Öt év telt el a legutóbbi Borderlands-játék, a Pre-Sequel megjelenése óta, és összesen hét a rendkívül nagy sikert aratott második epizód megjelenésétől számítva. Az előzmény után a Borderlands 3-ban megint előre halad a történet, a játék pedig nagyobb és részletgazdagabb, mint valaha, így abszolút érthető, hogy miért dolgoztak rajta ilyen sok ideig.
A Borderlands története sosem arról volt híres, hogy valami hatalmas eposzt tártak elénk a készítők, hanem sokkal inkább a direkt túltolt, szarkasztikus humoráról. Ebben a tekintetében érzek némi visszalépést a zseniális Borderlands 2-höz képest, habár ezt talán be lehet tudni annak, hogy a fő történeti vonal jóval hosszabb, amit nem tudtak végig feltölteni eredeti és ténylegesen vicces humorral a készítők.
Persze a helyzet nem vészes, a Borderlands 3 még így is bőven jópofa, ráadásul a mellékküldetések többsége szuperül sikerült az írás minőségét tekintve. Az egyedüli szívfájdalmunk talán az lehet, hogy míg Handsome Jack tényleg nagyon jól kitalált főgonosz, szuper szövegekkel, és a mindenkori szadizmusa ellenére is szerethető karakterrel, addig jelen esetben a Calypso-ikrek sokszor inkább idegesítőek. Visszatér viszont számos korábból ismert karakter (még ha néhányan csak rövid időre is), és jön sok új, akiket többségében sikerült eltalálni.
Ami a játék világát illeti, már egyértelmű előrelépés történt: habár a történetet ezúttal is Pandorán kezdjük, viszonylag hamar lehetőségünk adódik elhagyni a szemétdombot, és meglátogatni három másik bolygót, melyek mindegyike teljesen eltérő környezetet ad. Tehetjük mindezt a saját űrhajónkkal, aminek a szobáját még ki is dekorálhatjuk, ami kedves kis húzás.
A Borderlands 3 talán játékmechanika szempontjából fejlődött a legtöbbet az elődökhöz képest, amire nagyon is szükség volt, tekintve, hogy most már el vagyunk árasztva loot-shooterekkel és hogy mást ne mondjunk, a Destiny 1-2 játékmenete például egészen kiváló. Mozgáskultúrát tekintve bejött a futás-csúszás kombináció, ami egy laza megfordulásból és az ellenfél hátba durrantásával párosítva egészen szuper élményt ad, de megjelent a mászás lehetősége is. Ezen kívül örömteli, hogy viszonylag sok fedezéket meg lehet semmisíteni, de persze ez is vissza üthet ránk, úgyhogy csak óvatosan! De ami a legfontosabb, hogy maga a lövöldözés, a mezei gunplay is rengeteget fejlődött, és bátran mondhatni, hogy felér a legjobbakhoz.
Új sebzési formaként megjelent a sugárzás, aminek köszönhetően így már mindenféle kombináció elképzelhető, és ez ugyan megtekinthető a fegyvereknél, ezen túl nem nagyon magyarázza el a játék, de alapvetően a következőkről van szó:
- A páncélozott ellenfelek duplán sebződnek a savtól.
- A pajzsokat le lehet meríteni a shock-effekttel.
- A tűz a puhányabb, páncélozatlan ellenségekkel szemben hasznos.
- A sugárzás pedig folyamatos sebzést okoz, végül pedig halálukkor felrobbannak tőle az ellenfelek.
Mindez persze azért is fontos, mert a Borderlands 3-ban még több lehetőségünk, már ami a fegyvereket illeti. Megmaradtak a véletlenszerűen generált fegyverek, azonban most már 11 különböző darabból állhatnak össze, és az egyéb módosítókkal együtt a Gearbox szerint több mint 1 milliárd különböző fegyverkombináció jöhet létre. Persze, az alapvetések itt is megvannak, mint a géppisztoly, pisztoly, vadászpuska, rakétavető és hasonlók, azonban a különböző módozatokkal és elementális effektusokkal együtt tényleg lenyűgöző a változatosság.
A lootrendszer kapott egy érdekes opciót, ha multiplayerben, barátokkal játszunk együtt (ahogy azt kell). Dönthetünk úgy, hogy a loot instance-olt legyen (tehát mindenki megkapja a sajátját, nincs versengés), és az ellenfelek is skálázódjanak (így együtt tolhatja egy magasabb és egy alacsonyabb szintű játékos is), de dönhetünk úgy is, hogy semmiféle instance-olás ne legyen, és az ellenfelek se skálázódjanak.
Az új karakterosztályok, vagyis a vault hunterek is jól sikerültek, ráadásul most már mindegyiknek három aktív skillje lehet, igaz, ezekből (egy karakter kivételével) egyszerre csak egy lehet ténylegesen használható állapotban, de bármikor válthatunk. Mint ahogy látszólag a készítők úgy komplettan arra akarnak ráveni, hogy folyamatosan igyekezzünk változtatni, kísérletezni, mert a skillfa is könnyedén újraosztható.
Sokkal változatosabbak az ellenfelek is, a klasszikus pszichóktól kezdve a különböző szörnyeken és mutánsokon át, a szervezett katonai egységek is. Mindegyiknek megvannak a maguk erősségei és gyengeségei, és más-más módokon képesek együttműködni a társaikkal, így más-más taktika kialakítása is szükséges ellenük. Szerencsére ezúttal is rengeteg bossfight vár majd ránk, melyek többsége jól kidolgozott és érdekes, és csak néhány kifejezetten idegesítő a maga insta-kill megmozdulásával.
Ami az endgame dolgokat illeti, ott is történtek változások. Ezúttal Guardian ranknak hívják a rendszert, amiben tovább min-maxolhatjuk a fegyvereinket és fejleszthetjük a karakterünket egy másodlagos szintlépési rendszer segítségével, amit ezúttal három fára osztottak, és mindhárom másban-másban jeleskedik.
Bekerült a Mayhem mód, aminek három szintje van, és ahogy aktiváljuk őket, egyre erősebbek lesznek az ellenfelek a játék világában, de több XP-t és több lootot is adnak. Aztán szintén újdonság, a Proving Grounds, ahol ahol végig kell lőnünk magunkat egy rakás ellenfelen, majd legyőzni egy bosst, és minél gyorsabban végzünk, annál jobb lootot kapunk a végén. Ez is kombinálható a három Mayhem-szinttel, a maximális kihívás és a loot érdekében.
A Circle of Slaughter nem okoz majd meglepetést: öt környi ellenséget kell legyőznünk, minden körben több hullámmal, és persze körönként egyre nagyobb kihívással. Jópofa, de a Proving Grounds mellett nem feltétlenül van sok értelme. Végül pedig meg kell említeni a True Vault Hunter módot, ami gyakorlatilag a New Game+ helyi megfelelője, aminek akkor érdemes nekiállni, ha újra neki szeretnénk vágni a sztorinak, vagy esetleg alaposabban végigkutatni a játék világát, mert a Mayhem-szinteket itt nem lehet aktiválni, így fejlődésre / lootra egyszerűbb csak a Proving Groundsot grindolni.
A Borderlands 3 összességében egy tartalommal teli, jól sikerült játék, ami mellesleg szuperül is néz ki, és hosszú időre le fog kötni mindenkit. Negatívumként leginkább azt lehet felhozni, hogy túl sok a "hozd ide/ vidd el" jellegű küldetés a fő történetben, illetve hogy PC-n hajlamos instabil lenni, és teljesítményproblémák is akadnak. Továbbá azt is meg kell említeni, hogy elég bugosan jelent meg az anyag, igaz, ezek közül számosat már javítottak.