Az Apple és a Google kicsit több, mint egy évvel ezelőtt bőszítette fel az Epic Games-t, miután a két IT-óriás a felhasználói feltételek megsértésére hivatkozva törölték áruházaikból a Fortnite-ot. Az Epic Games ugyanis alternatív fizetési módot tett elérhetővé a játékában, amivel olcsóbban juthattak a felhasználók a különböző skinekhez és felszerelésekhez, ez viszont nem tetszett az Apple-nek és a Google-nek. Az egész lépés viszont nem volt más, mint egy jól előkészített csapda, amibe a Google és az Apple is azonnal belesétált, fitogtatták erejüket, ám pont ez lett a vesztük, ugyanis számtalan országban és gazdasági térségben folyik eljárás ellenük a hatalmukkal való visszaélésük miatt.
Dél-Korea úgy érezte, hogy amennyiben a vállalatok keményen lépnek fel, neki is megvan arra a módja, hogy erényesen avatkozzon be. A hatalmon lévő párt egy olyan törvénnyel rukkolt elő, ami egész egyszerűen megtiltja az Apple-nek és a Google-nek is, hogy az alkalmazásokat fejlesztő vállalkozások, startupok számára kötelezően elő legyen írva, hogy kizárólag az integrált fizetései platformokat használhatják az App Store és a Google Play Áruház esetében egyaránt.
Több országban is indult már eljárás ebben az ügyben, és sokan fejezték ki nemtetszésüket azért, amit a nagy vállalatok csinálnak. Sokan beszélnek arról, hogy visszaél a hatalmával a cupertniói alakulat és a keresőóriás is. Ugyanakkor eddig komolyabb beavatkozásra senki nem adta a fejét. Dél-Korea az első, aki ilyen komoly fellépésről döntött. Egyébként a törvény még nem lépett hatályba, de már csak az elnök aláírása hiányzik róla, és Moon Jae-in már jelezte, hogy készen áll átengedni a beadványt.
Ennek érdekében Dél-Koreában engedélyeznie kell majd a Google-nek és az Apple-nek is azt, hogy a fejlesztők bármilyen más fizetési platform irányába tereljék a felhasználóikat. Elsősorban az applikációkon belüli vásárlások azok, amiknél ez jelentős változást hozhat majd.
A vállalatok partnerei eredetileg minden pénzmozgást követően 30 százalékos jutalékot kellett, hogy fizessenek a bevételeiket követően. Mostanra a kisebb fejlesztők esetében a Google és az Apple is enyhített ezen, és már csak 15 százalékos sarcot von le azoktól, akiknek a bevétele nem éri el az 1 millió dollárt. A vállalatoknak az az álláspontja, hogy így igazából már csak egy nagyon szűk réteg az érintett, azok a cégek pedig már nem kerülnek nagyon hátrányos helyzetbe a 30%-os „adó” miatt sem.
Életbe lépése után az Apple és a Google többé nem tilthatna ki alkalmazásokat a boltból, csak azért, mert más fizetőeszközöket is használnak és többé nem lehet az alkalmazások ellenőrzését megmagyarázhatatlan ideig eltolni, ezzel pedig nyomást gyakorolni a fejlesztőkre. Az alkalmazások törlésének is nyomós oka kell, hogy legyen. Ha a nagyvállalatok nem tartják be a törvényt, éves bevételük 3 százalékával lesznek büntethetőek.
Mindkét érintett a nemtetszését fejezte ki a döntés hallatán. A The Verge számára a Google az alábbiakat mondta: „Ahogy a fejlesztőknek pénzbe kerül egy alkalmazás elkészítése, úgy nekünk is pénzbe kerül egy operációs rendszer és egy alkalmazásbolt létrehozása, annak fenntartása. Elgondolkodunk azon, hogyan tudunk megfelelni ennek a törvénynek, miközben fenntartjuk a színvonalas operációs rendszert és alkalmazásboltot, és a következő hetekben részletezzük a döntésünk.”
„A javasolt távközlési üzleti törvény a digitális termékeket más forrásból vásárló felhasználókat csalás veszélyének teszi ki, aláássa a privát szféra védelmét, megnehezíti a vásárlásaik kezelését, és az olyan funkciók, mint a vásárlási segéd és a szülői felügyelet, kevésbé lesznek hatékonyak. Úgy véljük, hogy a felhasználók App Store-os vásárlásokba vetett bizalma csökkenni fog a javaslat következtében – ezáltal kisebb lesz a mozgástere a több mint 482 000 regisztrált koreai fejlesztőnek, akik eddig több mint 8,55 billió wont kerestek az Apple segítségével.” – jelentették ki a cupertinóik.
A mostani hír kapcsán meg kell azt jegyezni, hogy az Apple egyébként éppen a napokban jelezte, hogy a tervei szerint engedni fogja a fejlesztőknek azt, hogy alternatív fizetési módokat reklámozzanak. Eddig ugyanis, aki így járt el, az könnyen elveszíthette az App Store használati engedélyét, ami az iOS esetében elég nagy érvágás.
Legutóbbi nem hivatalos információk szerint az App Store 72,3 milliárd dollárt hozott tavaly az Apple számára, a Google Play Áruház bevétele pedig 38,6 milliárd dolláron állt meg 2020-ban. Szóval nem véletlen az, hogy ezeket a bevételi forrásokat nagyon próbálják a cégek védeni. A mostani dél-koreai döntés azért is lehet fájó a vállalatoknak, mert könnyen lehet, hogy mások is hasonló eszközhöz próbálnak majd folyamodni.
Nem ez az első veresége a Google-nek és az Apple-nek. A per kezdete óta a két gigavállalat folyamatosan veszít lobbierejéből szinte a világ minden országában. Az Apple már a kaliforniai per kezdetén azonnal „vesztett”, amikor megpróbálta az Epic Gamest teljesen kigáncsolni azzal, hogy az Unreal Engine-t teljesen kitiltotta volna a platformjairól, ezzel pedig több ezer másik játékfejlesztőt megbéníthatott volna. A lépést akkor a bíróság állította le. A Google pedig erővel akarta felvásárolni, majd később ellehetetleníteni az Epic Games-t, mielőtt azok túl nagyra nőnének és riválissá válnának.
Ezek az „apró” monopolisztikus gesztusok keltették fel a törvényhozó és szabályozó szervek figyelmét szerte a világban, aminek a következménye valószínűleg a mobil alkalmazáspiac átalakulása lesz.