Cities XL 2012 - Hogyan építsünk metropoliszt?

Városépítő játékból nem sok készül manapság, így különösen örültünk a Cities XL 2012 megjelenésének.

Cities XL 2012 - Hogyan építsünk metropoliszt?

1. oldal

A semmiből felépíteni egy várost nem egyszerű feladat, ám még nehezebb annak fenntartása, a növekedés biztosítása. Azt hiszem erre az állításra a való életből is lehetne bőven példát felhozni, elég csak körbenézni hazánk kisebb-nagyobb településein, vagy épp meghallgatni néhány „nagyember” nyilatkozatát a televízióban. Vajon mi képesek lennénk becsülettel helyt állni polgármesterként, és virágzó metropolist varázsolnánk egy párszáz lelkes faluból? Bár csak virtuális módon, de a városépítő játékok segítségével megtalálhatjuk e kérdésre a választ. Az ilyen programok rajongóit nem igazán kényeztették el a kiadók és a fejlesztők, hiszen lényegében egy kezükön meg tudnák számolni, hogy hány említésre méltó darab született az elmúlt öt évben. Sokan máig a régi klasszikust, a SimCity 4-et tartják a legjobbnak, teljesen jogosan, hiszen a Will Wright keze nyomát viselő program szinte tökéletesen szimulálta egy város működését. Jelenleg az évente új résszel jelentkező Cities széria az egyetlen franchise, amely megpróbál a SimCity sorozat nyomdokaiba lépni. Természetesen egy esztendő alatt nem lehet egy teljesen új játékot készíteni, ezért a fejlesztők mindig a már meglévő alapokra építkeznek, javítgatják, bővítik a programot. Ez igaz a sorozat legújabb részére, a Cities XL 2012-re is, ami lényegében megegyezik a 2011-es változattal, néhány újdonsággal kiegészítve természetesen.

Nem érdemes azonban kapát és kaszát ragadni, hogy a fejlesztők fejét vegyük, amiért ezek után képesek teljes áron árulni a játékot, mert a CXL 2012-t kétféleképpen is be lehet szerezni. Aki már rendelkezik a 2011-es résszel, az egy kiegészítő formájában letölthet minden újdonságot, ami az új változatban szerepel, ilyenkor „mindössze” 3500 forintot kell fizetnie, nem a teljes árat (ami egyébként egy kicsivel így is az átlag alatt van). E rövid pénzügyi kitérő után lássuk mit is nyújt a stílus rajongóinak a program! Újoncként elsőként ajánlott a 10 részes tanítómódba belevágni, amely fokozatosan megismertet bennünket a CXL 2012 játékmenetével, a lakóépületek lerakásától kezdve, az igények kielégítésén keresztül egészen a közlekedési rendszer kialakításáig. Ha az alapokat elsajátítottuk, belevághatunk egy saját város létrehozásába. A korábbi Cities játékokhoz hasonlóan sajnos most sincs semmilyen kampány mód, nincsenek olyan feladatok, hogy adott feltételek mellett el kell érnünk egy kitűzött célt. Tulajdonképpen egy játékmód van a programban, aminek keretében a semmiből egy saját várost kell létrehoznunk, majd azt egyre nagyobbá és sikeresebbé tennünk. Aminek persze megvan a maga varázsa, de nem ártott volna egy kis változatosság.

 

2. oldal

Mielőtt elkezdenénk lepakolgatni az épületeket, a menüben megjelenő földgolyón ki kell választanunk, hogy melyik térképen szeretnénk elkezdeni az építkezést. Az CXL 2012-ben 15 új helyszín került be a játékba, 62-re növelve az összes lehetőség számát. Ezek a térképek a valódi helyszínek alapján kerültek kialakításra, így a formájuk, és többé-kevésbé földrajzi jellemzőik is megfelelnek annak, amit a földrajzkönyvekben olvashatunk róluk. A területek több szempontból is különböznek egymástól, így előfordulhat például, hogy az egyiken sok termőterület található, ami a mezőgazdaságnak kedvez, viszont nyersanyagokban nem gazdag, aminek következtében a nehézipar nehézségekbe fog ütközni leendő városunkban. Ha kiválasztottuk a megfelelő térképet, akkor belevághatunk végre településünk létrehozásába. A kezdőknek nagy segítség lehet, hogy a program nem zúdít minden lehetőséget a nyakunkba, hanem szép lassan, teljesítményünkhöz igazodva nyitja meg az újabb épületeket. A profibb játékosok persze kikapcsolhatják ezt a korlátozást a menüben lévő „Expert” mód alkalmazásával. A Cities XL 2012-ben alapvetően egyszerű egy új város beindítása, sokkal könnyebb, mint például a korábban már említett SimCity 4-ben. A pénz szinte azonnal elkezd befelé áramolni, amint letettünk pár üzletet, míg a SimCity-ben meg kellett küzdeni azért, hogy nyereséges legyen a város. A lakosság négy kategóriába osztható (unskilled, skilled, executive, elite), az egyes munkahelyek, szolgáltató épületek pedig más-más típusú munkaerőt kívánnak. Például az irodákban a képzettebb munkaerőre tartanak igényt, viszont a gyárakban inkább a képzetlen típusra van szükség. A játékmenetben nagy szerepe van annak, hogy milyen kategóriájú dolgozókat csábítunk a városba a megfelelő lakóterületek kijelölése révén. Folyamatosan figyelni kell rá, hogy az egyes üzletek milyen munkaerőt kívánnak, és ehhez kell igazítanunk a stratégiánkat. No persze nem szabad túlzásba esni, hiszen ha túl sok ember települ be egyszerre, akkor pedig a munkanélküliség kezd el nőni. A lényeg az egyensúly.

Kezdetben még egyszerű kezelni a helyzetet, de amint elkezd rohamtempóban nőni a lakosság, úgy nőnek az emberek igényei is. A játék elején elég, ha van egy szórakoztató központ és egy sarki ABC a lakótömb mellett, de hamar eljutunk odáig, hogy rendőrségre, tűzoltóságra és iskolára vágynak a polgárok. Hogy ne legyen egy nyugodt percünk se, hamarosan a különféle vállalkozások is elkezdenek a nyakunkra járni. Az egyik a nem megfelelő összetettségű munkaerő, a másik az erőforrások hiánya, a harmadik pedig a rossz közlekedés miatt panaszkodik. Vannak nagyon poénos üzenetek is, előfordult például, hogy egy cég azért húzta le a rolót, mert az igazgató megnyerte a lottó ötöst, majd csapot, papot otthagyva lelépett egy trópusi szigetre. Szerencsére a legtöbb probléma megoldása nem túl nehéz, hiszen általában valamilyen új épület felhúzása javít a helyzeten, ám amint nő a városunk, egyre több és több ilyennel kell foglalkoznunk. Az egyik legnagyobb kihívást az imént említett közlekedés okozza. Ahogy a valóságban, úgy a Cities XL-ben is igazi pokollá változhat egy nagyváros, ha nem megfelelő az úthálózat. Mivel nem lehet hipp-hopp kicserélni a városon átvezető kétsávos utat 4 sávos autópályára, ajánlott jó előre eltervezni, hogy mit, hova építünk, így később kevesebb fejfájást fog okozni a növekvő autóforgalom. Bizonyos lakosságszám után már lehetőségünk lesz busz és metróvonalat is létrehozni, ami szintén hatékony módszer a dugók elkerülésére. Ami viszont nem túl realisztikus, hogy a buszállomás építéséhez 50 ezer fős városra van szükségünk. Szépen is néznénk ki, ha ez a valóságban is így működne.

 

3. oldal

Visszatérve az építkezésekre, ezeknek kis túlzással csak a képzeletünk szab határt, hiszen a Cities XL 2012-ben körülbelül ezer épület szerepel, melyek közül 300 most került be a játékba. Ennek köszönhetően hihetetlenül változatos városokat tudunk létrehozni, több millió lakossal. Egyes játékosok valódi, létező településeket tudtak rekreálni a programban, ami nem kis dolog. Ráadásul mivel most már lehetőség van moddolni a játékot, így számíthatunk rá, hogy még több újdonság fog megjelenni, hála a rajongóknak. Utóbbiak közreműködésére szükség is lesz, mert akármennyire is jól működik a program, a fejlesztők nem erőltették meg magukat a 2012-es rész újdonságait illetően. A 15 új térképen, a 300 új épületen és a szerkesztő eszközökön kívül semmi olyan nincs az új epizódban, ami ne lett volna meg a Cities XL 2011-ben. Továbbra is hiányoznak például a természeti csapások, amik nagyon fel tudták dobni a SimCity 4-es városok életét (még ha a lakosság nem is így gondolta). Ezúttal sem került be a játékba az online komponens, ami egy korábbi Cities részben már jelen volt, ám időközben megszüntették. Korábban ezt arra használhattuk, hogy más játékosok városaival kereskedhessünk, ami sokkal érdekesebb, mint a saját magunk épített településekkel, vagy a mesterséges intelligenciával történő csere-bere.

Látvány oldaláról elemezve a játékot elég vegyes képet kapunk. Távolról egészen szép képeket lehet csinálni a városokról, ha pedig lejjebb visszük a kamerát, akkor láthatjuk, hogy tényleg zajlik az élet, az autók jönnek-mennek, működik a tömegközlekedés, az emberek is végzik mindennapi dolgukat. Az éjjeli időszakban különösen pofásan néz ki a hely, ilyenkor mindent bevilágítanak a lámpák és az autók fényszórói. Viszont a technikai oldaláról nézve már nem olyan szemkápráztató a játék, akár az épületek, akár a gyalogosok kidolgozottságát nézzük. Természetesen figyelembe kell venni azt is, hogy az ilyen jellegű játékoknál a fejlesztőknek kompromisszumot kell kötni, hiszen egy több millió lakosú, több száz (esetenként több ezer) házzal rendelkező város megjelenítésébe még a legerősebb gépeknek is beletörne a bicskája, ha túl magas lenne a részletesség. Még jelen állapotában is meg-megakad a játék, amikor madártávlatból hirtelen az utcaszintre visszük le a kameranézetet, erős processzor ide vagy oda. Nem ártott volna még egy kis optimalizáció. Hangzás terén nem várhatunk túl sokat egy ilyen stílusú játéktól, és az autók morajlásán, dudálásán kívül más hangeffektet nem is igazán hallunk. A zenék terén viszont nem ártott volna, ha jobban megerőltetik magukat a fejlesztők, hiszen egy-két kivételtől eltekintve eléggé unalmas, középszerű számokat raktak a programba. Személy szerint én egy idő után inkább saját zenét indítottam el, miközben építgettem a városom.

 

4. oldal

Nehéz objektíven értékelni a Cities XL 2012-t. Az előző részhez képest sajnos fájdalmasan kevés újdonságot tartalmaz, ami miatt még a kiegészítőért kért 3500 forint is soknak tűnik. Aki rendelkezik a 2011-es változattal, annak nem ajánlott a beszerzése, hacsak nem szeretné kipróbálni a modderek által készített tartalmakat. Ugyanakkor, ha valaki még nem játszott a korábbi részekkel, és odavan a városépítő játékok stílusáért, az nyugodt szívvel kipróbálhatja a CXL 2012-t, hiszen egy jól átgondolt, helyenként pofásan kinéző, lehetőségekben gazdag programról van szó. Jómagam csak abban reménykedem, hogy a 2013-as változat már komolyabb változásokat fog tartalmazni, rengeteg új játékelemmel.

Platformok: PC

Tesztelt platform: PC

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward