ArcheAge - Érdemes visszatérni?

Érdemes-e belekezdeni, vagy visszatérni a sandbox MMO-ba, amely lassan egy éves születésnapjához közelít nyugaton?

ArcheAge - Érdemes visszatérni?

1. oldal

A felszínen örök vihar dúlt, természetellenes tornádók és örvények kavarták fel a hullámokat a sötét ég alatt. A felszín fölé emelkedő éles sziklákon és a mélyben is hajóroncsok aludták örök álmukat - nem véletlenül hívták a helyet a Sírok Tengerének. Egyedül a terület közepén magányosan álló világítótorony tartotta kordában a börtönükből kitörni igyekvő pusztító erőket, de most körülötte is minden eddiginél nagyobb vihar kavargott. A mélységből megidézett szörny, a Kraken hosszú csápjait a torony köré fonta, halálos ölelésben tartva a szent lángot tartó szobrot.

A nyughatatlan vízen delfinháton utazva igyekeztem elérni társaimat, akik már felvették a harcot a tengeri szörnnyel. A csapkodó hullámok között manőverezve haladtam a csata helyszíne felé, messziről elkerülve az ellenséges frakció hajóit. Bár a két fél célja közös volt, az ellenségeskedést nem sikerült félretennünk a csata idejére sem.

A távolban feltűntek a torony körül keringő hajók, melyek ágyútüzet zúdítottak a Krakenre, válaszul a szörny időnként feléjük csapott hosszú csápjaival. Az örvényekbe sodródott hajók pörögve emelkedtek a levegőbe, és törött árbocokkal, megtépázott vitorlákkal csapódtak a víznek. Az egymásnak ütköző hajók reccsenései és a lerepült emberek sikolyai még nem hallatszottak a távolból, de a közelből hangos kiáltozásra lettem figyelmes. A vízben egy ellenséges csapat mellett haladhattam el, feltűnésem meglephette őket, de hamar magukhoz tértek és cáparajként vetették magukat utánam, repültek a nyílvesszők, a tűzlabdák és a szitkok. Hűséges vízi hátasom kiugrott a vízből és pár elegáns szaltóval maga mögött hagyta őket.

Megmenekültem, de a neheze még hátra volt: megállítani a Krakent, helyreállítani a világítótornyot és megvédeni a szigetet az ellenséges frakciótól. A mélyből feljött kék kristályok nagy értékkel bírnak mindkét fél számára, a győztes gazdag zsákmánnyal megrakodva térhet haza.

A fenti Abyssal Kraken PvE-PvP raid a legnagyobb kedvencem azok közül az újdonságok közül, melyek az ArcheAge-be a legutóbbi frissítéssel bekerültek. A tavaly szeptemberben indult keleti MMO nyugati sikere mindenkit meglepett, a folyamatos frissítéseknek, újdonságoknak köszönhetően a játékosok tábora sem csappant meg olyan riasztó mértékben, ami sok mostanában indult MMO-ra jellemző. Sokan abbahagyták a játékot, de az utánpótlás folyamatos, és a márciusi Steames megjelenés is újabb szárnyakat adott a játéknak.

Galéria megnyitása grid_on

2. oldal

Újdonságok, változások

Nézzük meg, milyen újdonságokkal találkozhatnak azok, akik abbahagyták az MMO-t, és szeretnének visszatérni!

A legnagyobb változás, hogy az offline labor regeneráció végre megegyezik az online-nal, ennek köszönhetően végre kikapcsolhattuk a játék indulása óta állandóan futó gépüket, jelentősen csökkentve ezzel bolygónk energiafogyasztását.

A szintkorlát 50-ről 55-re nőtt, ennek megfelelően több talentpontot oszthatunk el, és elérhetővé váltak a csúcstalentek is, melyek közül a God's Whip lett mindenki kedvence a sorcery-ből, főleg akkor szeretjük, amikor egy jól felszerelt mágus csattogtatja el csapatunkra, ilyenkor a boldogságtól teljesen kifekszünk. Az íjászat már nem olyan túltápolt, mint korábban, a Primevalok egyoldalú uralma véget ért az arénában, és tíz játékos közül végre nem kilenc íjász.

Az új fegyvereknek köszönhetően játszhatóvá váltak az olyan talentkombinációk, amelyekkel eddig megfelelő felszerelés hiányában lehetetlen, vagy nagyon körülményes volt játszani (fegyvert kellett cserélgetni csata közben). Az új Obsidian fegyverek közül a kedvencem a mágikus sebzést is adó egykezes katana, és a healing poweres egykezes lándzsa. Rengeteg jó közelharcos-mágus illetve közelharcos-gyógyító kombót lehet a segítségükkel összehozni, és végre a gyógyító-íjászoknak is lehet olyan fegyvere, amely mindkét szerepkörhöz megfelelő statokkal látja el őket.

Galéria megnyitása grid_on

Sorra nyíltak meg az új területek az induláskor még nem elérhető harmadik kontinensen, Aurorián. Kezdetben hat új pálya állt rendelkezésre, termelő és farmoló területeket szolgáltatva. Mivel ezek állandó PvP zónák, rengeteg kalandlehetőséget biztosítanak, én például csempészként ügyködtem itt egy darabig, kincskeresőként szerzett búvár és hajós tudásomat hasznosítva hoztam ki a mágikus erejű forrásvizet a területről. Az auroriai farmokon többfajta értékes alapanyagot is termelhetünk (archeum, sunpoint, moonpoint, starpoint), és közben nem fogunk unatkozni, mert itt még a kertészet is küzdősport.

Aurorián ilyen szép, rejtett helyeket is találhatunk

3. oldal

Négy pálya a klánok között folyó harc színtere lett, ezeken a legnagyobb és legerősebb guildek építhettek kastélyt, melyet hetente kell megvédeniük egy nagyszabású ostrom keretében. Ezek a területek hatalmas bevételt jelentenek uraiknak, ezért minden megtesznek, hogy megtartsák őket, még az is megéri nekik, hogy zsoldosokat fogadjanak fel, ha nincs elég emberük a védelemre.

A szintet lépni vágyók az Ayanad Könyvtárban művelődhetnek, amely egy hatalmas, többszintes komplexum, sétáló könyvespolcokkal, papirusztekercs griffekkel, könyvgólemekkel, könyvekből szökött oldalakkal, ahol őrült könyvtárosok szellemei kóborolnak a pusztító mágikus katasztrófa óta, amely arra kényszeríti a helyet, hogy emlékezzen, újra és újra átélje azt a napot, amikor a mágikus tudományok legnagyobb központjából őrültek házává változott. Katalóguscédulákat, hideg élelmet, váltás alsóneműt vigyetek magatokkal.

A könyvtárban és Auroria külső területein farmolhatjuk azokat a komponenseket, melyekből mindenki elkészítheti magának az új Obsidian fegyvereket és páncélokat. Ehhez a felszereléshez még más, nem éppen olcsó craftolható alkatrészek is szükségesek, így szép hosszú távú feladat elé állít minket a játék, és a mesteremberek is új bevételi forráshoz jutnak. A könyvtárban magányosan vagy kis csapattal is farmolhatunk, vagy becsatlakozhatunk valamelyik raidhez. A nagyobb népességű szervereken a nap minden szakában találni olyan raidet, amely végigmegy a napi küldiken, és lefarmolja a külső bosszokat is. A könyvtáron belül új 5-fős instákkal is találkozhatunk, mindhárom szinten kétfélét találhatunk. Az egyik típusúban egyetlen bosszal kell szembeszállnunk, itt taktikai tudásunkat tehetjük próbára, míg a másik, tower defense típusúban, ahol hullámokban érkeznek az ellenfelek kitartásunkat tesztelhetjük. Természetesen megmaradtak a régi raid insták is, Serpentis és Dahuta, ezekkel 55-ös szinten már azok is sikeresen próbálkozhatnak, akiknek 50-en még túl nagy falat lett volna mindkettő.

A szintén Aurorián található Mistmerrow nevű pálya hatalmas open world battleground, ahol megadott időben folynak a csaták. Mivel bárki bemehet, ezért nem jellemző rá az instance-olt battlegroundok egyensúlya, akárcsak a halcyonai ütközetben, itt is előfordulhat, hogy az egyik oldal túlerőbe kerül. Egy kisebb, jól szervezett, okosan taktikázó csapat viszont még a hatalmas zerg ellenében is képes itt győzni. Itt is pont ugyanolyan tokenekkel lehetünk gazdagabbak, mint Halcyonában, ahol a nyakláncra gyűjthettük csak ezekért itt különböző hangszereket kínálnak cserébe, melyek a tetemes mennyiségű stat mellett egy-egy képességünket is jelentősen erősítik.

Galéria megnyitása grid_on

4. oldal

A legnagyobb változások a vízi járművek és a tengeri harc terén történtek. Hajóink kialakítását tetszés szerint megváltoztathatjuk, lecserélhetjük az árbocot, a vitorlákat, az ágyúkat, a kormánylapátot, plusz csomagszállító ládákat, hajó-, szörny-, és halradart és egyéb extrákat rakhatunk rájuk. A hajó alkatrészek a fegyverekhez és páncélokhoz hasonlóan regradelhetőek, így egy mythic vitorlákkal felszerelt hajó gyorsabb lesz, mint egy rare vitorlás, és a jobb ágyúkkal is nagyobbakat durranthatunk. Ágyúból rengeteg fajta áll rendelkezésre, léteznek különböző tűzgyorsaságú, látószögű, karakterek, ill. hajók ellen bevethető darabok, és ezek variáció is.

Egy alap vitorla, amin még van mit fejleszteni

A hajók fizikáját is átalakították, így a tengeri csaták sokkal szórakoztatóbbak lettek. A hajók elsüllyednek, ha túl nagy rajtuk a súly, nem lehet többé megcsinálni, hogy 50 ember egyetlen klipperre szállva lerohan egy 20-fős legénységű csatahajót. Törhetjük, zúzhatjuk a vízi járműveket, és azok is egymást. Öröm nézni, amikor az Abyssal csatában a tornádó felkap egy hatalmas csatahajót, és rádobja egy másikra, recseg-ropog minden, repülnek az árbocdarabok, törnek a fedélzet deszkái, leszakadnak a vitorlák.

A tengerek is jobban benépesültek, mint azelőtt, mostmár nemcsak tengeri bogarak és óriás medúzák lesnek az óvatlan utazókra, bolygó szellemhajókkal, vérszomjas luscákkal is összefuthatunk és megjelent a világ végét emlegető jóslatok szörnye, a Leviathan is. A tengerek mélye is gazdagabb kincseket rejt, mint eddig, ideje újra felvenni a szögre akasztott búvársisakokat és békatalpakat.

Ha másért nem, a hajós újdonságok miatt mindenképp érdemes bekukkantani az ArcheAge-be annak, aki korábban abbahagyta. A játék nyugati verziója lassan utoléri a koreait, a teljes felzárkózás ősszel várható (szeptember környékére ígérték az összevont 1.8-as és 2.0-ás nagy patchet). Az elkövetkezendő frissítésekkel érkezik a lékhorgászat, a házbővítés és a klánháborúk, és boltban is újabb kisfogyasztó újdonságok várhatóak.

Galéria megnyitása grid_on

5. oldal

F2P? P2W? Érdemes?

Gyakran felmerül a kérdés, hogy az ArcheAge játszható-e F2P játékosként, vagy mindenképp előfizetés kell hozzá? Az új tartalmak, szintek, pályák, események, insták, felszerelési tárgyak a F2P játékosok számára is elérhetőek, az ingyen játszókat eddig sem korlátozta semmi ezek élvezetében. A megkötések ugyanazok, amik eddig voltak: a F2P játékosoknak nem lehet saját földje, háza, kevesebb a maximum labor pontja és a labor regenerációja lassabb, illetve az aukciós ház használatával és az xp gyűjtéssel kapcsolatban is hátrányokat szenvednek. (Labor - olyan folyamatosan újratermelődő erőforrás, amely gyakorlatilag mindenhez szükséges a játékban: a craftoláshoz, kereskedelemhez, a loothoz való hozzáféréshez is labor pontokat kell költenünk, ám cserébe ezekért a tevékenységekért xp-t is kapunk). A klánunkban az a mondás járja, hogy akinek nincs Patron státusza, az kb. 30. szintig bírja, utána vagy abbahagyja a játékot, vagy előfizet. A saját föld, ház, több labor és a gyorsabb labor regeneráció mindenképp szükséges a játék minden aspektusának élvezetéhez, és a gold gyorsabb megszerzéséhez. Összességében elmondhatjuk, hogy a F2P játék amolyan bevezetőként szolgál az ArcheAge világába, elég bepillantást enged ahhoz, hogy bárki eldönthesse, tetszik-e neki annyira a játék, hogy előfizessen rá.

A játékosok számára a legnagyobb probléma nem az előfizetés megszerzése, ezt egy ügyes F2P delikvens is viszonylag gyorsan ki tudja magának termelni a játékon belül, valós pénz befektetése nélkül. A legtöbb fejfájást az okozza, hogy a játék RNG-rendszere igen kegyetlen, különösen a crafting és a felszerelés ritkasági szintjének növelése (regrade) terén. A fegyverek, páncélok gyártásánál túl nagy szerepet kap a véletlenszerűség, rengeteg darabot el kell készítenünk ahhoz, hogy azt kapjuk, amit éppen szeretnénk, és ha a regrade során balul sikerült valami, továbbfejleszteni kívánt felszerelésünk a kukában köthet ki, bármennyit is költöttünk rá. Ha craftolásról, vagy regradelésről van szó, mindannyian RNGesus egyházának hithű, vagy lázadozó hívei vagyunk. Sokak számára eljön az a pont, amikor vagy feladják, vagy valós pénzt kezdenek el befekteteni a játékba, hogy utol tudják érni azokat, akik a csúcson vannak. Bár a legjobb fegyvereket és páncélokat nem lehet megvenni a játék valós pénzes boltjában, rengeteg dolgot vásárolhatunk ott, ami arannyá tehető, amiért jó felszerelést vehetünk. Montecuccoli híres mondása, hogy a háborúhoz három dolog kell, pénz, pénz és pénz, a virtuális világokra is igaz (állítólag Francesco Guicciardini ezt már korábban is mondta, de ez most nem ide tartozik).

Ezen a ponton felmerül az a kérdés is, hogy Pay to Win-e a játék, azaz a győzelemért mindenképp fizetnünk kell-e? A válasz attól függ, ki hogyan definiálja a győzelmet. Aki az arénában akar csúcsragadozó lenni, vagy a gearscore toplistákat akarja vezetni, annak valóban a pénztárcájába kell nyúlnia. Aki az átlagnál jóval gyorsabban akar elérni mindent, az sem ússza meg fizetés nélkül.

Vettem anno egy kezdő csomagot, hogy alfázhassak, bétázhassak és ott lehessek a headstartnál, azóta folyamatosan játszom, de nem kellett több valós pénzt költenem a játékra. Számomra a "győzelem" magát a játék élvezetét jelenti, a jó társaság, a közös kalandok, a világ felfedezése mindennél többet érnek. Az ArcheAge ennyi idő után is még rengeteg titkot rejt. Fél év után fedeztem csak fel például, hogy mekkora titkos csatornarendszer bújik meg az egyik nagyváros alatt, és biztos vagyok benne, hogy rengeteg része van a világnak, amit még nem ismerek (ha valaki tudja, hol lehet felvenni a beszélő békás küldit, az írjon, köszi).

6. oldal

Nagyon sok MMORPG-ben a "massively multiplayer" csupán azt jelenti, hogy az idő nagy részében hatalmas mennyiségű szóló játékos játszik egymás mellett ugyanabban a világban. A sandbox-típusú játékokban a játékosok írják közösen a történelmet, amely a közöttük folyó interakciókra épül. Az ArcheAge-nek ez a legjobban eltalált aspektusa, és ez az, ami vonzóvá teheti azok számára, akik elsősorban a társas játékot keresik egy MMO-ban. Az olyan egyénileg nehezen elérhető célok, mint egy nagyobb hajó, ház, vagy kastély felépítése összehozzák az embereket. Az ellenséges vizeken folyó sikeres és hatékony kereskedelem, vagy netán kalózkodás is kisebb-nagyobb csapatot igényel. Az olyan hatalmas közös célokhoz pedig, mint az ellenséges frakció legyőzése, több klán, vagy akár egy teljes oldal összefogása szükséges.

Fantasztikus terep ez a játékosok számára, és valóságos paradicsom lehet az olyan szociológusoknak, pszichológusoknak és gazdasági szakembereknek, akik a virtuális világokat, és rajtuk keresztül a valódit is szeretnék tanulmányozni. Naponta zajlanak az események: tragédia, komédia, szappanopera, családregény, akció, kaland, hősi eposz - van itt minden. Minden szervernek megvan a maga történelme, klánok háborúznak egymással, vagy fognak össze, ha úgy hozza érdekük. A játékban nagy szerepet kap a háttérben zajló politika, diplomácia, kémkedés, a világ él, alakul és folyamatosan változnak az erőviszonyok. Sosem gondoltam volna például, hogy a szerver egyik legnagyobb tengeri rabló klánja lesz az, ami összefogja a frakciót a Kraken elleni harc során, azt meg végképp nem, hogy a zászlóshajójukon fogok utazni, és ők fognak megvédeni, amikor hazatérünk az Abyssal Attack során közösen szerzett zsákmánnyal. Nincs annál hangulatosabb, amikor a szerver leggyorsabb hajóján hasítjuk a vizet, útban hazafelé a győztes csata után, miközben az egyik játékos a Karib-tenger kalózainak zenéjét játssza.

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward