A Western Digital egy csoportos per elé néz, ugyanis a SanDisk és a Western Digital márkanév alatt értékesített egyes külső SSD sorozatok tagjai körül nincs minden rendben, pedig a gyártó már több firmware alapú javítást is kiadott a termékekhez. Az egyik érintett, aki adatokat veszített a megbízhatatlanul működő külső SSD miatt, amelyet egyébként megbízhatóként és strapabíróként reklámoztak, elege lett abból, hogy több tízezer vagy akár több százezer vásárló járhatott pórul a hibás külső SSD-k miatt és csoportos pert indított a vállalat ellen.
Nathan Krum, aki a csoportos per indítója, egy kaliforniai lakos, aki még 2023. május 19-én vásárolt egy 2 TB-os adattároló kapacitású SanDisk Extreme Pro külső SSD-t az Amazon.com kínálatából, némi használat után azt tapasztalta, hogy a meghajtó hibája miatt elvesztek adatai, amelyeket a szóban forgó terméken tárolt. A visszaszerzésükhöz adat-visszaállító szolgáltatást kellett igénybe vennie, majd vásárolt egy külső merevlemezt is, amelyre az adatok átkerültek. Elmondása szerint a fiaskó miatt a 2 TB-os SanDisk Extreme Pro SSD-ben az előzmények alapján már nem tud megbízni, így a termék számára értéktelenné és haszontalanná vált. Az SSD-t ráadásul vissza sem küldheti és teljes visszatérítést sem kérhet rá, ami a jelek szerint eléggé felbosszantotta.
Az eddigi beszámolók szerint nem ő az egyetlen, aki hasonlóan járt, ugyanis több egyéb felhasználó panasza is elárasztotta a közösségi médiát és a SanDisk fórumot. Egy bug miatt az SSD egyszer csak váratlanul lecsatlakozott a rendszerről, majd később már nem tudta olvasni az adott rendszer, a terméken tárolt adatok pedig sérültek. A Western Digital és a SanDisk illetékesei még május folyamán ismerték el, már foglalkoznak a hiba javításával, amire hamarosan érkezhet egy firmware-frissítés.
Később a 4 TB-os SanDisk Extreme és Extreme Pro modellekhez meg is érkezett a javítás, ám közben több egyéb modellre is érkeztek panaszok, ugyanis ezek a külső SSD-k nemcsak 4 TB-os, hanem 500 GB-os, 1 TB-os és 2 TB-os változatban is készültek. A kisebb adattároló kapacitású SSD-k szintén hasonló tüneteket produkáltak, mint nagyobb társaik, ami adatvesztést okozott.
Nathan Krum számára alighanem az volt az utolsó csepp a pohárban, hogy látta, mások is tapasztaltak hasonló hibákat egyes WD és SanDisk külső SSD-k használatakor, ám azokhoz a termékekhez nem készült javítás, valamint a termékek árát sem kaphatták vissza az érintettek, így csoportos per indítására került sor.
A SanDisk Extreme Pro a reklámja szerint elég megbízható ahhoz, hogy bármilyen kalandra magunkkal vihessük, ugyanis strapabíró adattárolónak minősül, amelyre számíthatnak a fotósok, a videósok, illetve az összes többi professzionális felhasználó, valamint az átlagfelhasználók is. A csoportos per a félrevezető reklám, illetve a gyártási és/vagy tervezési hibás külső SSD meghajtók miatt indul. A csoportos per kapcsán 5 000 000 dolláros keresetről esett szó, amihez kamatok, díjak és költségek is társulnak. A perben azokat az amerikai vásárlókat képviselik, akik 2023 januárja óta vásároltak az érintett külső SSD meghajtókból. A becslések szerint több tízezer, vagy akár több százezer vásárlóról is szó lehet.
A Western Digital hivatalos weboldala szerint a hibára már készült javítás és a jelenleg gyártásban lévő, illetve a szállítás alatt lévő termékeket már nem érinti. A többi termék esetében alkalmazni kell a legutóbbi frissítést, ami remélhetőleg már megoldja a problémát. A júliusi frissítés a beszámolók szerint még rosszabb helyzetet teremtett, ugyanis további adatvesztésekre került sor, valamint a meghajtók tartalma esetenként elérhetetlenné is vált. Egyes esetekben a külső adattároló olvasható módba került, illetve egyes esetekben az operációs rendszer számára is elérhetetlenné vált. Hogy érkezik-e újabb frissítés? Erre egyelőre nincs válasz.
A hiba egyébként a SanDisk Extreme Pro, a SanDisk Extreme Pro Portable, a SanDisk Extreme Portable, illetve a WD My Passport SSD sorozat tagjait érinti.