Shop menü

AZ INTEL SZERINT AZ AMD ÉS AZ NVIDIA TERMÉKEI TÖBB SEBEZHETŐSÉGET TARTALMAZTAK, MINT SAJÁTJAI

Az Intel csapata saját vállának megveregetése mellett némi sarat is felkapott, hogy az AMD és az Nvidia felé dobja azt.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Intel szerint az AMD és az Nvidia termékei több sebezhetőséget tartalmaztak, mint sajátjai

Az Intel csapata kiadott egy elég érdekes összefoglalót, ami a 2024-es évről szól és az Intel termékeinek biztonságával foglalkozik. A 2024-es Intel termékbiztonsági jelentés nemcsak azt mutatja meg, mennyi sebezhetőséget találtak az elmúlt esztendő folyamán a vállalat egyes termékeiben, hanem azt is, mennyire csapnivalóan szerepel ezen a téren a konkurencia, legyen szó az AMD-ről vagy éppen az Nvidiáról. Hogy az efféle sárdobálás szerencsés-e egy olyan helyzetben, amiből az Intel csapata éppen próbál kifelé kecmeregni? Nem valószínű, de nem is ez a lényeg, inkább nézzük meg közelebbről, milyen állításokat is fogalmaztak meg a szóban forgó dokumentumban, ami egyébként itt található.

Az első és legfontosabb, amit a vállalat kiemel, az az, hogy a belsős biztonságkutató csapat kiválóan teljesít, ugyanis az új sebezhetőségek 96%-át házon belül fedezték fel, a hardvert érintő problémák esetében pedig már 100% volt ez a felfedezési ráta, amit igazából sikerrátának is lehetne nevezni, de mégis csak sérülékenységekről van szó.

Előkerültek a riválisok, vagyis az AMD és az Nvidia hibái is, amelyekkel kapcsolatban eléggé érdekes állításokat fogalmazott meg a dokumentum. Az Intel csapata szerint az AMD 4,4-szer több firmware eredetű sebezhetőséggel rendelkezett tavaly, már ami a hardveres Root-of-Trust térfelet, azaz a biztonságra koncentráló funkciókat illeti, míg a bizalmas számítástechnikai technológiák térfelén 1,8-szor több firmware eredetű sérülékenység bukkant fel ugyanebben az időszakban. Az Nvidia sem úszta meg összehasonlítás nélkül: az Intel szerint az Nvidia térfelén a GPU kategórián belül lényegében csak magas veszélyességi besorolással rendelkező sérülékenységekre derült fény tavaly, szám szerint 18 darabra.

Galéria megnyitása

Az összehasonlítgatás ezzel még cseppet sem ért véget, ismét az AMD felé fordultak a következő megállapításukkal, ami arról szólt, hogy az AMD csapata mindössze a felfedezett platformsebezhetőségek 57%-át találta meg házon belül, a maradék 43 %-ot külsős biztonságtechnikai kutatók tárták fel. Hozzátették azt is, hogy az AMD térfelén jelenleg 78 olyan sebezhetőségről lehet tudni, amelyekre egyszerűen nem érkezik javítás, vagyis az AMD semmilyen módon nem fogja orvosolni azokat. Ezt követően rátértek arra, hogy az Intel csapata az összes felfedezett sebezhetőségre válaszolt: vagy a támadási felületet csökkentő javítást, vagy konkrét javítást készítettek az összes jelenleg támogatott termék esetében, a hardveres védelmi technológiáknál is.

A GPU-k piacán az Intel azt állította, a legkevesebb sebezhetőséggel rendelkeznek a piaci szereplők közül, ugyanis mindössze 10 darab olyan sérülékenységre derült fény, amelyek Intel gyártmányú grafikus processzorokhoz kapcsolódnak, ezek közül csak egy volt magas veszélyességi besorolású, a többi csak közepes veszélyességgel bírt. Szerintük ezzel egy időben az Nvidia 18 biztonsági sebezhetőséget tárt fel, amelyek közül mindegyik magas veszélyességi besorolású, 13 pedig arra is lehetőséget ad, hogy a kiberbűnöző kártékony kódot futtasson az érintett rendszeren.

Az Intel szerint fontos számokra, hogy a CPU-k és a GPU-k biztonságosan működhessenek, pedig tavaly októberben Kínában ráhúzták a cégre a vizes lepedőt annak kapcsán, hogy a kínai biztonsági hatóságok szerint az Intel processzorainak meghibásodásai és biztonsági sérülékenységei a nemzetbiztonságot veszélyeztetik.

A fenti összesítés igazából érdekes, de érdemes lenne a másik két fél szemüvegén keresztül is ránézni a történetre, biztosan fény derülne néhány olyan érdekességre is, amelyek nem szerepelnek az aktuális jelenségben. Az egyébként nem túl vonzó, hogy a vállalat mind az AMD-t, mind pedig az Nvidiát próbálja besározni annak érdekében, hogy saját maga jobb színben tűnjön fel a felhasználók szemében.

Ennek nem biztos, hogy pont most van itt az ideje, amikor a Raptor Lake és a Raptor Lake Refresh processzorokhoz kapcsolódó bug miatt még mindig fokozott ütemben zajlik a termékek garanciális cseréje, valamint az sem mutat túl jól, hogy az Arrow Lake-S processzorok rajtja sem sikerült hiba nélkül.  Az AMD közben magabiztosan szipkázza el a processzorpiaci részesedést az Inteltől, igaz, még mindig az Intel a piacvezető, de előnye folyamatosan csökken.

AI fronton szintén nem remekel a gyártó, a Gaudi 3 ugyanis finoman szólva sem lett sikertörténet, az utána érkező Falcon Shores pedig végül forgalomba sem kerül, csak házon belüli tesztelésre, illetve termék- és szoftverfejlesztésre használják majd, miközben az Nvidia AI fronton dollármilliárdokat zsebel be minden negyedévben, annyira sikeresek saját termékei. Az Intel DCAI üzletága is pont nemrégiben veszítette el vezetőjét, aki a Nokia csapatában folytatja tovább, rögtön a finn vállalat vezérigazgatói székét elfoglalva. GPU fronton szintén nem túl rózsás az Intel helyzete, igaz, a Battlemage sorozatot erősítő Arc B580-as videokártya jó ár/teljesítmény aránnyal került forgalomba, kellően népszerű is lett, de az Intel Arc sorozat piaci részesedése így is eléggé elenyésző, miközben az Nvidia ezen a fronton is kifejezetten sikeres – még úgy is, hogy az RTX 50-es széria tagjai végül nem hoztak akkora gyorsulást, amekkorára sokan számítottak volna, de az már egy másik történet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére