Az AMD nemrégiben nagy lépést tett előre a helyes irányban felskálázás terén, ugyanis elkészítették az immár AI alapokra építkező FidelityFX Super Resolution technológia következő generációs változatát, amit rövidítve csak FSR4 néven emlegetnek, és ami képességei és teljesítménye alapján valahol a Transformer alapú DLSS4 és a régi DLSS3 között foglal helyet, ami igen-igen impresszív teljesítmény. Apró probléma, hogy az FSR4 egyelőre eléggé limitáltan érhető el a játékpiacon, kevés játék támogatja, mindössze 65 címet jelentetek be FSR4 támogatással májusig bezárólag, miközben az Nvidia DLSS legmodernebb változatát, a DLSS 4-et már 125-nél is több játék támogatja, Frame Generation funkcióval együtt.
Ezen a helyzeten segít az OptiScaler, egy nyílt forráskódú eszköz, ami ugyan nem automatikusan kínál FSR4 támogatást azokhoz a címekhez, amelyek legalább FSR 2 vagy DLSS 2 támogatással bírnak, hanem néhány extra lépés megtételét is szükségessé teszi, de ez az esetek többségében nem jelent majd problémát. A korábban CyberXeSS név alatt futó alkalmazás lényegében abban segít, hogy lecseréli az adott játékban található felskálázó technológiát egy másikra, az FSR 2-t például DLSS-re vagy XeSS-re, de akár az FSR újabb kiadásában rejlő lehetőségeket is kiaknázhatóvá teszi.
Ez az alkalmazás most már FSR 4 támogatással is bír, amit akkor lehet elérni, ha az adott játék régebbi FSR vagy DLSS implementációt alkalmaz. Ezekben az esetekben minden játéknál szükség van némi manuális beavatkozásra annak érdekében, hogy az FSR 4 tényleg működhessen, de ez a haladó felhasználók számára aligha jelent majd problémát. Az ingyenes szoftver révén érdemes lehet szerencsét próbálni, az adott címnél működik-e az FSR 4 támogatás az OptiScaler bevetésével, de mivel egy nem hivatalos megoldásról van szó, instabilitásra és kisebb rendellenességekre olykor-olykor kell számítani, valamint a beállításokat is finomhangolni kell egyes esetekben. Lényegében arról van szó, hogy az OPtiScaler FSR 4 proxy DLL fájlját be kell másolni az adott játék könyvtárába, majd az OptiScaler beállításai között vagy a konfigurációs eszközt használva ki kell választani az FSR 4 opciót, és a játékon belül le kell tiltani minden Frame-Generation vagy Anti-Lag funkciót, hogy azok ne okozzanak konfliktust.
Az OptiScaler alkalmazásának előfeltétele, hogy a kiszemelt játéknak támogatnia kell legalább az FSR 2 vagy a DLSS 2 technológiát, valamint nem lehet használhat sem Vulkan API-t, sem csalásellenes algoritmusokat. Utóbbiaknál, mivel egy külső DLL fájlt kell a játék könyvtárába másolni, ami interakcióba lép a játékmotorral, a csalásellenes algoritmus blokkolni fogja az OptiScaler működését, ezért sem érdemes azokkal az online címekkel próbálkozni, amelyek Easy Anti-Cheat vagy BattlEye szoftvert használnak. A Vulkan API pedig azért esik ki, mert az OptiScaler nem támogatja a Vulkan alapú renderelést, legalábbis egyelőre.
Az FSR 4 támogatást hozó szoftver esetében a 2025.7.19-es, vagy ennél újabb kiadást kell használni a siker érdekében. Az újítás a DirectX 11-es és a DirectX 12-es játékok többségénél tökéletesen működni fog. Azoknál a játékoknál, amelyek régebbi DLSS vagy FSR implementációt használnak és már nem is frissülnek, az OptiScaler révén új lehetőségekhez juthatunk, ezzel jelentősen kibővül a 65 játékra kiterjedő FSR 4 támogatás is.
Az OptiScaler szoftver legfrissebb kiadása innen tölthető le.