Az Apple Pay és az App Store múlthét szerdán rengeteg ügyfelét károsította meg kisebb-nagyobb mértékben. A károk rendezése, a probléma kezelése, a bankok részéről nem feltétlenül ment úgy, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, de most már azt lehet látni, hogy a legtöbb károsult számlájára „visszatalált” a jogtalanul leemelt, felszámolt összeg.
Soha nem fordult még elő olyan helyzet, ami Magyarországon kialakult június 26-án, az esti órákban. Az Apple Pay-en keresztül az App Store döbbenetes mennyiségű kifizetési kérelmet indított el, ezzel több ezer hazai ügyfelét megkárosítva. Egyes beszámolók szerint olyan is volt, akinek a kártyájáról 550 ezer forintos összeg vált köddé néhány perc leforgása alatt.
A bankokat megrohamozták az ügyfelek, és rövid időn belül a legtöbb pénzintézet éppen ezért közleményben számolt be a legfontosabb tudnivalókról. Az ügyben az Apple nem nyújtott teljes tájékoztatást, de amit sikerült a vállalatoknak kideríteni, azt igyekeztek átadni az embereknek. A Magyar Bankszövetség is közleményben tájékoztatta az ügyfeleket, és mindenkinek elmondták, hogy az összes jogtalan terhelés vissza lesz állítva.
A károsultak helyzetének rendezése a jegybank szerint nem indult el időben, de a felszólítását követően felpörgött a folyamat.
Szombaton már a Magyar Nemzeti Bank is közbe lépett, mert úgy látták, hogy a bankok részéről az ügyintézés mintha belassult volna. Azt érezték, mintha tanácstalanok lennének a pénzintézetek, ami persze nem csoda, hogy ilyen soha nem látott szituációban. Az MNB jelezte, hogy a bankoknak gyorsabban kellene rendezni a károsultak helyzetét, és a vasárnapi nap folyamán már beindultak a kártalanítások. Már több mint 400 ezer alaptalan kifizetést rendeztek.
Már több bank is jelezte, hogy minden érintett ügyfelénél sikerült a kárrendezés, a Gránit volt az első, aki ezt megoldotta.
A Gránit Bank egészen jól reagálta le a különös helyzetet, és a kártalanításban is az élen járt, ami mindenképpen dicséretes, persze azt is látni kell, hogy ott azért nem volt annyi károsult, mint az MBH-nál vagy az OTP-nél. Közleményében a Gránt Bank azt is elmondta, hogy a hibás tranzakcióban leemelt összegek rendezése mellett több biztonsági intézkedést is megtett annak érdekében, hogy a jövőben ilyen esetek kisebb eséllyel fordulhassanak elő.
Másodikként a CIB Bank jelezte, hogy minden ügyfelénél végzett a kártalanítással, nem sokkal később pedig már az OTP Bank is hasonló hírről számolhatott be. A jegybanki nyomásgyakorlás a jelek szerint megtette a hatását. A legtöbb hibás számlázás az OTP-t érintette a rendelkezésre álló adatok szerint, de azt is hozzá kell tenni, hogy a pénzintézetektől teljesen független volt az esemény.
Az OTP rendszerében több mint 325 ezer tételt kellett rendezni ügyfelek ezreinél.
Vannak olyan hazai híroldalak, amik továbbra is kétségbeesett ügyfelekről írnak, ami kizárólag a szándékos hangulatkeltésnek lehet betudható. Hiszen az ügy kirobbanását követően nem sokkal az összes bank jelezte, hogy visszajuttatja a felhasználóknak a jogosulatlanul felszámolt összegeket. A hétvége folyamán pedig már jóformán az összes pénzintézet elkezdte a kártalanítást, attól függetlenül, hogy nem mindenki ért a végére.
Az ügy kellemetlensége nem vitatható, de a piaci szereplők a külső nyomásgyakorlással együtt már azért aránylag jól tudták kezelni a helyzetet. Az persze egészen biztos, hogy voltak olyan érintettjei a hibának, akik emiatt napokig kártya vagy elérhető pénzösszeg nélkül maradtak. Az Apple továbbra sem tisztázta azt, hogyan fordulhatott elő, hogy vaktában indultak el levonások. Csak azt hangsúlyozza, hogy nem kibertámadás, hanem belső hiba történt.