Shop menü

ARM: AKÁR 14 MAGOS PROCESSZORRAL SZOLGÁLÓ RENDSZERCHIPEK JÖHETNEK A JÖVŐBEN

Lerántotta a leplet a jövőben érkező CPU és GPU magokról az ARM, teljes architektúraváltás történik a következő körben.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
ARM: Akár 14 magos processzorral szolgáló rendszerchipek jöhetnek a jövőben

Újra a régi fényében tündököl a Computex a helyszíni beszámolók szerint, és fontos újdonságokat mutattak be a nagy technológiai vállalatok. Az ARM előrukkolt a legfrissebb fejlesztéseivel a processzort és a grafikus feldolgozó egységet tekintve egyaránt, összesen négy friss komponensről számolt be.

Az új Cortex-X, Cortex-A, valamint Immortalis-G szériás egységek alkothatják majd azokat a rendszerchipeket, amik jellemzően a 2024-es új készülékekben fognak felbukkanni. Terítékre került a Cortex-X4, a Cortex-A720 és A520 egyaránt, ezeken felül pedig befutott az Immortalis-G720 IGP egység is. Az ARM immáron áttér az Armv9.2 architektúrára, csak 64 bites mindegyik IP, és kiemelte, hogy ezek az egységek alkotják a TCS23 stratégiai keretrendszert.

Galéria megnyitása

A TCS23 kiemelésével és előtérbe tolásával az ARM arra törekedik, hogy a partnerei minden komponenst tőle szerezzenek be. Hangsúlyozta, hogy a MediaTek Dimensity 9200 volt legutóbb a legharmonikusabb ARM lapka, amiben minden aktuális mag IP jelen volt, ideértve a grafikus egységet is. Következő körben a vállalat bevezeti az új DynamIQ Shared Unit, DSU-120 megoldást is, ami a CPU magok közötti kapcsolódást teszi minden eddiginél rugalmasabbá, ennek köszönhetően még szabadabban lehet majd variálni a chipek felépítését.

A DSU-120 támogatja a fogyasztói eszközökbe szánt chipeknél a 14 magos felépítést, és példaként hozta fel a cég, hogy ezzel kisakkozható lesz például az, hogy legyen egy nagy Cortex-X4 mag, alatta különböző órajeleken öt Cortax-A720, és csak Cortex-A520 fókuszáljon a hatékonyságra. Akik rendszeresen olvassák a híreinket, gyorsan felismerhetik, hogy éppen egy ilyen felállás bevezetéséről pletykáltak a Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 esetében, tehát ez jó eséllyel egy rejtett utalás.

Galéria megnyitása

Érdekes módon az ARM már arról beszél, hogy ez az 1+5+2 magos felállás a mostani 1+3+4 magos kiszerelésekhez képest 27%-os gyorsulást hoz a GeekBench 6 alatt, és 33% előrelépést jelent a Speedometer 2.1-ben (64%-ot pedig további optimalizálással). Nem arra fókuszál a cég, hogy a magok önmagukban mennyit gyorsulnak, ami mindenképpen árulkodó; a magok szintjén már leginkább ködösítés ment. Arról beszélt a cég, hogy a Cortex-X4 akár 15%-os gyorsulhat, illetve 40%-kal hatékonyabb lehet, miközben a Cortex-A720 és A520 pedig 20-22%-kal nyújthat jobb hatékonyságot.

Galéria megnyitása

Elmondta az ARM, hogy a Cortex-X4 minden eddiginél magasabb órajelre lett optimalizálva, ennek a cég 3,4 GHz-es ideális működési frekvenciát határozott meg. Persze a chiptervezők ettől eltérhetnek majd a saját belátásuk szerint. Az új TCS23 stratégiai keretrendszert használva a megosztott L3 gyorsítótár kapacitása már elérheti akár a 32 MB-ot is. A jól variálhatóság taglalása közben elmondta az ARM, hogy a DSU-120 révén már lehetőség lesz személyi számítógépek kiszolgálására olyan extrém chipet tervezni, amiben 10 darab Cortex-X4 dolgozhat négy Cortex-A720 mellett.

Galéria megnyitása

A friss CPU mag IP-k mellett befutott a második generáció Immortalis GPU is, ami a G720 jelölést kapta. Emellett pedig terítékre került még a Mali-G720 és G620 is. Az új grafikus egységekre együtt ötödik generációs megoldásokként hivatkozott az ARM. Itt bevezetésre kerül a Deferred Vertex Shading eljárást, melynek köszönhetően kisebb lesz a memórián a terhelés. A Genshin Impactben 33%-kal kisebb sávszélességgel éri be az új generáció, a Fortnite esetén 26% a csökkenés, az Elven Ruins keretei között pedig 41%-ról beszélhetünk.

A DVS révén az egész mobil hatékonysága jobb lehet, kevésbé melegedhet a játékok alatt, szóval ennek jelentős befolyása lesz a használati élményt tekintve. Egyébként az ARM arról beszélt, hogy 15%-kal magasabb teljesítményt lehet majd elérni az ötödik generációs GPU architektúrákkal, miközben a hatékonyság is hasonlóképpen fog javulni, a wattonként elérhető teljesítmény is 15%-kal lesz magasabb.

Galéria megnyitása

Az Immortalis-G720 továbbfejlesztett formában támogatja majd a ray tracing megoldásokat. Az ARM a Tencent Games és a MediaTek partnerségében azon dolgozik, hogy ágazati szabványt fejlesszen ki Smart Global Illumination (SmartGI) néven a mobilos környezetben hatékonyan megvalósítható ray tracingre. Természetesen itt már minden szükséges API támogatás gond nélkül biztosított, és akár távolról is lehet a GPU drivereket frissíteni.

Azok a tervezők, akik a lehető legnagyobb tempó elérésére törekednek, akár 10 Immortalis-G720 magot is összeköthetnek. A Mali-G720 esetében 6-9 magos csokrokról beszélhetünk majd, a Mali-G620 pedig maximum ötmagos „csomagot” takar majd.

Galéria megnyitása

Az ARM korábban a Samsung és a TSMC gyártási eljárásaira optimalizálta a komponenseket, de ezen a fronton történt egy komoly változás, megjelent az Intel neve is a sorban. Az Intel 18A technológiához is hozzá lesznek igazítva az újdonságok. Ez még több lehetőséget teremt majd a partnerek számára a vállalat szerint. Egy harmadik cég színre lépése lentebb verheti az árakat, és kiélezettebb versenyt teremthet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére