- Vizet...
Történetekből tudhatjuk, hogy az emberi test kisebb csodákra is képes, ha a túlélésről van szó. Hihetetlen megmenekülésekről és teljesítményekről is szó van ilyenkor, akaraterő, szerencse és kitartás jellemzi ezeket az átlagon túlmutató helyzeteket. A túlélés művészetéről beszélve vannak alapvető, mindenhol érvényes szabályok és fortélyok, azonban nagyon nem mindegy, hogy milyen helyen keveredünk bajba. Egy sarkvidéki régió, egy erdős, sivatagos, őserdős vagy épp szavannás vidék más és más élővilággal, erőforrásokkal és veszélyekkel bír. Még ha nem is veszélyeztetnek minket ragadozók, a víz tisztasága, az elérhető vizek tisztasága vagy épp megszerzése, a növények. gombák és egyebek ehetővé varázslása is bőven elegendő kihívást tartogat.
„Az Atacama-sivatag az egyik legszárazabb hely a Földön. Maga a sivatag 15 millió éves, és 50-szer szárazabb, mint a kaliforniai Halál-völgy. Annyira száraz, hogy a 6800 m-re is felemelkedő hegyek teljesen gleccsermentesek, viszont a sivatagban sok helyre tengeri köd kerül, amely elég nedvességet biztosít bizonyos növények (moszatok, zuzmók és néha kaktuszok) megélhetéséhez. A régió ilyen szempontból egyedülálló a Földön, ezért a NASA itt gyakran teszteli a jövőbeli marsszondák műszereit.”
Az Arid egy egyetemi projekt, amit lelkes hallgatók raktak össze és ahol az Atacama sivatagba zuhanunk le repülőnkkel, egyfajta túlélő-kalandjáték színezetet adva a játéknak. A készítők (a korai hozzáférés és a közösségi terek segítségét, visszajelzéseit is felhasználva) lemodellezték a sivatag faunáját, az időjárást és a körülményeket, de nem feledkeztek meg arról sem, hogy a túlélés alapvető készségeit és a craftolás alapjait is belevegyék. Élelem, innivaló mellett arra is ügyelnünk kell, hogy pihenni tudjunk (és nem a földre heverve), valamint mivel sivatagról van szó, ezért az sem árt, ha meg tudjuk védeni magunkat a gyilkosan tűző nap sugaraitól.
3 perc levegő, 3 nap víz, 3 hét táplálék nélkül
„Az emberi test tömegének több mint a fele víz. Ha a test tömegünk kb. 2%-ának megfelelő mennyiségű vizet veszít szervezetünk fizikai és szellemi képességünk elkezd romlani, fáj a fejünk, fáradság lép fel, vérünk besűrűsödik. Ha a folyadék veszteség a test tömegünk több mint 5%-a akkor már szédülés, hányinger, fizikai gyengeség, mentális zavartság lesz rajtunk. 10%-os folyadék vesztésnél már az izmok lebénulnak, külső segítség nélkül az állapot visszafordíthatatlan. A test tömegünk kb. 15%-ának megfelelő vízveszteségnél már beáll a halál.”
Hamar belátható, hogy ez egy 3-as szabály, ahol kettő teljesülése sajnálatos módon még mindig a halált jelenti. Ezen kívül magunkra is leszünk utalva, bár alap nehézségi fokozaton a játék elég sok mindennel ellát minket a kezdéshez és az alapvető trükköket el is magyarázza. Kicsivel később már megtaláljuk az első kis bázisunkat és elkezdhetünk akár egy kisebb készletet is felhalmozni.
Az biztos, hogy víz élelem és agyag nélkül ne induljunk útnak. Az első kettő egyértelmű, a harmadik pedig arra jó, hogy a nap sugarai ne üssenek minket olyan gyorsan ki. Napszúrást tudtommal nem szimulál a játék, azonban a leégést igen és az ez ellen kapott 50%-os védelem nagyon sokat jelent. Időnként rovarokra, kaktuszgyümölcsre vagy épp nyársra húzott patkányfélére, gyíkra fanyalodunk, de kis csapdákkal hamar élelmiszer utánpótlást alakíthatunk ki. Vödrökben piszkos vizet gyűjthetünk, amit később megtisztíthatunk, ami azért is fontos, mert az itt-ott elhagyott vizeshordók hamar kimerülnek (bár újra feltölthetők) és pár óra túlélés alatt összesen 2 tiszta vízlelőhelyet találtam összesen, abból pedig egyet a kezdő indulási ponttól nem messze, vagyis oda nem nagyon fogunk visszarohanni mert nem éri meg.
Túl lehet élni
Alap nehézségi fokozaton egy ponton túl nem is az élelem, a nap vagy az innivaló lesz a szűk keresztmetszet, hanem a fáradtság, a küldetésekhez kellő tárgyak megtalálása és az éjszaka. Ez utóbbi azért is necces, mert olaj és fáklya segítségével ugyan világíthatunk, de ettől függetlenül szinte vaksötét telepedik ránk, úgyhogy hiába könnyebb a nap kínzó sugarai nélkül az élet, éjjellátó szemüvegünk nem lesz. Amennyiben eljutunk a bányákig, ott már valami misztikus és horrorra hajazó résszel is találkozunk, úgyhogy ez új keretet és csavart ad a történetnek, de egy a lényeg: fejsze és csákány legyen nálunk!
Ötletes, érdekes és a változatos nehézségnek, a beállításoknak köszönhetően élvezetes kis játék az Arid. Nem nehéz belejönni és egészen az extrém nehézségig el lehet vinni a dolgot a kihívásra éhezőknek és ahhoz képest, hogy egy egyetemi projekt, tisztességesen összerakott felfedező/kaland/túlélő játék. Aki kipróbálná magát, vagy kíváncsi a sivatag veszélyeire és a túlélés nehézségeire, az nyugodtan adjon egy esélyt neki.