Az AMD a 2014-es Catalyst Omega és a 2015-ös Crimson Edition driver után idén is elérhetővé tesz egy rengeteg újítással büszkélkedő, teljesítménynövekedéssel kecsegtető, dizájnjában is megújult eszközillesztő szoftvert, ami ezúttal a Radeon Software Crimson Relive Edition nevet viseli.
Az idei év legfontosabb kiadásával kapcsolatban rengeteg információt kell megosztanunk, mert a lista nagyon hosszú, de annyit előre leszögezünk: a driver tartogat néhány meglehetősen érdekes meglepetést.
A múlt és a jövő
A Crimson Relive Edition újításainak bemutatása előtt feltétlenül érdemes visszapillantani az elmúlt évre. A Radeon Software csoport idén nem kevesebb, mint 29 eszközillesztő-szoftvert dobott piacra, amelyek sok-sok optimalizációt és hibajavítást tartalmaztak, WHQL aláírással azonban csak mindössze 8 rendelkezett.
Az új kiadások több, mint 28 új játékhoz nyújtottak extra optimalizációkat, a drivereket pedig több, mint 85 millió alkalommal töltötték le a Radeon tulajdonosok. A vállalat ebben az időszakban természetesen a felhasználói elégedettséget is mérte, ami az elérhető 5 pontból 4,5 ponton állt, ez pedig abszolút nem rossz.
Az AMD prezentációjában azt sem felejti el megemlíteni, hogy a JPR elemzései alapján a Radeon sorozatú videokártyák és videóvezérlők részesedése nagyobb, mint az Nvidia és az Intel megoldásainak együttes részesedése, azaz sokkal többen játszanak Radeon alapú konfiguráción.
GPUOpen
Az AMD természetesen továbbra is komoly hangsúlyt fektet a nyílt szoftverek fejlesztésére és támogatására, így a GPUOpen kezdeményezés repertoárja ismét hasznos újításokkal bővült, amelyek nagyban segítik a fejlesztők munkáját. GPUOpen fronton érdemes megemlíteni, hogy jelenleg már 70-nél is több SDK, minta, könyvtár és eszköz áll az érdeklődők rendelkezésre, fejlesztői blogból pedig nem kevesebb, mint 82 van.
A Radeon Loom szoftver segítségével akár valós időben is létrehozhatóak 360 fokos, 24 képből álló, 4k x 2k felbontású tartalmak. A béta kiadású szoftver offline 360 fokos tartalmak készítésére is alkalmas, ekkor pedig már a 31 képből összefűzött, 8k x 4k felbontású anyagok létrehozása sem lehetetlen.
A GPUOpen újításai között megtaláljuk az OCAT (Open Capture and Analytics Tool) névre keresztelt segédprogramot, ami a DX11, DX12 és Vulkan API alatti tesztelést teszi könnyebbé Hitman, Civilization VI, Deus Ex és Doom alatt, méghozzá letisztult kezelőfelülettel, az eredmények mentését is lehetővé téve.
A TressFX már a 4.0-s változatnál jár, és már teljes szőrzetet is lehet vele szimulálni.
A fejlesztők a korábbinál szélesebb körű kontrollal élhetnek, de skálázható renderelés is rendelkezésre áll – mindez DirectX 12 alatt. Végül, de nem utolsó sorban fejlődött az Advanced Media Framework, amely az 1.4-es kiadásnál tart és kiválóan képes a H.265-ös tartalmak kódolására is.
LiquidVR
A cég természetesen a VR szegmensre is komoly figyelmet fordít, amelynek eredményeként ismét fejlődött a Liquid VR szoftvercsomag. Bár sokan épp mostanában elégedetlenkednek a számokkal, az AMD szerint a virtuális valóság hamar utat fog törni magának a kereskedelem fő áramába.
Liquid VR fronton újítás a Multi-GPU Affinity, ami remek skálázódás mellett biztosítja a kellő teljesítményt a VR környezet számára. A belsős adatok alapján egyetlen Radeon RX 480-hoz képest egy két GPU-s rendszer akár 20-szor alacsonyabb képkocka újra-megjelenítési ráta mellett dolgozik (de ez persze nagyban függ az adott szoftvertől is, és bár ez hangzatos szám, valójában ~2x-es teljesítményről beszélhetünk természetesen.).
Liquid VR alatt már TrueAdio Next támogatás is rendelkezésre áll. A TrueAudio második generációja már a shader magon futtatja a számításokat, így elég erős tud lenni ahhoz, hogy rendes, fizikai alapú hangszámításokat végezzen, ne csak a szokásos torzításokkal lássa el az alap hangot.
Crimson ReLive Edition újítások
Kezdjük a sort a teljesítménnyel. Az AMD mérései szerint a 16.9.2-es Radeon Software Crimson Edition kiadáshoz képest a Crimson ReLive Edition mintegy 8%-os gyorsulást hoz a Radeon sorozat tagjainál, például a Radeon RX 480-as modellnél. Persze a valódi gyorsulás az adott rendszer összetételétől és az adott alkalmazástól függ, de a gyorsulás mindenképpen üdvözlendő, még ha csak pár százalékról van is szó.
Annak érdekében, hogy a Crimson ReLive Edition a lehető legjobb lehessen, 25%-kal több manuális és automatizált tesztet végeztek el a minőségbiztosítási procedúra során, így a friss driver mind teljesítmény, mind szolgáltatások, mind pedig stabilitás terén jobb lehet, mint elődei. Természetesen ezzel együtt a hibajavítások sem hiányoznak a sorból.
Az AMD szerint éppen korszakváltás küszöbén állunk, ugyanis éppen a „deep pixels” korszakba készül belépni a piac. Hogy miért? A 8k felbontás érkezésével az 1080p-s monitorokhoz képest tizenhatszor több pixel áll rendelkezésre, azaz a felbontás jelentősen növekszik.
Ezzel együtt a FreeSync technológia is szépen terjeszkedik, hiszen már több, mint 100 olyan monitor kapható, amelyek FreeSync/Adaptive-Sync támogatással rendelkeznek. Aztán ott van még az egyelőre gyerekcipőben járó HDR támogatás is, aminek hála a kijelzők akár tízszer nagyobb kontrasztarányt is elérhetnek (az olcsóbb HDR jelzésű kijelzőktől azért még ne várjunk csodát, sajnos a plecsni megkapásának nincsenek túl nagy követelményei, az igazi különbség a HDR Premium minősítésnél kezdődik).
Kijelzőkkel és videó kimenetekkel kapcsolatos változások
Az újítások között fejlett kijelző beállításokat és diagnosztikai lehetőségeket találunk, sőt, a rossz HDMI kábelek kiszűrésében is segít a szoftver.
Újítás az is, hogy immár a VP9-es tartalmak dekódolásához is jár gyorsítás egészen 4K60p felbontásig, sőt, Dolby Vision és HDR 10 támogatás is bekerült a repertoárba, így fényerősség, kontraszt és színek terén egyaránt javul a képi megjelenítés. A FreeSync technológia kapcsán még feltétlenül meg kell említeni, hogy immár a keret nélküli teljes képernyős mód is rendelkezésre áll, használatához pedig R7 260-as vagy újabb videokártyára van szükség (ez tulajdonképpen egyezik a FreeSync követelményeivel, tehát minden második generációs, vagy újabb GCN architektúrával ellátott kártyával menni fog).
Fontos újítás a DisplayPort HBR3 támogatás elérhetővé tétele, amelynek köszönhetően egyetlen kábelen keresztül hajtható meg egy 120 Hz-es 4K-s, egy 60 Hz-es 5K-s vagy egy 30 Hz-es 8K-s megjelenítő – ehhez persze Radeon RX sorozatú videokártyára lesz szükség.
Az AMD ebben a szekcióban tett említést arról is, hogy Skype alatt mostantól kisebb terhelés helyeződik az AMD APU-val rendelkező konfigurációk vállára, így a felszabaduló erőforrásokat a produktivitás növelésére lehet fordítani. Az újításban rejlő lehetőségek csak Bristol Ridge, Carrizo és Stone Ridge APU egységek esetén kamatoztathatóak.
Radeon Chill
Az új driver érkezésével egy új funkciót vezet be az AMD, ami a Radeon Chill nevet viseli. Ennek lényege, hogy segít csökkenteni az adott videokártya fogyasztását, méghozzá akár 31%-kal is, ezt pedig úgy éri el, hogy dinamikusan szabályozza az aktuális képkocka sebességet attól függően, mennyire mozgalmas az adott játék.
A GCN alapú videokártyákkal, illetve a Radeon RX sorozatú termékekkel egyaránt kompatibilis újítás jóvoltából a GPU üzemi hőmérséklete akár 13%-kal is alacsonyabb lehet, mint normál üzemmódban, ami a rendszerhűtés feladatát is megkönnyíti.
Ráadásul mivel így nem táraz be előre több képkockát a processzor, reszponzívabb is lehet a játék, mert hamarabb reagálhat a játékos parancsaira. Nem kell annyit várni, míg elkészülnek a már betárazott képkockák, optimális esetben egyből lehet feldolgozni az újat.
Persze a félreértések elkerülése végett tisztázzuk: ez fps szám csökkenéssel jár, és az input lag egy gyors monitor esetében egyébként sem probléma. Viszont mobil konfigurációknál, vagy alacsonyabb teljesítmény igényű játékoknál sok energiát lehet spórolni, így nem melegszenek annyira a komponensek.
Az új szolgáltatás eleinte csak néhány játékkal lesz kompatibilis, de a lista természetesen idővel bővülni fog.
Radeon ReLive
A ReLive az új szoftvercsomag részeként alacsony erőforrás-használat mellett biztosít lehetőséget videók rögzítésére és streamelésére, a tartalmak pedig YouTube-ra, Twitch-re, illetve számos egyéb népszerű platformra is továbbíthatóak. A ReLive átlagfelhasználói, fejlesztői és professzionális célokra egyaránt használható.
A felvétel esetében újrapozícionálásra és egyedi overlay használatára egyaránt van mód, sőt, overlay formájában akár még a rendszerrel kapcsolatos adatok is megjeleníthetőek. A felvétel, a képkészítés és a streamelés egyetlen kattintással indítható, hála a könnyedén elérhető eszközsávnak, de egyedi gyorsbillentyűk is definiálhatóak. Instant visszajátszás terén akár egy órányi felvétel használatára is van mód.
A munkára és szórakozásra egyaránt használható újítás számos optimalizációval érkezik, tökéletesen beépül a Radeon Settingsbe, használata pedig teljesen ingyenes, még regisztrációhoz sem kötik.
További újítások
A korábban bemutatott Radeon WattMan, ami az OverDrive helyét vette át, mostantól nem csak a Radeon RX sorozat tagjainál, hanem az R7 260-tól egészen az R9 Fury-ig minden videokártyánál használható.
Fejlődött a Radeon Software telepítője is, így remekül áttekinthető, sőt, egyedi tiszta telepítésre is van mód. Észak-Amerikában a Steam játékok mellé Upgrade Advisor funkció is jár, ami segít eldönteni, egy-egy adott cím futtatásához megfelelő-e az aktuális hardverkörnyezet, és ha nem, mi hibádzik.
Említést érdemlő dolog az is, hogy közvetlen felhasználói visszajelzés küldésére is van mód, ehhez pedig a User Feedback opciót kell használni, ami a Radeon Software része.
Ezzel a Radeon Software Team munkáját is segíthetik a felhasználók. Ugyancsak fontos megemlíteni, hogy a Radeon Software Linuxra írt kiadása immár FreeSync 1.0-s támogatással és kibővített terméktámogatással is rendelkezik, így minden GCN alapú AMD dGPU támogatása biztosított.
Az új driver az AMD hivatalos weboldaláról tölthető le.