Shop menü

AZ INTEL PANTHER LAKE ÉS NOVA LAKE SOC EGYSÉGEI AZ AUTÓIPART IS CÉLBA VEHETIK

Erre egy kiszivárgott útiterv, illetve egy, a napokban megtartott rendezvényen elhangzottak utalnak.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az Intel Panther Lake és Nova Lake SoC egységei az autóipart is célba vehetik

Az Intel a napokban felvázolta, milyen újításokkal készül az autóipari szereplők számára, az előadás helyszíne az Auto Shanghai 2025 rendezvény volt, amit Kínában tartottak meg. A második generációs SDC, azaz Software-Defined Vehicle platform lényegében az első lesz, ami szétbontott felépítéssel rendelkezik majd és a Frisco Lake nevet viseli. Ez a fejlesztés a 3elife nevű kínai híroldal és technológiai szaklap nyomozása szerint igazából az érkező Panther Lake SoC köré épül majd, míg utódja a Nova Lake SoC alapjaira támaszkodhat.

Ezek a platformok lényegében szoftver által definiált funkciókkal rendelkeznek, vagyis nem hagyományos fizikai, mechanikai vagy elektronikai komponensekkel valósítják meg az egyes szolgáltatások biztosítását. Az autóiparban az x86-os architektúra köré épülő processzorok használata egyelőre még eléggé korlátozott, elsődlegesen amiatt, mert ezeknél az alkalmazási területeknél szigorú követelmények vannak fogyasztás és melegedés terén, a valós idejű feldolgozási képességekkel kapcsolatban, valamint a biztonság is kifejezetten fontos szempont – legyen szó adatbiztonságról, vagy a személyek biztonságáról.

Galéria megnyitása

A klasszikus piac persze változóban van, a vezetőt segítő funkciók egyre nagyobb szerepet kapnak, valamint az önvezető funkciók is kezdenek egyre jobban teret hódítani, ezért az Intel próbál ebből a trendből profitálni saját megoldásaival, amelyek várhatóan kellően ütőképesek lesznek ahhoz, hogy a gyártók e platformok mellett tegyék le voksukat. Tavaly a vállalat már bemutatta az Arc A760A típusú megoldást, ami 225 W-os TDP kerettel rendelkezett.

Ez a Raptor Lake alapú Malibou Lake platformhoz kapcsolódhatott, ahol a processzor maximum 6 darab P-Core és 8 darab E-Core birtokában működhetett, 24 MB-nyi megosztott harmadszintű gyorsítótárral rendelkezett, GPU terén pedig 96 EU-t foghatott munkára, plusz akár 8 kamera jeleit is képes volt feldolgozni. Ez a platform eredetileg az elmúlt év negyedik negyedévébe jelent meg. Extraként a fentebb említett Arc A760A dGPU is bekerülhetett a rendszerbe, ami jelentősen megnövelte a rendelkezésre álló grafikai teljesítményt.

Galéria megnyitása

A frissen bemutatott Frisco Lake platform a jelenlegi megoldásokhoz képest 61%-kal magasabb energiahatékonyság mellett üzemelhet és akár tízszer nagyobb teljesítményt kínálhat AI gyorsítás terén – az összehasonlítás alapja minden bizonnyal a Malibou Lake platform volt. Az új platform esetében az Xe3 alapú iGPU jelenléte arra utal, tényleg a Panther Lake SoC adja az alapokat, ezt néhány patch is alátámasztja, amelyek korábban jelentek meg. A gyorsulást és az energiahatékonyság drámai javulását az magyarázhatja, hogy a Raptor Cove processzormagokat Cougar Cove-ra cserélték, a gyártástechnológia pedig immár a legfrissebb 18A lesz.

Galéria megnyitása

A 3elife munkatársai azzal kapcsolatban is szereztek információt, mi minden várható a távolabbi jövőben, ugyanis szert tettek egy útitervre, ami harmadik féltől szivárgott ki. Amennyiben az idővonal pontos, akkor úgy tűnik, a Frisco Lake igazából nem volt tervben eredetileg, az utolsó pillanatban emelhették be a termékpalettára. A jelenlegi Malibou Lake platformot eredetileg a Grizzly Lake követte volna, amit most egy picit hátrébb toltak és negyedik generációs platformként pozicionálták.

A kiszivárgott információk alapján a Grizzly Lake kínálatban jelen lesz a Monument Peak SoC, ami maximum 32 processzormaggal rendelkezhet, valamint egy 7 TFLOP/s-os számítási teljesítményű iGPU-t is bevethet. A 2027 első felében megjelenő platform igazából egybevág a Nova Lake időzítésével, amelynél az egyik SoC 16 E-Core, 16 P-Core, illetve 4 LPE Core birtokában működhet, de olyan fejlesztés is érkezik, amelynek alapját 16 P-Core, 32 E-Core, illetve 4 LPE Core adja.

Galéria megnyitása

Amennyiben az értesülések helyesek, az Intelnél azon dolgoznak, hogy a konzumerpiaci architektúrákat az autóiparba is átültessék, méghozzá éves ütemezéssel. Mivel az autóiparban jellemzően hosszadalmas és kiterjedt hitelesítési programokon kell megfelelniük a SoC-egységeknek és a különböző egyéb alkatrészeknek, ezek pedig jellemzően hosszú életciklussal rendelkeznek, az autóipari gyártók többnyire nem a legújabb és legmodernebb SoC egységeket használják.

Az egyelőre rejtély, hogy az Intel stratégiája beválik-e, de az alapján, hogy a mobilpiacon és az AI piacon is erősen limitált sikereket könyvelhettek el, nincs kizárva, hogy az autóipari próbálkozásra minden eddiginél nagyobb figyelmet fordítanak és erős kínálatot vonultatnak fel annak érdekében, hogy megnyerjék az autógyártókat. Ebben valószínűleg az új vezető, Lip-Bu-Tan is szerepet vállalhat.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére