Az Nvidia fejlesztőcsapata csendben egy fontos újítást vezetett be, ami a Smooth Motion névre keresztelt, driver alapon működő képkocka-generáló funkciót érinti. Ez lényegében az Nvidia válasza az AMD Fluid Motion Frames névre keresztelt megoldására, ami szintén driver alapon működik. Eddig az Nvidia Smooth Motion Frames csak a DirectX 11-es és a DirectX 12-es API-t használó játékokkal működött, ami igazából tökéletesen megfelelt a gamerek döntő többségének, ám azok, akik Vulkan API alatt is szerették volna élvezni a szolgáltatás áldásos hatásait, eddig nem tehették.
Egy Reddit felhasználó szúrta ki nemrégiben, hogy a motorháztető alatt változott a Smooth Motion technológia kódja, amelynek köszönhetően immár Vulkan API alatt is működik. Erre az Nvidia App legfrissebb változatának egyik információs ablaka árulkodott, ami a DirectX 11 és a DirectX 12 mellett immár a Vulkan API-t is tartalmazza a támogatott API-k listájában. Ennek köszönhetően immár azok alatt a játékok alatt is működni fog a Smooth Motion Frame Generation technológia, amelyek a Vulkan API köré épülnek, sőt, igazából az emulátorokon keresztül is használható lesz, ami a régebbi játékok esetében teszi elérhetővé az újítást, például a Proton vagy a DXVK bevetésével.
A Vulkan API-t használó játékok köre meglehetősen szűk, de így is sokak számára hiányozhatott a Smooth Motion támogatás a Vulkan API köré épülő címek alatt. Üröm az örömben, hogy a Smooth Motion funkció még mindig csak a legújabb Nvidia GPU generáció, a Blackwell alapú GeForce RTX 50-es széria tagjaival használható, ami tovább csökkenti azon felhasználók körét, akik számára érdekes lehet az újítás.
A korábbi információk alapján persze már dolgoznak azon is, hogy a GeForce RTX 40-es modellek számára is elérhető legyen a Smooth Motion támogatás, az viszont egyelőre nem derült ki, pontosan mikorra készülnek el. Jelenleg az sem biztos, hogy a szóban forgó driver alapú képkocka-generáló technológia a GeForce RTX 30-as és a GeForce RTX 20-as széria képviselői számára is elérhető lesz, erről ugyanis eddig még nem esett szó – se pro, se kontra.
Az AMD térfelén ebből a szempontból jobb a helyzet, ugyanis a szintén driver alapú AMD Fluid Motion Frames (AFMF/AFMF2) több Radeon generáció képviselőit is támogatja, így mindenképpen szélesebb felhasználói kör élvezheti a benne rejlő lehetőségeket, mint az Nvidia térfelén a Smooth Motion eljárás által kínált előnyöket. A Smooth Motion képkocka-generáló technológia lényegében a DLSS3/4 alternatívájaként fogható fel: még előbbiek AI alapon generálnak új képkockákat a játékmotorral együttműködve, addig a Smooth Motion esetében driver alapon, a játékmotortól függetlenül készülnek az új képkockák. Noha a DLSS esetében a képminőség összességében jobb lehet, az eddigi tesztek alapján a Smooth Motion is remekül használható.