Shop menü

DIRECTX RAYTRACING TÁMOGATÁST KAPNAK A GEFORCE 10-ES ÉS 16-OS SOROZATÚ VGA-K

A szoftveresen működő sugárkövetést egy áprilisi driver hozza el, de az egyelőre kérdéses, megéri-e alkalmazni.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
DirectX RayTracing támogatást kapnak a GeForce 10-es és 16-os sorozatú VGA-k

A napokban mind a GTC (Game Technology Conference), mind pedig a GDC (Game Developers Conference) dübörög, így rengeteg érdekes információ érkezhet a különböző vállalatok háza tájáról. Az Nvidia például bejelentette, áprilisban kiad egy olyan GeForce drivert, amely elhozza a DirectX RayTracing funkciót a GeForce 16-os és GeForce 10-es sorozatú videokártyákra is.

Galéria megnyitása

A DirectX RayTracing funkció a megfelelő hardverrel ellátott termékek esetében hardveres gyorsítással fut – ide tartozik az RT magokkal felszerelt GeForce RTX 2000-es sorozat –, ám a technológia szoftveresen is működik, amennyiben az adott hardver nem rendelkezik dedikált célhardverrel, csak értelemszerűen a sebesség nem lesz annyira acélos. Az Nvidia belsős tesztjei alapján az RTX modellek kétszer, illetve akár háromszor gyorsabbak sugárkövetés terén, mint az RT magokat nélkülöző megoldások. A tényleges sebességkülönbség természetesen az adott terhelésformától is függ majd, vagyis nagy szerepe lesz annak, milyen beállítások mellett akarunk sugárkövetéshez jutni az említett GTX sorozatú videokártyáknál. Ahhoz, hogy értékelhető sebesség mellett fusson a játék, a grafikai beállításokat mindenképpen lejjebb kell majd egy kicsit tekerni, ám az majd csak a próbák során derül ki, hogy ezért a kompromisszumért végül kárpótol-e a DXR funkció, vagy sem.

Galéria megnyitása

Az Nvidia a DXR támogatást compute shaderek segítségével oldja meg a szóban forgó GTX sorozatú videokártyák esetében, azaz a számításokat a CUDA magok végzik majd. A Turing alapú GeForce GTX 16-os modellek némi előnyben lesznek Pascal sorozatú társaikhoz képest, ugyanis az új videokártyák rendelkeznek külön INT32 magokkal, így az FP32 és az INT32 utasításokat egyidejűleg, egymással párhuzamosan is tudják futtatni, ami hozhat némi teljesítményelőnyt a konyhára. A Pascal alapú megoldásoknál ez a lehetőség nem áll rendelkezésre, így ezeknél a termékeknél még lassabb lesz a DXR funkció feldolgozása. A tervek szerint a Turing sorozat esetében legalább GeForce GTX 1660-as, a Pascal sorozat esetében pedig legalább 6 GB-os GeForce GTX 1060-as videokártyára lesz szükség a DXR funkció aktiválásához. A driver alapú támogatás miatt a játékfejlesztőknek nem szükséges frissítéseket kiadniuk a DXR támogatással rendelkező címekhez, a kisebb teljesítmény miatt azonban szükség lehet extra beállítási lehetőségek implementálására, hogy az adott cím a GeForce GTX sorozatú videokártyákon is élvezhető sebességgel fusson aktív DXR támogatás mellett.

Galéria megnyitása

Fontos különbség még az RTX sorozatú modellekhez képest, hogy a szoftveres DXR csak a kevésbé erőforrás-igényes effekteket támogatja majd, vagyis globális világítás funkció megmarad az RTX sorozatú videokártyáknak, a kisebb számításigényű anyagspecifikus tükröződéseket azonban a szoftveres DXR-t használó GeForce GTX sorozatú termékek is használhatják. Az Nvidia egyébként arra is kitért, milyen teljesítménykülönbségek vannak a Pascal, a Turing GTX és a Turing RTX sorozatú termékek között, ha a DXR funkciót és a globális világítást használják (global illumination). Ahogy az várható volt, a leglassabban a Pascal sorozatú videokártyák végeznek a számítással, azok ugyanis csak FP32-es motorral rendelkeznek, ami nehezen birkózik meg a feladattal. A Turing sorozatú GeForce GTX videokártyák ehhez képest már az FP32 és az INT32 motorok együttes segítségével dolgoznak, ami jelentős teljesítménynövekedést hoz. Ebben az esetben a dián ugyan RTX 2080-as videokártya szerepelt, de egy GeForce GTX 1660 Ti-t is behelyettesíthetnénk. A legjobb teljesítményt természetesen a GeForce RTX sorozat adja, amelynek tagjai a hardveres gyorsításnak köszönhetően sokkal hamarabb végeznek egy-egy képkocka renderelésével.

Galéria megnyitása

Az áprilisban érkező driver tehát érdekes újítást hoz, ám azt egyelőre nehéz megjósolni, mutatkozik-e felhasználói igény a szoftveres DXR támogatás iránt, azaz az extra teljesítményigényért és a kompromisszumos beállításokért cserébe kapnak-e akkora javulást vizuális élmény terén a játékosok, amely miatt megéri a DXR aktiválása. Ez csak az új driver megjelenése után derül ki – kíváncsian várjuk, mi lesz a végeredmény.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére