Shop menü

AZ AMD MEDUSA POINT APU EGYSÉGEI ZEN 6-OS PROCESSZORMAGOKAT ÉS RDNA 3.5-ÖS IGPU-T KAPHATNAK

A Strix Halo által kitaposott ösvényre lépő Medusa Point izgalmas újításokat hoz, az iGPU viszont a jelek szerint mégsem RDNA 4 alapú lesz.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Az AMD Medusa Point APU egységei ZEN 6-os processzormagokat és RDNA 3.5-ös iGPU-t kaphatnak

Az AMD következő generációs mobil APU egysége, ami Medusa Point kódnév alatt fut majd, a korábbi információk alapján egy RDNA 4 alapú integrált grafikus vezérlőt alkalmazhatott volna, ám azóta újabb értesülések jelentek meg, így kiderült, igazából erről szó sincs, mobil iGPU-k frontján továbbra is eggyel régebbi GPU architektúra áll majd rendelkezésre. Erre az AMD GPUOpen Driver kódja világított rá, ami elérhető a GitHub virtuális hasábjain keresztül, így bárki belekukkanthat, aki tudja, mit érdemes keresni.

A kódban alapján a „Gfxlp12” eszközazonosító, ami az RDNA 4 GPU architektúra köré épülő termékekhez tartozik, csak is a dGPU szegmens esetében van használatban, ami megerősíti, hogy a legfrissebb GPU architektúrát csak és kizárólag a Radeon RX 9000-es sorozat tagjai használhatják. Az aktuális műszaki dokumentáció szerint az AMD a ZEN 5 utáni fejlesztéseknél is az RDNA 3.5-ös GPU-architektúrát veti be az iGPU esetében, vagyis a következő generációs mobil APU egységek, és valószínűleg asztali társaik is csak az ebben rejlő lehetőségeket kamatoztathatják majd.

A Medusa Point esetében tehát biztosnak tűnik, hogy RDNA 3.5 alapú iGPU-t használ a gyártó, hiszen az RDNA 4 a dGPU szegmens számára van fenntartva, a később érkező UDNA pedig még nem a következő generációs APU egységek fedélzetére kerül, legalábbis minden jel erre utal. Maga a Medusa Point egyébként processzormagok terén egy 12 magból álló CCD tömböt használhat, vagyis az aktuális nyolcmagos CCD felépítéshez képest ezen a téren magszám terén 50% előrelépés várható, ami alapból gyorsulást hoz, de ehhez még a ZEN 6 architektúra újításai, illetve az esetleges magórajel-növelés is hozzátehet, ami összességében nagy gyorsulást hozhat. A CCD tömböket tartalmazó chiplet várhatóan a TSMC 3 nm-es osztályú csíkszélességeinek valamelyikével készülhet, a mobilpiaci I/O lapka viszont már a TSMC N4P gyártástechnológiáját használhatja.

Galéria megnyitása

A fentiek alapján az új fejlesztés gyökeresen különbözni fog a jelenlegi monolitikus dizájnoktól. A pletykák szerint az új mobil APU egységek akár 3D V-Cache gyorsítótárral ellátott verzióban is elérhetőek lehetnek, méghozzá ugyanolyan elrendezéssel, mint ahogy azt a ZEN 5 alapú modelleknél már láthattuk. Ennek értelmében a 3D V-Cache a CCD tömb alá kerülhet annak érdekében, hogy a hőátadás folyamata jobb lehessen, ez pedig jótékonyan hat a teljesítmény alakulására, hiszen nem szükséges csökkenteni az órajelet a normál modelleknél megszokott szinthez képest.

A CCD mellett a memóriavezérlőket is frissíteni fogják, valamint az NPU is ütőképesebbé válhat, igaz, ezeken a területeken jelenleg nem állnak rendelkezésre külön részletek. Az egyelőre szintén nem világos, hogy kompatibilitás terén mire számíthatunk, hiszen az AMD legfrissebb grafikai fejlesztései, mint például az FSR 4 is csak az RDNA 4 alapú grafikus processzorok mellett érhető el, ez pedig a Medusa Point esetében hiánycikk lesz.

A Medusa Point a tervek szerint valamikor 2026 folyamán kerülhet forgalomba, célkeresztjében a prémium noteszgépek foglalnak majd helyet. Ez a fejlesztés lényegében a jelenlegi Strix Halo utódja lesz, azaz elég komoly tűzerővel rendelkezik majd, már ami a teljesítményt illeti.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére