Egészen idáig tartott a huzavona, vagyis hogy sem a Microsoft, sem a Sony nem igazán akarta elsőként bejelenteni, hogy mennyibe fog kerülni a prémium új generációs konzoljuk. A Sony továbbra sem nyilatkozik, azonban a Microsoft az olcsóbb Xbox Series S tegnapi leleplezése után ma végre elárulta, hogy mennyibe fog kerülni a nagytestvér, vagyis az Xbox Series X.
Az Xbox Series X egészen pontosan 184 999 forintos ajánlott fogyasztói áron kerül majd piacra, míg az Xbox Series S-ért 113 999 forintot kell majd leszurkolni.
Az árral kapcsolatos bejelentések késleltetése valószínűleg nem volt véletlen, gyaníthatóan mindkét fél a másikra várt. A végeredmény mégis meglepő lett, hiszen egy Zen 2-es processzort, RDNA 2-es GPU-t, 16 GB RAM-ot és 1 TB-os SSD-t felvonultató rendszerről nem gondoltuk volna, hogy 500 dollár alatt dobják piacra, sőt, azt gyanítottuk, hogy minden idők legdrágább konzolja lesz, mint ahogy a PS5-től is alapvetően az eddigiektől magasabb árazást vártunk (várunk).
Ennek ellenére végső soron az Xbox Series X pont ugyanannyiért kerül majd piacra, mint az eredeti Xbox One, legalábbis az Egyesült Államokban, hiszen 499 dollárt kérnek érte. A Microsoft okosan játszotta ki a kártyáit: a 299 dolláros Xbox Series S képében van egy viszonylag olcsó, tömegterméknek szánt konzoljuk, aminek be is jelentették az árát, így nem tarthatták sokáig titokban azt sem, hogy a Series X mennyiért kerül majd piacra.
És mivel az árak jobbak a vártnál (a specifikációk alapján mi például alsó hangon 599 dollárra tippeltünk volna, még úgy is, hogy a konzolgyártó vélhetően benyeli a veszteség egy részét), így most nagy a nyomás a Sony-n. Tőlük egy nagyon-nagyon hasonló hardverrel szerelt konzol jön, csak éppen két verzióban, ahol a két verzió közötti különbséget mindössze a lemezmeghajtó megléte jelenti.
Ne legyen félreértés, a generáció nyertese ezzel együtt magasan a PlayStation 5 lesz (ha csak az eladott konzolok mennyiségét nézzük), ez az előzetes felmérések szerint nyilvánvaló, és ez szinte független az ártól, de azért érzésünk szerint a Microsoft ezzel az árazással okozott némi kellemetlenséget a japán vállalatnak.
Ráadásul a 499 dolláros ár magyarázat lehet arra is, hogy az Nvidia miért árazta viszonylag barátságosan az új generációs Ampere-kártyáit, hiszen nekik most nem az a legfontosabb céljuk, hogy az egyelőre kihívást nem jelentő AMD ellen lépjenek fel, hanem hogy konzolvásárlás helyett inkább PC-n tartsák a táborukat.
Akárhogy is, mindkét új Xbox november 10-én kerül piacra, az előrendelés pedig szeptember 22-én indul.
Előfizetésre, de nem nálunk
A bejelentéssel párhuzamosan a Microsoft bejelentette, hogy kiterjeszti az Xbox All Access-programot. Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Ausztrália és Új-Zéland után a nagyobb európai országok is csatlakoznak, azonban Magyarország egyelőre sajnos nem. Legalábbis nem idén, de 2021-re további bővítést ígért be a Microsoft.
Az Xbox All Access lényege, hogy fix havidíjért cserébe kapunk egy konzolt, valamint előfizetést az Xbox Live-ra és az Xbox Game Passra, vagyis azonnal hozzáférünk több mint 100 játékhoz. Az előfizetés időtartama alatt azonnal megkapjuk a Microsoft first-party játékait, mindenféle további költség nélkül. Ráadásul a csomagban benne van még két éves előfizetés az EA Play-re is.
Az Egyesült Államokban ezért a csomagért két éven keresztül 25 dollárt kell fizetnünk, ha Xbox Series S-et szeretnénk, és 35 dollárt, ha Xbox Series X-et. A két év alatt semmilyen kamat, vagy egyéb extra költség nem jelentkezik.
Hogy pontosan mi lesz a különbség az Xbox Series X és a Series S között, azt még most sem tudjuk. Az már biztos, hogy a két konzolban ugyanaz a CPU kap helyett, ugyanazzal az SSD-technológiával, azonban a Series S lemezmeghajtó nélkül érkezik és gyengébb GPU-t kap.
Maga a GPU ugyanúgy az RDNA 2-re épül, tehát mindent tud majd, amit a testvére, viszont a pontos teljesítménye egyelőre nem ismert, csak a belsős kiszivárgott információk alapján tudjuk mondani a 4 TFLOPS körüli értéket. Ezzel együtt minden játékot futtatni fog majd, amit az Xbox Series X, csak ezt alapvetően kisebb felbontásra tervezik, de persze ugyanúgy támogatni fogja a 4K-s felbontást (fel tudja skálázni a játékokat, ha szükséges), és a 120fps-t.
A Microsoft tehát ezzel ügyesen megteremtette az alapokat: az egyforma processzor és I/O technológia (Xbox Velocity Architecture) lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy tényleg generációs előrelépést hajtsanak végre, a GPU erőkülönbségeit tekintve pedig csak a felbontást kell majd lejjebb venni, illetve talán egy-két grafikai opciót.
Legalábbis mindez érvényes lenne, ha a Microsoft nem akarná még két évig mindenképp támogatni saját fejlesztésű játékokkal a most már borzalmasan gyengének számító Jaguar-magos processzorral és laptopos merevlemezzel szerelt Xbox One S-t és Xbox One X-et.
Az utóbbi hiába rendelkezik egy nagyon tisztességes GPU-val, a rendkívül gyenge processzor és az SSD-hez képest semmirekellő 5400 RPM-es HDD eléggé megköti a fejlesztők kezét. Az Xbox Series S mellett ráadásul nincs olyan nagy létjogosultsága az Xbox One S-nek, habár a Microsoft nyilván annyira le fogja árazni, hogy fillérekért lehet majd hazavinni, és a GamePass-előfizetéssel bele lehet ugrani egy rakás játékba.