Shop menü

ASUS AREZ: ÚJ SOROZAT A GAMEREKNEK SZÁNT RADEONOKNAK

Az új videokártyák új logóval és új elnevezéssel érkeznek, de a hardver nem változik. A névváltásra az Nvidia GPP programja miatt lehetett szükség.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
ASUS AREZ: Új sorozat a gamereknek szánt Radeonoknak

Az ASUS egy új márkanevet jelentett be, amely az AREZ nevet viseli és Radeon sorozatú gamer videokártyák vannak benne. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a Radeon videokártyákról lekerül a RoG (Republic of Gamers) név és logó, a helyét pedig az AREZ márkanév veszi át, de az almárkák továbbra is megmaradnak.

Változnak a logók és a nevek

Ez igazából egy egyszerű átnevezés, amelynek eredményeként a RoG Strix RX Vega 64-es modellből például Arez Strix Radeon RX Vega 64 jelöléssel ellátott videokártya lesz. A logókon és az elnevezésen kívül gyakorlatilag semmi más nem változik – az átalakulás a teljes gamer Radeon kínálatot érinti.

Balra az új, jobbra a régi csomagolás látható

A RoG Strix modellekből AREZ Strix, az ASUS Dual modellekből AREZ Dual, az ASUS Expedition videokártyákból AREZ Expedition, az ASUS Phoenix sorozatból pedig AREZ Phoenix lesz. Hardveres változásra nem lehet számítani, de a logókat és a matricákat újakra cserélik. A friss videokártyák májustól kerülhetnek az üzletek polcaira, de egy ideig a régi dizájnnal rendelkező termékek is kaphatóak lesznek, míg a raktárkészletek ki nem apadnak.

Érdekes változások más gyártóknál is

Az elmúlt hetek folyamán több furcsaságra is felfigyelhettünk. A Gigabyte például bemutatott egy Radeon videokártyával szerelt külső videokártya házat, amelyről hiányzott a szokásos Aorus jelölés. A gyártó GeForce sorozatú videokártyákkal szerelt külső videokártya házai ezzel szemben Aorus márkanév alatt futnak.

Az MSI háza táján szintén érdekes változások történtek, ugyanis a gyártó a jelek szerint eltávolította Gaming X jelöléssel ellátott, alaposan tuningolt, játékosoknak szánt videokártyáit, amelyek nem is olyan régen még elérhetőek voltak – a gyártó amerikai weboldalán persze még megtalálhatjuk őket.

Ezek után jött az ASUS átnevezés-hulláma, ami szintén a Radeon videokártyákat érinti.

Az Nvidia GeForce Partner Program követelményei lehetnek a háttérben?

Az Nvidia néhány hete indított egy speciális programot az NVIDIA AIB partnerek számára, amely segít a hardveres és a szoftveres kínálat áttekinthetőségének megteremtésében, hogy a vásárlók könnyebben hozhassanak döntést, ha vásárlásra kerül sor. Ehhez az Nvidia szerint arra is szükség van, hogy az AIB partnerek kínálata áttekinthető legyen, azaz az Nvidia márkaneveknek és a partner márkaneveknek konzisztenseknek kell lenniük. A résztvevők cserébe korai hozzáférést kapnak a vállalat innovációihoz és szorosan együttműködnek az Nvidia mérnökcsapatával is. A program látszólag nem exkluzív és bármikor ki lehet lépni belőle, megkötéseket pedig nem fogalmaz meg, tehát a partnerek továbbra is árulhatják és népszerűsíthetik más gyártó termékeit is.

Ez összességében pozitívan hangzik és semmi versenykorlátozó kijelentés nincs benne, de a HardOCP munkatársa, Kyle Bennett egy kicsit megkapargatta a felszínt és érdekes dolgokra bukkant. A program keretén belül számos exkluzív lehetőséghez jutnak a belépők, ami másoknak nem adatik meg. Ilyen a technológiákhoz való korai hozzáférés, a videokártya megjelenésekre vonatkozó partneri státusz, az ajándék játékokkal járó akciókban való részvétel, a megfelelő GPU-allokáció a termékek gyártásához, a marketinget segítő támogatások, a marketing riportok, a szociális médiával és PR-ral kapcsolatos támogatás, valamint az értékesítési kedvezményeket biztosító programok. Ezekről hivatalos dokumentumokban esett szó, amelyeket a HardOCP munkatársa meg is tekinthetett, hála anonimitást kérő segítőinek.

Kyle Bennett összesen 7 AIB partnert keresett fel kérdéseivel, de csak néhányan válaszoltak – ők is anonim módon, mivel félnek az esetleges szankcióktól, vagyis állásuk elveszítésétől. A nyilatkozók szerint a program által megfogalmazott részvételi feltételek nem legálisak. Szerintük a program nem hogy segíti, de inkább nagy mértékben rontja a vásárlók választási lehetőségeit. Ezzel együtt károkat okoznak azoknak a cégeknek is, amelyekkel a partnerek együttműködnek – név szerint az Intelnek és az AMD-nek.

A jelek szerint a GPP program az oka annak, hogy az egyes AIB partnerek jól bejáratott gamer márkái az Nvidia GeForce sorozata felé fordultak, az AMD termékei így elveszítették a viselésükkel járó előnyöket. De az ASUS legalább új márkanévvel próbálja kompenzálni a helyzetet.

A történet egyébként kicsit érthetetlen, mert az Nvidia piaci részesedése 70% felett van, az abszolút felsőkategóriában pedig nincs is igazi versenytársa, így efféle kétes ügyletekre abszolút nem lenne szükség.

A Dell és a HP nem vesz részt az Nvidia GPP programjában – és talán a Lenovo sem

A dolgok jelenlegi állása szerint úgy tűnik, hogy a két nagy OEM vállalatot nem sikerült megnyernie az Nvidiának, ugyanis a cégek vezetése nem ért egyet a követelményekkel. Az anonim válaszok alapján mindkét cégnél úgy gondolják, hogy az Nvidia GPP feltételei etikátlanok, versenykorlátozóak és az Amerikai Egyesült Államok piaci versenyt szabályozó törvényeivel is szembe mennek.

A feltételezések szerint a Lenovo sem lépett be a GPP programba, legalábbis arra utal az a tény, hogy a gamereknek szánt márkái még mindig tartalmaznak Radeon videokártyával szerelt termékeket.

Az AMD reakciója

A Radeon Technologies Group igazgatója, Scott Herkelman tegnap egy blogposzt keretén belül bejelentette, az elkövetkező hetek folyamán több AMD AIB partner is bejelent majd olyan új márkaneveket, amelyek kifejezetten az AMD Radeon sorozatú videokártyákat fogják össze.

A GPP programra konkrétan nem reagált az RTG üzletág igazgatója, de azért egy-két megjegyzéssel utalt arra, hogy a változások mögött az Nvidia programja áll. Az AMD számára továbbra is fontos a szabad választás joga, amelybe nem illenek bele játékos-ellenes és verseny-ellenes megkötések. A vállalatnak továbbra is fontos, hogy valódi, konzisztens együttműködést folytasson AIB partnereivel – és ugyanilyen fontos, hogy a szabványok mögött álló szervezetekkel is jó kapcsolatot ápoljon. A nyílt szabványok és technológiák támogatása szintén kiemelt jelentőségű, valamint az ingyenes fejlesztőeszközök biztosítása is, amelyekből a fejlesztők mellett végül a játékosok is profitálnak. Említésre került még az AMD FreeSync technológia is, ami „adók nélkül”, ingyenesen használható a vásárlók számára, hiszen nem egy zárt, licencekhez kötött megoldásról van szó – és a technológia monitorválasztás terén is nagyobb szabadságot nyújt, mint a rivális megoldás.

A vállalat hisz abban, hogy a szabad választás a PC Gaming szegmensében nem kiváltság, hanem alapvető jog.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére