Tavaly októberben a HTC egy igazán nagy reményekkel kecsegtető szemüveget kívánt a piacra hozni, ami méltó és izgalmas utódja lehetett volna a már elavult HTC Vive termékcsaládnak.
A HTC Vive Cosmos hat beépített kamerával és igazán impozáns RGB LCD kijelzővel felszerelt VR szemüveg, ami moddolható és személyre szabható. Magas minőségű hangot és kényelmes, felhajtható kijelzőt kínál, így papíron egy nagyon jó alternatíva lehet az Oculus által uralt PC-s világban. De csak papíron.
A HTC Vive Cosmos kijelzője ugyanis rengeteg felhasználó számára élvezhetetlenül távolra került. A lencséjének szűk az élesen látható területe, a kontrollerei nehezek és elemzabálóak, a követése pedig (ami a legfontosabb lenne egy ilyen szemüvegnél) a megjelenés után közel fél évvel is botrányosan rossz. Konkrétan a több éves, első generációs Inside Out követéssel ellátott Windows Mixed Reality headsetek is jobb követést produkálnak mindössze két darab kamerával.
A kompatibilitás szempontjából is akadnak gondok, mert a korábbi HTC Vive által támogatott játékok nem működnek Cosmos-szal már, az alacsony eladások miatt pedig a fejlesztők nem törik magukat, hogy kompatibilissé tegyék szoftvereiket. A headset olyan rossz rajtot produkált, hogy a vásárlók nagy része elállási jogával élve visszaküldte a feladónak a terméket. A nagy reményekkel kecsegtető Vive Cosmos jelenleg nem megváltó, hanem kudarc.
Noha a Vive Cosmoshoz nem szükséges Steam, hogy működjön, de a Steamhez csatlakoztatott Vive Cosmos eszközök száma éppen, hogy mérhetően nagyobb, mint a hivatalosan kereskedelmi forgalomban nem kapható Oculus Rift DK2 fejlesztői készlet. A Vive Cosmos ára 300 000 Ft környékén van, ami bár külföldön az ÁFA miatt olcsóbb (799 euró), de így is nagyon közel van a sokkal jobb teljesítményt nyújtó Valve Indexhez (1000 euró).
Éppen ezért indokolt is egy árleszállítás a terméknek, bár a felhasználók egy része szerint nem olyan módon, mint ahogyan azt a HTC teszi.
Egy új, 4 kamerás és fejhallgató nélküli verzió fog érkezni, az UploadVR információi szerint valószínűleg 500 dolláros vagy ehhez közeli áron. A Vive Cosmos előlapja cserélhető, az olcsósított Cosmos Play elején éppen ezért csak két kamera kap majd helyet, de valószínűleg nem a legjobb pozícióban, mármint a követés szempontjából. Az egymáshoz közel lévő kamerákat ugyanis könnyebb kitakarni, illetve a kontrollereket könnyebb azoknak a holt terében tartani, ami eddig is a Cosmos legnagyobb problémája volt.
Az új fejszett tehát egy butított Vive Cosmos, ami még így is drágább lehet, mint a szinte tökéletes követést kínáló 5 kamerával felszerelt, átlag PC-s felhasználónak leginkább ajánlott Oculus Rift S. De nem csak butítást, hanem fejlesztést is kap a termék. A Cosmos Play 2020 első negyedévében várható, de érkezik az eredeti Cosmosnál körülbelül 55 000 Ft-tal drágább, de bázisállomásos követést támogató Cosmos Elite.
Az eszköz szintén a moduláris felépítést kihasználva a SteamVR-ban használt külső bázisállomásos követést fogja támogatni és a csomag mellé 1.0-s bázisállomásokat pakolnak majd. A Cosmos kompatibilis lesz a Valve Index által is használt 2.0-s bázisállomásokkal is, de a csomagban csak a régiek kapnak majd helyet.
Ennek hála a Cosmos végre levetkőzheti a legnagyobb problémáját, ezért cserébe viszont az árazási előnyét is szinte teljesen elveszíti a Valve Index-szel szemben. Az Elite csomag 2020 2. negyedévében várható.
Ha a felhasználókért való küzdelemben nem is áll túl jól a HTC, az üzleti életben még lehet szerepe az eszköznek. Az Inside Out követés, vagyis a beépített kamerák mindig nagyon kényelmes megoldások, a HTC pedig felszereli a szemüveget két, magas képminőséget produkáló kamerával, ami a fejlesztőknek AR, vagyis kiterjesztett valóság funkciót tud nyújtani.
A Cosmos XR 100 fokos látószöget ad majd a felhasználónak a való világból, a meglévő másik 4 kamera pedig a követési feladatokat fogja majd ellátni. A cél az, hogy a kézkövetés is egyaránt működjön az új előlappal. A HTC ezzel a lépéssel nem a játékosok figyelmét, hanem a professzionális és vállalati felhasználókat próbálja elérni. Ez a kiegészítő is nyáron várható.
A Vive Cosmos megítélése tehát egyáltalán nem jó, a kérdés az, hogy az újításaik valamelyike képes lesz-e legalább egy kicsit javítani az eszközön vagy örökre a feledés homályába kerül a jobb sorsra érdemes headset.