Shop menü

AMONG US – MINDENKI GYANÚS!

Összezárva, egy közös ügyért dolgozva, összefogva, amíg a halál el nem választ!
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Among Us – Mindenki gyanús!

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

  • Sus!

Az Among Us 2018-as megjelenésekor szinte senki nem hallott róla, de mindez az elkövetkezendő évben sem változott sokat. Pedig sok minden adott volt. Érdekes, izgalmas és viszonylag egyszerű játékmenet, egyszerű mechanikák és sok-sok újrajátszhatóság. Ráadásul 4-10 emberig bármikor elindíthattunk egy nagyjából 5-10 perces játékot. Az ismeretlenség és mellőzöttség fátylát kik mások rántották volna le a játékról, mint YouTuberek és streamerek, és mikor, ha nem épp a járvány által bedöntött negatív világhangulat idején, amikor a lezárások, a lemondott utazások, a home office és a szociális kapcsolatok ritkulása épp mindenkire rászakadt, vagy a legjobb úton volt, hogy utolérje.

Galéria megnyitása

Nem csoda, hogy ilyenkor szórakozásra, izgalmakra vágyunk és az InnerSloth fejlesztőcsapata is nagyot nézhetett, amikor a feledésre ítélt játékuk hirtelen rekorodokat kezdett dönteni. Sodapoppin streamelése volt az ugródeszka, aki 2,5 millió követőjét szerette volna szórakoztatni, de őt hamar követte xQc, Ninja, Shroud és PewDiePie is, ezzel pedig rakétaként lőtt ki a játék. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy amíg 2018 novemberében még átlagosan 2,3 ember játszott az Among Ussal, addig 2020 szeptemberében ez a szám 146,571 és egyre nő.

A Steam legtöbbet játszott játékai listáján az Among Us a 4. helyre kapaszkodott fel és mégha mulandó is lesz a dicsőség, a szárnyalás, olyanokat utasított maga mögé, mint a GTA V, a Rocket League vagy a Rainbow Six Siege, ami önmagában elismerésre méltó teljesítmény. És itt nem egy AAA címről beszélünk, hanem egy 4 euróba kerülő, mobiljáték szintet megütő apróságról, ami annyira indie, amennyire csak lehet.

Te is

Aki esetleg nem ismerné, annak röviden összefoglalható a játék. 4-10 játékossal indul egy kör, és a beállítások szerint 1-3 imposztor bújik meg az űrben/kutatóállomáson tevékenykedő ártatlan jómunkásemberek között. A rajongók már olyan összefüggést is találtak a játékon belül (és később a fejlesztők is megerősítették), hogy az imposztor nem más, mint a Polus nevű pálya laborjából elszökött alakváltó idegen parazita, aki így áll bosszút a rajta kísérletező, őt fogva tartó embereken. Aztán átszökik más pályákra és folytatódik a rettegés.

Galéria megnyitása

A csapattagoknak minden pályán különféle feladatok ellátása, problémák megoldása a célja, ez vezeti őket a győzelemig – de persze az sem rossz megoldás, ha megtalálják az imposztort és kinyúvasztják. Az imposztor pedig gyilkol és szabotál. Nincs is jobb annál, mint amikor az ember épp elektromos vezetékeket köt össze, pajzsot vagy hajtóművet kalibrál, fileokat tölt le és hirtelen megölik. Vagy feladat közben jön a riasztás, hogy valaki hullát talált valahol. Épp ez a játék lényege, hogy a valaki és a valahol elég fontos információ lenne elvileg, de nehéz biztosat tudni. Mivel az imposztor nem fogja elárulni, hogy ő az, és a feladatok közben szinte semmit nem látni a képernyőből, így a rohangálás és a munkák közben mindenki sebezhető és érthető módon paranoid.

Lehetsz

Ha valaki megnyomja a riasztást, akkor elkezdődik a játék második fontos része, a szavazás. Beállítástól függően 10-120 másodperce van a csapattagoknak, hogy megbeszéljék mi is történt, kire gyanakodnak. Ebből persze nem sok szokott kisülni, hiszen az imposztor hamisan vádol, akit megvádolnak védekezik. Van aki trollkodik, és a beírt információ sem feltétlen van köszönőviszonyban az igazsággal. Kezdőknek pláne nehéz dolga van, hiszen azt sem tudják mi hol van, és a kiigazodás, tájékozódás is teljesen kaotikus számukra.

Egy tapasztalt játékos azonban már jobb eséllyel felméri, hogy hol vannak a feladatok, ki ment arra és mennyi időt töltött bizonyos területen. Vannak kamerák és admin felület is ami mutatja a hajót vagy bizonyos részeket, mozgásokat de ez sem teljes körű, hiszen akkor mindenki ott lebzselne és árgus szemmel lesné, hogy hol történik gyilkosság vagy szabotázs. Az életfunkciókat figyelő Vitals is megoldás lehet, hiszen azonnal jelzi, ha valaki elhalálozott és az ezt azonnal jelentő csapattárs nagy eséllyel imposztor. Vagy épp arra járt.

De minden ilyen stratégiai megfigyelés időt von el attól, hogy feladatokat teljesítsünk, szóval érdemes jól egyensúlyozni a teendőinkkel és a védelem lehetséges fajtáival.

Galéria megnyitása

A szavazás végeredménye is 3 féle lehet. Ha valaki nem biztos, választhatja azt, hogy visszatartja a szavazatát. Ha döntetlennel zárul a szavazás, mert pl. két játékos is 3-3 szavazatot kapott, akkor minden megy tovább, a játék nem hirdet ítéletet. Ha azonban többségi szavazatot kap valaki, akkor őt kihajítják az űrbe, ledobják a magasból vagy lávába dobják. Ilyenkor a játék felfedi előttünk, hogy jól tippeltek-e a szavazók.

Többségében ártatlanok bűnhődnek, de érdekes elmejátékra ad lehetőséget ez a rész is. Egyfelől gyanús lehet az, aki azonnal vádol és kiderül, egy ártatlant szavazott ki a csapat. De az is lehet, hogy tévedett, látott valamit, ami nem az volt, aminek gondolta. De akkor is gyanús. Mindenki gyanús! Te is! Én nem, mert nem én voltam! És ez adja a játék kellemes borzongását, az állandó veszélyérzetet, hiszen hajszálon múlhat, hogy elkapnak, akár munkásember, akár gyilkológép szerepet oszt ránk a véletlen.

Imposztor

Mindez kissé gyorsabb tempójúvá válik, ha baráti társasággal tervezünk belevágni a játékba. Az azonnali kommunikáció által azonban mégsem vagyunk teljesen kisegítve, hiszen a játék kezdetekor jókora SSHHHH!!! felirattal jelzi, hogy saját játékélményünket rontjuk csak, ha beszélgetünk. Erre majd akkor lesz lehetőség, ha elérkezik a szavazás ideje.

Fontos, hogy a játék részei maradnak a megölt játékosok is, akik szellemként tovább végezhetik feladataikat, de ők már más chat csatornát használnak a megbeszéléseken, hiszen a holtak nem beszélnek. A szellemeknek a szabotázs feladatokhoz nincsen azonban hozzáférésük, - ami megint csak jogos - hiszen ők könnyedén átrepülnek a falakon, ezáltal nagy távolságokat áthidalva pillanatok alatt elérnék a kérdéses kapcsolókat, konzolokat.

Galéria megnyitása

Komoly tudás gyűlt már össze wikiken, honlapokon, videókon a legjobb stratégiákat, következtetéseket vizsgálva, de biztosra menni nagyon nehéz. Szükséges a jó pályaismeret is, ahogy a feladatok, azok elhelyezkedése és azok elvégzésének hossza is segíthet. És még így sem biztos, hogy azt látjuk, ami a valóság, hiszen ezer okból ácsoroghat valaki a fal mellett azután is, hogy nincs ott semmi dolga.

A tapasztalataim szerint az biztos, hogy ha kitartóan követünk valakit, akkor nem azt fogja ebből leszűrni, hogy nagyobb biztonságban vagyunk, hanem, hogy meg akarom ölni. Ahogy a nép hajlamos azonnal megszavazni az első bekiabált nevet is. És ha valaki azzal trollkodik poénból, hogy ő az imposztor, szinte biztos, hogy halál lesz a jutalma.

Galéria megnyitása

Szokjunk hozzá, hogy sokat fogunk a virtuális hátunk mögé nézni, szorongás lesz úrrá rajtunk ha épp egy feladaton ügyködünk, mert semmit sem látunk a játéktérből és ha a világítást szabotálják, akkor vakok leszünk, mint tapasztalatlan drow elfek a felszínen. Mindezzel együtt azonban remek kis móka az Among Us, gyors, „könnyű” szórakozást nyújt és igazából semmilyen komoly tétje nincsen. Már persze az életben maradáson, a győzelmen és az önvédelmen kívül…

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Az InnerSloth 2018-ban még nem tudta milyen remek játékot készített, de mostanra szenzáció lett a játékukból.
Egyszerű, de mégis komplex játékmenet, izgalom, és szinte végtelen újrajátszhatóság.
A nagy játékosbázis miatt könnyebben futunk bele csalókba, AFK játékosokba, kilépegetőkbe.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére