1. Bevezető
Már a Black Desert megjelenése előtt is leesett állal bámultuk azokat a videókat, amiket a játék karakteralkotójáról készítettek. Ennyiféle beállítási lehetőséget, ilyen részletességet, ennyire kidolgozott arc textúrákat MMO-ban még sosem láttunk. Ez a Pearl Abyss által fejlesztett koreai játék sok más szempontból is különleges: az MMO-kban megszokott RPG elemek mellett komplex építgető-stratégiai rész is tartozik hozzá. Nemcsak szörnyeket csépelhetünk, hanem saját kis termelő, kereskedő birodalmunkat is felépíthetjük. Rajtunk áll, hogy mire alapozzuk karrierünket: halászatra, lótenyésztésre, bútorkészítésre, kereskedelemre, vagy maradunk a hagyományos, szörnyfarmolásnál, belevetjük magunkat a klánháborúk forgatagába - esetleg mindezt egyszerre. Könnyű elveszni a lehetőségek között, melyeket ez a különleges sandbox MMO kínál.
A Black Desert Dél-Koreában 2014-ben látott napvilágot, az ezt követő évben pedig Japánban és Oroszországban is megjelent. Mindhárom területen a kezdetektől fogva F2P modellben működik, egyedül az európai és amerikai verzióhoz kell megvásárolnunk a játékot (jelenleg egy 30 és egy 50 eurós kiadás létezik), mellyel aztán előfizetés nélkül játszhatunk. A Black Deserthez egy sok vitát kiváltó mikrotranzakciós bolt is tartozik, amelynek árai MMO viszonylatban a legmagasabbak közé tartoznak.
Nézzük meg részletesen, mit is tud a játék!
2. Karakteralkotó, kasztok
A BDO karakteralkotója a legkötöttebb és legszabadabb szerkesztő egyszerre. Igaz, hogy karakterünk testének és arcának szinte minden négyzetcentiméterét átalakíthatjuk, de csak a megadott paraméterek között, melyek néha bizony megkötik az ember kezét. A kasztokhoz adott az alap megjelenés, és a legtöbb esetben a nem is. A Wizard idősebb férfi, a Tamer fiatal lány, a Berserker nagydarab figura, a többiek variációk a divatkatalógusból kimászott nőkre ill. férfiakra. A szerkesztő szerencsére alkalmas arra is, hogy ne csak mintapéldányokat alkossunk, így szabadon engedhetjük fantáziánkat. Ha ügyesek vagyunk, és jól választjuk ki a kiinduló modellt, akkor akár valódi emberek egészen hű mását is létre tudjuk hozni. A neten körülnézve megtalálhatjuk a Game of Thrones, a Lord of the Rings teljes szereplőgárdájának Black Desertbeli ikertestvérét, ahogy a legismertebb színészekét, celebekét is.
A karakterek paraméterei lementhetőek, így megoszthatjuk a világgal alkotásainkat, vagy ha nem érzünk magunkban elég tehetséget, akkor a mások által megosztott karaktereket is letölthetjük. Nagy kár, hogy nem teszik magát a szerkesztőt ingyenesen letölthetővé, mint pl. a Final Fantasy: ARR esetében, hiszen nagyon jó reklámot csinálna a játéknak.
A kasztok egy részéből külön férfi és női változat is létezik, ezek egyes esetekben teljesen azonos képességekkel rendelkeznek (pl. Wizard, Witch), de előfordul, hogy csak hasonlóak, néhány lényeges különbséggel (pl. a Musha-Maewa páros előbbi, férfi tagja inkább egyes ellenfelek ellen jeleskedik, az utóbbi, női pedig inkább területre ható támadásokat használ). A Sorceress, Tamer, Ranger csak női változatban létezik, a Berserker pedig csak férfi lehet.
A játék alapban a Musha, és a Maewa nélkül indult, de viszonylag gyorsan megkaptuk ezeket is, akárcsak a többi frissítést. Egy hónap után jelent meg az első kiegészítő, Mediah, hatalmas új területekkel, és úgy tűnik, hogy a többi újdonság is hasonlóan gyors tempóban fog érkezni. A koreai változatban már létezik a Ninja és a Kunoichi kaszt is, ezek később fognak bekerülni az US/EU verzióba.
Wizard/Witch: Earth Wind and Fire rajongók, klasszikus varázsló kinézettel: Gandalf kalap, hosszú köpeny, varázsbot. Arzenáljukban távolsági, területre ható pusztító varázslatok és némi gyógyítás szerepelnek, ez utóbbi igazi partiarcokká teszi őket.
Berserker: két nagy balta között egy óriás, aki bepörög. Káosz, pusztítás, hullák és hullajelöltek röpködnek a szélrózsa minden irányába. Nincs fék, nincs megállás. Ne állj elé!
Warrior/Valkyrie: a közelharc kardos-pajzsos mesterei. A Warrior a klasszikus harcos megfelelője, míg a Valkkyrie a paladinhoz hasonlítható. A Warrior offenzívabb, nagyobb mozgékonysággal. A Valkyrie defenzívebb és WWF profikat megszégyenítő módokon képes földhöz csapkodni ellenfeleit. Ja, és nem kötelező természetes vörösnek lennie, festetni is lehet (ez komoly, a Calpheonban hallottam, a Valkyrie akadémián).
Sorceress: közelről nyomja az arcodba a varázslatokat, közben pattog, mint a nikkelbolha, mert tudja, hogyha eltalálják, neki vége. Közepes hatótávolságú rakétái is vannak. Rugó-monk-warlock keverék, igazi vadállat, de törékeny. Amolyan üvegtigris.
Ranger: íjász. Valami miatt elf. Távolról tűzdelt, közelről vagdalthúst csinál ellenfeleiből. Távolról érzi magát igazán elemében, ezért kitűnő választás a kite-olás szerelmeseinek.
Tamer: harcművész kiscsaj, pici karddal. Ránézésre ártalmatlan, ellentétben az oldalán harcoló nagy fekete vadállattal. Kettejük közül a kiscsaj a veszélyesebb, de együtt aztán végképp halálosak. Időnként egész szörnycsapatokat tudnak ártalmatlanná tenni egyetlen aoe-val. Piroska gyengéje, hogy kicsi a védelme, de ezt a farkassal és cc-kkel (crowd control) kompenzálja.
Musha/Maewa: egy darabig Blader/Plum néven ismerhettük őket, de a fordítók végül meghagyták az eredeti koreai neveket, mivel hagyománytisztelő keleti harcosokról van szó.
Mindkettejüknek kard és íj a fegyvere, távolsági és közelharcban is jól elboldogulnak. Többet sebeznek, de védelmük kevésbé jó, mint a Warrior/Valkyrie párosé.
Ninja/Kunoichi: Még senki sem látta őket a játékban, és ha bekerülnek sem fogja, csak amikor már késő.
3. Harcrendszer, fejlődés
A harcrendszer alapjait könnyű elsajátítani, de a kombók megtanulása és a mesteri szintre fejlesztése hosszabb időt vehet igénybe, mint a legtöbb MMO-ban. Nincs Tab-targetelés, és a játék szakít a hagyományos "kiteszem a hotbarra a képességeket és nyomogatom az 121212-t" megközelítéssel is, a harc sokkal kevésbé kötött, inkább szituációfüggő, mikor mit érdemes használni.
A képességeink legnagyobb részét mindössze négy gomb és a mozgás irányát megadó gombok kombinációival érhetjük el, ami nemcsak az ujjainknak kényelmes, de valóban pörgőssé, izgalmassá teszi a harcot. Pár képesség van, amit kizárólag csak hotbarról lehet használni, de a többinek jobb, ha megtanuljuk a billentyűzetkombinációit, mert a hotbarról használva nemcsak több energiába kerülnek, de kevésbé kombózhatók is. A cd-k rövidek, és jól látható helyen mutatja is őket a játék, így nincs többé hotbar bámulás, kizárólag a csatatérre koncentrálhatunk. Szokatlan, hogy nincs combat log, és nem röpködnek számok sem ellenfeleink feje felett, de ennek köszönhetően tisztább képet láthatunk csata közben. A hang és képi effektek önmagukban is kitűnő visszajelzést szolgáltatnak.
