Shop menü

ANNO 2070 – BETEKINTÉS AZ EMBERISÉG JÖVŐJÉBE

A nagy múlttal rendelkező városépítő sorozat legújabb része egy nem túl rózsás, ám nem teljesen irreális jövőképet vázol fel előttünk.
Domján Gábor
Domján Gábor
Anno 2070 – Betekintés az emberiség jövőjébe

1. oldal

A városépítő, illetve gazdasági szimulációs játékok rajongóinak az idei esztendőben nem igazán lehetett okuk panaszra, hiszen 2011-ben nem egy, hanem rögtön két ilyen stílusú játékot is kipróbálhattak. Bár ez így elég szarkasztikusnak hangozhat, de a valóságot sajnos igencsak jól tükrözi. Az említett műfaj ezúttal sem indult rohamos fejlődésnek, még a PC-re koncentráló fejlesztők sem foglalkoztak igazán a birodalomépítő stílust képviselő programokkal, sőt, általánosságban elmondhatjuk, hogy a stratégiai játékból is egyre kevesebb készül. Ami viszont nagy pozitívum, hogy amik megjelentek, azokkal többnyire elégedettek voltak a játékosok és sajtó egyaránt, gondoljunk csak a Starcraft 2-re, az új Total Warra, vagy épp a magyar fejlesztésű Heroes VI-ra. Erre az igencsak prominens listára kíván felkerülni az Ubisoft kiadásában készült Anno 2070 is, amely a 2009-ben újra életre hívott, díjnyertes Anno-sorozat legújabb darabja. A játék ezúttal is a Related Designs és a Blue Byte közös erőfeszítései gyümölcseként született meg, akárcsak a korábbi, 1404-es című rész. Utóbbival igencsak meg voltunk elégedve annak idején, nem véletlenül jutalmaztuk 92%-os értékeléssel, így nagy reményekkel vágtunk bele az legújabb Anno tesztelésébe is. Érdeklődésünket csak fokozta, hogy az új rész ezúttal nem a múltba kalauzolt el bennünket, hanem a városépítő játékoktól szokatlan módon a nem is olyan távoli jövőbe.

Ubisoftos címről lévén szó, pár gondolat erejéig érdemes kitérni a játék által használt DRM-re, lévén a kiadó korábbi játékai közül több darab is azt a drákói szigorú másolásvédelmet használta, amely állandó internetkapcsolatot igényelt még az egyjátékos mód alatt is. Jó hír, hogy az Anno 2070 nem ezt a közutálatnak örvendő rendszert használja, így mindössze az első aktiváláskor van szükség internetkapcsolatra, ami nagy segítség lehet a kevésbé stabil nettel rendelkező játékosok számára. Szükség lesz viszont egy UPlay fiókra, ami összefogja a játék multiplayer részét, illetve az achievementeket, továbbá egyfajta közösségi funkciót is ellát a programon belül. Ha sikerül elverekednünk magunkat a főmenüig, akkor szemügyre vehetjük, milyen opciókat kínál a program. Meglepetés nem igazán fog érni bennünket, a szokásos többjátékos mód, kampány, végtelen játék, önálló küldetések pontokat fogjuk látni a képernyőn. Az azért az Anno 1404-hez képest nagy előrelépés, hogy alapból elérhető a multi, és nem kell megvárnunk, amíg kiegészítőként, netán DLC-ként megvásárolhatjuk a játék e részét, ahogy azt korábban meg kellett tennünk. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a netes megmérettetésekbe, először ajánlott a kampányt végigjátszani, hogy megismerkedjünk a játék alapjaival, és az előző rész óta történt változásokkal. A hadjárat menüben rögtön láthatjuk, hogy ez összesen három részre oszlik, összesen 11 küldetéssel. Bár ez a szám nem tűnik soknak, a sztori második felében már igencsak el tudnak nyúlni a missziók, így könnyedén ki tudunk préselni 13-14 óra játékidőt a hadjáratból. Aztán mint minden Anno játékban, itt is csak a sztori végén veszi kezdetét az igazi kaland, amikor az önálló küldetésekben, vagy egy végtelenített játékban végre korlátozások nélkül fejleszthetjük településeinket, gazdaságunkat.

2. oldal

A fejlesztők úgy döntöttek, hogy az új játék egy olyan időszakban fog játszódni, amikor az emberiség már teljesen kizsákmányolta a Föld erőforrásait, ráadásul a globális felmelegedés miatt megolvadt sarki jégsapkáknak köszönhetően a tengerparti városok is víz alá kerültek. A káoszból két nagy cég, az Eden Initiative (Eco) és a Global Trust (Tycoon) emelkedett fel, amelyek technológiái lehetővé tették, hogy a civilizáció a megváltozott ökoszisztémában is működjön. Ám a két fél teljesen más vonalon képzelte el a fejlődést. Előbbi a környezetbarát módszereket részesíti előnyben, működése során megpróbálja megóvni a megmaradt élővilágot, míg utóbbi csak a profitra és a hatékonyságra hajt, nem törődve azzal, hogy gyárai tovább pusztítják a környezetet. A két frakció jelenléte egyúttal azt is jelenti, hogy mi magunk is két irányba specializálódhatunk a játékban, sőt egyes küldetésekben még keverhetjük is a kettőt.

Az Anno 2070 játékmenetének alapjai nagyon hasonlóak az előző részekben látottakhoz, tehát elsődleges feladatunk az lesz, hogy minél nagyobb lakosságszámú településeket hozzunk létre, és kielégítsük az ott lakó emberek igényeit. Kezdetben nem akarnak túl sokat a jó polgárok, elég nekik, ha van lehetőség közösségi életre (városközpont), és van mit az asztalra tenni (étel termelése). Ahogy azonban fejlődik a városunk, úgy akarnak egyre többet és többet a népek, kell nekik szórakozási lehetőség, drága ital, laboratórium, információs lehetőségek (például újság). Ahhoz, hogy ki tudjuk elégíteni ezeket az igényeket, egyre összetettebb termelési láncokat kell létrehoznunk, és meg kell szervezni a szállítást is, hiszen előfordulhat, hogy egy terméket csak egy másik szigeten tudunk megtermelni, ilyenkor pedig muszáj befognunk pár hajót, amik folyamatosan szállítják ezeket a központi raktárba. Végső esetben akár a többi (AI vagy ember irányította) játékostól is vehetünk dolgokat, ha inkább a kereskedést tartjuk célravezetőnek. A kampány során ezek a szereplők (NPC-k) különféle küldetéseket is adhatnak, bár azok ezúttal is kimerülnek abban, hogy valamilyen tárgyat, vagy nyersanyagot el kell szállítani egyik helyről a másikra. Ez így volt az előző Anno-ban is, nem ártott volna kissé összetettebb feladatokkal megtűzdelni az új részt. Eddig a pontig kísérteties a hasonlóság az Anno 1404-gyel, még a kezelőfelület is azonos felépítést követ, mint a korábbi részben, csak kissé át lett színezve. Apropó kezelőfelület, bár az elődben ez jól vizsgázott, a plusz frakciók miatt ebben a játékban kissé bele lehet kavarodni annak kezelésébe. Kell egy kis idő, amíg az ember megszokja, hogy a két oldal épületei melyik szinteken helyezkednek el. Elsősorban az okozhat problémát, hogy az ugyanazt a célt szolgáló épületek néhány esetben máshol találhatóak az Eco és máshol a Tycoon frakció esetében.

3. oldal

Bár a hasonlóságok tagadhatatlanok a régi és az új Anno között, szerencsére a fejlesztők nem elégedtek meg azzal, hogy ráhúztak egy új „skint” a korábbi részre. Apróságnak tűnhet, ám nagymértékben befolyásolja a játékmenetet az ökoegyensúly (Ecobalance) értékének megjelenése. Minél magasabb ez a szám, annál tisztábbnak számít a környezetünk, ellenkező esetben pedig természetesen a nagymértékű környezetszennyezés lesz inkább a jellemző városunkra. Ha az Eco irányt választjuk, és az ő épületeiket preferáljuk, akkor javíthatunk az egyensúlyon, viszont azt szem előtt kell tartani, hogy az ő technológiáik, termelésük kevésbé hatékony, mint a Tycoon oldalnak. Utóbbiak épületei viszont rontják az ökoegyensúlyt, ami miatt szennyezett lesz a víz, csökken a farmok terméshozama, sőt egy bizonyos pont után még a szmog is megjelenik a városokban, ami negatív hatással van az életminőségre. Nagyon jó ötlet volt ennek a játékelemnek a bevezetése, mivel így folyamatosan egyensúlyozni kell a két oldal között. Míg a korábbi Anno részek egy idő után megunhatóak voltak, mivel minden újrajátszáskor ugyanazt kellett tulajdonképpen csinálni, itt végre kísérletezhetünk a különféle típusú városok építésével. Remek újítás az is, hogy ezúttal már nem csak a szigeteken, hanem a tenger alatt is tudunk építkezni. Tengeralattjáróinkkal lesüllyedhetünk a vízfelszín alá, és feltérképezhetjük a tengerfenéket, például olaj és algák után kutatva. Nagy kár, hogy rendes városokat nem építhetünk a víz alá, mindössze néhány termelőépületet. Pedig sokat dobott volna a hangulaton, ha a Bioshock című FPS-ben látott városhoz hasonló települést húzhatnánk fel a mélyben. Említést érdemel még, hogy a játék bizonyos pontjain megjelenik egy harmadik frakció is, a tudósokból álló S.A.A.T. is, akik szintén egyedi épületeket kínálnak. Velük igazán futurisztikus városokat építhetünk, a laborjukban pedig nagy bónuszokat nyújtó technológiákat fejleszthetünk ki. Az Eco és a Tycoon vonallal szemben viszont ők nem érhetőek el már a játék elejétől kezdve, sőt néha egyáltalán nem találkozunk velük, annak ellenére, hogy a sztoriban nagy szerepük van.

Ha befejeztük a hadjárat módot, kipróbálhatjuk az előre elkészített egyedi küldetéseket, amelyek már inkább a profibb játékosoknak valók, ugyanis jóval nagyobb kihívást nyújtanak, mint a sztori során kapott feladatok. Vagy nekivághatunk egy végtelenített játéknak, ami azt hiszem nem igényel túl hosszú bemutatást. Itt nincsenek külön feladatok, vagy korlátozások, ha akarjuk, akár az örökkévalóságig csinosíthatjuk a városunkat. Ezzel ki is merítettük az egyjátékos mód adta lehetőségeket, jöhet tehát a multi, ami nem csak kompetitív, hanem kooperatív játékot is ígér. Előbbi azt hiszem eléggé magától értetődő, hét másik játékostársunkkal kell összemérnünk tudásunkat, hogy a végén csak a mi városunk maradjon épen (sajnos más játékmód nincs). A kooperatív mód már egy fokkal érdekesebb, mivel ennek során közösen kell felépítenünk egy várost. Minden játékos a közösen termelt nyersanyagokból gazdálkodik, viszont szabadon építhet bármit a szigeteken. Balszerencsénk akkor van, ha egy gyengébb képességű társsal hoz minket össze a sors, aki egy rosszul működő gazdaságot hoz létre, miközben költi a mi nyersanyagunkat is. A kooperatív mód elérhető a végtelenített játékban, és az egyedi küldetésekben is.

4. oldal

Ami a grafikát és a látványvilágot illeti, a képekből azt hiszem kiderül, hogy az Anno 2070 a 1404 motorját használja, ami annak fényében, hogy az előző játék nagyszerűen nézett ki, egyáltalán nem probléma. Az új rész megtartotta a részletesen kidolgozott épület animációkat, és az egységek, valamint a környezet megjelenítésére sem lehet panaszunk. Az egyetlen dolog, amibe bele lehet kötni az a nem megfelelően alkalmazott mélységélesség, ami miatt az átvezető videókban és az F1 billentyűkkel előhozható „képeslapnézetben” is előfordul, hogy túlságosan is homályos volt a háttér. Audió fronton hozza a kötelezőt a program, legyen szó akár a szinkronról, akár a többnyire nyugodtabb stílusú dallamokkal operáló zenei felhozatalról. Érdekes módon a gépigény jobban nőtt az előző rész óta, mint amit a grafika fejlődése megkövetelne. A tesztgépen (4 magos AMD Phenom II, 4 GB memória, ATI HD 6870) már közepes méretű városok esetében is előfordult, hogy csökkent a framerate, igaz csak akkor, ha teljesen kizoomoltam a kamerával. A hasonló látványvilágot produkáló Anno 1404 egy gyengébb gépen is jobb teljesítményt nyújtott.

Bár nem reformálta meg a műfajt, az Anno 2070 nem hozott szégyent a sorozat nevére. Érdekes és hasznos újításainak hála nem csak a kezdők élvezetik, hanem azok is, akiknek esetleg már a könyökükön jön ki az Anno 1404, ráadásul ezúttal már a többjátékos módot sem spórolták ki a fejlesztők. Nagy kérdés, hogy ezt követően hova vezet majd a sorozat útja, hiszen megjártuk már a múlt különböző korszakait, most pedig a jövőbe is bepillantást nyerhettünk. A választ valószínűleg csak az Ubisoft tudja (vagy még ők sem), az azonban bizonyos, hogy amíg ilyen odafigyeléssel állnak hozzá a témához a fejlesztők, mi csak jól járhatunk.

Galéria megnyitása

Platformok: PC

Tesztelt platform: PC

 

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére