Shop menü

AZ EGYKORI PLAYSTATION VEZÉR SZERINT ÖSSZEOMLIK AZ AAA IPAR

Szerinte a kreativitás fontosabb, mint az üzleti modell vagy egy erősebb konzol.
Török Roland
Török Roland
Az egykori PlayStation vezér szerint összeomlik az AAA ipar

A Gamescom Asia-n rengeteg játékfejlesztő, kiadó és persze videojátékosok vannak jelen, jellemzően az ázsiai régióból. A szingapúri rendezvény színpadára meghívták Shawn Laydent is, az egykori Sony Interactive Worldwide Studios elnököt, aki beszélt a videojátékok mai állapotáról. 

Véleménye szerint a régebbi játékok esetében a kiadók kockázattűrő képessége sokkal magasabb volt, mint manapság. Annak idején elég volt annyit elérnie egy stúdiónak, hogy szórakoztató terméket hozzon létre, mára viszont a játéknál sokkal fontosabbá vált, hogy milyen üzleti modellel kívánnak plusz bevételt generálni az eladásokon túl.  

Egy mai AAA játék nem készül el 100 millió dollár alatt, emiatt pedig a kockázattűrő képesség is alacsonyabb, ilyen mértékű befektetés mellett mindenki a biztos bevételre akar koncentrálni. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy a pénzügyesek határozzák meg, hogy milyen játékot kell csinálni, melyik címből kell folytatást csinálni, melyiket kell lemásolni.  

A pénzügyesek fejében úgy élnek a játékok, hogy ránéznek a Fortnite-ra, látják, hogy mennyi idő alatt lett sikeres, szóval nekik is azt a trendet kell követniük. Ezzel viszont az a baj Shawn Layden szerint, hogy teljesen megöli a kreativitást. 

Szerinte az iparból a köztes címek elvesztek. Vagy az indie játékok érvényesülnek, vagy az AAA játékok, de nincsen jelenleg hely az AA játékoknak. A sorozatoknál és a filmeknél nincs ilyen gond, hiszen a közepes költségvetésű filmipari termékek megtalálták a helyüket a streaming platformokon. Szerinte az AA rétegnek akkor van esélye érvényesülni, ha nem a pénzszerzés motiválja őket, hanem a kreatív ötletek. 

Az egykori SIE vezér kitért a PS5 Pro-ra is. Szerinte a konzolok ereje növelésének nincs sok értelme, mert manapság már csak „a kutyák hallják a különbséget”, így utalt arra, hogy csak premium 8K TV-n és tökéletes szobai fényviszonyok között látszik csak a gyengébb és az erősebb konzol közötti különbség.  

Szerinte a konzolok elérték azt a teljesítmény plafont, ami után már inkább a tartalmakkal kellene versenyezni, nem a specifikációk terén.  

Shawn Layden 2019-ben hagyta el a Sony-t, mert úgy gondolta, hogy a nagy költségvetésű játékok erőltetése miatt hamar össze fog omlani ez a fentarthatatlan rendszer. A játékok költsége ugyanis nő, a játékosok száma és a rendelkezésre álló idejük viszont véges, vagyis nem lehet több pénzt kisajtolni az iparból. Kreativitással, és nem pénzzel a még több pénz reményében kellene jó játékokat készítenie a kiadóknak, így fentartható maradhatna a rendszer.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére