Bevezető
A globális helymeghatározó rendszer használata manapság egyre inkább hozzátartozik mindennapjainkhoz. Főleg azoknál van ez így, akik napi szinten több kilométeres utakat tesznek meg, amelyek között  a vezető számára ismeretlen utcák, illetve útvonalak is szerepelnek, de persze kiránduláskor és nyaraláskor is jó szolgálatot tesznek a termékek. Ezek a készülékek az idő múlásával egyre kedvezőbb áron vannak jelen a piacon, így most már az átlagember számára is van lehetőség bőven, hogy szert tegyen egy normálisabb GPS-re. A készülékek között millió fajta van jelen, ám összességében elmondható, hogy idehaza főként az iGo alapú szoftverrel ellátott termékek fogynak, valamint azok a készülékek, amelyekre valamilyen úton-módon fel lehet tenni az iGo-t. A népszerű navigációs szoftveren kívül egyéb megoldások is vannak a piacon, amelyek szépen fejlődnek, így alternatívaként szolgálhatnak a megszállottan iGo kedvelő magyaroknak. Az iGo-hoz való ragaszkodás persze egyáltalán nem baj: ami jó, az jó.Legfrissebb tesztünkben elég vegyes szempontok alapján válogattuk össze a szereplőket. A nézelődés hatására végülis háromféle terméket vizsgáltunk meg közelebbről, amelyek között térképpel felszerelt és térkép nélküli megoldást egyaránt találunk. Tesztünk egyik nagy esélyese, a Wayteq x820-as PNA-ja, amely a népszerű N770-es modell sikerességéből kiindulva könnyű szerrel tehet szert hasonló népszerűségre, mint elődje. A második számú versenyző a Navigon termékpalettájáról érkezett, ez a készülék Navigon szoftverrel van ellátva, amiről külföldön ódákat zengnek, idehaza viszont az eddig megjelent cikkek alapján nagyon rossz vélemény alakult ki róla pontatlansága és kissé idegesítő szövegelése miatt. Hogy az előítéleteknek mekkora valóságalapja van, annak természetesen megpróbáltunk utánajárni. A harmadik készülék, amely a cikk tesztalanyainak táborát gyarapítja, az IconX nevet viseli. Ezen a terméken egy iGo 08 található (csak az induláskor látható iconx logo a különbség).A sokak számára kissé ismeretlenül hangzó gyártónevektől természetesen nem kell megijedni. A felsorolt készülékek főbb specifikációit egy kis táblázat segítségével próbáltuk összesíteni, amelyet az alábbi képen láthatunk. Természetesen a készülékek jelenlegi árát is feltűntettük az adatok között, hogy könnyebb legyen a termékeket egymáshoz képest elhelyezni a piacon.
A termékek némileg különböznek egymástól, már ami a tulajdonságaikat illeti, de árban is szép differenciák alakultak ki, így most már csak az számít, hogy melyik rendelkezik a legjobb ár/szolgáltatás és ár/teljesítmény aránnyal.
iconX G310 Lite
Az iconX készülék egy dizájnos kis színes kartondobozban érkezett, amelyen a termék minden fontosabb tulajdonságát megtaláljuk címszavakban. A doboz első ránézésre tetszetős, belsejében szépen rendben helyezkednek el maguk a kellékek és a G310-es PNA is. Az iconX neve idehaza még sokak számára ismeretlen, ám a gyártó minőségi termékeinek köszönhetően a márkához tartozó navigációs eszközök egyre jobban kezdenek bevonulni a köztudatba. Az iconX tulajdonképpen egy nagy termékcsalád neve, amely alatt az LCP Systems sajátmárkás termékei futnak, kezdve a navigációs rendszerektől egészen a hordozható és otthoni multimédiás rendszerekig. Az iconX termékcsalád egyébként 2008 novemberében, azaz nem túl régen robbant be a piacra. Hogy a termékre illenek-e a gyártó bemutatkozó oldalán található jelzők, az rövidesen kiderül.A doboz szemrevételezése, és a gyártóval kapcsolatos háttérinformációk ismertetése után vágjunk is bele a közepébe, és bontsuk ki a csomagolást. A dobozban először maga a navgációs eszköz tűnik fel, amelynek kartonból készült fiókja alatt megpillanthatjuk a tartozékokat, valamint a készülékhez járó kezelési útmutatót.
Tartozékok tekintetében átlagos kép fogad minket: a gyártó egy szivargyújtóba csatlakoztatható autós töltőt, egy tapadókorongos, forgatható és állítható rögzítőkonzolt, valamint egy szinkronizációs USB kábelt ad a szerkezethez. Maga a tartókonzol könnyedén állítható, így egyszerűen magunk felé fordíthatjuk a navigációs eszköz kijelzőjét. A konzol rögzítőcsavarjainak meghúzásával a készülék stabilan az adott pozícióban marad, nagyobb kátyu vagy úthiba hatására sem állítódik el az "állvány". A szerkezet stabilan a szélvédőre tapad, itt sem tapasztaltunk semmiféle hibát, no de ez még a legalapabb rendszertől is elvárható, nem hogy az iconX termékeitől. Hálózati adaptert sajnos nem kapunk a rendszerhez, de erre tulajdonképpen nincs is szükség, ugyanis mind a szinkronizációs kábellel, mind pedig a szivargyújtós töltővel helyettesíthető a hálózati töltő.
A kis szerkezet egy 400MHz-es órajelen üzemelő Samsung S3C2416-os processzort tartalmaz, a GPS vevő szerepét pedig egy nagy érzékenységű NXP GNS4540 chipre bízták. A készülék 1 GB ROM memóriával és 64 MB RAM-mal egyaránt rendelkezik. A termék SD és SDHC memóriakártyák fogadására felkészített kártyaolvasóval bír, amelyben maximum 4 GB-os kapacitással rendelkező memóriakártya helyezhető el. A 3,5 hüvelykes érintőkijelző megfelelően érzékeny, azaz nem kell "állat" módjára nyomkondi, finom érintések hatására is az történik, amit éppen szeretnénk. Az LCD panel egyébként 320 x 240 pixeles felbontás mellett üzemel, képe, ha az autós használatkor megszokottnál kicsivel közelebbről nézzük, elég csúnyán pixeles. A 3,5 hüvelykes kijelző fekvő módban üzemel, az általa kínált képtér a tesztek tapasztalatai alapján még éppen elegendő, azaz kis odafigyeléssel könnyedén leolvashatóak a megjelenített információk (sebesség, sebességhatár, stb).
 
A termékhez egy 1000 mAh-ás akkumulátort mellékel a gyártó, ez az energiaforrás nagyjából 4 órán át képes működtetni a szerkezetet, nálunk 2 óra 45 percig szépen ment a termék. A számítógépes kapcsolatot egy mini USB 2.0-s port segítségével teremthetjük meg, míg ugyanezen a csatlakozón keresztül a készülék töltésére is lehetőség van, mint az összes többi navigációs eszköznél. A készülék jobb oldalán egy hangerőszabályzót, egy fejhallgató kimenetet és magát a mini USB 2.0-s csatlakozót találjuk, ami opcióként TMC vevőmodul csatlakoztatására is használható. A TMC tulajdonképpen egy FM alapú forgalomfigyelő rendszer, ami különböző jeleket továbbít a navigációs készülékek számára a pillanatnyi dugókkal kapcsolatban, így segítségével elkerülhető, hogy nagyobb torlódásokba fussunk. A technológia elméleti szinten működik, ám a különböző tesztek szerint még mindig nem elég megbízható. Ezt most sajnos egyébként sem volt módunk tesztelni, ugyanis TMC modult nem sikerült beszerezni a termékhez, no de majd sort kerítünk a hasznos szolgáltatás tesztelésére is.
Visszatérve a készülékre: a bal oldalon egy bekapcsoló gombot, azaz tulajdonképpen "főkapcsolót", az SD kártyahelyet és  a reset gombot találjuk. A készülék tetején egy kis Power gomb kapott helyet, ezzel tudjuk a terméket felébreszteni készenléti állapotából. A jobb oldalon a felsoroltak mellett még egy igazi különlegesség, egy érintőceruza is helyet kapott, amely a készülék házába süllyesztve van jelen. A második képen a termékhez járó rögzítő konzol egyik alkatrésze is látható, tulajdonképpen ebbe a keretbe passzol a G310.
Az iconX G310 Lite-ot a gyártó érdekes funkciókkal is felvértezte, amelyek egy navigációs eszköznél nem létfontosságúak ugyan, de sokszor jöhetnek jól. A multimédiás funkciók között MP3 lejátszó, fénykép nézegető és videó lejátszó is helyet kapott, ez utóbbi kissé szaggatva játszotta le az egyes videókat. 320 x 240 pixeles 3,5 hüvelykes kijelzőn nem is érdemes videót nézni, így ezt a kérdést hanyagoltuk is. Az MP3 lejátszó ellenben jól működött.
Rövid videó a termékről
 
WayTeq x820
A második versenyző a Wayteq x820-as modellje, amely az olcsóbb navigációs rendszerek piacán igen népszerű és elismert márkának számít. A gyártó készüléke dizájnos csomagolásával büszkén hirdeti, hogy ő bizony egy vérbeli autós navigációs készülék, ha valaki esetleg még nem tudná. A doboz informatív és tetszetős, minden szükséges adatot megtalálunk rajta a benne rejtőzködő navival kapcsolatban. A Wayteq különben egy 2006-ban alapított európai vállalat, a WayteQ technology Co., Ltd márkaneve, ami az elmúlt évek során egyre népszerűbbé vált az európai piacon és most a világ egyéb részein is próbál labdába rúgni. A gyártó költséghatékony, minőségi termékekkel próbálja kielégíteni a felhasználói igényeket, de hogy ez mennyire sikerül például az x820 esetében, az rövidesen kiderül
 
A tetszetős, színes kartondobozon belül ebben az esetben is a navigációs készülék köszön vissza elsőként, ám mellette egy külön kis fiókban találhatunk rá a termékhez mellékelt különböző kiegészítőkhöz, és természetesen a kínálatból a leírások sem hiányoznak. A kiegészítők között egy szivargyújtós autós töltőt, a navigációs készülék rögzítéséhez használatos bölcsőt, valamint magát a rögzítő konzolt találjuk. Ennél a terméknél az akkumulátor kivehető és könnyedén cserélhető is, így ez az alkatrész is egy külön zacskóban kapott helyet a csomagban. A sort most is a szinkronizációs USB kábel zárja, amelynek segítségével nem csak a behelyezett microSD kártya, hanem a készülék 2 GB-os beépített memóriája is írható/olvasható.
A kábelek és a rögzítő alkalmatosságok mellett a felhasználói kézikönyv, valamint a garanciajegy is helyet kapott a csomagban. Ezzel nagyjából ki is végeztük a kellékek listáját, jöhet a lényeg: nézzük, milyen az x820 felépítése!
A 119,6 x 76,3 x 13,5 mm-es méretekkel rendelkező termék egy 4,3 hüvelykes képátlójú kijelzővel érkezik, amely 480 x 272 pixeles natív felbontás mellett üzemel. A rendszer SirFStar IV-es GPS lapkakészlettel bír, amely akár 40 csatornán képes a műholdjelek fogadására - áll a gyártó hangzatos bemutatójában. A termékben lévő ARM11-es processzor 500 MHz-es órajelen üzemel és a tesztek alapján a navigációhoz, illetve egyéb funkcióhoz megfelelő teljesítményt kínál. Ha MP3 hallgatása mellett akarunk navigálni, akkor már beszaggat a szoftver, no de annyi baj legyen, úgysem ez a lényeg. A készülék hátoldalán találjuk a hangszórót, valamint az akkumulátort rejtő kis fedlapot. Az akkumulátor egyébként egy 900 mAh-ás darab, ami az előzetes tesztek szerint egy órán át képes üzemeltetni a kis eszközt, saját tesztjeink szerint a 75 perces üzemidő elérhető (kétharmad fényerővel), sőt, a kijelző fényerejének csökkentésével akár több is (kb 85-90 perc). Az üzemidő autós használat mellett tökéletesen mindegy, mivel folyamatosan szivargyújtós töltőn van a szerkezet, ám egy erdei túra alkalmával már nem mindegy, hogy meddig megy a navi. Visszatérve a specifikációkhoz, a navigációs rendszeren Windows CE 6.0-s operációsrendszer működik. A PNA 2 GB-nyi beépített memóriával rendelkezik, de ezen kívül 64 MB RAM is helyet kapott a készülékben.
Az x820-as tetején találjuk a bekapcsoló gombot, míg a bal oldalon egy micro USB 2.0-s csatlakozó, egy fejhallgató kimenet és a microSD slot foglal helyet, amelybe maximum 8 GB-os adattároló kapacitással ellátott kártyát pakolhatunk. A másik, azaz a jobb oldalon a felső sarokban találunk egy kis pöcköt, amit megmozdítva előjön az érintőceruza, mert hogy ez is jár a termékhez. A bal oldal hátlapi részén találjuk a reset gombot. A micro USB 2.0-s porthoz külső TMC vevőt is lehet csatlakoztatni csak úgy, mint az iconX esetében.
A Wayteq x820-asa multimédiás funkciók tekintetében egy igazi különlegesség. A terméken két darab játék, zenelejátszó, videó lejátszó, fényképnézegető, flash lejátszó és ebook olvasó egyaránt jelen van. A videó lejátszás 480 x 272 pixeles méretre konvertált videó esetén hibátlan, egyéb esetekben pici szaggatás tapasztalható. A zenelejátszás és képnézegetés funkciók tökéletesen használhatóak.
A terméken számológépet is találunk, ami autós navigációnál elég szokatlan, de nem kizárt, hogy egyszer-egyszer életmentő megoldásnak fog bizonyulni. A számológép mellett egység átváltó szoftver is helyet kapott, ami igazság szerint mértékegység-átváltónak is nevezhető. Összességében a multimédiás funkciók hasznosak, de érdemesebb a hangsúlyt ezúttal is inkább a navigációs képességekre helyezni.
Rövid videó a termékről
 
Navigon 1310
Tesztünk harmadik szereplője a német illetőségű Navigon kínálatából érkezett. Az újdonság csomagolása első ránézésre tetszetős, de a csomagolás hátoldalán nincsenek jelen a termék specifikációi, ami kissé zavaró. A dobozon belül számos tartozék és leírás kapott helyet.
 
A gyártó nagyjából ugyanazokat a tartozékokat mellékeli a termékhez, amiket a másik két navinál már megismerhettünk. A kellékek között helyet kapott a rögzítő bölcső, valamint az állvány, amire ráhelyezhetjük. Maga az állvány egy jó konstrukció: az alsó és felső tengelyeket műanyag csavarral rögzíthetjük a kívánt pozícióba. A tartó a beállított pozícióból erős rázkódás hatására sem állítódott el, de ez nem erény, ugyanis a másik két termék állványa is hasonlóan stabil volt. A készülékhez ezen kívül egy szinkronizációs USB kábelt, valamint egy szivargyújtóba csatlakoztatható microUSB-s töltőt is kapunk, hálózati adaptert viszont ehhez a termékhez sem ad a gyártó (a konkurensek sem).
A tartozékok mellett könnyen értelmezhető felhasználói kézikönyv is jelen van a kínálatban néhány egyéb leírással együtt. A kellékek sora tökéletesen beleillik a mezőnybe, azaz ugyanazokat a kiegészítőket kapjuk ehhez a készülékhez is, amiket az iconX és Wayteq termékekhez. Egy különbség azért van: ehhez a rendszerhez nincs érintőceruza, de mivel ez a szerkezet sem multimédiás, sem egyéb extra funkciókat nem kínál a navigáción kívül, így nagyon nincs is rá szükség.
A Navigon 1310 egy 3,5 hüvelykes képátlójú kijelzőt tartalmaz csak úgy, mint az iconX-é. Az LCD érintőpanel felbontása 320 x 240 pixeles. A termék 64 MB RAM-ból és 512 MB-nyi beépített Flash memóriából gazdálkodik, a processzor szerepét pedig egy Atlas III-as egység tölti be, amely 375 MHz-en ketyeg. Az operációsrendszer természetesen ezúttal is egy Windows CE szoftver tölti be. A GPS jelek fogadásáról SirfStar III-as chip gondoskodik, míg a rendszer energiaellátásáért egy 740 mAh-ás lítium-ion akkumulátor felel. Maga a szerkezet egyébként 95 x 72 x 17 mm-es méretekkel és 122 grammos súllyal bír, így igen ideális választás lehet akár túrázáshoz is. A beépített akkumulátor 2,5 óra körüli üzemidőt kínál.
 A termék hátulján csak a hangszóró foglal helyet, a bal oldalon pedig a microSD kártyahelyet találjuk. A bekapcsoló gomb a készülék tetején, a jobb felső sarokban foglal helyet. A micro USB csatlakozó ezúttal nem a készülék oldalán, hanem az alján található. A készülék jobb oldalán a reset gombot találjuk.
A szoftverek és a tesztek
A szoftverek bemutatása
A termékek és az egyes extra funkcióik bemutatását követően most a navigációs képességekről rántjuk le a leplet. Mielőtt még a tesztre sort kerítenénk, érdemes leszögezni a lehető legfontosabb dolgot: a GPS nem tévedhetetlen, és mivel emberek készítik, így téved is, ezért NE hagyatkozzunk kizárólag a navi utasításaira, hanem alaposan nézzünk szét, hogy hova akar éppen bevinni az okos kis cucc! Ezt azért emeljük ki, mert például a navigon szoftvere háromszor akart a belvárosban olyan helyen balra kanyarodni, ahol a dupla záróvonal ezt nem teszi lehetővé, de olyan helyre is be próbált vinni, ahol a behajtást tábla tiltotta.
[bold]iconX
[/bold]
A kis kitérő után nézzük az iconX iGo klónjának navigációs menüjét. A termék 8.3-as iGo alapokon nyugszik, így a menüpontok és azok tartalma is megegyezik a rendes iGo-éval. Aki nem hiszi, nézze meg a következő néhány képet:
 Az iconX iGo alapú navigációs szoftvere minden szolgáltatást tartalmaz, amire a normál iGo is képes. A rendszer használata egyszerű, a térképek részletesek és pontosak, ám néha-néha azért tartalmaznak kisebb hibákat, igaz, ezúttal ilyeneket nem találtunk, legalábbis nem estek útba ilyen szakaszok. Általában az utcák számozásával szokott hadilábon állni a rendszer: sosem oda teszi a házszámot, ahol az valójában van, sokszor még nagyobb útvonalak esetén sem (saját tapasztalat napi szintű használatból kifolyólag). Kétségtelen tény, hogy a szoftver kezelőfelülete tetszetős és könnyen kezelhető, ez pedig kárpótol a hasonló hibákért. Az utcaszintű térképek rendben vannak, ezzel a szoftverrel nem nagyon futottunk bele olyan hibákba (pl. egyirányú utcába akart volna bevinni az ellenkeő irányból), mint amilyeneket a Navigon programjánál találtunk. A sebességkorlátozó táblák sok helyen nem pontosak, de a Navigon megoldásához képest tökéletes ez a funkció is. Összességében minden olyat elvárhatunk az iconX-féle navigációs rendszertől is, amit a hagyományos iGo tud.
Navigon
A következő körben a Navigon szoftverére térünk ki, és megpróbáljuk felsorolni mindazt, ami különlegességnek számít az iGo-val szemben. A szoftver kezelése üsszességében nem nehézkes, de az első alkalommal, amikor kipróbáltuk, bizony még voltak problémák, ugyanis egyedi, az iGo-ra nem igazán jellemző módszerek is jelen vannak a vezérlésben. A cím megadása egyszerű, koordinátákkal is navigálhatunk, a szoftver beállítása szintén egyszerű.
A térképfelület innovatív és informatív is egyben. A felépítése logikus, az információtartalmára kifogásunk egyáltalán nem lehet. A szoftver sok-sok pontatlanságot tartalmaz utcaszinten, azaz könnyen benavigál egyirányú utcákba az ellenkező irányból, sőt, sokszor olyan helyen is kéri, hogy kanyarodjunk balra, ahol a KRESZ szerint ezért bizony nem kis büntetést kéne fizetni, ha a rend éber őrei meglátják, a balesetveszélyről nem is beszélve. A megengedett sebességet jelző táblákkal hadilábon áll a progtam, ugyanis nem egy esetben fordult az elő, hogy két várost összekötő szakaszon, ahol egyébként 90 a limit, bizony csak 50 KM/h-t engedett a program, és folyamatosan kiabálta, hogy "Vigyázat!". Ez nála iGo nyelven azt jelenti, hogy túllépted a megengedett sebességhatárt. A felesleges udvariaskodása sok esetben igen zavaró, ugyanis egyes utasításokhoz hozzáteszi a navi magyar hangja, hogy "Kérem!", valamint túlságosan sokat beszél a program, így egy idő után egyszerűen idegesítő a használata.
Hogy jót is mondjunk: a szoftver felszerelték RealityView szolgáltatással, ami annyit tesz, hogy autópályán élethűen mutatja a sávokat és azt is, hogy pontosan merre kéne mennünk. A Sáv asszisztens szolgáltatás szintén a megfelelő sávba tereli az embert, egyszóval hasznos. A másik hasznos dolog az az, hogy a program ha az utca végén kell balra vagy jobbra fordulni, akkor nem azt mondja, hogy "x méter után forduljon balra", hanem hozzáteszi, hogy az "utca végén forduljon balra". Ez sokszor hasznos. A szoftver az útvonal megadása után lehetséges alternatívákat mutat a célpont megközelítéséhez, amelyek közül választhatunk, ez szintén nagyon jó tulajdonság. A termék parkoló asszisztenssel is el van látva, így a funkció bekapcsolásakor automatikusan megjelennek a térképen a közelben lévő parkolók piktogramjai. A navigációs szoftver önmagában tehát jó, de a kissé pontatlan magyar térkép és a "túl sok beszéd" megüli a program egyébként aranyat érő szolgáltatásait.
[bold]Rövid videó a termékek működéséről, avagy a videó többet ér, mint ezer szó
[/bold]A navigációs eszközök tesztelésénél látószög tekintetében nem tapasztaltunk jelentősebb különbséget a termékek között, viszont a fényerő vizsgálatakor az iconX modelljének képe némileg sötétebb volt a másik két versenyzőnél, hiába állítottuk maximálisra a fényerőt. Az iconX és a Navigon közötti különbség a videón is látszik. A hangerő elfogadható volt a termékeknél, igaz, az iconX még maximális hangerőn is picit halkabb volt a Navigonnál, a Wayteq és a Navigon pedig nagyjából egy szinten voltak. A GPS vevők érzékenységével nem volt baj, a kisebb pontatlanságok inkább térképpel kapcsolatos gondokra vezethetőek vissza. Jellemzően akkor mérték fel a készülékek rosszul a helyzetet, amikor újratervezésre került sor.
[italic]A női hang a Navigoné, Mohabá pedig az iconX segítségével próbál minket a helyes irányba terelgetni. Sokszor nem fogadunk ám szót, hogy kiderüljön: melyik rendszert könnyebb zavarba hozni?
[/italic]
A három navigáció közül az iconX és a Wayteq terméke bizonyult a legjobbnak, viszont innovatív szolgáltatásával a Navigon is jó választásnak minősül, ha kijavítják a kisebb, főleg térképpel kapcsolatos pontatlanságokat, mert egyébként nagyon jó kis készülék a 1310-es.
Értékelés
[bold]Navigon 1310
[/bold]
A navigációs rendszerek közül elsőként a Navigon termékét próbáljuk értékelni. A termék a maga 40 országot tartalmazó Európa térképével inkább azoknak mondható ideális választásnak, akik a külföldi célpontokat részesítik előnyben, ugyanis a termék ott erősebb. A magyar térképek sok pontatlanságot tartalmaznak, amelyeket idővel természetesen javítani fognak a fejlesztők. A szoftver kisebb hibái ellenére is jó, innovatív funkciói igen-igen hasznosak, így ezek megpróbálják feledtetni azokat a kellemetlenségeket, amelyek a pontatlan térképből és a néhol kissé már soknak mondható szövegelésből fakadnak. A hardver teljesen rendben van, a térkép úgy fut a készüléken, mint forró kés a vajban. A navi a mezőny egyetlen olyan tagja, amely nem kínál extra multimédiás funkciókat, de ez nem is baj, mivel egy normális navigációsrendszernek nem a szórakoztatás a feladata.A 3,5 hüvelykes kijelző még éppen elég a mindennapi navigáláshoz, de azért kétségtelen tény, hogy a 4,3 hüvelykes készülékeket sokkal érdemesebb választani, mert a látható képtér sokkal nagyobb rajtuk, így a tájékozódás is egyszerűbb, kényelmesebb. A Navigon 1310 összességében egy jó termék, ám kisebb hibái miatt egyelőre azt mondjuk, hogy érdemesebb helyette egy iGo alapú szoftvert keresni. A Navigon 1310 egyébként 40.000 forint körüli áron van forgalomban.
[bold]iconX G310 Lite
[/bold]
Az iconX navigációs rendszere 21 darab ország térképét tartalmazza és iGo 8-as szoftverrel rendelkezik, ami hozza is az elvárható szintet, így a termék ezen részét kipipálhatjuk és nyugodt szívvel adhatunk neki egy ötöst. A G310 Lite érintőkijelzője közepesen érzékeny, azaz finomabb pontok kiválasztását szokni kell, főleg azoknak, akik többféle GPS-t is próbáltak. A kijelző nem érzéketlen, de eleinte csak a mellékelt érintőceruzával fogjuk tudni pontosan használni, ha ujjal próbálkozunk, akkor nem árt, ha van egy kis körmünk, na meg a készülék kijelzőjén némi védőfólia :) A multimédiás szolgáltatások nem nyűgöztek le minket, azok plusz extraként szolgálnak, amelyek sokak számára csak nagyon ritkán fognak jól jönni. A termék hangerő tekintetében kicsit gyenge volt, a videón szereplő hangból ez hallható is, igaz, itt még az iGo menüjében nem volt teljesen maximumra véve a hang. Lehúzott ablaknál bizony fülelni kell, hogy éppen milyen utasítás hangzik el, de ezt egy 2,5->3,5 jack átalakítóval és egy FM transzmitterrel megoldhatjuk, ezekkel az eszközökkel ugyanis ki lehet tenni az autó gyári hangszóróira a navi hangját, mindezt úgy, hogy a rádió az FM transzmitter adását fogja.Az iconX esetében kevesebb térkép áll rendelkezésre, mint a Navigon megoldásánál, ám a Magyarország térkép mindenképpen pontosabb, mint a konkurens megoldásé. A hangos utasítások is barátságosabbak a kezelőfelülettel és a szolgáltatásokkal egyetemben. Összességében ajánljuk az iconX G310-es újdonságát, aki 35.000 forint körüli összegért cserébe ezt választja, nem fog csalódni.
Wayteq x820
Tesztünk utolsó szereplője a Wayteq x820-as modellje. A navigációs rendszer térkép és navigációs szoftver nélkül érkezett, így igen baráti árcédulával rendelkezik, egészen pontosan 24.000 forintért juthatunk hozzá. A termékhez a gyártó a Sygic Drive nevezetű szoftvert ajánlja, ám ezt a programot nem tudtuk beszerezni, így kipróbáltuk végre, hogy tényleg fut-e a rendszeren az idehaza legnépszerűbbnek minősülő navigációs rendszer. Némi mahinálásra volt ugyan szükség, ám ezután a gond nélkül futott. Néha-néha kisebb szaggatást tapasztalhattunk, főleg 3D-s módban, ha a háttérben ment az MP3 lejátszó is, de ez összességében elviselhető szinten maradt. Gyakorlatilag némi Google keresgélés után bárki bármilyen navigációs szoftvert futtathat a gépen, így egy esetlegesen meglévő programunknak nagy hasznát vehetjük. Illegális szoftverhasználatra senkit sem bíztatunk, sőt egyáltalán nem javasoljuk, így az ezzel kapcsolatos kérdésekre sem adunk választ, semmilyen formában. A 4,3 hüvelykes kijelző miatt ez a rendszer előnyben van a másik két modellel szemben, ugyanis sokkal nagyobb képtere van, így az információk is sokkal egyszerűbben leolvashatóak róla, ami vezetésbiztonságtechnikai szempontból nem mellékes tény. Kellemetlen, ha bámuljuk a 3,5 hüvelykes, vagy kisebb kijelzőt és azt vesszük észre, hogy az előttünk haladó hirtelen befékez....Összességében a termék a maga 24.000 forint körüli árával verhetetlennek minősül, főleg, hogy a multimédiás képességei is rendben vannak.  A termékből egy Blutetooth-szal és beépített FM transzmitterrel rendelkező változat is elérhető (elvileg), ami párezer forintos árkülönbözet fejében vásárolható meg, ám mindenképpen érdemesebb ezt, azaz a drágább verziót választani. Amennyiben lesz még rá lehetőség, a Sygic térképével is megpróbáljuk megtekinteni a terméket.
A tesztben szereplő navigációs rendszereket a CHS Hungary Kft.-től és a Kelly-Tech Kft.-től kaptuk kölcsön. Ezúton is köszönet értük!