Battlefield 1 - Kipróbáltuk a bétát

Egyelőre úgy tűnik, semmi nem fogja megakadályozni a Battlefield 1-et abban, hogy az év egyik legnagyobb durranása legyen.

Battlefield 1 - Kipróbáltuk a bétát

I. oldal

Talán az utóbbi évek egyik legbátrabb döntéseként fog bevonulni a játéktörténelembe, amikor a DICE úgy határozott, hogy az első világháborút veszi alapul az új Battlefieldhez. Elvégre a legnagyobb konkurencia, a Call of Duty továbbra is menetel a jövőbe, és sokáig ezt az utat követte az EA szériája is. Úgy látszott, nincsen más út, elvégre a sok használható kütyü és modern fegyver után miért lenne érdekes visszatérni a múltba? Szerencsére a játékosok nem így gondolták: egyre többen hangoztatták, hogy most már ideje lenne visszatérni a gyökerekhez, és újra elővenni a második világháborút, vagyis a korszakot, ahonnan tulajdonképpen az egész sorozat elindult.

És habár néhányan hosszú ideje emlegetik, hogy egyébként ott van ám az első világháború is, mint potenciális téma, azt igazából senki nem gondolta volna, hogy a világ egyik legnagyobb kiadójának egyik legfontosabb címe tényleg ide nyúl majd vissza. Elvégre a Ferenc Ferdinánd meggyilkolásával kezdődött világégéssel kapcsolatban a legtöbbünknek inkább olyan emlékei vannak a távoli történelemórákról, hogy lövészárkokból hónapokon át vívták az állóháborút és "olyan túl sok érdekes dolog nem történt", legalábbis olyan nem, ami alapot adhatna egy ideális játékélményt nyújtó háborús címhez.

Éppen ezért a DICE nem is feltétlenül törekedett a teljes történelmi realizmusra. Igen, a fegyvereket, tankokat és járműveket nagyon pontosan modellezték le, de számos olyan géppuska található a játékban, amivel a valóságban azért nem nagyon rohangáltak a csatatér közepén, és azt is be kell látnunk, hogy valószínűleg tankok és egyéb járművek sem fordultak elő ilyen nagy számban egy viszonylag szűk területen. Persze amikor szűk területet mondok, azt egy valós csatatérhez viszonyítva mondom, mert a Battlefield 1 nyílt bétájában kipróbálható egyetlen pálya, a "Sinai Desert" azért hű a sorozat hagyományaihoz, és elég tágas, lehetőséget adva ezzel kibontakozni a járműveknek, repülőknek, mesterlövészeknek, és persze a különböző gócpontokon az intenzív közelharcnak.

Magát a közelharcot egyébként jelen esetben a szó szoros értelmében kell venni: a Battlefield 1-ben ugyanis komoly szerepet kap a furkósbot, amivel pillanatok alatt agyon lehet vágni a nem kívánatos személyeket, továbbá sprintelés közben lehetőségünk van egy gombnyomással lerohanni az ellenfeleket a fegyverünk végén díszelgő bajonettel, amit ha sikeresen hajtunk végre, szintén nem túl nagyok a célpont túlélési esélyei. Ez két olyan dolog, ami a korszak hadviseléséhez köthető, így nyilván be kellett hozni újdonságként, de azért alapvetően a Battlefield 1 azért továbbra is a klasszikus Battlefield-receptet követi, igazából túl nagy meglepetések nem érnek majd senkit. A radikális újítás kockázatát mégsem merte bevállalni az Electronic Arts, habár nem is feltétlenül volt rá szükség.

II. oldal

Magát a pályát elsőre sokan szidták, de úgy érzem, hogy az idő elteltével a legtöbben rájöttek, hogy valójában nem is rossz. Talán az lehetett furcsa, hogy a felépítése némileg eltér a Battlefield 4-ben megszokottaktól, de igenis ügyesen megtervezett, és amint az ember rájön arra, hogyan is működik, és mik az optimális útvonalak, nagyon jól játszhatóvá válik. Ráadásul remekül adja vissza a háború érzését: ez elfoglalható pontok körüli légvédelmi ágyúk, telepített géppuskák, a tág területeken küzdő harckocsik és az osztagonként előre nyomuló katonák remek látványt eredményeznek.

Ráadásul a pálya nagyon jól működik mind a Conquest, mind pedig a Rush játékmóddal. Ezek alapjait valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, hiszen mindkettő megszokottnak számít a sorozatban, azonban érdemes megemlíteni, hogy a közönségkedvenc 64 fős Conquestet érték azért változások. Egyrészt alapból a játék jobban díjazza, ha osztagként működünk együtt, és célzottan támadjuk az elfoglalandó területeket. Másrészt maga a pontozási rendszer erős átalakuláson esett át, ez pedig jelenleg még nem mindenkinek tetszik. Mondhatjuk úgy is, hogy egyszerűsödött a dolog.

A lényeg végső soron az, hogy nincsenek többé növekvő és csökkenő ticketek, hanem egész egyszerűen arról van szó, hogy a klasszikus domination-szerű játékmódokhoz hasonlóan az elfoglalt zászlók alapján kapunk pontokat. Ennek egyfelől vannak pozitív hozadékai is, leginkább az, hogy az emberek hajlamosabbak rámenni a feladatra, és ténylegesen a zászlók elfoglalásával törődni, ahelyett, hogy csak kolbászolnának a pályán. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy számos esetben elég néhány squadnak a zászlók között rohangálnia, és állandóan elfoglalva tartani azok többségét.

A korábbi rendszer abból a szempontból volt összetettebb, hogy jobban oda kellett figyelni az egyensúlyra a pálya irányítás alatt tartása és a különböző pontok elfoglalása között, és ez sokszor nagyon kiélezett végjátékokat eredményezett. Számomra úgy tűnik, hogy ez jelenleg kicsit elveszett, cserébe viszont pörgősebbé vált a játékmenet, de aztán lehet persze, hogy a teljes verzióban majd más pályákon másként zajlanak le a mérkőzések. Mindenesetre én jelenleg élvezem a Battlefield 1 rendszerét, ám az igazi próbájára majd hosszú távon kerül sor.

III. oldal

Szintén fontos tényező, hogy amennyiben nagyon vesztésre állunk, aktiválhatóvá válik a pálya "behemótja". Ezek minden bizonnyal pályánként eltérőek lesznek: korábbi játékmenet-felvételeken láthattuk már a léghajót, míg jelen esetben (a "Sinai Desert" pályán) egy nagyon komoly páncélozott vonatról beszélhetünk, amire legfeljebb hat játékos ugorhat fel, és alaposan átrendezheti az erőviszonyokat a telepített légelhárító ágyúkkal és fegyverekkel. A vonat vezetője bármelyik pontnál megállhat, hogy besegítsen a vesztettnek tűnő helyzet megfordításában, és habár ez persze nagyon erős ütőkártya, végső soron így is azon múlik a győzelem, hogy a csapatunk többi része mit tud végrehajtani.

Változott a karakterosztályok felépítése is. A Battlefield 1-ben az assault, a medic, a support és a scout választható. Jelen esetben a scout felel meg tulajdonképpen a snipernek, aki magányos farkasként tud tevékenykedni a pályán, míg a medic funkciója viszonylag magától értetődő. Annyit érdemes megjegyezni, hogy utóbbi leginkább akkor válik hasznossá, amikor feloldottuk a gyógyító ládát, addig csak kötözni tud, ami azért éles helyzetekben közel sem használható annyira hatékonyan.

Ezen kívül a tankelhárításban leginkább az assault jeleskedik, és habár alapból rendelkezik robbanószerekkel, ő is csak később kapja meg az igazán hasznos holmiját, a rendes tankelhárító fegyvert (gameplay>realism). Ennek következtében úgy érződhet, hogy sokszor nincs elég ellenszer a páncélozott járművekkel szemben, amik ezért túlságosan erősnek tűnhetnek számos szituációban. Ezzel talán a fejlesztők azt akarták elérni, hogy a harckocsik vívják meg a maguk külön harcukat a pálya bizonyos pontjain, de nem vagyok benne biztos, hogy ezt sikerült elérni. De ha már "járművek", akkor meg kell említeni a lovakat is, amik általában gyenge pontjai szoktak lenni egy játéknak: még a The Witcher 3-ban sem sikerült teljesen eltalálni Keszeg irányítását, és eddig talán a Metal Gear Solid V-ben működött a legjobban a dolog. Éppen ezért örömhír, hogy itt sincsenek problémák: nem produkál furcsa hibákat a lovas közlekedés, nem akad be dolgokba, szóval teszi a dolgát.

Ami a technológiai oldalt illeti, a Frostbite motor legújabb verziója kiválóan teljesít. Mi PlayStation 4-en teszteltük a játékot, és remekül néz ki, habár a 60fps tartásával jelenleg még akadnak a problémái - ugyanakkor ezen sokat lehet javítani a következő két hónapban, és persze azt sem tudjuk, hogy a nyílt béta mikori buildre épül. Az mindenesetre feltűnő, hogy az épületek rombolhatósága ezúttal ismét fontosabb szerepet kap, részletesebbnek és sokrétűbbnek tűnik, mint az utóbbi pár Battlefield-epizódban, ez pedig egy olyan dolog, amit a rajongók régóta kérnek már a DICE-tól.

Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy a Battlefield 1 beváltja majd a hozzá fűzött reményeket, a bétában semmi olyan hiba vagy hiányosság nincs, ami elijeszthetné a sorozat bejáratott vásárlóit. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy érdemben nem sok változott (a körítésen kívül), így a kérdés az, hogy az első világháború témája be tud-e vonzani új játékosokat, és hogy hosszabb távon mennyire marad érdekes. Erre majd a végleges tesztünkben igyekszünk válaszolni.

A Battlefield 1 nyílt bétáját PlayStation 4-en próbáltuk ki. A végleges játék október 21-én jelenik meg PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re.

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward