Az amerikai kormányzat egy újabb szigorítás bevezetésére készül Kínával és Oroszországgal szemben, amelynek eredményeként szépen lassan kitiltják a kínai és orosz hardvereket és szoftvereket az önvezető járművek fedélzeti rendszereiből, ezek a komponensek ugyanis nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek – erről a Nikkei munkatársai számoltak be a napokban.
A korlátozás azokat az alrendszereket érinti, amelyek az önvezető járműveket a felhővel kapcsolják össze, így az internetes modemek mellett a Wi-Fi és a Bluetotth kapcsolatot biztosító vezérlők is szerepelnek a listán. Velük együtt az automatizált vezető rendszerek is rajta vannak a listán, amelyek lényegében az önvezető-képességet adják. Az amerikai kormányzat ezeknél a rendszereknél még azelőtt szeretne rendet tenni, mielőtt szélesebb körben elterjednének az Amerikai Egyesült Államok területén. Az Amerikai Kereskedelmi Minisztérium szerint ezek a rendszerek külső csatlakozást tesznek lehetővé és biztosítják az önvezetőképességeket a járműveknél. Egyúttal lehetőség nyílhat a rendszerekhez való rosszindulatú hozzáférésre is, ami módot ad a riválisoknak arra, hogy hozzáférjenek a legérzékenyebb adatokhoz és össze is gyűjthetik azokat, valamint akár távolról is manipulálhatják az amerikai utakon közlekedő autókat.
A tervek szerint a korlátozás szoftveres szinten 2027-től kezdve érintheti az autókat, míg hardver szintjén 2030-tól léphet életbe, a korábban gyártott autókra nem vonatkozik majd. A viszonylag hosszú átfutási idővel a hatóságok elegendő időt szeretnének biztosítani az érintett cégeknek, illetve az autóipar egészének arra, hogy felkészüljenek a változásra.
A korlátozás természetesen nemcsak a személyautókat érinti majd, hanem az összes olyan járművet, amelyek a közterületen lévő utakat használják, beleértve a kamionokat, a buszokat, illetve az egyéb járműveket. A különböző egyéb területeken közlekedő járművek mentesülnek a korlátozás alól, így egyebek mellett a mezőgazdasági járműveket, illetve a bányákban dolgozó járműveket sem érinti a tervezet. A szabályozás majdnem az összes modern kínai autót érinti, igaz, az autógyártók elméletben szerezhetnek jóváhagyást rendszereikre, amennyiben megteszik a szükséges lépéseket a kockázatok kiküszöbölésére. A tervezeten egyelőre még dolgoznak, idővel véleményt is lehet fűzni hozzá, vagyis iparági kommunikációra is lehet számítani, mielőtt a végleges szabályozás megszületne. A korlátozás nemcsak a külföldi autógyártók termékeit érinti, hanem azokat az amerikai járműveket is, amelyekben találhatóak kínai vagy orosz elektronikai alkatrészek.
Kínát mindenképpen kellemetlenül érintheti az új szabályozás, illetve magát a Lidar piacot is, hiszen ott az ország cégei domináns szereplőknek minősülnek. A globális Lidar-piac forgalmának 65%-át adják olyan kínai vállalatok, mint a Huawei, a RoboSense, illetve a Hesai Technology. Az egyetlen jelentősebb piaci szereplő, amely nem kínai, az az amerikai Seyond.
Noha a döntést nemzetbiztonsági okokkal magyarázzák, egyértelműen része a Kínával szemben folytatott kereskedelmi háborúnak, illetve annak a törekvésnek is, amelynek eredménykeént szeretnék megerősíteni az amerikai jelenlétet az autóiparban. Kínában már régóta elvárás, hogy a külföldi autógyártók megfeleljenek a helyi adatvédelmi szabályozásnak, a jelek szerint most az USA is hasonlóra készül.
A Biden adminisztráció és a kínai vezetés között folynak gazdasági tárgyalások, ennek ellenére szigorodtak a gazdasági korlátozások, amelyek a kínai termékekre vonatkoznak: magasabb vám vonatkozik a kínai elektromos járművekre, a napelempanelekre, illetve a kritikus fontosságú ásványokra is, ezek rövidesen érvénybe is lépnek. Az újabb szabálytervezet eredményeként Kína még nehezebb helyzetbe kerülhet, de a kínaiak már bírálták a tervezetet és kiemelték, meg fogják védeni saját érdekeiket – válaszolni fognak az új lépésekre.