Shop menü

CALL OF CTHULHU – A MAJOMMANCS LECSAP

A Call of Cthulhu hűségesebb nem is lehetne az asztali szerepjáték szellemiségéhez, és ha kalandmodulként adták volna ki, okvetlenül tarolna. Egy jó játékhoz viszont más kell.
Gera Krisztián
Gera Krisztián
Call of Cthulhu – A majommancs lecsap

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Vigyázz a kívánságaiddal!

Bár William Wymark Jacobs a maga idejében humoros hangvételű, jellemzően a tengerészek színes életét bemutató írásaival lopta be magát az olvasóközönség szívébe, neve ma már szinte kizárólag az A majommancs című novella szerzőjeként kerül elő. Az elátkozott indiai varázstárgy tulajdonosa három kívánságát teljesíti, ám az illetőnek ebben nem sok öröme lelik, hiszen az elátkozott relikvia a legborzasztóbb módon váltja valóra az álmokat. Így, mikor az egyik főszereplő, Mr. White kétszáz ropogós fontot óhajt, hogy kifizethesse a házát terhelő jelzálogot, fia egy rettenetes baleset áldozatává válik, és a meggondolatlan apa a biztosítótól markolhatja fel a csinos summát. Ezután a férfi gyászba majdnem beleőrült felesége azt szeretné, hogy imádott fia visszatérjen – de White még idejében ráébred, hogy az ajtajukon nem gyermekük, hanem egy bő hete rohadó, összetört testű, gonosz mágia mozgatta szörnyeteg kopogtat. Ezért harmadik kívánságával megakadályozza, hogy kedvese egy életre megtébolyodjon a látványtól.

A Call of Cthulhu kapcsán lehetetlen nem rém-tanmesére gondolni, mert a Cyanide azon fáradozása, hogy egy, Sandy Petersen első ízben 1981-ben kiadott, és azóta hét kiadást megélő asztali szerepjátékát feldolgozó művel bővítsék portfóliójukat, kétségkívül sikerrel járt. Ám, miközben a végeredmény messze nem olyan tragikus, mint a White-família próbálkozásai, vitathatatlan, hogy hiába teljesült a francia csapat hőn áhított óhaja, ebben épp úgy nincs sok köszönet, mint a fiú feltámadásában. Elvégre, csupán azt bizonyították be, hogy hiába működik a CoC koncepciója az asztal körül, digitális formában tálalva messze nem éri el a kívánt hatást.

Galéria megnyitása

Egy szerepjáték anatómiája

Mindenek előtt, nem árt egy kis kitérőt tennünk, és ha röviden is, de górcső alá vennünk a videojátékok terén is maradandót alkotó, a Doomon, és a Quake-en egyaránt dolgozó Petersen munkájának gyümölcsét. Ugyan az egyes verziók között érdemi különbségek vannak, az RPG alapkoncepciója, hogy a jellemzően hétköznapi foglalkozásokat űző karakterek véletlenül természetfeletti események közepébe csöppent átlagemberek, akikre vonatkoznak a világ szabályai, konstans. Hiába tudják, hogy a látszólag kedves bácsika kétszázat taposó, elvetemült mágus, ha megölik, és lebuknak, vagy bolondokházába csukják, vagy villamosszékbe ültetik őket. Míg ha egy szörnyeteggel találkoznak, annak már a puszta látványa is elveheti az ép eszüket. Nem aranypáncélos hősök: a körülmények kényszerítő ereje miatt a közel biztos halál, vagy egy ennél is rosszabb vég felé sodródó, fenekestül felfordult életű páriák. Ezekből következik, hogy a CoC-modulok java erősen az atmoszférára fókuszáló, akciószegény mű. A harc kerülendő, és akár jelképnek is felfoghatjuk, hogy a Cthulhu-mítosszal, vagy a gonosz más erőivel szembenéző nyomorultak összefoglaló neve nyomozó. Információgyűjtés, figuránk személyiségének kijátszása, a halandó elmét pozdorjává zúzó misztériumok felfedése: ezek a kulcsmotívumok, nem pedig az, hogy rárúgjuk az ajtót egy falkányi csápos rettenetre, és egy menő egysoros kíséretében irgalmatlanul megszórjuk őket söréttel-molotovval.

Sarah Hawkins esete

Nem épp a legkönnyebben átültethető alapanyag, ám eleinte letennénk a nagyesküt, hogy a készítők sikerrel megbirkóztak a kihívással, sőt, a Space: Hulk Tactics-hoz hasonlóan erejükön felül teljesítettek. Egy rövid, bevezetőként szolgáló rémálom után hősünk, Edward Pierce bőrében találjuk magunk. A Nagy Háború borzalmait a lövészárkokban átélő, alkoholizmusa ellenére kiváló magándetektív hírében álló férfi komoly bajban van. Azt az elvet vallván, hogy a munka nem mehet az ivás rovására, elhanyagolja kötelezettségeit, és az a veszély fenyegeti, hogy elveszti az engedélyét. Mielőtt azonban végképp kicsúszna a lába alól a talaj, egy gazdag iparmágnás toppan be hozzá. A mogul szentül hiszi, hogy lánya, az excentrikus, hallucinációktól szenvedő festőművész, Sarah elvileg balesetként elkönyvelt halála körül valami nincs rendben. Arra kéri Pierce-t, hogy illő tiszteletdíjért cserébe derítse ki, mi az igazság a leányán túl annak férjével és fiával is végző, rejtélyes tűzvész körül. A férfi belátván, hogy a szakadék szélén táncol, igent mond a felkérésre, és mivel a nő családjával Darkwater jórészt bálnavadászok lakta szigetére vonult vissza, hajójegyet foglal, hogy eljuthasson a világtól elvágott településre – nem is sejtve, hogy mekkora bakot is lő ezzel.

Galéria megnyitása

Azt, hogy küldetése nem lesz fáklyásmenet, a partra lépés pillanattól kezdve tudni lehet. A mogorva, jellemzően munkanélküli helyiek zárkózottak, a helyi csempészkirálynő, Cat a legkisebb mértékben sem örül annak, hogy egy messziről jött idegen a felségterületén szaglászik, ráadásul hamar kiderül, hogy a helyi, finoman fogalmazva sem a szakma csúcsát jelentő kopók legfeljebb tudatos erőfeszítéssel végezhettek volna hanyagabb munkát a helyszínelés során. Ezek a nehézségek viszont eltörpülnek amellett, hogy a racionális detektív rá kell, hogy ébredjen, hogy az igazi veszélyt nem a pancsolt sörtől bűzlő leheletű martalócok, hanem a közösséget behálózó, megfoghatatlan, ősi erők jelentik.

Darkwater, te csodás!

Az alaphelyzet izgalmasabb nem is lehetne, és az élményt tovább fokozza, hogy a Call of Cthulhu kezdetben a legjobb arcát mutatja felénk. A szinkronszínészek remek munkát végeztek és a sztoriban már a kezdet kezdetén akad annyi csavar, hogy nem akarunk felállni a székünkből addig, ameddig ki nem derítjük, hogy mi lesz az ügy vége. A dialógusírók remekül ráéreztek az 1920-as évek társadalmi rétegeinek eltérő beszédmodorára, és a bejárható helyszínek a gyengécske grafika ellenére oktatandóak. A manapság divatos nyitott világ trenddel szembemenő, fejezetekre osztott cselekmény során Lovecraft legjobb novellát megidéző pályákat járhatunk be. Javukban felszínesen vizsgálódva nincsen semmi különös: átlagemberek életének olyan hétköznapi színterei, mint egy kikötő, egy kórház, vagy egy kocsma. A feszültség ennek ellenére még akkor is tapintható, ha nem sokat törődünk a finom kis részletekkel, de ha vesszük a fáradtságot, hogy nyitva tartsuk a szemünk, megannyi nyugtalanító, kérdéseket felvető apróságot pillanthatunk meg.

Galéria megnyitása

Legalább ennyire telitalálat az is, hogy a legszebb peterseni hagyományokat követve információkat kell gyűjtenünk, és távolról sem mindegy, hogy kivel milyen hangot ütünk meg. Egy rossz szó, és azon kapjuk magunk, hogy elpuskáztuk annak a lehetőségét, hogy szert tegyünk egy értékes szövetségesre, vagy egyenesen egy roppant kellemetlen ellenséget szerezünk. Ennek elkerülése érdekében ajánlott okosan elkölteni az induláskor, illetve menet közben kapott képzettség-pontjainkat, mert ezekkel a stílusunkhoz igazíthatjuk az egykori katonát. Pierce palettája igen széles. Legfőbb erőssége értelemszerűen a zárnyitást, és a bizonyítékok helyes értelmezését magában foglaló nyomozás.

Galéria megnyitása

Építhetünk még a pszichológiai érzékére, és úgy olvashatunk mások személyiségében, mint egy nyitott könyvben, fejleszthetjük a megfélemlítéshez is használható izomerőnk, a hazugságok ékesszóló mesterévé avanzsálhatunk, vagy megfigyelőkészségünket finomítva a legkisebb apróságot is észrevehetjük. Az itt felsoroltakon kívül még az orvostudomány alapjaiban, és az okkultizmusban is elmerülhetünk, ám ezeket rendhagyó kivételként vagy a vonatkozó szakirodalom átolvasásával, vagy az utóbbi esetében bónuszként szörnyű rítusok titkainak kifigyelésével, esetleg a természetfelettivel való találkozással növelhetjük. Ergo, lehetőségeink tárháza kifejezetten szélesnek mondható: vesztegetéssel, csalafintasággal, vagy épp a felületesek számára észrevehetetlen apróságok kihasználásával juthatunk el a célunkig. Sőt, a The Vanishing of Ethan Carterben látott, a múlt titkait előcsaló tetthely-rekonstruáláshoz hasonlító procedúra során az összes ismeretünk próbára tehetjük. Végül, de nem utolsósorban az elmaradhatatlan, a jegyzeteink átolvasását, vagy a velünk szóba állókból kiszedett elejtett félmondatok okos felhasználását igénylő fejtörők sem hiányoznak. Ezek ugyan nem különösebben bonyolultak, ám ha nem figyelünk, megtréfálhatnak minket.

