A Gamescom Asia-n rengeteg játékfejlesztő, kiadó és persze videojátékosok vannak jelen, jellemzően az ázsiai régióból. A szingapúri rendezvény színpadára meghívták Shawn Laydent is, az egykori Sony Interactive Worldwide Studios elnököt, aki beszélt a videojátékok mai állapotáról.
Véleménye szerint a régebbi játékok esetében a kiadók kockázattűrő képessége sokkal magasabb volt, mint manapság. Annak idején elég volt annyit elérnie egy stúdiónak, hogy szórakoztató terméket hozzon létre, mára viszont a játéknál sokkal fontosabbá vált, hogy milyen üzleti modellel kívánnak plusz bevételt generálni az eladásokon túl.
Egy mai AAA játék nem készül el 100 millió dollár alatt, emiatt pedig a kockázattűrő képesség is alacsonyabb, ilyen mértékű befektetés mellett mindenki a biztos bevételre akar koncentrálni. Ennek viszont az lett az eredménye, hogy a pénzügyesek határozzák meg, hogy milyen játékot kell csinálni, melyik címből kell folytatást csinálni, melyiket kell lemásolni.
A pénzügyesek fejében úgy élnek a játékok, hogy ránéznek a Fortnite-ra, látják, hogy mennyi idő alatt lett sikeres, szóval nekik is azt a trendet kell követniük. Ezzel viszont az a baj Shawn Layden szerint, hogy teljesen megöli a kreativitást.
Szerinte az iparból a köztes címek elvesztek. Vagy az indie játékok érvényesülnek, vagy az AAA játékok, de nincsen jelenleg hely az AA játékoknak. A sorozatoknál és a filmeknél nincs ilyen gond, hiszen a közepes költségvetésű filmipari termékek megtalálták a helyüket a streaming platformokon. Szerinte az AA rétegnek akkor van esélye érvényesülni, ha nem a pénzszerzés motiválja őket, hanem a kreatív ötletek.
Az egykori SIE vezér kitért a PS5 Pro-ra is. Szerinte a konzolok ereje növelésének nincs sok értelme, mert manapság már csak „a kutyák hallják a különbséget”, így utalt arra, hogy csak premium 8K TV-n és tökéletes szobai fényviszonyok között látszik csak a gyengébb és az erősebb konzol közötti különbség.
Szerinte a konzolok elérték azt a teljesítmény plafont, ami után már inkább a tartalmakkal kellene versenyezni, nem a specifikációk terén.
Shawn Layden 2019-ben hagyta el a Sony-t, mert úgy gondolta, hogy a nagy költségvetésű játékok erőltetése miatt hamar össze fog omlani ez a fentarthatatlan rendszer. A játékok költsége ugyanis nő, a játékosok száma és a rendelkezésre álló idejük viszont véges, vagyis nem lehet több pénzt kisajtolni az iparból. Kreativitással, és nem pénzzel a még több pénz reményében kellene jó játékokat készítenie a kiadóknak, így fentartható maradhatna a rendszer.