Nagyon jó érzés a harc, így nem fogunk szívrohamot kapni akkor sem, amikor olyan feladatokat kapunk, amelyek több száz mob lekaszabolásával járnak - és bizony kapunk ilyet bőven. A játék grindolós, de akinek bejött a harcrendszer, az élvezetesnek fogja találni. Xp-t veszíteni, ha meghalunk már kevésbé öröm, a játék ráadásul PvE-ben és PvP-ben egyaránt büntet a halálért. 50-ig kényelemesen elérhetünk, nem kell aggódnunk emiatt, ám utána már kategóriákkal több tapasztalati pontra lesz szükségünk a szintlépésekhez. Földi halandók 55-ig még el szoktak jutni, de a határ a csillagos ég. Hozzá kell tenni, hogy még a legmagasabb szintű koreai karakter is "csak" 61-es.
Minden kaszt kap néhány alap képességet, a többit pontokból szerezhetjük meg, ill. fejleszthetjük tovább. Ezeket a skillpontokat szinttől függetlenül kapjuk, külön skillpont xp-nk van erre a célra. A skill xp leggyorsabban harc közben jön, de akár favágásból vagy küldetésekből is szert tehetünk rá, persze jóval lassabban. Léteznek olyan küldetések is, és achievementek is, melyek több skillponttal is jutalmaznak. Ezekből a pontokból aktív és passzív képességeket vásárolhatunk, ill. erősíthetjük azokat. Ha elég sokáig játszunk, elvileg akár minden képességet megszerezhetünk és kimaxolhatunk.
A Black Desertben nincsenek a themepark játékokra jellemző instance-olt kazamaták, felszerelésünket sima szörnyektől, world bossoktól tulajdoníthatjuk el erőszakosan, pacifisták az AH-ból, NPC-ktől is beszerezhetik, vagy elkészíthetik. A fegyverek és páncélok nincsenek szinthez kötve, szabadon átadhatóak, eladhatóak, és már alacsony szinten használhatjuk a legjobb darabokat. A nehézség az alap felszerelés megerősítésében van, ami felfelé haladva egyre nehezebb lesz, de nem lehetetlen. Koreai játék révén a randomitásnak is szerepe van benne, de ha nem sikerül a fejlesztés, drága felszerelésünk nem lesz rosszabb, nem semmisül meg és nem kell a hajunkat tépve, átkozódva ragequitelnünk. Ráadásul minél többször rontjuk el, annál több bónuszt kapunk a következő próbálkozásra. (Ha egyáltalán nem akarunk ezzel foglalkozni, akkor az aukciós házban is megvehetjük a legjobb cuccokat).
Nem kell azonban attól tartanunk, hogy hamar elfogynak a tennivalók, felszerelésünk mellett is rengeteg fejlesztenivalónk akad a játék stratégiai részében is: növelhetjük a munkavégzéshez, NPC-kel történő barátkozáshoz és egyebekhez szükséges energiánkat, gyűjtögethetjük a pontokat, amelyekből kiépíthetjük termelő és kereskedelmi hálózatunkat. Külön szintje van teherbíró képességünknek, életerőnknek és staminánknak is, ezeket is fontos felfejleszteni, cipekedéssel, futkározásal, napi küldikkel.
A játékban egyelőre csak egyetlen instance-olt battleground létezik, world PvP többnyire a kedvelt farmolóhelyekért folyik. A karma rendszer bünteti a PK-zókat (Player Kill), a nagyobb csaták leginkább guildek között folynak. Az elkövetkezendő frissítésekkel kerülnek be a játékba a csomópontokért folyó háborúk és várostromok is, ami fel fogja pezsdíteni a PvP-t.
4. A Black Desert világa
A Black Desert világa méretre nem nagyobb, mint más nyitott MMO-ké, mégis hatalmasnak érezhetjük, teleport ugyanis nem létezik. Gyalog, csacsival, lóval, szekérrel, komppal, hajóval (és a későbbiekben majd a tevével, elefánttal) juthatunk el egyik ponttól a másikig. Az utazás sok időt vesz igénybe, és ha sok helyütt akad dolgunk, bizony nem árt előre összegyűjteni a tennivalókat, megtervezni az útvonalat. Lovunkat, járműveinket nem vághatjuk zsebre, mint a legtöbb MMO-ban, ezért nem árt memorizálni, hol parkoltunk.
Szerencsére nem kell mindenhová kézi vezérléssel mennünk, van GPS-ünk és automata pilótánk, amely legtöbbször jól végzi a dolgát. Miközben mi kávézunk, eljuttat minket úticélunkig, még ha ezt nem is mindig a leggyorsabb úton teszi, és módszerét a mi világunkban leginkább ámokfutásnak neveznék. Miután felcsavarodtunk a kerítésre, átgázoltunk egy tehéncsordán és klántársaink szorgos munkásain, még átbukdácsolunk egy reggeliző parasztcsaládon is, és ha közben nem ütközünk bele banditákba, vaddisznókba, óriásokba, kannibál goblintörzsekbe, akkor szerencsésen megérkezünk.
A világot láthatóan mediterrán, főként olasz tájak ihlették, a növényzet, az épületek, az NPC-k nevei is ezt a hangulatot tükrözik. A tájak inkább a realitás, mint a fantasztikum felé hajlanak, egyforma, unalmas, poros utak, sivár, köves hegyoldalak. Természetesen akadnak gyönyörű helyek is, eldugott föld alatti források, titkos cseppkőbarlangok, fákkal körbevett árnyas hegyi tavacskák, és a tengerre is szép a kilátás. Óceánból láttunk már szebbet is más játékokban (pl. Archeage), de ennél fájóbb, hogy a víz fizikáját elbénázták. Az úszást a legnagyobb jóindulattal is csak irányított fuldoklásnak nevezhetjük; rossz nézni, ahogy karakterünk kétségbeesetten kapálózik, és a térdig érő vízbe is képes belefulladni, ha nem tud kikapaszkodni a partra. A játék fejlesztésének tervei között szerepel a tengeri harcrendszer, nagy hajókkal, hatalmas csatákkal, így van rá remény, hogy a víz és az úszás fizikáját is átdolgozzák majd.
A települések viszont kiemelkedően jól sikerültek, olyan barátságos helyeken járhatunk, mint a horgászoktól nyüzsgő tengerparti falu, Velia, a gyógynövényeiről híres Florin, olyan izgalmas kisvárosokban fordulhatunk meg, mint az intrikáiról ismert Heidel, vagy Epheria Port, ahol távoli vidékekről érkezett kereskedők kínálják portékáikat, és ahonnan halászok és bálnavadászok indulnak kalandozni nap mint nap. A hatalmas fővárosban Calpheonban órákig el lehet bolyongani és nézelődni, és ha sokadszorra térünk vissza, akkor is biztosan látni fogunk valami újdonságot, amit eddig nem fedeztünk fel.
Izgalmas bejárni ezt a világot, felmászhatunk a hegyoldalakon, a falakon, végigfuthatunk a háztetőkön, Assassin's Creedbe illő parkour mutatványokat végezve. Az animációk hasonló részletességgel lettek kidolgozva, mint maguk a figurák, karakterünk megtorpan a meredélyek szélén, egy pillanatra elveszti egyensúlyát, aztán megkönnyebbülten sóhajt, amikor visszanyeri. Külön ügyeltek rá, hogy a mindenkinél magasabb, hatalmas méretű Berserker a házakba belépve lehúzza a fejét, hogy ne verje be a szemöldökfába. Többféle pózban is leülhetünk a padokra, falak szélére, vagy támaszthatjuk a falat, közben screenshotokat is készíthetünk a szabadon mozgatható kamerával. A screenshotokhoz különböző szűrőket is használhatunk, és ezeket a szűrőket állandó jelleggel is bekapcsolhatjuk, bár szerintem a játék natur formájában néz ki a legszebben.
A megvilágítás sajnos nem tökéletes, ha nincs minden beállításunk felhúzva maximumra, akkor akadnak anomáliák: a karakterek haja, az állatok hosszú szőrei napszaktól és beállításoktól függően nagyon eltérően nézhetnek ki (pl. a fehér lósörény éjszaka feketének látszik lámpafényben is, a Tamer állatkájának fekete szőre pedig sokszor fehér). Vannak területek, amelyek nagyon sárgák, akkor is, ha nincs épp bekapcsolva a lámpánk, és beállítottuk, hogy a többi játékos lámpájának fényét se lássuk. (A lámpa elengedhetetlen kellék, az éjszaka a Black Desertben valóban sötét, lámpa nélkül az orrunkig sem látunk, a szörnyek pedig éjszaka erősebbek is).
A világ él és lélegzik, a városok, utak akkor is nyüzsögnek az élettől, amikor éppen nem látunk játékost (bár ez ritkán fordul elő, az indulás után több mint egy hónappal is gyakran zsúfolásig megtelik az összes szerver minden csatornája). A játékot fejlesztő Pearl Abyss olyan saját motort készített, melynek egyik legfontosabb feladata az, hogy a játékosok mellett hatalmas mennyiségű NPC-t tudjon könnyedén megjeleníteni. Az alap NPC-ken kívül a játék minden egyes online játékos összes dolgozó, vagy utazó munkását is megjeleníti, ami nem kis teljesítmény. Lomha óriások cammognak, szorgos goblinok csámpáznak az utakon, viszik a termést, munkába mennek, vagy épp dolgoznak a földeken - mindez rendkívül élővé teszi a világot.
A legtöbb szinkronhangot jól eltalálták, bár van néhány furcsa, vagy idegborzoló hang is. A heideli törpe bankos szerintem egy perverz cukrosbácsi, a veliai nyafogó kislánynak, akinek folyton elvesznek a macskái pedig szívesen lekevernék egy taslit. Vannak persze jófejek is közöttük, az egyik nagy kedvencem például az ork kovácsmester Heidelben, aki Wagnertől a Valkűrök lovaglását fütyörészi.
Az NPC-k személyisége fontos szerepet kap, mindegyikük kapcsolatait és háttértörténetét is kidolgozták, még a legutolsó, jelentéktelen kis goblinnak is megvan a személyisége és saját sztorija. A fontosabb NPC-kkel való beszélgetős minijáték segítségével hasznos információkhoz, tárgyakhoz juthatunk, extra küldetéseket szerezhetünk. A játékban a tudás szó szerint hatalom. A helyszínekről, személyekről, történelmi eseményekről, de még a szörnyekről, alapanyagokról szerzett információkat is érdemes gyűjtögetni, mert nemcsak érdekesek, de hozzájárulnak karakterünk fejlődéséhez is.
A játék elnyerhetné a legaltbarátabb MMO címet. Karaktereink ugyanannak a családnak a tagjai, együtt osztoznak a barát és tiltólistán is. Az egyik karakter által megszerzett tudás a többieknek is rendelkezésére áll, ha pl. fő karink már hozzájutott egy információhoz, és megcsinálta az erről szóló küldetést, akkor az altunk is felveheti a küldit, és rögtön kész is lesz neki. Karaktereink a gazdasági részhez használható contribution pontokat, a maximális energiát együtt gyűjtik. Érdemes altokat indítani, mert az energia maximális értéke kötött ugyan, de mindenkinek egyedi, hogy épp mennyire van feltöltődve, így ha az egyik altunk energiáját lenulláztuk mondjuk favágással, attól a többiek még mind tettrekészek lesznek.
5. Szakmák, gazdaság, kezelőfelület, afk játék
A munkavégzés rendszere a Black Desetben igen összetett, igazi paradicsom azok számára, akik szeretik az MMO-knak ezt a részét, és kedvelik a bonyolultabb szervezési és logisztikai munkát igénylő feladatokat. A gyártó szakmák közül a főzés és az alkímia az, amivel a hagyományos módon mi magunk is elszöszmötölhetünk, minden máshoz (hajók, szekerek építése, fegyverek, páncélok, ékszerek gyártása stb.) már munkásokra, és Contribution pontokból vásárolható műhelyekre van szükségünk. Folyékony kenyéralapú üzemanyaggal működő szorgos munkásaink az alapanyagok beszerzésébe és feldolgozásába is besegítenek, ehhez szintén be kell fektetnünk pontjainkat a megfelelő csomópontokba és műhelyekbe is. A szakmák rendszere így szorosan összekapcsolódik a játék építgetős-stratégiai részével.
A gazdasági, építgetős részt a stratégiai játékokhoz hasonlóan egy interaktív térképről irányíthatjuk, ahol ugyanolyan sok időt tölthetünk el, mint a gyönyörű tájakat szemlélve, vagy karakterünket nézegetve. A kezelőfelületnek ezt a részét nagy gondossággal készítették el, és hatékonyan használható. Sajnos akadnak kevésbé effektíven működő részek is. Apró dolognak tűnik, de rendkívül bosszantó például hogy a stackeket alapban nem lehet egyszerűen szétszedni, mint más játékokban, csak ha zsákunkból átpakoljuk a bankba a tárgyakat, vagy fordítva. Ráadásul minden átpakolásnál külön rákérdez a játék, hogy hány darabot akarunk átrakni, ami nagyon kényelmetlenné teszi és lelassítja ezt a gyakran használt műveletet. A makrókat nem engedélyezi ugyan a BDO, de a kellemetlenség miatt még a legtörvénytisztelőbb állampolgár is erős kísértést érez arra, hogy készítsen hozzá egyet.
A gyűjtögetés minden fajtájához egyetlen általános szakértelmünk van, Gathering néven, ettől függenek sikereink a favágás, bányászat, növénygyűjtés, bőrök nyúzása, húsdarabolás, és a folyadékok lecsapolása terén - ez utóbbival növényekből és állatokból szívhatjuk le a nedveket (vért, gyantát) szörnyű szörcsögő hang kíséretében, ami miatt ezt a tevékenységet csak erős idegzetűeknek ajánljuk. Gyűjtögető szakértelmünket tehát bármelyik fajta alapanyag beszerzésével növelhetjük, cserébe viszont hátizsákunkat lehúzza a sokféle célszerszám: sarló, fejsze, csákány, vákuumos kézi szörcsögtető. A játék érezhetően ezzel is a mikrotranzakciós bolt felé terel minket, akárcsak a hihetetlen sokféle alapanyaggal (ráadásul sok esetben ugyanannak az anyagnak létezik sima, minőségi és még jobb verziója is, ilyenek pl. a főzéshez használatos növények, az elültethető magok stb.). Zsákunkba kezdetben nagyon kevés dolog fér, és ha minden zsáknagyobbító küldit megcsináltunk, akkor is összesen csak ötven-egynéhány helyünk lesz. A hátasokra, szekerekre is pakolhatunk, és minden városban külön bankunk van, de sokszor így is helyszűkében leszünk.
Az alapanyagokat a 'Processing' segítségével dolgozhatjuk fel, ez alá a képesség alá tartozik minden, ami a darabolás, mixelés, hevítés, szárítás stb. kategóriákba belefér. Érdekesség, hogy külön ügyeltek az olyan a kis részletekre, amelyektől élőbb lesz a játék, például esőben nem tudunk szárítani. A fentieken kívül a növénytermesztés, a kereskedelem, és a horgászat gazdagítja még a szakmák sorát, és vadlovakat is befoghatunk, tenyészthetjük, kiképezhetjük, eladhatjuk őket.
Munkásaink csak akkor termelnek, növényeink csak akkor nőnek, amikor online vagyunk. A játéknak van egy energiatakarékos üzemmódja is, amellyel ledobhatjuk a tálca jobb oldalára az ikonok közé, ilyenkor csak minimálisan veszi igénybe gépünk erőforrásait, és közben mással is foglalkozhatunk. Lovaink szintjét, erőnket, staminánkat mászkálással, cipekedéssel tudjuk felfejleszteni, ezeket a sportokat is sokan űzik afk-módban, és a szerverek éjszaka is tele vannak automatán körbe mászkáló karakterekkel. A játék nemcsak lehetőséget ad rá, de külön támogatja is a végtelenített útvonalakon való automatikus közlekedést, és az afk horgászatot is (villanyszámlánk kifizetését sajnos már nem).
6. Magányos MMO
Azt már megszokhattuk, hogy manapság a legtöbb MMO-ban szólóban is felhúzhatjuk karaktereinket, még a nehezebb küldetésekkel, ellenfelekkel is elboldogulhatunk egyedül. A Black Desertben sincs ez másként, és mivel nincsenek insták sem, a szintezés teljesen magányos elfoglaltságot jelent. A különböző klánküldetések közös célokat adnak a tagoknak, de ritkán hozzák össze őket, a legtöbbet hatékonyabb külön-külön, szétszóródva csinálni.
Mindez persze korántsem jelenti azt, hogy a világ kihalt lenne, ellenkezőleg: a játékosok jelenléte nagyon is érezhető: a városokban nyüzsgő tömegeken kell utat vágjunk magunknak. Az utakon is ott vannak mindenütt: lóháton vágtatnak, szekérrel döcögnek, nehéz csomagokat cipelve araszolnak. Ha ez nem lenne elég, mindenütt belebotolhatunk munkásaikba, tilosban parkoló lovaikba és járműveikbe is. Az interakciók hiánya miatt azonban nem lesznek többek, mint statiszták, akik beleolvadnak az NPC-k tömegébe. (PvP érettségünk elérése után már lesznek "interakciók", de a casual játékosok szóló módban "végigjátszhatják" a játékot).
Mi az oka ennek?
A biztonsági rendszerek fejlesztésénél az egyik legfontosabb feladat megtalálni azt az egyensúlyt, amely még hatékony védelmet nyújt, de nem akadályozza túlzottan azokat, akiket véd, pl. egy beléptető rendszernél nem mindegy, hogy ujjlenyomatot, retinamintát ellenőriznek, vagy vér- és csontvelőmintát vesznek a delikvensektől, akiknek közben fél lábon állva kell elénekelniük a telefonkönyvet visszafelé.
A játék kiadója, a Daum ez utóbbi módszert választotta, és teljesen paranoid módon közelítette meg a goldsellerek témáját: kiirtotta a játékosok közötti közvetlen kereskedelmet, ami a kezdetektől fogva az MMO-k egyik alapvető eleme volt. Létezik ugyan aukciós ház, de fixált minimum és maximum árakkal, és igen magas adóval. Emellett vásárláskor minden egyes tárgynál be kell írjuk a program által generált számkódot, ami azért is nevetséges, mert a CAPTCHA kódokat a botok sokkal gyorsabban tudják elolvasni és beírni, mint az emberek.
Nincs kereskedelem sem közvetlenül, sem postán, sőt, nem írhatunk levelet sem. Mindez azt jelenti, hogy nem segíthetünk a havernak, akinek csak egy darab petrezselyem hiányzik a leveséhez, és ő sem küldheti el nekünk a számára felesleges, de nekünk hasznos tárgyakat. Nem írhatunk köszönő levelet sem a nálunk magasabb szintű kedves játékosnak sem, aki igazságtalanul megölte afk karakterünket (más játékokban a móka kedvéért szerettem trágyát vagy hasonlót csatolni az ilyen levelekhez). A klánok, barátok nem oszthatják fel egymás között a feladatokat, nem specializálódhatnak a különböző szakmákra, mindenkinek magának kell megtermelnie vagy megvásárolnia mindent, amire szüksége van.
Ezek a lépések teljesen elmagányosítják a casual réteget, és a hardcore játékosok mozgáskörét is bekorlátozzák, ugyanakkor egyáltalán nem állítják meg a goldsellereket, akik lopott hitelkártyákról lenyúlt pénzen vett, golddal, credittel feltöltött accountokat árulnak, és megtalálják az egyéb kiskapukat is. Egy darabig még a mikrotranzakciós boltban kapható és elajándékozható tárgyakat is árulták a hivatalos árnál olcsóbban. A Daum lépése erre az volt, hogy letiltotta a bolt ajándékozás funkcióját. Ennél jobb eredményt már csak a login funkció letiltásával érhetnének el - Black Desert Offline.
7. Pay to Win? Vagy csak lenyúlás?
A mikrotranzakciós bolt árai nem kis vihart kavartak a játék indulásakor, és az ott kapható tárgyakat is sokan kritizálták. Fegyverek, páncélok ugyan nem kaphatók a boltban, de a kosztümök olyan extrákat adnak (pl. xp bónusz), amelyek érezhető előnyt jelentenek azoknak, akik hajlandóak kifizetni a borsos árat (kapható olyan álcaruha is, ami elrejti a karakter nevét a többi játékos elől). 22 euróért már megváltoztathatjuk páncélunk kinézetét, de ha még hozzá illő fegyvereket is szeretnénk, akkor összesen 29 eurót fizetünk. A már említett álcaruha is 29 euróba kerül. Háziállatokat, amelyek lootolnak helyettünk már 9 euróért kaphatunk. Egyetlen hely a zsákunkban 1,5 euróba kerül, de ha 8-at veszünk, már 1 euróra jön ki darabja. Egyedül a peteket használhatja minden karakterünk, a ruhákat, a tárhelyeket egyetlen egy kapja csak meg. A festékek rendszere sem teljesen korrekt, nem kerülnek ugyan sokba (0,5 euro/db), de csak egyszer használhatóak, és véletlenszerű, milyet kapunk.
A legfájóbb, hogy olyan alapvető játék funkciókért, mint az elköltött skillpontok lenullázása is a boltba kell mennünk (9 euro egy teljes reset). Minden a bolt felé terelget: a szűkös tárhely, a szexi kosztümök mellett szegénylegény gúnyának látszó alap páncéljaink, a kecsegtető előnyök és bónuszok. A Black Desertének nem sikerült lesüllyednie az SWTOR boltjának a mélységeibe, ahol még a hotbarokért is fizetni kell, de rémisztő belegondolni, hogy ez a mikrotranzakciók jövője. (Hozzá kell tenni, hogy az SWTOR viszont cserébe teljesen free-to-play, vagyis nem kell először megvenni a játékot és szépen lassan játékpénzért cserébe is ki lehet nyitni a legfontosabb funkciókat.)
8. Végszó
A Black Desert Online összetett gazdasági, kereskedelmi és harcrendszerével különleges helyet foglal el az MMO-k között. Sandbox játék, amely nem fogja minden lépésnél a kezünket, és könnyű elveszni benne. Rengeteg alrészt, mini játékot és egyéb különlegességet tartalmaz, melyeken elsőre nem mindig könnyű kiigazodni, de ha sikerült, nagy élményt tud nyújtani. (A tehéndöntögetést ki ne hagyjátok!).
Sok szempontból is kettősség jellemzi viszont ezt a játékot, az egyik, hogy a minősége technológiailag nem egyenletes. A karakterek és animációik rendkívül jól kidolgozottak, a játékban fontos szerepet betöltő lovak modelljei, animációi viszont már nem érik el ugyanezt a színvonalat. A szárazföldön való közlekedés fantasztikus parkour mutatványokkal lett megfűszerezve, az úszás és a víz fizikája ugyanakkor botrányosan rosszul sikerült. A figurák és a világ gyönyörűek, a motor technológiailag sokat tud, de akadnak benne szembántó hibák is. A megvilágítás problémái mellett a pop-in (az objektumok, textúrák az orrunk előtt töltődnek be) okoz még gondot, főként az alacsonyabb beállításokkal játszóknál. Ugyanakkor a játék nagyon jól tweakelhető, és megfelelő beállításokkal kevésbé "tápos" gépeken is szépen elfut. A másik kettősség a jól kidolgozott, összetett rendszerek nyújtotta szabadság, és a goldsellerek miatti szigorú korlátozások, különösképp a játékosok közötti közvetlen kereskedelem, és így az interakciók hiánya. A Black Desert egy olyan MMO, ahol legtöbbször mindenki a maga útját járja, és kevés az olyan esemény, feladat, ami összehozná a játékosokat. Ezen kívül ott van még a rendkívül drága mikrotranzakciós bolt, ami rontja az összképet.
Ezek után érdemes kipróbálni a játékot?
Aki valami másra vágyik MMO téren, szereti az akciódús harcot, és az összetett rendszereket, annak mindenképp. A kiadó jól tartja a kapcsolatot a játékosközösséggel, és odafigyel az ésszerű kérésekre is. A frissítések rohamtempóban érkeznek, a világ a közeljövőben sokkal nagyobb lesz a jelenleginél, és jön a két új kaszt, a Ninja és a Kunoichi is. A Black Desert nem egy szokványos MMO, rétegjáték, de akinek bejön, az valószínűleg hosszú távon is sok élvezetet fog benne találni.