre jutottunk, hogy a Hero 7 Black - talán a 7 generáció óta tartó csiszolásnak és ezáltal a tonnányi felhasználói visszajelzésnek köszönhetően - szemet gyönyörködtető végeredményt produkál, de amint szembe állítjuk a DJI versenyzőjével, láthatóvá válik, hogy mindezt túlszaturáltság árán éri el. A DJI képe fakóbb és színtelenebb, ami a GoPro képe mellett kevesebbnek tűnhet, de ha önmagában nézzük, beláthatjuk, hogy ez a valósághű. A GoPro beállításai az eye-candy-re vannak kihegyezve, tehát leesik az állunk az elkészült felvételektől, de sajnos a valóság nem minden esetben ilyen szép, azt a DJI gépe adja vissza jobban. A Hero nagyjából 1000k-val túllövi a fehéregyensúlyt, ennek is köszönhető a kicsit sárgásabb végeredmény. Sajnálatos módon a finomhangolás léptéke is 500k, ami nem elég pontos, szemben a konkurencia 100k-s léptékével, ami nagyon precíz beállítást tesz lehetővé.

Mindkét gépen elérhető a flat profil, ami a hozzám hasonló hozzá nem értőknek magyarra fordítva azt jelenti, hogy a gép egy nyers, szürkébb, élettelenebb végeredményt ad, ezt tudjuk utómunkával a kedvünkre és a szemünkre formálni. Alacsony fényben előnybe kerül a DJI versenyzője, tovább bírja tehát nagyon kevés fényben is képes értékelhető felvételt készíteni ISO 1600 környékén a Hero már nagyon zajosodik, és nem tud elég részletet visszaadni. A megjeleníthető látószög tekintetében jobban áll a GoPro, hiszen míg 4K-ban egy szöggel dolgozik,  úgy 1080p-ben széles látószög is elérhető, addig a DJI gépén 4K-ban lencse korrekció segíti a végeredményt, de nem válthatunk széles látószögre.

Következik a témakör, ahol bizony eldől melyikük is a jobb akció kamera. Ez nem más, mint a képstabilizálás. Mindkét gyártó marketing osztálya kemény brainstormingok árán jutott el a saját fantázianevükhöz erre a funkcióra, ami a DJI esetén RockSteady névre hallgat, a GoPro esetén pedig csak szerényen HyperSmooth néven találjuk a menüben. Próbálom nem túlságosan korán lelőni a poént, de például egy bringával hegyről lefelé veretésnél határozott és nagy különbségeket fogunk tapasztalni a két gép között. A GoPro megoldása hozza a valósághűbb végeredményt, mert hagy benne rázkódást, remegést a felvételben, ami 30-50 centis ugratásokat és nagyon egyenetlen utat feltételezve alapdolog. Ezzel szemben a DJI megoldása olyan felvételt eredményez, mintha az illető egy kivajazott csőben csúszna lefelé; abszolút hihetetlen módon dolgozza el az egyenetlenségeket és remegéseket. Szinte virtuális valóságban érezzük magunkat a felvétel láttán, pedig a faág, ami fejbe vert, teljesen valóságos volt.

Mindezek mellé a RockSteady funkció használat közben sokat is vág a környezetből, tehát nagyjából a két kezünknél, ami a kormányt fogja véget is ér a látómező. Ez még inkább rádolgozik az irreális hatásra. Kikapcsolt stabilizátorral pedig átesünk a tartomány másik felére, és mindkét géppel remegős végeredményt kapunk. A GoPro nagyobb látótérrel dolgozik és körülbelül 10% különbséget fedezhetünk fel a HyperSmooth be- és kikapcsolt állapota között, tehát ennyit vág a felvétel széleiből - ez elfogadható veszteség. Összegezve tehát a GoPro akciókamerának jobb. Pont. Még egy negatívum, amit meg kell említsünk a DJI esetén, hogy 4K 50fps-nél bekapcsolt stabilizátor funkció mellett bizony kifogy a szusz belőle és késlekedés lép fel a kijelzőn a felvételhez képest.

Ha már a szusznál tartunk, ide kívánkozik az akkuk teljesítményéről tapasztaltak összegzése, egészen addig fej-fej mellett haladnak, ameddig felvételt rögzítünk a két géppel, de amint használjuk is felvétel visszanézésre, akkor a végére bizony akár 20% különbséget is mérhetünk a DJI javára. Ebből következtetve okosabb energiagazdálkodást sikerült implementálni a DJI mérnökeinek, ami bizony 1 és 7 generációt összehasonlítva elgondolkodásra kényszerítheti a GoPro mérnökeit. Amiben egyformán teljesítenek az a melegedés: nem volt mérhető különbség köztük sem maximum hőmérsékletben sem abban, hogy meddig bírják túlhevülés miatti lekapcsolás előtt.

Ha vloggolásra használnánk a gépeket, akkor a DJI könnyebben kezelhető, hiszen látjuk a felvételt az előlapi kijelzőn, a GoPro-nak viszont jobb a beépített gyári mikrofonja. (Mindkét készülékhez elérhetőek külső mikrofonok, amik használatakor ez a különbség eltűnik.) A manapság divatos és terjedő HDR video funkciónál nem kérdés melyik versenyző győz, hiszen a GoPro megoldása egyszerűen nem támogat ilyen funkciót, a DJI is csak maximum 30fps és kikapcsolt stabilizátor esetén.

Lassított felvételek készítése esetén a DJI hozza a frissességet a versenybe, hiszen támogat 4x és 8x opciókat, valamint egyből slowmo-t ad, míg a GoPro esetén van egy 200fps-es fix beállításunk, amit utólag kell vágni és szerkeszteni a kívánt végeredményhez. Tárhely használatban nincs különbség a két módszer között. Ahogy lassított felvételek esetén, úgy egyszerű fényképek készítése esetén is a DJI megoldása a felhasználóbarátabb, hiszen DNG formátumot használ, ami elterjedtebb, szemben a GoPro saját GPR szabványával, ami bekorlátozza a kompatibilitást. Mindkét gépen elérhető a JPEG mód, de mint a videók esetén, itt is szélesebb látószöggel dolgozik a GoPro megoldása és részletesebb végeredményt ad.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy le a kalappal a DJI előtt. Első próbálkozásukkor olyan géppel jelentkeztek, ami a 7 generáció óta csiszolt GoPro-val simán egy ringbe léphet, nem egy ponton meg is verve azt. Ugyan nem jelenthetjük ki, hogy trónfosztás történt, hiszen a klasszikus értelemben vett akciókamerák között a felvétel végeredményét tekintve a GoPro egyértelműen jobb. Nagyobb látószöggel dolgozik és valósághűbb, szebb végeredményt ad, de ha azt nézzük milyen úton jutunk el a jó beállításokhoz, mennyire funkcionális és felhasználóbarát a termék, akkor bizony a DJI nagyon feladta a leckét a konkurenciának. Olyan  erős mellékfunkciókat felvonultatva, mint a HDR video támogatás vagy a jó vlog- kompatibilitás, a tudtukra adta, hogy nem sokáig elégszik meg a második hellyel.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére