Shop menü

AMD INFINITY CACHE: EZ LENNE A BIG NAVI TITKOS ÖSSZETEVŐJE?

Az eddigi szivárgások alapján a memória-sávszélesség eléggé soványnak tűnt a Radeon RX 6900 XT esetében, erre jelenthet gyógyírt az AMD Infinity Cache, amennyiben helyesek a feltételezések. Egyelőre azért érdemes őket gyanakvással fogadni.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
AMD Infinity Cache: Ez lenne a Big Navi titkos összetevője?

Az AMD következő generációs asztali videokártyáit nagyon várja már a piac, ugyanis sokan kíváncsiak rá, milyen termékekkel készül a vállalat az Nvidia nemrégiben bemutatott Ampere alapú GeForce RTX videokártyái ellen. Utóbbiak egyébként jól teljesítenek előző generációs társaikhoz, illetve a konkurenciához képest is, ám van némi üröm is az örömben: nem készül belőlük annyi, amennyire szükség lenne, és a helyzet az Nvidia vezetője szerint év végéig nem is nagyon fog javulni.

A fentiek miatt az AMD Big Navi sorozata előtt nagy lehetőség áll, amennyiben az ár/teljesítmény arány rendben lesz, ugyanis a GeForce RTX hiány közepette komoly forgalomra tehet szert a széria, ha a tesztek azt mutatják, megéri a Radeon RX 6000-es sorozatban gondolkodni. Az eddig kiszivárgó információk alapján eléggé felemásnak tűnik a kép: noha a csúcsmodell 80 CU tömbje kétségkívül vonzó, az már kevésbé hangzik jól, hogy a GPU mellé 256-bites adatsínen keresztül kapcsolódik a GDDR6-os fedélzeti memória.

A csúcsmodellen a pletykák szerint 16 GB-nyi 16 GHz-es VRAM foglalhat helyet, vagyis 512 GB/s-os memória-sávszélességre lehet kilátás, ami a GeForce RTX 3090-nél tapasztalt 936,3 GB/s-os, illetve a GeForce RTX 3080-nál érvényben lévő 760,3 GB/s-os értékekhez képest eléggé szerénynek tűnik. Mivel a GDDR6X memórialapkákat az Nvidia és a Micron közösen fejlesztette, így ezek az AMD számára – egyelőre – nem érhetőek el, azaz mást kell kitalálniuk, ha a memória-sávszélesség terén jelentkező hátrányt le szeretnék küzdeni. A teljesítmény emelését az új architektúra mellett egyébként magasabb GPU órajel is segítheti majd.

A pletykák szerint ebben a küzdelemben egy nemrégiben szabadalmaztatott technológia segíthet, ami az AMD Infinity Cache nevet viseli. A szabadalomra @momomo_us figyelt fel, igaz, előtte már a RedGamingTech (RGT) YouTube csatorna is utalt rá korábban, de akkor még csak annyi derült ki róla, hogy egy őrületes gyorsítótár rendszer lesz, amely szörnyű teljesítményre képes. Ezek nem túl pozitív szavak, de a lényeget talán átadják. Később egy frissebb videó is felkerült a csatornára, amelyben szó esett az említett szabadalomról, valamint a készítő a korábbi értesülésekért is köszönetet mondott névtelen forrásának.

Az RGT szerint az AMD Infinity Cache technológiája lényegében egy méretezhető gyorsítótárat takar, amelynek kapacitása maximum 128 MB lehet a csúcskategóriás modellek esetében. Ezzel a technológiával csökkenthetik azon esetek számát, amikor a GPU nem talál meg egy éppen szükséges adatot a gyorsítótárban (cache miss), ezáltal felgyorsulhat a feladatvégzés, hiszen nem kell a memória-adatsínen keresztül a memóriához fordulni az adott adatért, de a technológia abban is segíthet, hogy a gyorsítótárak közötti adat-duplikációk mértéke csökkenjen. Ez összességében levehet némi terhet a 256-bites memória-adatsín válláról, de hogy mennyire hatékonyan működik majd, illetve mire lesz elég az egyes videokártyák teljesítménye, az majd csak később derül ki.

Galéria megnyitása

Ahogy arra a Tom’s Hardware munkatársai rámutattak, az AMD tavaly már beadott egy másik szabadalmat is, ami az Adaptive Cache Reconfiguration Via Clustering nevet viselte. Ez a megosztott elsőszintű GPU gyorsítótárak előnyeiről szólt – lényegében ezt a technológiát viheti át a kereskedelmi forgalomban is megjelenő termékekbe az Infinity Cache. A GPU fedélzetén található magok, vagy stream egységek rendszerint saját elsőszintű gyorsítótárral rendelkeznek, valamint hozzáférnek egy megosztott másodszintű gyorsítótárhoz is.

Az új modell lényege, hogy a GPU magok hozzáférhessenek egymás első szintű gyorsítótáraihoz, ami optimálisabb gyorsítótár-kihasználást tehet lehetővé, ugyanis az egyes gyorsítótár-részekben így nem lesznek duplikált adatok. Az előzetes tesztek szerint 28 GPGPU alkalmazásban összességében 22%-kal nőtt a GPU teljesítménye, de egyes esetekben 52%-os növekmény is mutatkozott, miközben az energiahatékonyság 49%-kal javult. Ez így már azért nem hangzik rosszul.

Az persze egyelőre rejtély, hogy az Infinity Cache tényleg az RDNA 2 szörnyen jó teljesítménye mögött húzódó titkos összetevő-e, de legkésőbb 2020. október 28-án erre is fény derülhet, hiszen azon a napon mutatkoznak be a Radeon RX 6000-es sorozat első tagjai. Addig a fenti információkat érdemes egészséges gyanakvással kezelni, hiszen még mindig csak pletykáról van szó, egy-egy szabadalom bejegyzése pedig még nem feltétlenül jelenti azt, hogy azt tényleg használni fogják majd egy kereskedelmi forgalomba kerülő termékben.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére