Shop menü

BEMUTATKOZTAK A RADEON RX 9070-ES SZÉRIA TAGJAI – VÉGÜL 599 ÉS 549 DOLLÁROS LISTAÁRON ÉRKEZNEK

Első ránézésre ütőképesnek tűnik az AMD kínálata, de a végső verdiktet majd csak a független tesztek megjelenését követően érdemes meghozni.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Bemutatkoztak a Radeon RX 9070-es széria tagjai – Végül 599 és 549 dolláros listaáron érkeznek

Végre részletesen is bemutatkoztak az új AMD videokártyák

Az AMD a korábbi ígéretnek megfelelően ma végre bemutatta, milyen videokártyákkal készül az Nvidia GeForce RTX 50-es sorozatának egyes tagjai, nevezetesen a GeForce RTX 5070 Ti és a GeForce RTX 5070 ellen. Ahogy az már régóta tudható, az RDNA 4 architektúra köré épülő gamer videokártyák ezúttal csak a teljesítmény kategóriáig, azaz a felső-középkategóriáig merészkednek, ugyanis az AMD csapata ezúttal nagy volument szeretne elérni értékesítések terén, ami segíthet a piaci részesedés növelésében.

További adalék a stratégiához, hogy a vállalat belsős felmérése szerint a gamerek 85%-a 700 dollárnál olcsóbb videokártyában gondolkodik, ennek megfelelően most a 700 dollár alatti szegmensre fókuszálnak, remélhetőleg kellően hatékonyan. Első körben két videokártya, a Radeon RX 9070 és a Radeon RX 9070 XT jelenik meg az RDNA 4 alapú kínálaton belül, amelyek új nevezéktant alkalmaznak annak érdekében, hogy könnyebb legyen a vállalat kínálatán belül eligazodni: az új jelöléssel azt mutatják, a Radeon RX 9070-es sorozat tagjai az Nvidia GeForce RTX 5070-es szériájának tagjai ellen szállnak harcba a piacon.

Galéria megnyitása

Az új videokártyáknak eredetileg már a CES 2025 idején be kellett volna mutatkozniuk, ám a vállalat akkori magyarázata szerint egyszerűen nem jutott volna rájuk elég idő, túl sok egyéb termékről kellett beszélniük, így inkább későbbre halasztották az új videokártyák rajtját, hogy kellő részletességgel ismertethessék az újításokat. Az eredeti tervek alapján – amelyekre figyelmetlenségből élesedő hirdetések bizonyítékként szolgáltak – a Radeon RX 9070-es modelleknek már január vége előtt meg kellett volna jelenniük kereskedelmi forgalomban.

Erre nem került sor, de ma végre megtudhatjuk, mire számíthatunk az új modellekkel kapcsolatban, valamint arra is fény derül, milyen újítások érkeznek hardveres és szoftveres szinten. Az új videokártyák a korábbi pletykáknak megfelelően 2025. március 6-án kerülnek az üzletek polcaira, de MBA példányok érkezésére ezúttal nem számíthatunk, ezt az aktuális előadás keretén belül is kiemelték az egyik dián. Mielőtt fejest ugranánk a részletekbe, nézzük, milyen főbb tulajdonságokkal rendelkeznek az új videokártyák.

A Radeon RX 9070-es széria tagjainak legfontosabb tulajdonságai

Az friss modellek az RDNA 4 architektúra köré épülő NAVI 48-as grafikus processzort alkalmazzák, ami a Radeon RX 9070 XT esetében 64 aktív CU tömbbel rendelkezik, azaz teljes funkcionalitással dolgozhat, mind a 4096 stream egységet munkára foghatja. Ezekhez 512 textúrázó, 128 renderelő egység, 128 AI gyorsító, valamint 64 darab RT gyorsító társul, a GPU maximális boost órajele 2,97 GHz lesz.

Ehhez képest a Radeon RX 9070 már csak 56 darab aktív CU tömbbel rendelkezhet, ami 3584 stream egység meglétét eredményezi, méghozzá 448 textúrázóval, 112 renderelő egységgel, 112 AI gyorsítóval, illetve 56 RT gyorsítóval karöltve. Ebben az esetben a GPU boost órajele már csak 2,52 GHz lehet.

Memória-alrendszer terén egyforma képességekkel rendelkezhet mindkét kiadás, ami azt jelenti, hogy 256-bites memória-adatsínre és 16 GB-nyi GDDR6-os fedélzeti memóriára számíthatunk, méghozzá 20 GHz-es effektív órajellel. A memória-kezelésben segít a 64 MB-os Infinity Cache is, összességében 640 GB/s-os memória-sávszélesség elérésére van mód.

Galéria megnyitása

Mindkét videokártya PCI Express 5.0 x16-os csatolófelületet használhat, valamint mindkettő DisplayPort 2.1a és HDMI 2.1b támogatással érkezik, a portok pontos száma azonban az adott AIB partner implementációjától függ majd – többnyire három DisplayPort és egy HDMI port lapul majd a csatlakozók között. Az új videokártyák nyolctűs PCI Express tápcsatlakozókat használhatnak majd, de lesz néhány olyan modell is, amelyek már 12V-2x6 tápcsatlakozót kapnak.

TDP keret tekintetében a korábbi pletykák állításai köszönnek vissza, vagyis a Radeon RX 9070 XT esetében 304 W-os, a Radeon RX 9070 esetében pedig 220 W-os értékre számíthatunk – előbbit kettő, utóbbit akár egyetlen nyolctűs PCI Express tápcsatlakozóval is ki lehet majd szolgálni, legalábbis elméletben, még ha szűkösen is.

Az igazi meglepetés az, hogy az új videokártyákat a vártnál agresszívebben árazza az AMD, azaz látszólag jó ár/teljesítmény aránnyal rendelkeznek majd a rivális megoldásokhoz képest, legalábbis a belsős tesztek ezt mutatják, de a végső képet majd csak a független tesztek megjelenését követően láthatjuk meg. Az Nvidia termékeinek érvényesülését rontja, hogy hiány van belőlük, ezért az árak is magasabbak, ami negatívan hat az ár/teljesítmény arány alakulására.

A Radeon RX 9070 listaára a tervek szerint 549 dollár lesz, míg a Radeon RX 9070 XT esetében 599 dolláros listaárat állapítottak meg. Az AIB partnerek termékei ezeknél az összegeknél várhatóan drágábbak lesznek, főleg akkor, ha gyárilag megemelt órajeleket és/vagy combosabb hűtést alkalmaznak, de a pontos kép ebben az esetben is majd csak a tényleges rajt napján, azaz március 6-án rajzolódhat ki.

A teljesítmény alakulása – A belsős tesztek eredményeit érdemes távolságtartóan kezelni

Az AMD szerint a Radeon RX 6800 XT-hez képest 38%-kal gyorsabb a Radeon RX 9070, míg a GeForce RTX 3080-hoz képest 26%-os előnyre tehet szert – mindkét esetben 4K/UHD felbontásról és maximális részletességről van szó. Árazás terén elmondható, hogy előbbi kártya 649 dolláros, míg utóbbi 699 dolláros áron jelent meg anno, a Radeon RX 9070 viszont 549 dolláros listaárral büszkélkedik.

A Radeon RX 9070 XT ezzel szemben már 51%-kal gyorsabb, mint a Radeon RX 6900 XT, a GeForce RTX 3090-hez képest pedig 26%-os előnyt tud felmutatni – ugyanúgy 4K/UHD felbontás és maximális képminőség alkalmával. Előbbi kártya 999 dolláros, utóbbi 1499 dolláros áron debütált, a Radeon RX 9070 XT pedig csak 599 dollárba kerül.

Noha ezek a számok jól hangzanak, sokkal relevánsabb, ha a GeForce RTX 5070-es szériával is összevetik az újdonságok teljesítményét. Mivel eddig még csak a GeForce RTX 5070 Ti jelent meg hivatalosan, a GeFore RTX 5070 majd csak március 5-én debütál, így csak ezzel a kártyával kapcsolatban állnak rendelkezésre belsős eredmények.

A Radeon RX 9070 XT a 150 dollárral drágább GeForce RTX 5070 Ti-hoz képest 4K/HD felbontás és Ultra beállítás esetén összességében nagyon hasonló teljesítményt mutat: a 30-nál is több tesztelt játék alatt néhol lassabb, néhol pedig gyorsabb volt, mint riválisa, összességében viszont 2%-kal alacsonyabb teljesítményt ért el, cserébe viszont jelentősen olcsóbb is. A dolláronkénti teljesítmény az AMD számítása szerint 23%-kal jobb, mint a GeForce RTX 5070 Ti esetében, ami igen jól hangzik. A méréseket tuningolt Radeon RX 9070 XT videokártyával is megismételték, úgy összességében 2%-os előny jött össze a 30-nál is több játék alatt, viszont a TDP keret itt már nem 304 W, hanem 340 W volt.

A teljesítménnyel kapcsolatban korábban egyéb adatok is kiszivárogtak, ezek most is előkerültek.

Az alapokat adó NAVI 48-as GPU

A Radeon RX 9070-es széria tagjainak alapjául szolgáló NAVI 48-as GPU a TSMC N4C gyártástechnológiájával készül, ami egy 4 nm-es osztályú, EUV technológiát is alkalmazó megoldás, maga a GPU pedig monolitikus felépítéssel bír, vagyis ezúttal nem chipletekből áll, hanem egyetlen lapkából. A négyzet alapú GPU lapka kiterjedése 356,5 négyzetmilliméter, ezen a területen összesen 53,9 milliárd tranzisztor foglal helyet, ami igen-igen magas tranzisztor-sűrűséget jelent.

Galéria megnyitása

A GPU maximális funkcionalitás esetén 64 CU tömböt, azaz 4096 stream egységet tartalmaz, ahogy azt fentebb már említettük. A CU tömbök és a memória-vezérlők mellett jelen van még a fedélzeten az új Radiance 2 Display Engine is, ami tulajdonképpen a kijelzőmotor. Ez most egy speciális újítással érkezik, ami a Flip-Metering névre hallgat, és ami egy hardveres megoldás annak érdekében, hogy a képkocka-ütemezés hatékonyabban, a GPU által történhessen, ezáltal csökkentve a CPU terhelést, amikor éppen videó lejátszásán dolgozik a rendszer – hasonló funkció a GeForce RTX 50-es széria tagjainál is elérhető.

További jó hír, hogy a FreeSync optimalizációknak köszönhetően alacsonyabb üresjárati fogyasztásra lehet számítani a legtöbb két kijelzőből álló megjelenítő rendszernél. A kijelzőmotor szintjén van továbbá hardveres képélesítő funkció is, ami a Radeon Image Sharpening technológiához kapcsolódik. A RiS szintén fejlődött, immár a RIS2-nél tartunk, ami segít a tartalmak élesítésében, méghozzá driver szinten, a kontrasztra is figyelve, a korábbi kiadásnál jobb képminőséget kínálva. A RiS2 egyetlen kattintással aktiválható és minden API alatt működik.

Galéria megnyitása

Maga a kijelzőmotor a fentebb említetteknek megfelelően DisplayPort 2.1a és HDMI 2.1b támogatással büszkélkedik. Nem hiányzik a fedélzetről a Media Engine sem, ami ezúttal dupla kivitelben érhető el, és mindkettő képes egyidejűleg a tartalmak kódolására és dekódolására. Az új médiamotor összességében 50%-os előrelépést mutat teljesítmény terén az előző generációs megoldáshoz képest, már ami a kódolás és a dekódolás során mérhető FPS értékeket illeti, ezzel egy időben a memóriaterhelést is sikerült csökkenteni. A H.264-es tartalmak esetében 25%-os javulás figyelhető meg képminőség terén alacsony késleltetésű kódolásnál, ami alacsonyabb bitráta esetén látványos lehet, míg a H.265-ös, azaz a HEVC kodek esetében 11%-kal javult a kódolás képminősége. Fontos extra, hogy az AV1 alapú kódolás és dekódolás immár B-frame támogatással is rendelkezik, ami képi információt nem, csak mozgásvektor-értékeket tartalmaz, ez viszont fontos a képi információval ellátott képkockák elkészítéséhez. A kódolás és a dekódolás egyébként 8k80 szintig működik.

Az RDNA 4 architektúra dióhéjban

Az új architektúra jóvoltából az AMD szerint nagyjából 40%-kal növekszik a teljesítmény raszteres tekintetben, aminek fele a magasabb órajelnek, másik fele pedig a magasabb órajelenkénti teljesítménynek köszönhető. Az újítások hatására az RT teljesítmény is emelkedik, méghozzá nagyjából 70%-kal, míg az AI teljesítmény akár 100%-kal is magasabb lehet az előző generációnál megszokott szinthez képest.

Az RDNA 4 architektúra alapját az új CU tömb adja, ami jelentősen továbbfejlesztett memória-alrendszert használhat, de ezzel együtt fejlődtek a skaláris egységek is, valamint bevezetésre került a dinamikus regiszter allokáció. Minden CU két darab Scheduler Block segítségével működik, ezekhez 192 KB-nyi általános célú regiszter (GPR) kapcsolódik, valamint egy 8 KB-os skalár GPR, 32 FMA ALU, illetve 32 FMA+INT ALU is társul hozzájuk, és a dizájn tartalmaz 8 TLU-t (Transcendental Logic Unit) is. Az RDNA 4 esetében összesen két SIMD32 vektor egység áll rendelkezésre, ami javíthatja a párhuzamos adatfeldolgozást, de ezzel együtt az ütemezők és az utasítás előtöltő részleg is fejlődött.

Galéria megnyitása

Továbbfejlesztették az RT, azaz a Ray-Tracing gyorsító részleget is, ami kétszer annyi doboz és háromszög keresztezést vizsgáló erőforrást tud felmutatni, mint amit az RDNA 3-nál megszokhattunk, valamint bevezeti a BVH8 Node Compression technológiát, illetve egy forradalmian új funkciót is, ami az Oriented Bounding Boxes nevet viseli.

Galéria megnyitása

Utóbbi abban segít, hogy hatékonyabban meg lehessen határozni, az adott objektum esetében a fénysugarak hogyan lépnek interakcióba az adott objektum-felülettel, illetve azt is meghatározza, egyáltalán mely dobozoknál kell elvégezni a fénysugarak továbbhaladását vizsgáló teszteket. A normál Bounding Box eljárás az esetek többségében nem túl hatékony, ha az adott geometria más formával rendelkezik, mint a doboz (Bounding Box), és ráadásul esetleg még kisebb is nála, ekkor ugyanis hibás keresztezéseket állapíthat meg a rendszer, amellyel pazarolja az RT erőforrásokat. Ezen próbál javítani az új módszer, ami jótékonyan hat a teljesítmény alakulására: az adott esettől függően 10%-nyi gyorsulás is összejöhet.

Galéria megnyitása

Fejlődött az AI gyorsító részleg is, ami 16-bites, 8-bites, illetve 4-bites bemeneti Tensor adattípus kezelésére képes, hála a 64 egységből álló mátrix gyorsítónak, amihez 16 és 32-bites akkumulátorok társulnak. Adattípusoktól függően kétszeres, négyszeres, vagy akár nyolcszoros előrelépés is elérhető teljesítmény terén. FP16 és BF16 adatformátumok esetén kétszer nagyobb számítási teljesítmény érhető el, mint az RDNA 3 architektúra köré épülő megoldásoknál, míg az I8 és az I4 esetében négyszeres teljesítményre van kilátás. Ezeket a teljesítményeket akár duplázni is lehet a Sparsity jóvoltából, és bevezetésre került az FP8 és a BF8 adattípusok támogatása is, amelyeket az RDNA 3 alapú termékek még nem tudtak gyorsítani.

Ezek mellett az Infinity Cache részleg is fejlődött, immár a harmadik generációnál tartunk, azt viszont nem részletezte az AMD csapata, pontosan mi minden változott ezen a téren a motorháztető alatt. A kapacitás 64 MB maradt, ahogy azt a Radeon RX 7900 GRE és a Radeon RX 7800 XT esetében már megszokhattuk a 256-bites memória-adatsín mellett, viszont itt nem chipletes, hanem monolitikus felépítéssel van dolgunk, ami alighanem segíteni fog a késleltetés csökkentésében, illetve az adatátviteli sávszélesség növelésében is.

Az új GPU immár PCI Express 5.0 x16-os csatolófelületet használhat, ami a PCI Express 4.0 x16-hoz képest dupla akkora adatátviteli sávszélesség elérését teszi lehetővé.

AMD FidelityFX Super Resolution 4

Galéria megnyitása

A vállalat már a CES 2025 idején bejelentette, egy új Fidelitx FX Super Resolution kiadás is érkezik a friss videokártyák mellé, ami az FSR 4 nevet viseli. Ez a verzió immár AI alapon dolgozik, valahogy úgy, mint az Nvidia DLSS technológiája, vagyis egy előre tréningezett neurális hálózat végzi a tartalmak felskálázásával kapcsolatos munkát. A dedukció és a tréningezés természetesen teljes egészében AMD hardveren zajlik, ehhez a vállalat saját adatközpontot is alkalmaz, amiben Instinct sorozatú AI gyorsítók és EPYC sorozatú szerverprocesszorok dolgoznak. A felskálázást a neurális hálózat végzi, aminek a diák szerint 779 TOPS teljesítményre van szüksége, ezt pedig bőségesen meg tudják adni az új videokártyák, ugyanis a Radeon RX 9070 XT-nél nagyjából 1500 TOPs, míg a Radeon RX 9070-nél nagyjából 1200 TOPs áll rendelkezésre.

Galéria megnyitása

A bemutató alapján az AI alapú felskálázás teljesítmény (Performance) módban is meggyőző képminőséget tud elérni, lényegében még a natív 4K-s felbontás alatt látható hiányosságokat is kiegészíti, így a végső eredmény nemcsak magasabb FPS, de jobb képminőség is lehet. A gyorsulás mértéke változó lesz, akár a 3,7-szeres értéket is elérheti, de az biztos, hogy már a rajt alkalmával is legalább 30 játék támogatja majd az újítást, míg az idei év folyamán legalább 75 cím kapja meg az FSR 4 támogatást.

Galéria megnyitása

Nagyon fontos szempont, hogy az FSR 4 fejlesztése már úgy zajlott, hogy szem előtt tartották a későbbi Neural Rendering technológia érkezését, ezt a technológiát a későbbiekben alkalmazni is fogják, de azt nem árulták el, pontosan mikor. A Microsoft már készíti a terepet, a Neural Shaders funkció szabványosítása időközben el is készült, valamint arra is lehetőség nyílik, hogy a DirectX API használatával közvetlenül érjék el a különböző játékok és alkalmazások a GPU fedélzetén található AI gyorsítókat. Az FSR 4 csak az RDNA 4 alapú videokártyákhoz lesz elérhető, és a jelek szerint jár hozzá Frame Generation technológia is, ami az FSR 3-nál megismert technológiához képest nem változik.

Galéria megnyitása

Ezzel egy időben az FSR 3.1 is elérhető marad, valamint arra is van kilátás, hogy az FSR 4-et idővel a korábbi Radeonokra is portolják, igaz, ezzel kapcsolatban konkrét hivatalos bejelentés egyelőre még nem hangzott el.

Hypr-RX

A vállalat továbbfejlesztette az 1 kattintással aktiválható Hypr-RX technológiát is, amelynek engedélyezésével számos AMD technológia aktiválódik a háttérben (AFMF2, Radeon Boost, Anti-Lag2, FSR/RSR), így nagyobb teljesítmény és alacsonyabb válaszidő mellett élvezhetjük a különböző játékokat.

Galéria megnyitása

Ezzel egy időben a AMD Fluid Motion Frames technológia is fejlődik, ami az AFMF 2.1-es verzió keretén belül jobb képminőséget, illetve csökkentett szellemképesedést mutat, de ezzel együtt jobban kezeli a finom részleteket is. A kínálat részét képezi az Anti-Lag 2 is, amelynek támogatása immár a játékfejlesztőkkel együttműködve kerül be az egyes címek repertoárjába, azaz nem akasztja ki a csalás-ellenes algoritmusokat, mint az első generációs megoldás.

Galéria megnyitása

Ez a technológia szükséges a Frame Generation funkció működéséhez, ugyanis segít a késleltetés csökkentésében, illetve az általános késleltetést is tudja csökkenteni, ha nem használunk Frame Generation funkciót.

Jön egy új driver, a 25.3.1-es verziószámú

Galéria megnyitása

Az AMD ígérete szerint a szóban forgó Adrenalin kiadás lesz a valaha volt legjobb megjelenéskori driver, ami mind a funkcionalitásra, mind pedig a stabilitásra igaz lesz. (Lehet, ezért is késett ennyit az új Radeonok rajtja, mert tökéletesre akarták reszelni a drivert?) Az új driver esetében szerepet kap az AI, mármint abból a szempontból, hogy segít az instabilitás és a renderelési hibák érzékelésében, de új funkciók is épülnek köré.

Galéria megnyitása

Az egyik új funkció az AMD Chat, ami egy AI alapú megoldás, tulajdonképpen egy Chatbot. Ebben az esetben a chatbot az AMD hardverrel és a GPU-val kapcsolatos kérdések megválaszolására készült, és egyebek mellett arra tud válaszolni, hogyan alakul a GPU teljesítménye, mennyi az üzemi hőfok, illetve számos egyéb funkciót is kínál majd, amelyekkel kapcsolatban később érkeznek részletek. Az biztos, hogy bőven kell majd hozzá szabad adattároló kapacitás, hiszen 25 GB-nyi tárhelyet igényel.

Galéria megnyitása

Érkezik még az AI Apps Manager is, ami abban segít, hogy összefoglalja azokat az alkalmazásokat, amelyek támogatják az AI gyorsítók használatát: a listában a telepített és a telepíthető szoftverek egyaránt jelen lesznek.

Galéria megnyitása

Érkezik továbbá az Image Inspector funkció is, ami segíteni fog a rendereléssel kapcsolatos hibák és a bugok felismerésében, illetve jelentősükben is. Belsős körökben már eddig is használták az AMD-nél az AI-t ilyesmire, de az új driver érkezésével a felhasználóknak is lehetőségük nyílik az újítás használatára. A funkció alkalmazása önkéntes, nem kötelező. A szolgáltatás a háttérben futhat, az elérhető szabad GPU kapacitás használata mellett, vagyis nem fogja lassítani a játékok vagy egyéb alkalmazások futását, cserébe viszont automatikusan tudja érzékelni a hibákat és értesíteni is tudja az AMD csapatát, már amennyiben részt kívánunk venni ilyesmiben. A gyakorlat majd megmutatja, mennyire hasznos az újítás, valamint az is kiderülhet, valójában mekkora hatást gyakorol a teljesítményre, már ami az egyes játékok és alkalmazások futását illeti.

Elérhetőség

Galéria megnyitása

Az AMD Radeon RX 9070 és az AMD Radeon RX 9070 XT a tervek szerint 2025.március 6-án jelenhet meg kereskedelmi forgalomban, méghozzá a fentebb említett 549 és 599 dolláros listaáron. Az újdonságokkal készített első független tesztek is a következő hét folyamán jelenhetnek meg, így nem kell már túl sokat várni arra sem, hogy részletes képet kapjunk a friss videokártyák teljesítményéről. A teszteket a kártyák megjelenése előtt egy nappal, azaz 2025. március 5-én lehet majd publikálni – aznap rajtol el a GeForce RTX 5070 is, ami aligha véletlen.

A bemutató felvétele

Aki esetleg lemaradt az élő bemutatóról, az alábbiakban megtekintheti.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére