Shop menü

CÉLKERESZTBE ÁLLÍTJA A TEMUT A GVH, ELJÁRÁS INDUL A PLATFORM ELLEN

Számos különböző okból találják aggasztónak a Temu működését, de nem az a cél, hogy elüldözzék az országból a szolgáltatást.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Célkeresztbe állítja a Temut a GVH, eljárás indul a platform ellen

Egy ideje már a levegőben volt annak a lehetősége, hogy a Gazdasági Versenyhivatal eljárást kezdeményez a Temu esetében, és ez most meg is történt. A GVH beszámolója szerint számos olyan bejelentést kaptak, amiben a Temu különböző gyakorlatait aggasztónak találták mások, és az előzetes vizsgálatok is arra jutottak, hogy a bolt mögött álló cég több szempontból is szabályt sérthet.

Az elmúlt hónapokban a Temu rendszeresen szerepelt a híroldalak hasábjain a rendkívül agresszív marketingkampányai és a kétes kereskedelmi eljárásai okán. Nem meglepő, hogy végül tényleg GVH vizsgálat is indul ellene. A cég nemcsak, hogy rekord összegeket, dollármilliárdokat költ a közösségi médiában hirdetésekre, de lépten-nyomon igyekszik az érdeklődőket megvezetni.

A Temu vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Már februárban jelezte a GVH, hogy rengeteg panaszos levelet kaptak a Temu miatt, és ahogy az ilyen esetekben lenni szokott, információgyűjtést végeztek, hogy az illetékesek megbizonyosodjanak arról, hogy megalapozottak lehetnek-e a bejelentések. A Temu mögött egyébként a Whaleco Technology Limited nevű vállalat áll, amit Írországban jegyeztek be számos technológiai céghez hasonlóan, de a gyökerei Kínába vezetnek.

Az EU-ban és Magyarországon szigorú előírások vannak arra vonatkozóan, hogyan lehet akciókat hirdetni, vagy akár árakat feltüntetni, a Temu azonban ezekkel egyáltalán nem foglalkozik az eddig rendelkezésre álló adatok alapján. A GVH alapos gyanúja szerint a cég olyan módszereket használ, amik alkalmasak lehetnek a vásárlók megtévesztésére különböző módokon. A szakemberek kiemelték például, hogy kattintásvadász céllal lényegesen nagyobb akciókat tüntet fel, mint amilyeneket valójában kínál.

Galéria megnyitása

Senki ne lepődjön meg, ha egy „akár 95%” akciós gomb mögött semmit nem talál 95%-os akcióval. Arra már nem is tér ki a Gazdasági Versenyhivatal, hogy még ha lát is az ember ilyen mértékűnek hirdetett leértékelést, az jó eséllyel megtévesztő, mert valójában sosem került annyiba az adott termék, mint amennyiről elvileg akciós. Márpedig ez is szabálytalan, de van még ezen felül is bőven a Temu rovásán.

Az alkalmazásban, valamint a webes felületen olyan üzeneteket lehet látni lépten nyomon, amik arra ösztönzik a felhasználókat, hogy minél előbb rendeljen, mert ha nem teszi ezt meg, akkor elfogyhat a vágyott termék. Korábban a GVH ilyen gyakorlat miatt már több nagy webshopot is büntetett, így a Temu esetében sem fog szemet hunyni. A „Már csak 1 maradt”, „Majdnem elfogyott” vagy „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket” szövegek és ezek megjelenítési formája kifogásolható. Ezek ugyanis alkalmasak arra, hogy pszichést nyomást helyezzenek a felhasználókra.

Galéria megnyitása

Napjainkban nagyon népszerű az eladásra kínált termékeknél azt kiemelni, hogy azok környezetbarát módon készülnek, karbonsemlegesek, és így tovább. A GVH birtokába jutott adatok szerint a Temu is él ilyen kijelentésekkel különböző formákban. Azonban a gyanú szerint a cég visszaél, mikor úgy próbál beállítani különböző dolgokat, hogy azok például társadalmilag felelősségteljesek, jót tesznek a világgal.

Úgy véli a GVH, hogy a Temuról rendelhető termékek sok esetben nem rendelkeznek jogosan CE jelöléssel sem. Sok esetben ezzel is visszaélhet a vállalat, és hamisan címkézi fel az eladásra kínált portékákat. Ha egy eszköznek nincs ilyen tanúsítványa, akkor azt hivatalosan nem lehet kereskedelmi forgalomba hozni az Európai Unió területén.

A Whaleco Technology Limiteddel szemben indított eljárás nem jelent egyelőre semmit, a következő hónapokban dőlhet el az, hogy valójában milyen jogsértéseket követhetett el az áruház, ha hibázott. Normál ügymenet mellett három hónapon belül megszülethet a vizsgálat eredménye, de akár 7 hónapig is húzódhat ez. A GVH a vállalat éves árbevételének akár 13 százalékára is büntetheti a céget ilyen eljárás során. Az nem ismert, hogy pontosan mekkora bevétele volt tavaly a cégnek.

Mostani közleményében a GVH azt is hozzátette, hogy senkivel nem kivételeznek, és a legnagyobb piaci szereplőket is szankcionálják, ha vétenek a szabályok ellen. Az elmúlt években szankcióban részesült a Google, a PayPal, az Booking, az Apple, de vizsgálták már a TikTokot, valamint Temu egyik nagy konkurensét, a Wish-t is.

Galéria megnyitása

A mostani beszámolóból az is kiderült, hogy a GVH az influenszerek Temuval kapcsolatos kommunikációját is figyelemmel kísérik, és egy esetben felszólító levelet kellett küldeniük egy ismert médiaszemélynek, mert szabálytalanságokat tapasztaltak nála. Az nem derült ki, hogy ki lehetett ez az influenszer, de többeket is vizsgáltak. A GVH minden reklámkampányt indító embert arra figyelmeztet, hogy tartsák be az influenszereknek szóló útmutatásokat, ami 2022 novembere óta van érvényben.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére