Ahogy arról korábban beszámoltunk, egy ideje már - számos más rendező mellett - Christopher Nolan is hangot elégedetlenségének amiatt, hogy a Warner Bros. minden filmjét egyszerre küldi streamingre és mozikba 2021-ben. Nolan korábban a következő, elég erős kijelentést tette: "Az iparágunk legnagyobb filmkészítői és nagy sztárjai úgy feküdtek le egy este, hogy azt hitték, a világ legnagyszerűbb filmstúdiójának dolgoznak, majd másnap reggelre kiderült, hogy valójában a legrosszabb streaming szolgáltatónak".
Érthető módon ezt követően nem alakult túl jól a rendező és a Warner Bros. viszonya (ahol egyébként 19 évet töltött el, így tehát elég régi kapcsolatról van szó), nem olyan rég pedig kiderült, hogy Nolan átigazol a Universal kötelékébe. A szerződés részletei persze sosem fognak nyilvánosságra kerülni, azonban belsős információk szerint a rendező egészen durva követelésekkel állt elő, amiket a stúdió úgy látszik, hogy hajlandó is teljesíteni. Olyanokról van szó, mint hogy Nolan a következő filmjénél kitűzte, hogy:
- kell legalább 100 millió dolláros költségvetés,
- 100 millió dolláros marketingköltés,
- a Universal semmilyen más filmet nem küldhet mozikba 3 héttel a megjelenés előtt és után,
- a film 45 nap helyett csak körülbelül 100 nap után mehessen át streamingre,
- illetve 20% first-dollar gross-t is kér a rendező (vagyis a film bevételeinek 20%-a az első naptól kezdve a zsebébe vándorol).
Mindez elég keménynek tűnik, de azért elég sok logika is lehet benne Nolan részéről. Egyelőre az látszik, hogy a mozis ipar még mindig visszatérőben van a járvány után, azonban néhány film már nagyon szép bevételeket tud termelni. Ilyenek voltak eddig idén a Fast 9, a Black Widow és a Shang-Chi is. Emellett azonban több film is alulteljesített, mint például a The Suicide Squad és az új Space Jam.
Ebből könnyen levonható egy olyan következtetés, hogy az emberek még mindig szeretnek beülni a moziba egy-egy filmre, azonban a járvány alatt megváltoztak a felhasználói szokások, és most már sokkal inkább megválogatják, hogy mi az, amit mindenképp moziban szeretnének látni, és mi az, ahol megelégszenek a streaminggel. Könnyen lehet, hogy ez az állapot még hosszú ideig így lesz, vagy akár örökre - sőt, valószínűleg a streaming folyamatosan egyre több teret fog elhódítani a mozitól.
Ehhez pedig a stúdióknak is alkalmazkodniuk kell. Könnyen lehet, hogy a válasz egész egyszerűen az lesz, hogy kevesebb olyan film készül majd, amit közvetlenül csak mozikba küldenek, de azoknak több teret engednek. Persze ez nem azt jelenti, hogy később ezek a filmek ne lehetnének sikeresek streamingen, sőt: ha a moziban jobban teljesít valami, arra később valószínűleg streamingen is nagyobb igény lesz.
Amíg korábban többek között Dennis Villeneuve és Patty Jenkins is felszólalt a jelenlegi gyakorlat ellen, eddig egyedül Christopher Nolan tudta úgy kihasználni a befolyását, hogy valamiféle irányt mutathat a filmes iparnak a koronavírus utáni időkre. Aztán persze meglátjuk, hogy, ezzel tényleg atombombát dobott-e le Nolan, de a hasonlat abban az értelemben megállja a helyét, hogy a hírek szerint a rendező egy 2. világháborús filmet készít, aminek a középpontjában Rober Oppenheimer, az atombomba feltalálója lesz, a főszerepet pedig állítólag Cillian Murhpy alakíthatja.