Metamorfózis

Az alkotás első harmada tehát, ha a pályák korlátlan bebarangolását megakadályozó, roppant átlátszó ál-akadályokat nem számítjuk, kifejezetten jól muzsikál. Egy percig se bánjuk, hogy nem hogy nem lesnek ránk lépten-nyomon megnevezhetetlen fertelmek és a nyíltan manifesztálódó sötét erők egyenesen parkolópályára szorulnak. Mint ahogy az sem jelent problémát, hogy a keménykötésű Pierce zord külsejére rácáfolva a konfliktuskerülés aranypajzsos bajnoka, azaz csihi-puhi helyett lopakodnunk-bújnunk-futnunk kell, ha bajba kerülünk, vagy éppen szökünk valahonnét.

Sajnos azonban a program jóformán az összes puskaporát ellövi a nyitány során, és a hátralévő 6-8 óra nem tud felérni a bevezetőhöz. A feladványok száma és minősége egy-két csúcspontot leszámítva visszaesik, képzettségeinket alig használhatjuk, és ha mégis bevethetjük valamelyiket, nehéz nem észrevenni, hogy döntésünk érintetlenül hagyja az események menetét. Eltűnnek a többféle módon megoldható feladatok: inkább a történetet érdemben alig-alig befolyásoló, hamis dilemmákat és választási lehetőségeket kapunk, vagy mérhetetlenül unalmas töltelékjeleneteken szenvedhetjük magunk keresztül. Ezek közé tartozik a vég kezdetén előkerülő pisztoly viccnek gyenge, komolyan meg nyilván nem gondolt, életkedvünket garantáltan elvevő használata. De az abszolút mélypontnak számító szakasz például tényszerűen nem áll másból, mint hogy ide-oda futkosunk két lámpával, aztán félúton egy teljesen váratlan, igénytelen rémisztgetés miatt önkéntelenül is összerezzenünk-felsikoltunk. Valóságos felüdülést jelentenek döntéseinktől függetlenül megbomló elménk víziói, mivel bár ezeknél sem nagyon szólhatunk bele semmibe, ám vitán felül jól eltaláltak.

Galéria megnyitása

Viszont ez nem változtat azon, hogy a kezdetben az ésszerű keretek közötti szabadság illúziójával csalogató ínyencfalat az idő előrehaladtával drámaian leegyszerűsödik és a fináléig nem is nyerjük vissza a kontrollt a tetteink felett. A félreértéseket elkerülendő: ez tökéletesen megfelel a CoC-dramaturgiának, hiszen ott sem nagyon van választásunk, és ha akarjuk, ha nem, szembe kell néznünk az ismeretlennel. De míg ez jó csapattársakkal, és egy ügyes mesélővel páratlan élmény, a monitor, vagy a tévé előtt ülve nem működik. Mivel mialatt ott még végjáték során is korlátlanok az interakciós lehetőségeink, itt azon kívül, hogy megyünk előre, megnyomjuk a megfelelő gombokat, hallgatjuk a fejünkben lévő hangok zsolozsmázását, valamint nézzük az átvezetőket, semmit sem tehetünk. A magával ragadó, CRPG-elemekkel feldobott, ígéretes cím a szemünk láttára alakul át egy öt-hat éve is elavultnak számító, a szó legrosszabb értelmében vett séta-szimulátorrá, és ezt az érdekes sztori is alig képes kompenzálni. Az éles, egyben felfoghatatlan váltás olyan mértékű, hogy a lehető legkomolyabban felmerült bennem, hogy menet közben lecserélték a fejlesztőket, vagy a vállalkozás az anyagi összeomlás szélén táncol, és nem volt pénz-paripa-fegyver a polírozásra, mert nincs más racionális magyarázat a végeredményre.

Így összességében, az, hogy a Call of Cthulhu példamutatóan hűséges marad az ihletforrás szellemiségéhez, nem sokat ér, mivel azzal szemben nem képes megfelelni a műfaji követelményeknek. A hangulatnak, és a fordulatos cselekménynek hála, mégsem tekinthetünk rá teljes bukásként: bőven elfér a tisztes középszer egy év-két év múlva totális feledésbe merülő, egyszer egészségügyi kockázatok nélkül végigjátszható képviselői között. Kár érte: az egyik legjobb horror-RPG többet érdemelt volna.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy adaptáció, ami a túlzott hűség miatt nem hozza ki magából a maximumot.
Hangulatos, a története remek, és az elején lehetőség lehetőséget ér.
Az első harmad után visszaesik a minősége, a remek kalandjátékból közepes sétaszimulátor lesz.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére