Shop menü

AZ NVIDIA RTX IO TECHNOLÓGIÁJA JELENTŐSEN, 50%-KAL CSÖKKENTI A PORTAL: PRELUDE RTX BETÖLTÉSI IDEJÉT

Az új technológia jóvoltából a tömörített állományok kitömörítését nem a CPU, hanem a GPU végzi, ami látványos gyorsulást hoz, hála a hatalmas párhuzamos számítási teljesítménynek.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Nvidia RTX IO technológiája jelentősen, 50%-kal csökkenti a Portal: Prelude RTX betöltési idejét

Nemrégiben megjelent az első olyan játék, amely már képes kiaknázni az Nvidia RTX IO névre keresztelt technológiájában rejlő lehetőségeket, ennek köszönhetően jelentősen sikerül lerövidíteni a játék betöltési idejét, lényegében akár felére is csökkenthető, ami elég impresszív eredmény. A szóban forgó játék a Portal: Prelude RTX címet viseli, a gyorsulást pedig az hozza, hogy a játékhoz szükséges különböző tömörített állományokat nem a CPU, hanem a GPU tömöríti ki, és ezt rendkívül hatékonyan teszi.

Normál esetben ezeket a tömörített állományokat a processzormagok veszik kezelésbe, ha kitömörítésre kerül sor, ám ennek sebessége és hatékonysága nem az igazi. Pont ezért jött létre az RTX IO, amelynél a tömörített állományok kezelését a GPU végzi: gyakorlatilag az SSD-n tárolt tömörített állományokat nem a CPU-hoz, hanem a GPU-hoz mozgatja a rendszer, ahol magas sebesség mellett történik a kitömörítés.

Galéria megnyitása

Ehhez a nyílt forráskódú GDeflate tömörítési formátumot használják, amit egyebek mellett a Microsoft által fejlesztett DirectStorage API is támogat az 1.1-es kiadás megjelenése óta, valamint a Vulkan API alatt is használható, ám utóbbihoz két új Vulkan API bővítményre van szükség, amelyek az Nvidiától származnak. A GPU alapú kitömörítéshez igazából nincs feltétlenül szükség Nvidia GPU-ra, elég, ha az adott rendszer GPU-ja rendelkezik DirectStorage támogatással, vagy éppen támogatja az Nvidia új Vulkan bővítményeit.

A DigitalFoundry munkatársai meg is nézték, mekkora gyorsulást hoz az RTX IO támogatás a Portal: Prelude RTX esetében, ehhez pedig egy Core i9-12900K processzorból, egy GeForce RTX 4090-es videokártyából, valamint egy 500 MB/s körüli adatátviteli sávszélesség elérésére képes SATA 6 Gbps-os SSD-ből álló rendszert használtak. A mérések szerint a játék az RTX IO nélkül 2,36 másodperc alatt töltött be, ami igazából már alapból gyorsnak tekinthető manapság. Amikor viszont az RTX IO támogatást is bekapcsolták, a betöltési idő mindössze 1,16 másodpercre csökkent.

Galéria megnyitása

A második körben már egy PCI Express 3.0-s NVMe SSD kártyát is bevetettek, amellyel az RTX IO mellett további 90 ezredmásodperces gyorsulást sikerült elérni a SATA 6 Gbps-os SSD legjobb eredményéhez képest. Igazából az RTX IO arra is jó volt, hogy a SATA 6 Gbps-os SSD teljesítményét annyira „felturbózza”, hogy az gyorsabb legyen, mint PCIe NVMe alapú társa – ez a megállapítás persze csak akkor érvényes, ha a PCIe NVMe SSD-vel szerelt rendszeren inaktív az RTX IO támogatás.

Ennél a címnél alapból gyors volt a betöltési idő, hiszen egy 15 éves címről van szó, ami nemrégiben kapott egy modot. Ebben az esetben az RTX IO valódi előnye csak a számok nyelvén mutatkozott meg, a betöltés alapból is elég gyors volt ahhoz, hogy a felhasználói élmény jó legyen. A rövidesen érkező Rachet and Clank: Rift Apart várhatóan sokkal látványosabb és érezhetőbb gyorsulást produkál majd, az a cím ugyanis egy modern játék lesz, ami sokkal több komponens kitömörítését és betöltését igényli majd.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére